Zonnepaneel voor licht in huis, betaalbaar maar kwaliteit.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-06 10:49
Probeer een man in een rolstoel te helpen die zonder stroom zit. (Griekenland)
Financiële middelen heeft hij niet (veel). De man is genept door de verhuurder dat er stroom zou zijn of komen maar de meterkast is gewoon niet aanwezig en er veranderd dus niks. Verder hoef je niet veel te verwachten van de overheid hier. Heeft een piepklein pensioen en kan ook niet makkelijk verhuizen vanwege de huren die ook hier als maar oplopen.

Hij heeft nu een solar buitenlamp die overdag buiten ligt en 's avonds gebruikt wordt binnenshuis maar dat is dus een vreselijk licht.

Ik heb op amazon even gekeken en zie voornamelijk matige producten. Een zo'n solarlamp is voor een schuurtje met een touwtje, dat systeem is wel wat ik zoek maar erg lovend zijn ze niet over het product.

Iemand een idee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cytherea
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:43
Ten eerste bizar dat dit nodig is in een Europees land.

Ook al gekeken naar de oplossingen die wakawaka heeft? En anders zou ik kijken naar een degelijke oplossing zoals in campers gebruikt worden. Probleem met elke keer een goedkope oplossing is dat het te weinig is.

Die tuinlampjes is voor sfeer en niet om bij te lezen. Maar lastig zonder budget natuurlijk. Misschien een go fund me opzetten misschien zijn er mensen bereid om wat geld te doneren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sunrise
cytherea schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:06:
Ten eerste bizar dat dit nodig is in een Europees land.

Ook al gekeken naar de oplossingen die wakawaka heeft? En anders zou ik kijken naar een degelijke oplossing zoals in campers gebruikt worden. Probleem met elke keer een goedkope oplossing is dat het te weinig is.

Die tuinlampjes is voor sfeer en niet om bij te lezen. Maar lastig zonder budget natuurlijk. Misschien een go fund me opzetten misschien zijn er mensen bereid om wat geld te doneren.
Ik heb net gekeken naar wakawaka en dat is niet echt iets wat je op een muur/dakje zou monteren. Kan natuurlijk wel iets verzinnen maar of dat product geschikt is voor deze sterke zon hier op langere termijn 24/7, ik weet het niet.

Ja gofund me heb ik ook aan gedacht maar wordt niet ondersteund in Griekenland. Daarnaast is dat nieuw voor mij en weet ik niet hoe dat allemaal gaat met de belastingdienst.
Vind het niet erg om af toe te helpen maar zoals je al zei ik wil nu iets fatsoenlijks kopen (wat niet snel de geest geeft), een prettig licht met een touwtje of een schakelaar. Maak mij ook wel een beetje zorgen over de winter, die was pittig de afgelopen keer.

Die Griekse man komt uit Amerika waar hij zover ik weet weg moest omdat hij niet meer kon werken.
Hij kan overigens wel naar een verzorgingshuis maar daar krijgt iedereen standaard een katheter en de rest is ook geen feest zullen we maar zeggen. Maar ik dwaal een beetje af, maar het grijpt mij wel erg aan, de man is zo aardig en dankbaar, als je hem ziet wil je hem helpen en knuffelen. Hij heeft gelukkig ook een netwerk van de kerk en mensen brengen hem eten maar het is erg triest de situatie. Normaal gesproken ben ik vrij hard en onverschillig maar sinds ik dit soort dingen zie en meemaak voel ik mij gewoon niet meer lekker met mijn rijkdom, en ik ben niet eens rijk maar vergeleken die man ben ik een biljonair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Eigenlijk zou je zo iemand met liefde en plezier écht willen helpen door er een volledig 'Off-The-Grid SolarSystem' met een aantal zonnepanelen / omvormer / accu aan te gaan bieden maar ik vrees met grote vrezen dat z'n kleine pensioentje niet afdoende is om zo'n investering aan te kunnen gaan?

Standaard installaties met zonnepanelen hebben nog altijd een afhankelijkheid naar 'The Grid' en daar is op die locatie geen sprake van als ik het goed begrijp.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:21
ok, off-grid oplossing. Dat wordt nooit goedkoop.
Hoewel ik erg voor goedkope oplossingen ben wil ik je adviseren om voor de volgende opstelling te gaan;
Accu systeem 24 V of 48 V. Kan je alles voor kiezen, van 2x 12V auto accu, tot lithium .
Omvormer lader PV -> accu. (PWM goedkoopsyte, maar vereist panelen die erbij passen, of MPPT, minder kritisch met panelen, maar duurder)
Bovenstaande setjes zijn wel te vinden op marktplaats. Je kan er dan 24V of 48V verlichting op aansluiten.
Dan heb je licht in het huis.

