Vervanger gezocht voor KPN Arcadyan Wifi-versterker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzier
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-09 08:01
Dag allen,

Graag ontvang ik jullie hulp bij de volgende situatie:

Mijn vraag:

Op dit moment heb ik een KPN Arcadyan wifi-versterker via UTP-kabel gekoppeld aan de KPN Experia-box V10. De Arcadyan zorgde ervoor dat ik boven en op zolder ook nog een meer dan fatsoenlijk wifi-signaal had. Echter de Arcadyan heeft de geest gegeven en moet om de haverklap gereset worden (stroom eraf/erop) om uberhaupt weer een verbinding te kunnen maken, laat staan dat wifi nog werkt. Ik zoek een vervanger voor de Arcadyan die het volgende heeft/doet/kan:

- 1x WLAN poort (inkomend signaal dus via UTP-kabel)
- minimaal 2 extra LAN-poorten in verband met bekabeld aansluiten van 2 desktops
- zelfde SSID/password gebruiken als de Experiabox voor naadloze overgang tussen Experiabox en wifi-versterker (dit doet de Arcadyan ook, heet dit toevallig repeater-functie?)

Relevante software en hardware die ik gebruik:

- KPN Experiabox V10, Netgear-switch in combinatie met KPN Arcadyan wifi-versterker nu in gebruik. Arcadyan is rechtstreeks bekabeld aangesloten op de Experiabox.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:

- Online al allerlei Netgear/Fritz/TP-Link-producten bekeken, waarbij óf de SSID niet gekopieerd wordt, óf er geen WLAN poort in zit om via UTP-kabel het signaal binnen te laten komen in de versterker, óf onvoldoende LAN-poorten. Voorbeeld: de Netgear WAX206 heeft qua hardware precies wat ik zoek, echter kan deze (volgens mij) niet de SSID overnemen voor naadloze overgang tussen Experiabox en de Netgear.
- KPN gecontacteerd: de Superwifi-punten die nu aangeschaft kunnen worden hebben onvoldoende LAN-poorten om de 2 desktops bedraad aan te sluiten. KPN gaf aan dat er nog een switch tussen gezet kan worden, echter zou dat weer een switch betekenen in het netwerk waarbij ik niet goed in kan schatten of dat kwaad kan. Echter: €99 voor de 2 Superwifi-punten + €40 voor een switch; dan liever een third party product die alles in 1 heeft en kan.
Edit: de Superwifi-punten zijn ook niet bedraad aangesloten en dus geen optie.

Op een of andere manier kom ik echter elke keer net niet tot het vinden van het juiste product en ik zou het enorm waarderen als iemand met dé oplossing komt. Ik zie inmiddels door de bomen het bos niet meer.

Alvast bedankt.

[ Voor 5% gewijzigd door crzier op 30-07-2022 19:01 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N0a
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 28-07 11:28

N0a

Hallo,

Als je een oplossing zou wensen met switch en AP in elkaar zou ik kijken naar:
Unifi access-point-wifi-6-in-wall

Deze heeft 1 "WAN" poort aan de achterzijde. De AP is onWall dat wil zeggen dat deze plat op de muur gemonteerd wordt en via een opening in de muur de kabel achterin aangeleverd krijgt. Is dit moeilijk in de manier waarop de kabel op dit moment bij jou uit de muur komt kan je dit oplossen door opbouwdoosje aan te schaffen. Je kan eventueel, zoals ik bij een project heb gedaan, fijne ronde aluminium profiel gaan halen eigenlijk aluminium buisjes en de vijzen hierdoor halen op die manier krijg je nette afstandshouders van de muur en klik je achteraan jouw kabeltje in...

De AP heeft 4 extra LAN poort waarvan eentje zelfs POE doorlaat...

Weet niet of het jouw kan helpen maar bij deze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:59

nelizmastr

Goed wies kapot

Access points met extra switchpoorten ingebouwd zijn zeldzaam.
De meeste gaan ook extra software en kennis vereisen om werkend te maken.

Als je weinig kaas hebt gegeten van netwerken zou ik het KPN advies volgen.
Laat dan ook je Experiabox 10 omruilen voor een 12, dan heb je ook beneden betere WiFi en betere samenwerking met de superwifi.

[ Voor 6% gewijzigd door nelizmastr op 30-07-2022 18:48 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzier
Bedankt voor je reactie @N0a . Aan de muur monteren is helaas geen optie, de kabel komt uit de vloer. Bovendien kan ik ook bij dit product niet achterhalen of het SSID wordt overgenomen van de Experiabox voor een naadloze overgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzier
nelizmastr schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:48:
Access points met extra switchpoorten ingebouwd zijn zeldzaam.
De meeste gaan ook extra software en kennis vereisen om werkend te maken.

Als je weinig kaas hebt gegeten van netwerken zou ik het KPN advies volgen.
Laat dan ook je Experiabox 10 omruilen voor een 12, dan heb je ook beneden betere WiFi en betere samenwerking met de superwifi.
Dank voor je reactie. Er zijn best wat producten te vinden, echter het kopiëren van de SSID is iets waar ik vaak tegenaan loop dat ze niet ondersteunen of in ieder geval niet wordt vermeld. De Superwifi-punten van KPN zijn kwalitatief niet bepaald denderend hoor ik van veel mensen, dus dat zou echt een allerlaatste optie zijn.

