Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-10 05:44
* DappereDodo heeft een gokje genomen en lijkt verloren te hebben. Maar voordat ik m'n verlies toegeef, wil ik hier nog eens kijken of iemand nog een tip heeft.

Ik heb dus een moederbord in een case proberen te proppen waar ie niet in past. De form factor is juist, maar de gaatjes voor de processorkoeler zitten net op een andere plek dan de case ze verwacht. Ik heb dus een gokje genomen en de gaatjes wat groter gemaakt, een paar millimeter zou genoeg zijn. Dat ging aanvankelijk prima, maar bij montage zaten de gaatjes te strak tegen de schroefdraad aan en startte het geheel niet op.
Vervolgens heb ik wat isolatietape rondom die gaatjes gedaan, echter nu start het moederbord niet meer op. Zelfs na verwijderen van de tape wil het niet meer. Als ik hem aanzet dan hoor ik wel een licht zoemend geluid, maar daar blijft het bij, geen beeld, geen brandende power led.

Hieronder een foto van het resultaat. Linksonder zie je wat koper, wat natuurlijk niet goed is, maar ik meen dat het moederbord nog steeds wel opstartte. Pas na toepassing van de tape werkte het niet meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uBLgPc4Vdoqw5dnarc2j6G7QG04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ShNrGyQCXsB0VV0wwul4zoww.jpg?f=fotoalbum_large

De tape heb ik verwijderd en de lijmresten met een alcoholdoekje ook. Om zeker te stellen dat het CMOS batterijtje niet kapot/leeggelopen is heb ik die ook vervangen. De CMOS heb ik ook gecleared, zonder resultaat.

Wat mij nog enigszins hoop geeft, wanneer ik het geheugen verwijder is het moederbord nog wel in staat om de powerbutton snel te laten knipperen (de Asus code om aan te geven dat 'r geen geheugen is). Er zit dus nog wel wat leven in.

Heeft iemand nog een tip, of kan deze naar de recycle en mag ik een nieuwe bestellen (en een nieuwe case dan ook :/ ).

Beste antwoord (via DappereDodo op 30-07-2022 22:00)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ja jij hebt je moederbord gesloopt. :P

Ten eerste boor je nooit een gat in een moederbord omdat je niet weet waar bedrading precies zit.

Ten tweede heb je ook nog eens zo ongeveer de meest gevoelige plek van een moederbord gekozen om dit te gaan doen. Als je toch gaten in je moederbord wil maken, dan doe je het niet rond het socket.

Zowel Intel als AMD plaatsen hun gaten voor de CPU koeler altijd op specifieke plekken aan de rand van de zone die het socket nodig heeft voor communicatie met de rest van het moederbord. Gezien het probleem heb je waarschijnlijk door wat de bedrading naar je RAM geboord. Daarom post het systeem niet meer.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Je moet ook de case modden en niet het andere hardware...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Xyrr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-10 22:40
Tja, je ziet alleen de buitenste twee lagen van het moederbord en die hebben rondom gaten vaak een kleine marge waardoor een krasje of iets dergelijks niet zoveel kwaad kan. Er zullen echter ook nog 4 tot 6 binnenlagen zijn waarop koperen kanalen vlak langs gaten kunnen lopen omdat schade daaraan bij normaal gebruik geen risico is. Waarschijnlijk heb je door in de PCB te boren gewoon een of meerdere van die miniscule koperen kanalen doorbroken. Als dat het probleem is krijg je het echt niet meer hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
Xyrr schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:57:
Tja, je ziet alleen de buitenste twee lagen van het moederbord en die hebben rondom gaten vaak een kleine marge waardoor een krasje of iets dergelijks niet zoveel kwaad kan. Er zullen echter ook nog 4 tot 6 binnenlagen zijn waarop koperen kanalen vlak langs gaten kunnen lopen omdat schade daaraan bij normaal gebruik geen risico is. Waarschijnlijk heb je door in de PCB te boren gewoon een of meerdere van die miniscule koperen kanalen doorbroken. Als dat het probleem is krijg je het echt niet meer hersteld.
Daar lijkt 't inderdaad op, maar dan vind ik 't wel vreemd dat er nog wel wat leven in lijkt te zitten als het geheugen eruit is. Of is dat weer een apart circuit?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Ja jij hebt je moederbord gesloopt. :P

Ten eerste boor je nooit een gat in een moederbord omdat je niet weet waar bedrading precies zit.

Ten tweede heb je ook nog eens zo ongeveer de meest gevoelige plek van een moederbord gekozen om dit te gaan doen. Als je toch gaten in je moederbord wil maken, dan doe je het niet rond het socket.

Zowel Intel als AMD plaatsen hun gaten voor de CPU koeler altijd op specifieke plekken aan de rand van de zone die het socket nodig heeft voor communicatie met de rest van het moederbord. Gezien het probleem heb je waarschijnlijk door wat de bedrading naar je RAM geboord. Daarom post het systeem niet meer.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:22
Ja, met dat moederbord is het klaar. Moederbord is trouwens in zijn geheel niet compatibel met de passieve koeling van die behuizing want dat is alleen gemaakt voor een aantal specifieke LGA115x moederborden. Zie de specs van de behuizing. Voor alle andere borden zit het socket (net) niet op de juiste plaats of wijkt de afstand tussen de montagegaten af.

De cpu die je gebruikt valt trouwens ook niet binnen de 35w TDP dat voor de behuizing staat.