Maar het belangrijkste daarna; een zuivere sinus omvormer. Echt. in een woon situatie werken andere omvormers niet. Electrische tandenborstel, telefoon lader, allemaal zuivere sinus. Vermogen van de omvormer gaat de grootste kostenpost worden. Als we geen koelkast doen, dan is een kleine wellicht al voldoende

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:56
Ja en dat allemaal in een huurhuis van een liegende verhuurder installeren… ik zou t klein houden en niet gebouw gebonden…

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
MeTooPV schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:40:
ok, off-grid oplossing. Dat wordt nooit goedkoop.
Hoewel ik erg voor goedkope oplossingen ben wil ik je adviseren om voor de volgende opstelling te gaan;
Accu systeem 24 V of 48 V. Kan je alles voor kiezen, van 2x 12V auto accu, tot lithium .
Omvormer lader PV -> accu. (PWM goedkoopsyte, maar vereist panelen die erbij passen, of MPPT, minder kritisch met panelen, maar duurder)
Bovenstaande setjes zijn wel te vinden op marktplaats. Je kan er dan 24V of 48V verlichting op aansluiten.
Dan heb je licht in het huis.

Maar het belangrijkste daarna; een zuivere sinus omvormer. Echt. in een woon situatie werken andere omvormers niet. Electrische tandenborstel, telefoon lader, allemaal zuivere sinus. Vermogen van de omvormer gaat de grootste kostenpost worden. Als we geen koelkast doen, dan is een kleine wellicht al voldoende
Ja ik snap dat dit wel de beste oplossing kan zijn maar ook behoorlijk kostbaar?, als de kosten hoog worden kan we ook proberen gewoon stroom te regelen. Dat was ik eigenlijk ook van plan om even langs te lopen bij de leverancier om te vragen waarom daar de meterkast is weggehaald, waarschijnlijk een openstaande schuld van de verhuurder. Ik denk overigens niet dat ze mij die informatie geven.

Ik hoopte iets van 100 euro kwijt te zijn aan een kwalitatieve solar 'schuurlamp'.
En daarna het volgende probleem aan te pakken, klein houtkacheltje.

Maar bedankt voor het meedenken en ik zal hier eens op de griekse marktplaats kijken wat er te koop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Sunrise Misschien niet helemaal passend in de huidige 'Zeitgeist' met alle CO2 / NOx perikelen maar volgens mij kost de brandstof voor een (klein) benzine aggregaat daar in Griekenland nog niet de hoofdprijs?

Ik heb overigens serieus nog niet gekeken naar de prijs van 'Benzine' daar....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Will_M schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:50:
@Sunrise Misschien niet helemaal passend in de huidige 'Zeitgeist' met alle CO2 / NOx perikelen maar volgens mij kost de brandstof voor een (klein) benzine aggregaat daar in Griekenland nog niet de hoofdprijs?

Ik heb overigens serieus nog niet gekeken naar de prijs van 'Benzine' daar....
Hoogste van EU geloof ik 😂.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:21
Sunrise schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:50:
[...]

we ook proberen gewoon stroom te regelen.
Dit lijkt mij echt de beste oplossing. Heb nu meer dan 20 jaar ervaring met een off-grid oplossing. Inmiddels werkt het heel behoorlijk, inclusief koelkast, waterpomp om water 18 m op te pompen en elektrische kettingzagen etc. De Griekse situatie ken ik niet, maar ik weet dat in Frankrijk er een plicht is voor EDF om huizen van stroom te voorzien, als deze vast bewoond worden.
De kracht die een huisaansluiting geeft is echt onvergelijkbaar met een off-grid systeem. Als hij straks airco of een koelkast wilt, dan zit je veel beter met een huisaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Sunrise schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 15:51:
[...]