Edit: Superwifi-punten zijn geen optie, omdat die niet bedraad aangesloten worden op de Experiabox. Tenzij de kabel die naar boven gaat aangesloten wordt op een switch, waarmee ik de desktops kan aansluiten en de Superwifi-punten daar compleet los van staan.

[ Voor 14% gewijzigd door crzier op 30-07-2022 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:21

Speedmaster

Make my day...

Marktplaats al bekeken …….?

[ Voor 14% gewijzigd door Speedmaster op 30-07-2022 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzier
Zeker. Afgewogen om een tweedehands Arcadyan te kopen, echter is dat niet een toekomstbestendige oplossing, plus het is de vraag of degene die je koopt niet dezelfde mankementen vertoont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-09 22:08
crzier schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:51:
[...]

Dank voor je reactie. Er zijn best wat producten te vinden, echter het kopiëren van de SSID is iets waar ik vaak tegenaan loop dat ze niet ondersteunen of in ieder geval niet wordt vermeld. De Superwifi-punten van KPN zijn kwalitatief niet bepaald denderend hoor ik van veel mensen, dus dat zou echt een allerlaatste optie zijn.

Edit: Superwifi-punten zijn geen optie, omdat die niet bedraad aangesloten worden op de Experiabox. Tenzij de kabel die naar boven gaat aangesloten wordt op een switch, waarmee ik de desktops kan aansluiten en de Superwifi-punten daar compleet los van staan.
super wifi 2.0 heeft 2 aansluitingen kabel in kabel uit om maar zo even te zeggen.
ze kunnen zowel bekabeld als draadloos aangesloten worden al heeft bekabeld wel de voorkeur. ook op een switch er voor er achter werkt gewoon als nodig is
daarnaast werkt systeem stuk beter als je oude versterker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzier
Dat zou dan eventueel een optie nog kunnen zijn. Heb zojuist even geprobeerd om een unmanaged TP-Link LS1005G aan de kabel te hangen om vervolgens de desktops op de switch aan te sluiten. Om een of andere reden geen internet. De lampjes van de poorten van de switch waar de kabels voor de desktops in zaten brandden steady groen, echter geen internet. Misschien iets met DHCP of toch het feit dat er nog een Netgear switch actief is binnen het netwerk? Gevoelsmatig blijven er weinig opties over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:05
Hoe heb je het nu precies aangesloten?
Want het klinkt allemaal wel erg vaag zo.
Een (extra) switch zou verder geen invloed op de verbinding moeten hebben, tenzij je een Network Loop hebt gecreëerd.?
crzier schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:19:
Echter de Arcadyan heeft de geest gegeven en moet om de haverklap gereset worden (stroom eraf/erop) om uberhaupt weer een verbinding te kunnen maken, laat staan dat wifi nog werkt.
Misschien is de voeding niet goed meer, dat kom ik wel vaker tegen met (netwerk) apparatuur die opeens niet meer goed functioneert.
Misschien heb je een vervangende voeding liggen om even te testen (12V/2A?).
Nieuwe voeding kopen is natuurlijk ook niet de moeite waard want deze versterkers worden overal erg goedkoop aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:01
crzier schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:51:
[...]

Dank voor je reactie. Er zijn best wat producten te vinden, echter het kopiëren van de SSID is iets waar ik vaak tegenaan loop dat ze niet ondersteunen of in ieder geval niet wordt vermeld.
Is het zo'n probleem om dat even met de hand in te stellen dan? Verander je dagelijks de SSID?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzier
The_Doman schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:47:
Hoe heb je het nu precies aangesloten?
Want het klinkt allemaal wel erg vaag zo.
Een (extra) switch zou verder geen invloed op de verbinding moeten hebben, tenzij je een Network Loop hebt gecreëerd.?

[...]

Misschien is de voeding niet goed meer, dat kom ik wel vaker tegen met (netwerk) apparatuur die opeens niet meer goed functioneert.
Misschien heb je een vervangende voeding liggen om even te testen (12V/2A?).
Nieuwe voeding kopen is natuurlijk ook niet de moeite waard want deze versterkers worden overal erg goedkoop aangeboden.
De situatie was vanavond als volgt: Experiabox met daaraan een Netgear switch voor extra poorten. Kabel vanuit Experiabox naar Arcadyan. Wat ik vanavond heb geprobeerd is om de Arcadyan te vervangen door een simpele TP-Link switch om in ieder geval de onzekerheid weg te nemen omtrent het uitvallen van de Arcadyan. Ik durf niet te zeggen of met de TP-Link een network loop is ontstaan.

De tip omtrent de voeding kan ik zeker proberen, ik zal morgen eens op zoek gaan naar een vervangende voeding. Het is inderdaad regelmatig zo dat de Arcadyan het weer eventjes doet als de stroom eraf is geweest. Wifi zou ik dan opnieuw moeten configureren en testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crzier
Xander schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:00:
[...]

Is het zo'n probleem om dat even met de hand in te stellen dan? Verander je dagelijks de SSID?
Misschien een domme vraag, maar ik krijg het gevoel door jouw reactie, dat het overnemen van de SSID van de Experiabox slechts het invoeren van exact dezelfde SSID en password is op de wifi-versterker? Is het echt zo eenvoudig om je verbonden wifi apparaten automatisch over te laten schakelen op het sterkste signaal met hetzelfde SSID? 8)7

Zo ja, dan zou de Netgear WAX206 wel voldoen denk ik?

[ Voor 21% gewijzigd door crzier op 30-07-2022 21:47 ]

Pagina: 1