Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freeco
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 15:12
In het najaar bouw ik een nieuwe desktop. Ik speel met het 'crazy' idee om die ineens ook in te zetten als vervanger voor m'n al wat oudere Skylake HTPC die in dezelfde ruimte staat.
M'n bureau doet dienst als combi bureau / home theater. Om een idee te geven van de kamer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tyXAw_S4eWxiz_NA4GSQ4RkmFV8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSfHnoRYljH8YUZoFWFA4tSl.jpg?f=fotoalbum_small
(meer hier)

Ik vraag me af wat de praktische en technische beperkingen zouden zijn.

Ik ben geen gamer, dus voor mijn volgende desktop ben ik niet van plan om een GPU te kopen. Ik heb voldoende aan de iGPU (ook Zen 4 zal een iGPU hebben).
Dat wil wel zeggen dat ik voor het aansturen van 2 monitoren en een TV 3 uitgangen op het mobo moet hebben. Die zijn niet courant, maar bestaan wel.
Vb: pricewatch: MSI Pro B660M-A DDR4, of pricewatch: Gigabyte B660M DS3H DDR4, of pricewatch: Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI
Ofwel is een meer standaard mobo met 2 outputs, en een USB-C --> HDMI of DP dongle een optie? Mijn collega gebruikt zoiets om 2 monitoren op z'n laptop van het werk te kunnen aansluiten.
Een standaard keyboard/muis in de sofa is natuurlijk niet praktisch. Dus ik zou de zowel mijn Logitech Wave als diNovo Edge willen hergebruiken. 2 keyboards/muizen tegelijk aansluiten moet wel lukken, veronderstel ik.

De desktop staat wel een metertje of 3-4 van de receiver (links van de bureau, net buiten beeld op de foto). HDMI kabels van 3m moet nog te doen zijn. Ik heb nu een pricewatch: Club 3D HDMI 2.1 kabel 3m Zwart Zwart tussen de TV en de receiver. Langer wordt al niet zo evident, tenzij een optische? Ik heb het nog niet nagemeten, maar ik vrees dat ik met 3m niet toekom. Ik zou de desktop wel wat kunnen doorschuiven als ik een lage case koop (pricewatch: Lian Li O11 Air Mini Zwart), of volledig doorschuif naar de andere kant mits weer langere DP/HMDI en USB kabels voor normaal desktopgebruik.

Wat ik wil bereiken:
Voor muziek wil ik kunnen kiezen of ik het afspeel via mijn AudioEngine D3 USB DAC --> AudioEngine A5+ speakers, of naar m'n Denon receiver via HDMI. Ik veronderstel dat ik gewoon kan wisselen tussen de outputs in de systray? Soms wil ik wel eens wat audio afspelen op de grote speakers, zonder de HTPC en TV daarvoor te moeten opzetten.
Ik wil AV software (Kodi, VLC, MPC-HC, Winamp, etc) kunnen afspelen op de flatscreen, die dus als 3de monitor gebruikt wordt als die op staat. Ik vraag me vooral af hoe Kodi zou reageren op de 2 andere monitoren, als ik fullscreen video wil uitsturen enkel naar de TV. Gaat die niet in de war raken bij het switchen naar vb 4K HDR?

Thoughts? Verder in verdiepen?
Of gewoon een goeie desktop samenstellen voor normaal gebruik, en de oude HTPC blijven gebruiken?