Hoogste van EU geloof ik 😂.
Vergelijkbaar met NL ... Maar voor een simpele pensionado zonder extra inkomsten of eventueel spaargeld dus absoluut géén haalbare kaart :'(

Ik denk dat ik het met @MeTooPV eens moet gaan zijn én dus eigenlijk bedoel dat de verhuurder van het huis dus aan z'n beloften/afspraken gehouden moet gaan worden, desnoods via een rechtsgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Dat is inderdaad de beste oplossing, vaste stroom. Ik weet niet of ze verplicht zijn het huis van stroom te voorzien. Ik weet wel dat Griekenland een bizar land is waar alles wat recht hoort te zijn krom is.
Een vriend van mij huurt hier in griekenland en werd gewoon afgesloten op een gegeven moment, er moest nog een rekening vereffend worden met de vorige huurder of eigenaar. Dan kan je wel hoog en laag springen maar er zat niks anders op dan die rekening te betalen. Althans zijn woorden.

Ik ga maandag langs de stroomleverancier vragen hoe het nou zit met de rechten van een mens hier qua stroom. Misschien is het een kleinigheidje maar wil de verhuurder geen energie er in steken of klein bedrag betalen.

Bedankt allemaal voor de hulp, zoek nog steeds zo'n schuurlamp van enige kwaliteit. Geef sowieso maandag een update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:45
Misschien kun je hier iets vinden?
Kleine sets om aan accu's te maken.
Oude (werkende) accu ergens vandaan halen en een lamp die weer op die accu kan.
Moet mogelijk en niet te duur zijn.
Of hier.
En hier nog wat info.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:52

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sunrise
Hij heeft overdag genoeg licht en een gat in het dak maken zit er ook niet in. Maar er zijn ook andere variaties zie ik met solar panels maar een duidelijke materialen en instructies pagina heb ik nog niet gevonden.

Mijn auto accu moet eigenlijk vervangen worden (50% gezondheid), die kan ik wel eventueel gebruiken bij een project. Voldoende capaciteit voor een paar uurtjes led licht.

Eerst ga ik maandag langs de stroomleverancier voordat we verder gaan met dingen bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:45
Liter of light solar night light:
Meerdere filmpjes staan er op Youtube.
YouTube: Liter of Night Light Instructional Video

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:18
@Sunrise
met een beetje handigheid en wat geknutsel, krijg je dit wel aardig aan het werk.
https://www.ikea.com/nl/n...ecellen-bal-wit-00421406/

probleem is dat als de accu (penlite) leeg raakt dan gaat hij knipperen.
dus een schakelaar toevoegen zodat hij ook uit kan en je lost dat stuk op.
(in plaats van elke dag de accu elke dag leeg te trekken)

ander probleem (misschien alleen Nederland daar toch iets ander klimaat.) als je dit 1 winter buiten laat hangen dan is hij kapot.
de accu (penlite) die kan niet tegen vorst.
dus een handig kabeltje er in solderen en binnen hangen, probleem ook opgelost.
(ik gebruik deze set op zolder (12 lampjes verzie), dus alles hangt wel binnen.
werkt nu al een paar jaar zonder veel problemen.)

maar een accu met een camping zonnepaneel, dat zal vast beter werken.
dat is wel een stuk prijziger. :-(

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 31-07-2022 15:12 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
migjes schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:09:
@Sunrise
met een beetje handigheid en wat geknutsel, krijg je dit wel aardig aan het werk.
https://www.ikea.com/nl/n...ecellen-bal-wit-00421406/

probleem is dat als de accu (penlite) leeg raakt dan gaat hij knipperen.
dus een schakelaar toevoegen zodat hij ook uit kan en je lost dat stuk op.
(in plaats van elke dag de accu elke dag leeg te trekken)

ander probleem (misschien alleen Nederland daar toch iets ander klimaat.) als je dit 1 winter buiten laat hangen dan is hij kapot.
de accu (penlite) die kan niet tegen vorst.
dus een handig kabeltje er in solderen en binnen hangen, probleem ook opgelost.
(ik gebruik deze set op zolder (12 lampjes verzie), dus alles hangt wel binnen.
werkt nu al een paar jaar zonder veel problemen.)

maar een accu met een camping zonnepaneel, dat zal vast beter werken.
dat is wel een stuk prijziger. :-(
toon volledige bericht
Dit soort prul als ik het zo mag noemen gaat vrij snel kapot, nu ken ik deze zet niet maar het ziet eruit als prul, excuses als het niet zo is.

Ik heb hier ook een solarlampje van de lidl en het solar materiaal gaat gewoon barsten van de zon hier, een paar maanden en dan kan je het weggooien. Ik vind het schandalig dat zogenaamde milieuvriendelijke producten weggooiartikelen zijn die meer vervuilen dan een standaard lamp wellicht. Mogen wel boetes worden uitgedeeld aan producenten wat mij betreft. Ook in Nederland staan de tuinen vol met die goedkope action dingen die wegroesten en slechts een aantal maanden amper licht geven.

