werk laptop voor veldwerk in het buitenland

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaikederksen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik ga binnenkort naar het buitenland voor mijn werk. Ik doe historisch onderzoek in archieven (binnen) waarbij ik veel foto's van het archief materiaal /papieren maak. Dit verwerk ik in het programma (trophy).
Daarnaast gebruik ik veel teams om samen te werken en ook video bellen voor vergaderingen. En een enkel college dat ik nog digitaal geef

Ik heb nu een asus pro maar na de vorige buitenland veldwerkreis (in 2020, net voor covid), stijgt hij constant op (de ventilatoren draaien overuren.). Dit gebeurde overigens pas in Nederland.

Kortom een werk laptop die niet te zwaar is met een beetje mooi scherm en genoeg capaciteit en geheugen heb ik nodig.

Wat ga je met je laptop doen?
Niet gamen. Wel af en toe een netflix film/serie voor de afleiding

Verder vooral veel voor het werk. In excel, word, trophy, mendeley, spss, mendeley, one note + veel PDF's lezen. Windows is daarom handiger dan een mac.

Daarnaast moet hij ook goed overweg kunnen met teams & zoom. Liefst ook tegelijkertijd mogelijk ook in word/excel, PDF programma's kunnen werken
Hij moet zowel in het buitenland (warm klimaat) als in Nederland mee.

Op het werk zelf en thuis gebruik ik een desktop.
Ik doe niet perse foto bewerking, maar ik heb wel foto's van archiefstukken die ik moet kunnen inzoomen, draaien/vergroten etc (denk aan 18de eeuwse handschriften ontcijferen, zolang er geen HCR/digitalisering is).
Beetje geheugen is wel nodig, al heb ik ook cloud files op mijn synology nas & van de universiteit in teams & een externe harde schijf.
Ik zat eventueel te denken nog aan een tweede mobiele scherm. (omdat dit mijn werk vergemakkelijkt), maar ook hier speelt gewicht een rol.

Wat is je budget?
1000 (moet ik zelf betalen)

[b]Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?[/
Ja. Daarom niet te zwaar maar ik zit bv wel naar 16 inch scherm te denken.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee

Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Ik sta open voor alternatieven, maar de asus pro is wel een teleurstelling door de ventilatoren.
Ik heb geen merk voorkeur, maar door de mooie aanbieding van de LG gram (16 inch) van media markt zat ik hier aan de LG Gram (16Z90P-G.AA85N).
https://www.mediamarkt.nl...z90p-g-aa85n-1715368.html

[ Voor 10% gewijzigd door maaikederksen op 29-07-2022 23:44 ]

Beste antwoord (via maaikederksen op 30-07-2022 10:01)

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:27

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ow ja dan kun je met een gewone laptop verder. Ik was iets te gefocust op veldwerk :F

Ik heb wat filters ingesteld in de pricewatch https://tweakers.net/lapt...Fytw3WMxRlan0pahSjyHLsvwB

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Maak (of laat het doen) de ventilatie kanalen eens goed schoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaikederksen
HerZon schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:22:
Maak (of laat het doen) de ventilatie kanalen eens goed schoon.
Dankjewel voor deze tip. Dat heb ik inderdaad al wel (zelf) gedaan. Vuil/stof leek niet het probleem. Lastig te beschrijven wat precies het wel is, daar ik niet zoveel verstand van hardware heb. Hij wordt gewoon heel snel heel warm. Ook in Nederland, en bij beweging gaat hij helemaal brommen.
Dit gebeurde mij een keer tijdens video call teams in corona, en sindsdien pak ik de desktop. Ik heb de laptop ook niet veel hoeven te gebruiken afgelopen jaren, maar nu er weer een tripje voor de deur staat begin ik mij te ergeren (ik was updates aan het draaien, en de benodigde bestanden/progjes aan het instaleren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Naar een computer winkel doen (of door een kennis dat iets van pc kent) en eens laten reinigen :)

Anders raad ik je een Tough book aan van Toshiba Panasonic https://tweakers.net/lapt...EpVsjI1APKKMpNTfTOBGgxqAQ
Ja kosten wat maar zijn robuust ow en kun je gemakkelijk op de zaak kopen want je hebt het nodig anders elk (half)jaar nieuwe laptop?

