Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Check op build 1440p/144Hz

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• AntonFS
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 10-08-2022
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Na 8 jaar is het tijd voor een nieuw systeem. De huidige setup kan de nieuwere games gewoon niet meer goed aan met de gewenste instellingen. Het doel voor de nieuwe PC is gamen op 1440p/144hz. Speel voornamelijk Total War games en AoE, afgewisseld met spellen als The Witcher 3 en de Dragon Age reeks. Vooral offline en singleplayer. Ik kies nu bewust liever voor wat overkill zodat het systeem wederom een lange tijd mee gaat met hoge instellingen zonder tussentijdse upgrades.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zo rond de 2000,-. Ik ben nog aan het twijfelen of ik laat assembleren of dat ik zelf ga bouwen. Heb er namelijk 0 ervaring mee. Momenteel heb ik nog een 1080p monitor, maar die wil ik ook snel gaan upgraden naar 1440p. Mocht je daar een goede suggestie voor hebben O-) De monitor wordt ook gebruikt voor werk. Monitor heeft een los budget. Daar hoef je dus geen rekening mee te houden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, mijn huidige systeem is 8 jaar oud. Ga niets meenemen. Alles werkt nog, maar volgens mij heeft het geen zin. Of zou het zinnig zijn om mijn huidige SSD die ik gebruik als opstart schijf mee te nemen zodat ik ook geen nieuwe Windows licentie hoef? Misschien een hele domme vraag, geen idee of dat kan..

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie het lijstje onderaan. Vooral gebaseerd op de BBG en wat ik hier op het forum voorbij zie komen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Mijn huidige systeem is met Intel (Intel Core i5-4460 Boxed) en NVIDIA (MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G). Ze hebben me nooit problemen opgeleverd dus ik neig naar opnieuw deze combi. Tenzij het wel heel duidelijk voordeel heeft om voor AMD te gaan. Om vergelijkbare reden bijvoorbeeld ook voor een Fractal Design kast gekozen. De huidige (Fractal Design Define R4 Pearl Black) werkt lekker stil en vangt goed stof af.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik geef niets om RGB en een stille PC heeft wel een sterke voorkeur. Kast komt onder een bureau te staan. Heb wel wifi nodig omdat ik geen vaste kabel heb liggen naar de kamer waar hij komt te staan.

Ga je overklokken?
Nee, overklokken ga ik niet aan beginnen.

Wat verwacht je van ons?[i]
Graag een check of het lijstje logisch is, of er misschien nog hier en daar wijzigingen op basis van actuele prijzen zinvol zijn (bv een andere voeding of geheugen). Of als ik nog iets vergeten ben hoor ik het ook graag. Windows licentie verwacht ik nodig te hebben, en die zie ik wel als onderdeel van het budget. Vandaar hier opgenomen in de lijst.

Bij deze mijn eigen opzet (aangepast naar aanleiding van de suggesties):
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 197,10€ 197,10
1MoederbordenMSI Pro B660M-A WiFi DDR4€ 159,-€ 159,-
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 V2 OC Edition met LHR€ 849,-€ 849,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 124,90€ 124,90
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 104,-€ 104,-
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 36,91€ 36,91
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 115,92€ 115,92
1VoedingenCooler Master V850 Gold - V2€ 113,25€ 113,25
1Solid state drivesSamsung 970 Evo Plus 2TB€ 198,07€ 198,07
Totaal€ 1.916,57

Ik ben benieuwd naar jullie feedback! Alvast bedankt!

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
RAM kan naar pricewatch: G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK.

Voor die 20 euro die je daarmee bespaart kun je legaal een Windows licentie aanschaffen. Voor scholieren en studenten is het zelfs gratis.

• harold340
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-02-2024
Er is uiteraard niets mis met je build. Maar het is wel een goed moment om amd eens een kans te geven.
De r5 5600 is ruim 30 euro goedkoper en dan zou je ook een goedkoper mobo kunnen uitkiezen. Daarnaast is de rx 6900 xt een uitstekende kaart voor 1440p (sneller dan de rtx 3080)
En voor een moederbord weet ik het niet precies, je kiest een mobo met WiFi, ik weet niet of je dat ook echt nodig hebt?
Geheugen wat hierboven word genoemd is goed voor amd builds.
pricewatch: AMD Ryzen 5 5600 Boxed
pricewatch: Gigabyte Radeon RX 6900 XT Gaming OC 16G

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 12-11 21:24
harold340 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:03:
En voor een moederbord weet ik het niet precies, je kiest een mobo met WiFi, ik weet niet of je dat ook echt nodig hebt?
Dat had je wel geweten als je de TS had gelezen ;) Daar staat namelijk gewoon in dat hij geen kabel heeft liggen naar de pc.

Ik zou persoonlijk gewoon 16GB RAM nemen, tenzij je iets bijzonders met de PC doet waar je extra voor nodig hebt. Gamen is er daar niet een van in ieder geval.

Verder is er niets mis met deze build, maar je kunt inderdaad kijken voor een AMD platform en videokaart omdat daar momenteel goede deals op zijn.

Ik ben zover niet echt weg van de Pop serie van FD. Op youtube is een hardware canucks review te vinden die aardig benadrukt waarom.

Je kunt ook kijken voor een Meshify van FD. Die hebben betere airflow, maar zijn ook wat meer premium en kosten ook meer.

[ Voor 28% gewijzigd door youridv1 op 31-07-2022 12:09 ]

• AntonFS
@youridv1 Dank voor de suggestie voor het bekijken van de review. Eens even kijken of ik de Meshify kan realiseren zonder teveel in budget omhoog te gaan. Ik merk toch dat ik een stille PC erg waardeer, maar met de hardware moet er ook een goede airflow zijn.

@Djarune Goede suggestie. Ga ik aanpassen. Helpt me in mijn tocht naar de Meshify :)

[ Voor 17% gewijzigd door AntonFS op 31-07-2022 16:53 ]

• AntonFS
Ik heb mijn behuizing nu aangepast:

Of toch liever voor deze?
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 99,90€ 99,90

Ik geef niets om RGB, maar zoek wel een heel goede balans tussen stilte en koelprestaties. Qua hardware (formaat GPU ect) zou de FD compact ook geen probleem moeten zijn volgens mij. Voor welke van de 2 zouden jullie gaan?

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:33
AntonFS schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 22:32:
Ik heb mijn behuizing nu aangepast:

Of toch liever voor deze?
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 99,90€ 99,90

Ik geef niets om RGB, maar zoek wel een heel goede balans tussen stilte en koelprestaties. Qua hardware (formaat GPU ect) zou de FD compact ook geen probleem moeten zijn volgens mij. Voor welke van de 2 zouden jullie gaan?
Zijn beide prima kasten - kies degene die je het mooist vindt.

• AntonFS
PC besteld. Uiteindelijk toch voor de FD kast gegaan. Goede ervaringen + optisch mooier vind ik zelf.

Dank allen voor de feedback!
Pagina: 1