Foto roteerd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:41
Hoi!,

Ik snap het niet meer.

Ik snap niet waarom websites soms mijn foto 90graden draaien tijdens het uploaden. Ik ben ook geen webdev, dus ga er ook niet over nadenken zoals ik nadenk over systeemstoringen :D

Nu voor het eerst (zover ik me herinner) gebeurd het bij GoT. Ik upload een foto en hij word gekanteld in mijn fotoalbum. Toen ik het nog een keer deed, werd hij wederom gekanteld.

Waarom? Help!
Hieronder de upload. (hij staat 2x in mijn fotoalbum omdat ik het dus 2x heb geprobeerd.)
Daaronder een foto van mijn "verkenner" zodat je ziet dat hij normaal niet gekanteld is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R9SHTOGvEoHyy2h2RkRyVDW-9WM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mHJkSdXOnbXMnaKqsbeoWBNH.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QrzUqj0uThRuSF8z8AUZXXCXHwU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HV4NP57gtWPmdkOPZBQ2MRMu.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door World Citizen op 29-07-2022 20:29 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:41
Heb je de afbeelding toevallig gedraaid op je telefoon of in landscape bekeken? De orientatie van een afbeeldingen kan bij draaien opgeslagen worden in de EXIF data van de afbeelding als ik me goed herinner. Niet elk programma kijkt daar naar, dus wellicht is daar het verschil ontstaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageNL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-10 19:29
Foto's die je maakt met een telefoon worden vaak gemaakt op de 'standaard' orientatie van hoe de telefoon foto's maakt en dan is er exif metadata die aangeeft hoe de telefoon gedraaid was.

Verkenner kan hiermee omgaan en doet alsof de foto is zoals jij het verwacht maar andere software doet dat niet altijd. In dit geval verwacht ik dat Tweakers de afbeelding probeert te schalen naar een acceptabel formaat waardoor de exif informatie verloren raakt en de foto dus niet goed geroteerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
Zenomyscus schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:32:
Heb je de afbeelding toevallig gedraaid op je telefoon of in landscape bekeken? De orientatie van een afbeeldingen kan bij draaien opgeslagen worden in de EXIF data van de afbeelding als ik me goed herinner. Niet elk programma kijkt daar naar, dus wellicht is daar het verschil ontstaan.
Nee niks mee gedaan. Ik heb hem gemaakt, en niet eens bekeken op mijn GSM. Ik heb hem gemaild, gedownload en hier geupload.

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
SavageNL schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:32:
Foto's die je maakt met een telefoon worden vaak gemaakt op de 'standaard' orientatie van hoe de telefoon foto's maakt en dan is er exif metadata die aangeeft hoe de telefoon gedraaid was.

Verkenner kan hiermee omgaan en doet alsof de foto is zoals jij het verwacht maar andere software doet dat niet altijd. In dit geval verwacht ik dat Tweakers de afbeelding probeert te schalen naar een acceptabel formaat waardoor de exif informatie verloren raakt en de foto dus niet goed geroteerd is.
Nope, op mijn mobiel is hij goed. (ik heb een aantal foto's even met een vakje verborgen, maar het gaat dus om de links onderste 2.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZQ8o_wVJKhbe8bp9_fK-8nelyLA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/acjz4lXtBzwlUAHZOIkx5Unn.png?f=user_large

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
World Citizen schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:33:
[...]
Nee niks mee gedaan. Ik heb hem gemaakt, en niet eens bekeken op mijn GSM. Ik heb hem gemaild, gedownload en hier geupload.
Overigens hangt de orientatie ook af van hoe je je telefoon vasthoud. Als de camera van je telefoon standaard in landscape fotos schiet, maar jij houd je telefoon in portrait mode, dan zal hij de afbeelding voor je draaien. Dat kan via de EXIF data en daarmee kun je alsnog verschillende orientaties zien als een programma niet op de EXIF data let.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SavageNL
World Citizen schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:36:
[...]

Nope, op mijn mobiel is hij goed.
Je telefoon snapt uiteraard ook wat de exif informatie is dus die roteert het plaatje ook...

http://exif-viewer.com/
Als je daar je foto upload dan zul je zien dat er een `Orientation` waarde ingevuld is

Info over wat het getal betekent:
https://sirv.com/help/articles/rotate-photos-to-be-upright/

Overigens als oplossing, open het bestand in paint of welke tool je geinstalleerd hebt staan en sla het bestand weer op. Grote kans dat de rotation dan naar 1 gezet wordt en dat de foto dan wel goed upload.

[ Voor 49% gewijzigd door SavageNL op 29-07-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
De camera zelf weet simpelgezegd zelf niet hoe om jij je foto maakt. Bij het opslaan wordt de orientatie van je telefoon bekeken en op basis daarvan wordt je afbeelding gedraaid. Ik krijg nog wel eens rare resultaten wanneer ik mijn camera schuin houd of rechtsom draai ipv links.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
@SavageNL @Zenomyscus

Ik zie in de properties/details van mijn foto geen info over rotatie.
Hoe kan ik dat controleren?

Overigens heb ik van onderstaande foto de EXIF weggegooid en in de verkenner staat hij nog steeds goed. Tijdens het uploaden draait hij alsnog.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WTN84QIgQ5gPb1qdKo5_g-mn1cM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FBWAG8QACvLksoXBvkH6LClg.jpg?f=user_large

[ Voor 63% gewijzigd door World Citizen op 29-07-2022 20:46 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SavageNL
@World Citizen Zie de edits in mijn vorige bericht :)

Maar ik verwacht dus (aangezien ik dit in mijn software ook fout heb zien gaan) dat dit het automatisch schalen van de foto bij uploaden van Tweakers is, dus in principe is die te dom voor gedraaide foto's wat vast wel een bug-report waard is.

[ Voor 69% gewijzigd door SavageNL op 29-07-2022 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
SavageNL schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:39:
[...]

Overigens als oplossing, open het bestand in paint of welke tool je geinstalleerd hebt staan en sla het bestand weer op. Grote kans dat de rotation dan naar 1 gezet wordt en dat de foto dan wel goed upload.
Dit werkt inderdaad als ik er een PNG ipv een JPG van maak.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iguhxg8JA80HXx8Q8tAjpMtTk3c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ICBG1K63gjVAQOFLLvJW6cg1.png?f=user_large

[ Voor 19% gewijzigd door World Citizen op 29-07-2022 20:49 ]

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen
@SavageNL Dank voor de workaround :D

@Zenomyscus Dank voor je tijd!

FreeReef.nl

Pagina: 1