Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

AMD GPU Upgrade

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• LJZ
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19-10 15:04
Goedendag Tweakers!

Vanuit Tweakers heb ik ooit eens een 'Best Buy' PC gebouwd. Dit is inmiddels z'n twee/drie jaar geleden en ik merk nu dat Adobe Lightroom en Premiere Pro niet lekker meer lopen. Nu wil ik de CPU gaan upgraden, omdat ik verwacht dat hier mijn probleem ligt.

Ik heb momenteel een ASRock B450 PRO4-F (AM4) als moederbord en de AMD Ryzen 5 2600 als CPU, overigens heb ik 16GB werkgeheugen en een NVIDIA GeForce GTX 1660 TI (MSI) in de computer zitten.

Nu twijfel ik heel erg tussen de AMD Ryzen 9 5900X en de AMD Ryzen 7 5800X Boxed, want qua prijs vind ik het een klein verschil. Tevens zou de ASRock hem wel kunnen draaien, zover ik de lijst heb gecheckt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qf3UEYm6bvzFDy8jgpdUosH2X8M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S2eFEFZeEE5UzgqMydiGnvDW.png?f=fotoalbum_large

Nu is mijn vraag of ik echt veel verschil ga merken qua de Ryzen 7 en 9? Is dit het waard of zijn er binnen de Ryzen 7 range ook nog opties die mogelijk een betere optie gaan zijn?

Alvast bedankt voor het meedenken, en mocht ik iets vergeten zijn laat het ook vooral weten.

Met vriendelijke groet,
LJZ

Beste antwoord (via LJZ op 06-08-2022 21:02)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-11 23:19
Uszka schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 14:05:
[...]
Niet de 5700X die Djarune aan geeft. Ik zou er niet blind vanuit gaan dat het gaat werken ondanks dat een bepaalde Agesa versie ondersteuning biedt. Asrock kan alsnog de ondersteuning eruit gehaald hebben vanwege een te klein BIOS rom.
ASRock is het vergeten aan te passen op de product pagina. ze hebben hem onderaan toegevoegd ipv bovenaan :F

Op de centrale supportlijst, vervolgens doorklikken naar 5700x et voila. Dan staat ie er wel bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 30-07-2022 15:27 ]

Alle reacties

• Djarune
Je bedoelt CPU ipv GPU ;)

Dat het op de CPU support list staat betekent niet dat het ook geweldig goed gaat werken. Je huidige bord heeft geen geweldige stroomvoorIening (VRM). Zie het als een auto met een caravan. Een auto met weinig pk is compatible met een grote caravan, maar zal deze niet lekker trekken.

Ik zou er een pricewatch: AMD Ryzen 7 5700X Boxed in stoppen. Die is niet zo zwaar voor de koeling.

Tevens is 32GB RAM aan te raden. 16GB is veel te weinig voor 4k video in Premiere Pro.

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 30-07-2022 13:07 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:24
Djarune schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:05:

Ik zou er een pricewatch: AMD Ryzen 7 5700X Boxed in stoppen. Die is niet zo zwaar voor de koeling.
Staat, net als de 5800X3D, niet op supportlijst. Ik zou het bij maximaal een 5600X houden. Is alsnog heel veel sneller dan een 2600.

• Djarune
Uszka schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:11:
[...]

Staat, net als de 5800X3D, niet op supportlijst. Ik zou het bij maximaal een 5600X houden. Is alsnog heel veel sneller dan een 2600.
Die hebben ze dan niet bijgewerkt. De 5700x werkt vanaf AGESA 1.2.0.6b.

De 5600x is overigens ook een goede keus.

• LJZ
Allereerst al bedankt voor de snelle reacties!

Ik bedoelde inderdaad de CPU ipv GPU, toch even snel aangepast.

Als ik het eerste deel goed begrijp vanuit @Djarune is het eigenlijk niet rendabel met m’n huidige moederbord z’n sterke CPU te halen. De stroom doorvoer zou beperkt zijn en daardoor dus idd niet de kar kunnen trekken.

Eigenlijk komt het vanuit daar neer op wil ik beter, dan is de moederbord en CPU samen enkel mogelijk.

@Uszka je gaf aan dat ze niet op de compatibel list staan, maar waar check jij de lijst? Voor mij is het nog heel nieuw en ik heb hem via deze link bekeken.

https://www.asrock.com/mb/amd/b450m%20pro4-f/index.asp#CPU

Hier komen volgens mij de modellen wel in voor.

Vanuit daar ook gelijk de vraag is de 5600 die jullie aangeven nog altijd de Ryzen 5 reeks en is het dan niet geld stoppen in een kleine upgrade?

Mogelijk dat ik dan beter de PC in het geheel kan aanpakken.

Nogmaals dank voor de moeite!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18:24
LJZ schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:49:

@Uszka je gaf aan dat ze niet op de compatibel list staan, maar waar check jij de lijst? Voor mij is het nog heel nieuw en ik heb hem via deze link bekeken.

Hier komen volgens mij de modellen wel in voor.
Niet de 5700X die Djarune aan geeft. Ik zou er niet blind vanuit gaan dat het gaat werken ondanks dat een bepaalde Agesa versie ondersteuning biedt. Asrock kan alsnog de ondersteuning eruit gehaald hebben vanwege een te klein BIOS rom.
Vanuit daar ook gelijk de vraag is de 5600 die jullie aangeven nog altijd de Ryzen 5 reeks en is het dan niet geld stoppen in een kleine upgrade?
5600X is meer dan 50% sneller dan een 2600 dus zo klein is de upgrade niet. 5800X en 5900X zijn weinig sneller in de door jou genoemde taken..

Acties:
  • Beste antwoord

• Djarune
[...]
ASRock is het vergeten aan te passen op de product pagina. ze hebben hem onderaan toegevoegd ipv bovenaan :F

Op de centrale supportlijst, vervolgens doorklikken naar 5700x et voila. Dan staat ie er wel bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Djarune op 30-07-2022 15:27 ]

• Djarune
LJZ schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 13:49:

[...]
Niet de 5700X die Djarune aan geeft.
Scroll eens helemaal naar beneden in de link van TS. Daar staat ie wel.

• LJZ
@Djarune @Uszka Nogmaals dank voor de informatie! Vanuit wat ik nu zie en gecontroleerd heb op de ASRock website kan ik er inderdaad een Ryzen 7 5700X in core ‘Vermeer’ inzetten.

Dit op zowel de CPU als ASRock B450M PRO4-F pagina gecontroleerd, tevens is de wattage van deze kaart gelijk aan die van mijn huidige 65Watt.

Als ik de pagina die @NLKornolio doorstuurde ook nog eens goed gelezen heb, is de Ryzen 7 5700X ook nog een sterk presenteerde CPU die tegenover mijn huidige bijna 60/70% winst kan behalen.

De Ryzen 7 is ook nog eens goed betaalbaar € 259,- enkel moet ik de BIOS van m’n ASRock dan updaten.

Ik denk dat ik de keus gemaakt heb, enkel als laatste vraag of bovenstaand van wat ik zeg klopt of dat ik iets over het hoofd zie.

Dankjewel dat jullie hierin wat sturing hebben gegeven! Bovenstaande teksten hebben me al een stuk verder geholpen. 😃

• LJZ
Als afsluiting van dit topic.

Ik heb er twee keer 8GB werkgeheugen bijgeprikt en de AMD Ryzen 7 5700X erin gestopt, dit werkt tot op heden perfect en lost voor mij alle problemen op. Bedankt voor de hulp en de geboden informatie. _/-\o_
Pagina: 1