[ Voor 10% gewijzigd door Uszka op 30-07-2022 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Junia
  • Laatst online: 14:06
Je doet je naam eer aan :P
Leuk geprobeerd, maar zoals andere al aangeven is dit moederbord klaar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:41
Bijzonderheden Fanless, inclusief 120W stroomadapter. Aanbevolen max CPU: 35W TDP.

Geschikte moederborden:
Intel
DQ77KB
DH61AG

Asrock
B75TM-ITX
H61TM-ITX
H77TM-ITX
Z77TM-ITX

ECS
H61H-G11
H61H2-TI
Q77H2-TI
B75H2-TI
H87H3-TI

Gigabyte
GA-H77TN
GA-H61TN
GA-Q87TN
GA-H87TN
GA-B85TN
GA-H81TN
MSH87DI
MQ77TN
MSH61DI
Tip met mosterd, neem een compatible moederbord.

[ Voor 6% gewijzigd door PROnline op 30-07-2022 19:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Ondanks die lijst zou een willekeurig thin-ITX moederbord horen te passen, de exacte locatie van de mounting holes maakt deel uit van de specificatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:22
hcQd schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:05:
Ondanks die lijst zou een willekeurig thin-ITX moederbord horen te passen, de exacte locatie van de mounting holes maakt deel uit van de specificatie.
LGA1700 is iets lager en wijkt af in afstand tussen de gaten tov 115x dus het is zeker niet zo dat ieder willekeurig thin-ITX bord zou moeten passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DappereDodo
Uszka schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:45:
Ja, met dat moederbord is het klaar. Moederbord is trouwens in zijn geheel niet compatibel met de passieve koeling van die behuizing want dat is alleen gemaakt voor een aantal specifieke LGA115x moederborden. Zie de specs van de behuizing. Voor alle andere borden zit het socket (net) niet op de juiste plaats of wijkt de afstand tussen de montagegaten af.

De cpu die je gebruikt valt trouwens ook niet binnen de 35w TDP dat voor de behuizing staat.
Ja, daar kwam ik later ook achter. Zoals @hcQd al zei, ik ging r zonder nadenken vanuit dat elk thin mini itx mb zou werken.

Voorheen zat er een Celeron G1820 met 53w tdp in, dat ging prima, dus was ik niet bezorgd over.

Ik heb al heel wat moederborden in m'n handen gehad, maar dit is dan de eerste die het niet overleefd. Ik had gehoopt dat r nog wat te proberen viel.
Ah well, weer wat geleerd. Dank voor alle reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17:32

br00ky

Moderator Harde Waren
DappereDodo schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:59:
[...]
Ik heb al heel wat moederborden in m'n handen gehad, maar dit is dan de eerste die het niet overleefd.!
Die je ook daadwerkelijk zo had "mishandeld" :+ ? Dit is wel behoorlijk next level.

[ Voor 5% gewijzigd door br00ky op 30-07-2022 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18:20

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

RIP het moederbord. Misschien de koeler aanpassen met wat LGA1700 brackets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RavonsDaro
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-10 09:45

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Er staat toch echt duidelijk bij de case 'Alleen geschikt voor ITX' en dan probeer je een 'Thin Mini-ITX' erin te proppen?

Maar goed, het moederbord komt tenminste nu terecht in een perfect geschikte plek: De vuilnisbak. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DappereDodo
RavonsDaro schreef op zondag 31 juli 2022 @ 13:26:
Er staat toch echt duidelijk bij de case 'Alleen geschikt voor ITX' en dan probeer je een 'Thin Mini-ITX' erin te proppen?

Maar goed, het moederbord komt tenminste nu terecht in een perfect geschikte plek: De vuilnisbak. |:(
Ehm, nee hoor, het is echt thin mini itx. Mini itx is veel gangbaarder, dat had het makkelijker gemaakt. De case is echter te laag daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RavonsDaro
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-10 09:45

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Niet om 't één of ander maar je ziet op de foto dat je toch wat belangrijks gesloopt hebt met je booractie. ;-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_b5VnQjEggHD4d10A2_iDdfekOc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n0pBwgwMmd2JWnziwq9oWY7w.png?f=user_large

Volgende keer toch echt een andere case of anders mobo overwegen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RavonsDaro schreef op zondag 31 juli 2022 @ 14:03:
Niet om 't één of ander maar je ziet op de foto dat je toch wat belangrijks gesloopt hebt met je booractie. ;-)

[Afbeelding]

Volgende keer toch echt een andere case of anders mobo overwegen..
Yup. En voor de duidelijkheid: een moederbord heeft minstens vier lagen PCB - dus al zou je oppassen dat je niet (zoals hier) door een trace aan boven- of onderkant heen boort, kan het nog steeds zo zijn dat je een trace in een van de binnenste lagen raakt. Dat kun je vaak trouwens wel zien door met fel licht door het bord te schijnen. Dan nog: uitgerekend gebied rond de socket is ongelofelijk gevoelig. Al raak je een trace niet, puur een gat boren in een ground plane op zo'n plek kan capaciteit zodanig veranderen dat signalen in omliggende traces niet meer goed lopen, met instabiliteit of niet booten tot gevolg.

Beetje hobbyen moet kunnen, maar zorg dat je weet waar je mee bezig bent - helemaal voordat je een boor erbij pakt :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1