Goei dag,
post zo goed als nooit op forum, maar heb nu een punt bereikt toch is om hulp te gaan vragen, want ik weet het niet meer. Voor sys specs zie mn signature.
Sinds 2020 in bezit van een Sapphire Pulse RX 5600XT. Deze heeft aanhoudende vrij random AMD Adrenalin driver time-outs geeft in games gehad.
Die nooit echt zijn opgelost met de Adrenalin driver updates, zo ervaar ik recent weer sinds ik weer wat meer game.
Wat altijd wel is opgevallen is dat deze driver crashes het vaakst gebeuren: nadat pc uit sleep mode is gekomen.
Ook typerend: is dat benchmarks na een driver crash geen driver crashes veroorzaken (OCCT gpu/vram test of Superposition), maar dat dit bij een "game" dan weer wel gebeurd. Soms direct soms na x min.
Wat oplossingen waar ik doorheen gegaan ben (zonder resultaat):
- RX5600XT @stock automatische settings, manual undervolted, downclocked, PL -%, custom fan profile.
- Verschillende Dp / HDMI kabels geprobeerd
- Mobo bios versie voor Zen3 uit kwam
- Mobo drivers meest recent
- Windows volledig clean & updated 21h2
- GPU drivers (22.3.1>22.6.x) update
- DDU'ed in safemode
- Windows TDRDelay registry tweak
- Windows powerplan aanpassingen (1usmus)
- Fast shutdown disabled
- OCCT vram stress test = pass
- OCCT gpu est (stock en overclocked) = pass
- Superposition benchmark loop (meerdere uren en na driver crashes) = pass
- CPU stresstests stabiel, geen cpu related crashes ervaren.
- Ram XMP of oc lijkt stabiel (memtest en prime)
- Bios 'low idle current' of 'typical power supply'
Enige wat ik nog kan bedenken:
- Meest recent MSI bios
- PBO settings disabled
- XMP disabled
- Linux ook op mn desktop zetten
Helaas zit hardware vervangen er financieel nu niet in.
Vandaar de vraag: iemand nog ideeën? Waarom deze crashes vaker voorkomen, in mijn case, na wake up from sleep? M'n kaart toch misschien faulty en dus RMA doen?
post zo goed als nooit op forum, maar heb nu een punt bereikt toch is om hulp te gaan vragen, want ik weet het niet meer. Voor sys specs zie mn signature.
Sinds 2020 in bezit van een Sapphire Pulse RX 5600XT. Deze heeft aanhoudende vrij random AMD Adrenalin driver time-outs geeft in games gehad.
Die nooit echt zijn opgelost met de Adrenalin driver updates, zo ervaar ik recent weer sinds ik weer wat meer game.
Wat altijd wel is opgevallen is dat deze driver crashes het vaakst gebeuren: nadat pc uit sleep mode is gekomen.
Ook typerend: is dat benchmarks na een driver crash geen driver crashes veroorzaken (OCCT gpu/vram test of Superposition), maar dat dit bij een "game" dan weer wel gebeurd. Soms direct soms na x min.
Wat oplossingen waar ik doorheen gegaan ben (zonder resultaat):
- RX5600XT @stock automatische settings, manual undervolted, downclocked, PL -%, custom fan profile.
- Verschillende Dp / HDMI kabels geprobeerd
- Mobo bios versie voor Zen3 uit kwam
- Mobo drivers meest recent
- Windows volledig clean & updated 21h2
- GPU drivers (22.3.1>22.6.x) update
- DDU'ed in safemode
- Windows TDRDelay registry tweak
- Windows powerplan aanpassingen (1usmus)
- Fast shutdown disabled
- OCCT vram stress test = pass
- OCCT gpu est (stock en overclocked) = pass
- Superposition benchmark loop (meerdere uren en na driver crashes) = pass
- CPU stresstests stabiel, geen cpu related crashes ervaren.
- Ram XMP of oc lijkt stabiel (memtest en prime)
- Bios 'low idle current' of 'typical power supply'
Enige wat ik nog kan bedenken:
- Meest recent MSI bios
- PBO settings disabled
- XMP disabled
- Linux ook op mn desktop zetten
Helaas zit hardware vervangen er financieel nu niet in.
Vandaar de vraag: iemand nog ideeën? Waarom deze crashes vaker voorkomen, in mijn case, na wake up from sleep? M'n kaart toch misschien faulty en dus RMA doen?
AMD Ryzen 5700x, MSI B450 Tomahawk MAX, 2x16Gb G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC, Sapphire RX 6700 XT, Seasonic EVO-II 750W