Welke ANC oordopje beste voor festivals?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erixxx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-03 08:39
Ik heb gehoorschade en wil voorkomen dat dit erger wordt tijdens festivals. Nu kan je oordempers gebruiken maar dan valt het geluid toch wat tegen.

Dus het ik vorige week mijn (noice cancelling) Sony WF-1000XM3 koptelefoon geprobeerd maar dat was geen succes. Het geluid was eigenlijk nog steeds te hard en het kraakte ook.

Nu vraag ik me af of dit bij oordopjes beter gaat.
Ik heb de volgende op het oog:
JBL Live Pro+
Sony LinkBuds S

Het Sony WF-1000XM4 oordopje valt af want die vind ik te groot en ik wil hem ook op de bank gebruiken.

Heeft iemand ervaring met het gebruik van ANC oordopjes tijdens festivals of is de techniek nog niet toereikend?

Beste antwoord (via erixxx op 03-08-2022 17:30)

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

@erixxx Bij Alpine heten de vlakke filters de musicsafe 4D
Als je nu party plug custom hebt, dat zijn meer vernauwingen dan filter. Dat is meer van het type: hoe kleiner het gaatje, hoe minder geluid, hoe 'zachter'.

Dat soort aanschaffen echt nooit op die3 tientjes laten hangen. /captainhindsight

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 01-08-2022 11:57 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik tag even @paQ , als er iemand veel over geluidsdempers voor festivals weet is hij het :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hahn
  • Laatst online: 11:03
Active Noise Canceling is niet bedoeld om festivalmuziek te reduceren om gehoorbeschadiging te voorkomen, het maakt anti-geluid om het geluid van buiten zoveel mogelijk tegen te werken. Dus ANC zal altijd tot een minder goede luisterervaring leiden tijdens een festival.

Wat voor geluidsdempers heb je al geprobeerd, @erixxx? Welke merken?

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreester
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Zijn otoplastieken niet wat je zoekt? Gehoorbescherming op maat gemaakt, zonder dat je teveel inlevert op geluidskwaliteit.

[ Voor 26% gewijzigd door dreester op 29-07-2022 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erixxx
Hahn schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:53:
Active Noise Canceling is niet bedoeld om festivalmuziek te reduceren om gehoorbeschadiging te voorkomen, het maakt anti-geluid om het geluid van buiten zoveel mogelijk tegen te werken. Dus ANC zal altijd tot een minder goede luisterervaring leiden tijdens een festival.

Ik heb eigenlijk alleen de Sony WF-1000XM3 hoofdtelefoon geprobeerd. Die vermindere wel het geluid maar kraakte ook waardoor geen goede luisterervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erixxx
dreester schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:56:
Zijn otoplastieken niet wat je zoekt? Gehoorbescherming op maat gemaakt, zonder dat je teveel inlevert op geluidskwaliteit.
Die heb ik wel van alpine op maat gemaakt. Maar geeft best dof geluid en doordat ik al wat doof ben is het niet ideaal. Er zit een disco filter in dus dat zou goed moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
erixxx schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:11:
[...]

Ik heb eigenlijk alleen de Sony WF-1000XM3 hoofdtelefoon geprobeerd. Die vermindere wel het geluid maar kraakte ook waardoor geen goede luisterervaring.
Maar als ik je goed begrijp heb je dus nog geen geluidsdempers geprobeerd (dus geen oordopjes waarmee je ook muziek af kan spelen, maar echt oordopjes die alleen bedoeld zijn om geluid te dempen)?
erixxx schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:13:
[...]

Die heb ik wel van alpine op maat gemaakt. Maar geeft best dof geluid en doordat ik al wat doof ben is het niet ideaal. Er zit een disco filter in dus dat zou goed moeten zijn.
Daar ging mijn vraag over. Heb je naast die van Alpine nog andere geluidsdempers geprobeerd?

[ Voor 30% gewijzigd door Hahn op 29-07-2022 19:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Ik zou absoluut kiezen voor goeie otoplastieken op maat met een vlak dempend filter 20 of 25 dB
zullen doorgaans overal tussen 160 en 190 euro kosten voor een paar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erixxx
Hahn schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 19:14:
[...]

Maar als ik je goed begrijp heb je dus nog geen geluidsdempers geprobeerd (dus geen oordopjes waarmee je ook muziek af kan spelen, maar echt oordopjes die alleen bedoeld zijn om geluid te dempen)?