[ Voor 51% gewijzigd door Damic op 29-07-2022 20:38 ]

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaikederksen
Damic schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 20:37:
Naar een computer winkel doen (of door een kennis dat iets van pc kent) en eens laten reinigen :)

Dat lijkt mij een goede oplossing, ik ga eens kijken wat er hier in de buurt is.

Anders raad ik je een Tough book aan van Toshiba Panasonic https://tweakers.net/lapt...EpVsjI1APKKMpNTfTOBGgxqAQ
Ja kosten wat maar zijn robuust ow en kun je gemakkelijk op de zaak kopen want je hebt het nodig anders elk (half)jaar nieuwe laptop?
Helaas ver boven mijn budget, en ik kan niet iets op de zaak kopen. Zo werkt het niet op de universiteit, en bij onze afdeling moeten we alle benodighheden zelf betalen (er is nogal ongelijkheid binnen de universiteit). Er is gewoon geen budget hiervoor (net al voor andere thuiswerk benodigheden die anderen wel krijgen maar wij niet). Een werklaptop kan ook niet (want beurzen systeem, en geen ondersteunend personeel), en gaat wee ruit budget afdeling en dat wil leiding gevende niet goedkeuren. De laptop moet dus eigenlijk ook wel wat langer mee gaan, en niet al teveel kosten :-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Dan zou ik hem binnendoen ter reiniging en hopen dat het daarmee opgelost word.

Ik zou geen LG gram gebruiken, zeker niet continu buiten.

Toughbook 2de hands kan je ook eens kijken :D V&A aangeboden: Panasonic Toughbook CF-C2 MK2 met 4G optie ja is een oud beestje (bijna 9 generaties al).

Op ebay staan er ook een paar voor rond de 500€ met een 5300U

[ Voor 7% gewijzigd door Damic op 29-07-2022 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maaikederksen
Misschien had ik het niet goed geschreven... Maar ik zit vooral binnen.met de laptop. In archieven of op zolders van oude gebouwen opzoek naar papieren en anders in mijn appartement te werken.
Veldwerk is voor mij het werk in het archief en niet perse buiten.

Ik hoop inderdaad dat het lukt met schoonmaken... Maar ik heb het idee dat er iets anders stuk is gegaan omdat ik ook precies het moment weet dat hij dit ging duren. In Nederland met een van mijn eerste team meetings die ik met laptop op schoot wit doen. Dat ging toen niet goed wacht hij werd het warm en ging blazen. Daarna had ik hem nauwelijks meer gebruikt want thuiswerken op desktop.

[ Voor 4% gewijzigd door maaikederksen op 29-07-2022 23:46 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Damic

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ow ja dan kun je met een gewone laptop verder. Ik was iets te gefocust op veldwerk :F

Ik heb wat filters ingesteld in de pricewatch https://tweakers.net/lapt...Fytw3WMxRlan0pahSjyHLsvwB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M. Schaap
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-08 15:28
Heb je al eens in Taakbeheer/Taskmanager gekeken op het moment dat de ventilator zo begint te loeien?
Het kan namelijk zijn dat een bepaald programma of proces de processor langdurig voor 100% belast, waardoor er heel veel koeling nodig is. In de tab "Processen" kun je in de kolom "CPU" zien welk proces dat is. Door de naam van dat proces te googelen in combinatie met 'cpu usage' is er vaak wel een oplossing te vinden.
Als de ventilator heel hard draait terwijl de CPU nauwelijks wordt belast is het koelsysteem vervuild met stof; dat is te verhelpen door de laptop open te (laten) schroeven en schoon te blazen met perslucht.
Pagina: 1