Hier vriest het overigens niet, deze winter was het minimaal 5 graden. In de bergen wel sneeuw.

Als stroom niet lukt lijkt een camping solarpanel het beste ism een accu en omvormer indien nodig.

Update:
De enige opties zijn dat hij gaat verhuizen of dat de eigenaar zijn schulden gaat inlossen, maandelijkse bedragen en pas als betaald is wordt de meterkast teruggeplaatst.
Conclusie ia dat er dus hoogstwaarschijnlijk niks gaat veranderen.

Ga dus proberen iets fatsoenlijkers te maken met een solarpaneeltje. En kijken of er een houtkacheltje in kan en mag van de eigenaar. Dat is ook zo vervelend dat we aan zo'n figuur toestemming moeten vragen.

Ik zal blijven updaten.

[ Voor 11% gewijzigd door Sunrise op 01-08-2022 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Truus01 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 10:07:
Liter of light solar night light:
Meerdere filmpjes staan er op Youtube.
YouTube: Liter of Night Light Instructional Video
Die had ik al gezien, voor mij niet duidelijk genoeg, mensen vragen in de comments ook naar een lijst van gebruikte componenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 12:18
Sunrise schreef op zondag 31 juli 2022 @ 23:02:
[...]

Dit soort prul als ik het zo mag noemen gaat vrij snel kapot, nu ken ik deze zet niet maar het ziet eruit als prul, excuses als het niet zo is.

Ik heb hier ook een solarlampje van de lidl en het solar materiaal gaat gewoon barsten van de zon hier, een paar maanden en dan kan je het weggooien. Ik vind het schandalig dat zogenaamde milieuvriendelijke producten weggooiartikelen zijn die meer vervuilen dan een standaard lamp wellicht. Mogen wel boetes worden uitgedeeld aan producenten wat mij betreft. Ook in Nederland staan de tuinen vol met die goedkope action dingen die wegroesten en slechts een aantal maanden amper licht geven.

Hier vriest het overigens niet, deze winter was het minimaal 5 graden. In de bergen wel sneeuw.

Als stroom niet lukt lijkt een camping solarpanel het beste ism een accu en omvormer indien nodig.

Update:
De enige opties zijn dat hij gaat verhuizen of dat de eigenaar zijn schulden gaat inlossen, maandelijkse bedragen en pas als betaald is wordt de meterkast teruggeplaatst.
Conclusie ia dat er dus hoogstwaarschijnlijk niks gaat veranderen.

Ga dus proberen iets fatsoenlijkers te maken met een solarpaneeltje. En kijken of er een houtkacheltje in kan en mag van de eigenaar. Dat is ook zo vervelend dat we aan zo'n figuur toestemming moeten vragen.

Ik zal blijven updaten.
toon volledige bericht
jep het is prul, maar dan wel 1 van de betere prul.
(er bestaat ook beter spul in deze soort, alleen dan word het lastig zoeken bijna nergens te krijgen je vind haast alleen maar prul. :-( )

een camping paneel. (kost duur, geen idee waarom maar reken ongeveer 2x wat ik normaal op dak leg, je hebt een speciaal paneel nodig voor 12V accu's, liefst van het cel type ouderwets, maar toch nog duur.)
met een omvormer/laadregelaar (je wil er 1 met een mpp, en jep is ook niet speciaal goedkoop te noemen.)
en dan een accu. (misschien wel het relatief goedkoopste onderdeel, zoveel heb je niet nodig voor een beetje verlichting, pas als je ijskast/koken of andere dingen wil word dit duur.)

dus zoek, en wie weet wat je kunt vinden. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 20:52
migjes schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:46:
[...]

jep het is prul, maar dan wel 1 van de betere prul.
(er bestaat ook beter spul in deze soort, alleen dan word het lastig zoeken bijna nergens te krijgen je vind haast alleen maar prul. :-( )

een camping paneel. (kost duur, geen idee waarom maar reken ongeveer 2x wat ik normaal op dak leg, je hebt een speciaal paneel nodig voor 12V accu's, liefst van het cel type ouderwets, maar toch nog duur.)
met een omvormer/laadregelaar (je wil er 1 met een mpp, en jep is ook niet speciaal goedkoop te noemen.)
en dan een accu. (misschien wel het relatief goedkoopste onderdeel, zoveel heb je niet nodig voor een beetje verlichting, pas als je ijskast/koken of andere dingen wil word dit duur.)