[...]

Daar ging mijn vraag over. Heb je naast die van Alpine nog andere geluidsdempers geprobeerd?
Nee dat klopt wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Het ene filter is het andere niet en wat een fabrikant 'vlak' noemt, hoeft dat niet te zijn. Het kan ook zijn dat je simpelweg te veel demping hebt en daardoor de muziek / spraak slecht verstaat.

Welke 'Alpine op maat' heb je exact? Welk filter heb je gekozen (demping in dB, of anders de kleur van het filter zelf)?

[ Voor 255% gewijzigd door TBTL op 30-07-2022 10:04 . Reden: was al genoemd ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Josk79
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-05 13:10
ANC lijkt me hier totaal ongeschikt voor. ANC is beter voor dempen van monotoon geluid. Muziek is dat niet en ANC kan volgens mij nooit zo snel en nauwkeurig het juiste antigeluid genereren om de muziek netjes te cancellen.

Er zijn vele soorten passieve oordopjes en ik denk dat je daar het beste mee kunt experimenteren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

Als je nu party plug custom hebt, dat zijn meer vernauwingen dan filter. Dat is meer van het type: hoe kleiner het gaatje, hoe minder geluid, hoe 'zachter'.

Dat soort aanschaffen echt nooit op die3 tientjes laten hangen. /captainhindsight

[ Voor 16% gewijzigd door paQ op 01-08-2022 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erixxx
paQ schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 11:57:

Inderdaad ik heb de party plug custom. Ik gebruik ze voor de motor maar vind ze voor een festival niet echt geweldig. Ik moet de vlakke filters hebben dus!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

erixxx schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 17:30:
[...]

Inderdaad ik heb de party plug custom. Ik gebruik ze voor de motor maar vind ze voor een festival niet echt geweldig. Ik moet de vlakke filters hebben dus!!
Zeker. Als je ze bij Alpine laat maken dan moet je die dus nemen.
Bij ACS heten dm volgens mij.

De filters dempen 'vlak' in/als combinatie van de massa van het oorstukje, de diameter en lengte van het kanaal, en de diepte van een kegelboring aan het eind.

Deze filters zijn inmiddels zowat de standaard geworden (mooi voor een Nederlands product :) ) Ik denk dat alleen Schonenberg nog Elacine met ER filters levert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:10
Josk79 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 10:17:
ANC lijkt me hier totaal ongeschikt voor. ANC is beter voor dempen van monotoon geluid. Muziek is dat niet en ANC kan volgens mij nooit zo snel en nauwkeurig het juiste antigeluid genereren om de muziek netjes te cancellen.

Er zijn vele soorten passieve oordopjes en ik denk dat je daar het beste mee kunt experimenteren.
Het is bij ANC ook zo dat de hoeveelheid vermogen die de ANC zelf kan leveren beperkt is door de accu en drivers in de earbuds/headphones. Als je dan van buitenaf een veel hoger vermogen aan geluid binnen krijgt dan zal de ANC dat nooit kunnen dempen, dat leidde waarschijnlijk tot het gekraak wat in het eerste bericht genoemd werd. Bedenk maar dat het vermogen in een geluidsgolf vertegenwoordigd is door de amplitude van die golf, de amplitude die de ANC kan leveren is maar zeer beperkt vergeleken met het setje speakers op een gemiddeld festival. Conclusie: ANC is totaal niet bedoeld voor het dempen van harde geluiden. Daarom zijn headsets voor luidruchtige werkplekken ook vooral voorzien van passieve demping, soms aangevuld met actieve noise cancelling als 'bonus'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:20
Als je nieuwe oordoppen laat maken, geef dan goed aan wat je precies wil/waar je nu last van hebt! Eventueel kunnen ze zelfs gehoortest doen en daar het filter op uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Archer_VC10 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:16:
[...]

