Help! Waar zijn nog microomvormers te koop?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16-11-2023
Beste Tweakers,
Ik ben bezig om 4 panelen op mijn schuur en afdakje te plaatsen, het gaat om 4x Trina Vertex- S 400 Wp Mono HC. Die zijn uit voorraad leverbaar, maar ik heb vanwege verschillende oriëntatie en verschuivende schaduw wel een omvormer per paneel nodig. Ik hoopte op een APS QS1, maar ... niet meer leverbaar. Toen wilde ik EVT 1200W, maar zelfde verhaal. Nu zie ik nog als optie APS DS3 of de Enphase IQ7, maar welke is waar leverbaar binnen korte termijn en een goede keus? Zijn er nog opties die ik over het hoofd zie?

Groeten uit Nijmegen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-05 23:20
Vul even jouw post aan met de benodigde informatie voor zonnepanelen. Je roept hard om microomvormers maar zonder enige informatie van plaats, ligging, schaduwvorming e.d. kunnen we niets zeggen.

Heb je jouw dak al eens ingetekend en schaduwvorming laten berekenen in bijv. Sunny design?

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:05
Hoymiles bij Cedel wellicht?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

APS DS3(-L) is prima te krijgen de H en S nog niet. Hoymiles ook.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 06:53

JvS

Ik heb hem zelf ook

Griffin2k schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:14:
Vul even jouw post aan met de benodigde informatie voor zonnepanelen. Je roept hard om microomvormers maar zonder enige informatie van plaats, ligging, schaduwvorming e.d. kunnen we niets zeggen.
Mjah meestal klopt dit, maar 4 panelen en 2 richtingen alleen is al micro omvormerterrein.

@DukeBox waar zijn die omvormers leverbaar? Ik heb ze zelf, prima optie verder :). Maar zie ze alleen maar uitverkocht overal.

@Wout Moerman ik zou je panelen en inverters wel samen kopen. Veel winkels leveren converters alleen als set met panelen.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:02

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

JvS schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 22:57:
waar zijn die omvormers leverbaar?
Alle groothandels hebben ze weer liggen sinds een week of 2.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wout Moerman
Dank je, die kende ik nog niet. Dat ga ik morgen eens uitzoeken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wout Moerman
Ik heb zojuist de bestelling bij Cedel geplaatst. Inverter Hoymiles 1500, kabels en montagemateriaal. Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crackbull
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 03-12-2022
Onderstaande is meer voor tweakers die nog zoekende zijn. Daarom ter aanvulling op bovenstaande mijn bijdrage.

Ik heb in april zelf een vijftal Hoymiles HMS-2000-4T aangeschaft. In plaats van de APS-ds3 die ik eerst wilde gebruiken. Met de APS had ik meer micro omvormers nodig en meer panelen. Nu kan ik (nog in opbouw) met 20 panelen 10d kw opwekken gecombineerd met vijf Micro-omvormers van elk 2000w met 4 mppt's.
Bijkomend voordeel, door gebruk te maken van micro-omvormers ipv een string omvormer, heb je geen optimizers nodig, Scheelt ook weer in het budget......
Deze Hoymiles gekocht bij Solarchamp.
Cedel heeft ze niet in zijn assortiment opgenomen. Ik weet niet wat daar de reden voor is.

Ik lees veel verwijzingen naar Cedel. Is niks mis mee.
Om een juiste keuze of afweging te kunnen maken wil ik het toch graag een link toevoegen.

https://www.solarchamp.eu...ymiles%20hms-2000-4t.html

De AC kabel is in werkelijkheid een stuk langer dan op de foto is aangegeven, ca 55 cm. DC kabels zijn allen gelijke lang, ca. 14,5 cm..
Afbeeldingslocatie: https://www.solarchamp.eu/pub/media/catalog/product/cache/f50a7986c070445a441797ccf18d4660/h/m/hms-4in1-2000w-3dmodel-0207.674_zoom.png

Dit is een 1-fase micro-omvormer, maar Hoymiles heeft ondertussen ook serie 3-fase micro-omvormers leverbaar.

Voor de geïnteresseerden een download linkje aangemaakt, voor een uitgebreide handleiding van de HMS serie:
https://onlinedelen.eu/dSj0ucU5 12 mnd geldig.

[ Voor 38% gewijzigd door Crackbull op 26-08-2022 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08-05 19:21
Ben opzoek naar Aps omvormer DS3-L, welke groothandel heeft deze alweer op voorraad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
@Crackbull Bedankt voor het delen van de info! Kende deze optie nog niet en lijkt betaalbaar en leverbaar. Wel jammer dat de monitoring DTU met € 225 bij kleine installaties in verhouding behoorlijk aan de prijs is. Maar inderdaad nog altijd goedkoper dan reguliere omvormer icm optimizers. Neem hem mee in de overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bioscrasher
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 04-05 09:22

bioscrasher

Wie leert, die groeit

@mrnn dit zal wel veel te laat zijn voor je maar ik heb eind dit jaar een 10 tal micro omvormers plus envoy en qrelais en 10stuks portrait Qcable in de verkoop staan als blijkt dat de schaduw van onze dakkapel minder heftig is dan ik verwachtte.
Wellicht komen er nog vier extra bij van het nieuwe type (geïntegreerde MC4 connectoren) omdat onze oude zonnepanelen tussen de huizen in gewoon veel te weinig opleveren (2-3kWh per dag).

Nibe F2120-16, UKV300, SMOS40, RMU-S40, 10kWp, 15KVA / 30kWh Victron ESS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrnn
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 02-08-2023
@bioscrasher waarschijnlijk te laat, maar ik houd het in gedachten, bedankt.
Pagina: 1