dus zoek, en wie weet wat je kunt vinden. ;)
Er zijn geen speciale panelen nodig voor 12V. Een knappe laadregelaar maakt van een paneel van 34V gewoon 12 of 24V

Gebruikt paneel van MP, 80 euro, gebruikte laadregelaar van MP, 150 euro, dan nog even accu en een omvormertje, 400 euro ben je zo kwijt en dan kun je nog zowat niks. Of 12V verlichting dan heb je al geen omvormer nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door No Hands op 01-08-2022 11:16 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSXBas
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13-07 12:49
Wellicht ook kijken naar een solar powerbank?

iets robuuster dan de ikea oplossing, en je kan dan USB voor meer doeleinden gebruiken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:49

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Je zou eens naar de SolarHome oplossing van BioLite kunnen kijken: https://eu.bioliteenergy.com/products/solarhome-620-plus

Dat verkopen ze niet alleen op de westerse markt als noodvoorziening of voor tijdens kamperen of zo, maar ook in ontwikkelingslanden voor mensen die off-grid wonen.

Iets duurder dan de 100 euro waar je over sprak, maar wel kant en klaar en met net iets meer functionaliteit dan enkel en alleen een lampje.

[ Voor 55% gewijzigd door Orion84 op 01-08-2022 12:58 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:45
Je kunt soms een panelenset (evt +omvormer) voor weinig overnemen, sommige bedrijven verkopen ook restpartijen panelen. Zo kun je misschien wat veelzijdiger spul krijgen, waarmee je iets meer opties dan een paar peertjes 's avonds hebt.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Orion84 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:53:
Je zou eens naar de SolarHome oplossing van BioLite kunnen kijken: https://eu.bioliteenergy.com/products/solarhome-620-plus

Dat verkopen ze niet alleen op de westerse markt als noodvoorziening of voor tijdens kamperen of zo, maar ook in ontwikkelingslanden voor mensen die off-grid wonen.

Iets duurder dan de 100 euro waar je over sprak, maar wel kant en klaar en met net iets meer functionaliteit dan enkel en alleen een lampje.
Oke, dit is wel een leuk systeem, bookmarkje voor mijzelf. Het probleem voor ouderen is (vind ik) dat het geen aan uit schakelaar is maar dat je door verschillende sterktes/modus heen moet schakelen. Een simpele aan uit schakelaar is gebruiksvriendelijker.

Ik krijg morgen wat tuin-solarlampen, eentje komt in de achtertuin waar hij douched en en toilet heeft.
De andere ga ik een beetje modden, sensor eruit, schakelaar met lang snoer eraan.
Verder wil ik het licht iets verzachten met vellen papier op de glasplaat van de ledlampjes, zal wel eerst testen of het niet te warm wordt.

[ Voor 18% gewijzigd door Sunrise op 01-08-2022 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
Brent schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:59:
Je kunt soms een panelenset (evt +omvormer) voor weinig overnemen, sommige bedrijven verkopen ook restpartijen panelen. Zo kun je misschien wat veelzijdiger spul krijgen, waarmee je iets meer opties dan een paar peertjes 's avonds hebt.
Hier op het eiland is 2e hands zo goed als niks te krijgen, heb al gezocht maar er is echt niks te vinden.

Update:
Nu heeft de verhuurder nieuwe beloftes gemaakt om iets te installeren. Huurder durft het nu niet aan omwijzigingen aan te brengen. Hij is een beetje bang van de verhuurder. Dus op nu net dat ik iets geregeld heb wil hij nog wachten.

We zullen zien.

Even hier je quote geplaatst, wil niet onnodig het topic omhoog kicken.
Brent schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 12:53:
[...]

Je zou het vanaf hier kunnen verzenden wellicht?
Dat zou een optie kunnen maar dan moet wel veel vertrouwen in de verkoper hebben, een tweaker het liefst.
Maar we wachten dus even af. Bedankt allen voor de input.

[ Voor 44% gewijzigd door Sunrise op 04-08-2022 13:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:45
Sunrise schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 21:29:
[...]

Hier op het eiland is 2e hands zo goed als niks te krijgen, heb al gezocht maar er is echt niks te vinden.
Je zou het vanaf hier kunnen verzenden wellicht?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-07 11:33
Als je een solar laadcontroller van Victron neemt dan heb je voor een acceptabel bedrag een hele goede laadcontroller die je middels BT en app tal van instellingen kunt geven zoals type accu en laadvoltage.