Het is bij ANC ook zo dat de hoeveelheid vermogen die de ANC zelf kan leveren beperkt is door de accu en drivers in de earbuds/headphones. Als je dan van buitenaf een veel hoger vermogen aan geluid binnen krijgt dan zal de ANC dat nooit kunnen dempen, dat leidde waarschijnlijk tot het gekraak wat in het eerste bericht genoemd werd. Bedenk maar dat het vermogen in een geluidsgolf vertegenwoordigd is door de amplitude van die golf, de amplitude die de ANC kan leveren is maar zeer beperkt vergeleken met het setje speakers op een gemiddeld festival. Conclusie: ANC is totaal niet bedoeld voor het dempen van harde geluiden. Daarom zijn headsets voor luidruchtige werkplekken ook vooral voorzien van passieve demping, soms aangevuld met actieve noise cancelling als 'bonus'.
Dat niet alleen, als je geluid op het niveau dat gehoorschade veroorzaakt gaat verwerken met ANC (in een theoretische situatie waar die ongelimiteerd is) dan heb je dus de 'witte ruis' op hetzelfde volume. Kan ook nooit goed voor je oren zijn..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vj_slof
  • Laatst online: 13:13
Hahn schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 18:53:

Heeft NC uberhaubt wel nut om gehoorschade te voorkomen? De geluidsdruk blijft toch hetzelfde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Oon schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:27:
[...]

Dat niet alleen, als je geluid op het niveau dat gehoorschade veroorzaakt gaat verwerken met ANC (in een theoretische situatie waar die ongelimiteerd is) dan heb je dus de 'witte ruis' op hetzelfde volume. Kan ook nooit goed voor je oren zijn..
Het gekke van geluid is dat twee geluiden elkaar kunnen opheffen. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:10
vj_slof schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:29:
[...]

Heeft NC uberhaubt wel nut om gehoorschade te voorkomen? De geluidsdruk blijft toch hetzelfde?
Wat is geluidsdruk precies? Het volume in dB? Zoals TBTL hierboven aangeeft, twee geluidsgolven heffen elkaar op. Het eindresultaat is dan (bijna) nul. In de praktijk is ANC nooit 100% effectief en blijf je altijd wel iets horen, wat ook de reden is dat je dit het beste met passieve demping combineert. ANC is beperkt in frequentiebereik en vermogen maar zal ook in de meeste gevallen niet in staat zijn om het anti-geluid 100% perfect af te leveren waardoor je een heel klein beetje witte ruis kan hebben. Of je dat merkt of hoort hangt weer van de kwaliteit van jouw gehoor af.

Als je gehoorschade wilt voorkomen dan zal je situaties moeten vermijden die gehoorschade kunnen opleveren. En als dat niet lukt: zoveel mogelijk passieve demping toepassen. Daarvan is bewezen dat het werkt. ANC kan een nuttige toevoeging daarop zijn maar is nooit de enige oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansAnders07
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 10:58
Misschien niet helemaal de juiste link met dit topic maar het is wel in de festival lijn..

We gaan iedere zomer altijd naar een festival in Duitsland waar de muziek donderdag aan gaat en maandag stopt, op de dag is er van 11 tot 13u op het grootste podium even stilte maar verder zijn de rest van de stages non stop aan.
Je staat op de camping aan het festival terrein, waar je uiteraard genoeg van die muziek meekrijgt. Nou heb ik allerlei soorten oordopjes geprobeerd en dat werkt maar deels.

Nou vroeg ik me af, zou je oordoppen met ANC of een koptelefoon hiervoor kunnen gebruiken? Stel je zet bijvoorbeeld wat white noise of rustige muziek aan, overstemt het dan die muziek die op de achtergrond blijft waardoor je iets beter kunt slapen?

Heb het nog nooit getest maar ben wel nieuwsgierig 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
HansAnders07 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 16:46:
Misschien niet helemaal de juiste link met dit topic maar het is wel in de festival lijn..

We gaan iedere zomer altijd naar een festival in Duitsland waar de muziek donderdag aan gaat en maandag stopt, op de dag is er van 11 tot 13u op het grootste podium even stilte maar verder zijn de rest van de stages non stop aan.
Je staat op de camping aan het festival terrein, waar je uiteraard genoeg van die muziek meekrijgt. Nou heb ik allerlei soorten oordopjes geprobeerd en dat werkt maar deels.

Nou vroeg ik me af, zou je oordoppen met ANC of een koptelefoon hiervoor kunnen gebruiken? Stel je zet bijvoorbeeld wat white noise of rustige muziek aan, overstemt het dan die muziek die op de achtergrond blijft waardoor je iets beter kunt slapen?

Heb het nog nooit getest maar ben wel nieuwsgierig 😂
Als je het echt wilt weten zou je het makkelijk thuis kunnen nabootsen door wat muziek via speakers af te spelen en met een koptelefoon te gaan slapen ;)

Pagina: 1