Als je hier een of meerdere zonnepanelen op aansluit plus 1 of meerdere accu's dan heb je al een prima basis voor een 12 volt voorziening die je met weinig kennis zelf in elkaar kunt knutsellen
En de gebruikte accu's mogen ook (auto) loodaccu's zijn, desnoods een aantal nog goede gebruikte modellen parallel, dat scheelt weer op de kosen.

Een beetje zonnepaneel geeft via de laadcontroller 5 tot 15A laadstroom bij 12 volt dus als je er hier 2 of meer in serie koppelt dan heb je ook op minder zonnige dagen toch nog opwekking.

Voor verwarming wordt het via 12 volt misschien wat lastig. Er zijn van die 12 volt auto-kacheltjes maar die blazen lauwe lucht bij best wat stroomverbruik. Met een omvormer kun je ook 230V maken voor eventueel een klein 500-750W kacheltje maar dit kost aan de 12 volt kant behoorlijk wat stroom dus zou je flink wat Ah aan accu's parallel moeten zetten, die op hun beurt best wat zonnepanelen willen om goed bij te laden.
Dan zou ik eerder kiezen voor een kachel op hout of gastank.

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Als het alleen om verlichting gaat, zoiets: https://www.dekievitelect...onnepaneel-en-3-5-m-draad ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunrise
130 lumen is heel weinig, dat is ongeveer een koelkastlampje. :)
Wel een aardig ontwerp maar ik verwacht niet veel voor dat geld, korte levensduur waarschijnlijk.
Theo74 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:01:
Als je een solar laadcontroller van Victron neemt dan heb je voor een acceptabel bedrag een hele goede laadcontroller die je middels BT en app tal van instellingen kunt geven zoals type accu en laadvoltage.

Als je hier een of meerdere zonnepanelen op aansluit plus 1 of meerdere accu's dan heb je al een prima basis voor een 12 volt voorziening die je met weinig kennis zelf in elkaar kunt knutsellen
En de gebruikte accu's mogen ook (auto) loodaccu's zijn, desnoods een aantal nog goede gebruikte modellen parallel, dat scheelt weer op de kosen.

Een beetje zonnepaneel geeft via de laadcontroller 5 tot 15A laadstroom bij 12 volt dus als je er hier 2 of meer in serie koppelt dan heb je ook op minder zonnige dagen toch nog opwekking.

Voor verwarming wordt het via 12 volt misschien wat lastig. Er zijn van die 12 volt auto-kacheltjes maar die blazen lauwe lucht bij best wat stroomverbruik. Met een omvormer kun je ook 230V maken voor eventueel een klein 500-750W kacheltje maar dit kost aan de 12 volt kant behoorlijk wat stroom dus zou je flink wat Ah aan accu's parallel moeten zetten, die op hun beurt best wat zonnepanelen willen om goed bij te laden.
Dan zou ik eerder kiezen voor een kachel op hout of gastank.
toon volledige bericht
Ik wacht even af maar zeker bedankt voor de input. Toevallig verkopen ze zo'n controller hier op het eiland.

[ Voor 62% gewijzigd door Sunrise op 05-08-2022 21:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theo74
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-07 11:33
Victron is een Nederlands merk uit Almere en heeft internationaal een erg goede reputatie. Van vele campers tot zeer luxe jachten en off-grid bedrijven, hier is heel vaak Victron apparatuur geinstalleerd.

De Victron laadcontrollers zijn standaard in staat om direct een lamp c.q. verlichting op aan te sluiten, die gaat branden als de zon weg is c.q. de opwekking stopt. Een beetje zoals de simpele solar tuinlampjes. Deze laadcontroller kan dus ook prima in solar lantaarpalen geinstalleerd worden.
Op pagina 7 en 12 van de gebruiksaanwijzing vind je nog wat info over het aansluiten, dan zie je dat dit relatief simpel is.

Misschien kun je lokaal 1 of meerdere zonnepanelen kopen en anders desnoods via Ali Express. Zo heb ik zelf een Dokio mobiel koffer zonnepaneel van Ali op een Victron zonnelader aangesloten, 200 Watt bij volle zon en dat geeft 10-11A laadstroom bij 12 volt. Hiermee heb je bij een volle dag zon een 80Ah autoaccu volgeladen.

[ Voor 4% gewijzigd door Theo74 op 08-08-2022 09:15 ]

Als 1 hond vecht om een been, dan is hij zeker schizofreen.

Pagina: 1