CMD perikelen (met Kid3)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11-05 16:40
Wat probeer ik te bereiken:
Ik wil een command line opstellen waarmee ik de mp3-tags van A.mp3 kan kopieren naar A.flac.

Dat zou moeten kunnen met Kid3. Echter krijg ik het niet voor elkaar. Misschien kan iemand eens meekijken wat ik fout doe? Ik heb niet veel ervaring met command lines, dus ik zie waarschijnlijk iets over het hoofd.

Zie https://superuser.com/que...d3-tags-to-existing-files (onderste reply)

Ik heb daarop Kid3 gedownload, en in C:\kid3 uitgepakt Hierin staat nu "kid3-cli.exe", waarmee de command line kan worden uitgevoerd.

In het de link hierboven staa dat ik moet gebruiken:

kid3-cli.exe . -c 'select "1.flac"' -c 'tag 2' -c 'copy' -c 'select "1.mp3"' -c 'tag 2' -c 'paste'

Ik heb daarvan gemaakt:

c:\kid3\kid3-cli.exe . -c 'select "c:\kid3\a.mp3"' -c 'tag 2' -c 'copy' -c 'select "c:\kid3\a.flac"' -c 'tag 2' -c 'paste'

Dit geeft echter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTzium5JvPFZZXEZAgzDlLdHMcs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QYuZzD1zISXoRfN4IIDGmnRN.png?f=user_large

Wat doe ik verkeerd?

Ook als ik alleen de Select uitvoer gaat het al mis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bQqS72ECrIe-q9cqb1mfFtnPJkA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UrKVHvWr8TMXn24nC710Rfr0.png?f=user_large

Hier staan trouwens alle commando's:
https://docs.kde.org/trunk5/en/kid3/kid3/kid3-cli.html

[ Voor 12% gewijzigd door BPTBPTBPT op 29-07-2022 18:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Waar staan jouw mp3 (en flac) files (in welke directory)?

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Voor de test heb ik ze even in
C:\kid3
gezet.
Dus:
c:\kid3\a.mp3
c:\kid3\a.flac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik het goed begrijp uit de documentatie (zie https://docs.kde.org/trun...d3/kid3-cli-examples.html bijvoorbeeld), is de . in het commando de locatie van waar het z'n werk moet doen. De bestanden die je opgeeft zijn relatief hieraan, dus je moet 'a.mp3' en 'a.flac' gebruiken, niet het volledige pad c:\kid3-cli\a.mp3. Want dat bestand bestaat niet in de huidige map.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
@Hero of Time
Bedankt, ik snap het alleen niet helemaal.
Hoe kan ik, vanaf een willekeurige positie in CMD, het gewenste commando geven?

Ik heb dit geprobeerd:

c:\kid3\kid3-cli.exe . -c 'select "a.mp3"' -c 'tag 2' -c 'copy' -c 'select "a.flac"' -c 'tag 2' -c 'paste'

Maar die geeft:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQjI-H6f5QbG87l4HKOUWUtG5YY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UcftZdZ4CTFxoAnr2ZDUOYLi.png?f=user_large

Ik wil juist niet met relatieve paden werken.

De context van deze vraag zal ik ook even schetsen (let op, wel wat ingewikkeld misschien):
Met het programma Dupeguru maak ik een vergelijking van muziekbestanden in twee mappen: 1 en 2. De bestanden uit map 2 (flac) komen overeen met een deel uit 1 (mp3). Dupeguru kan aangeven welke dat zijn.
Ik wil de bestanden uit 2 voorzien van de metadata van de matches uit 1, zo dat ik die uit 1 daarna kan vervangen door die van 2. Het resultaat is dat ik in map 1 alle mp3's heb vervangen door flac's, met dezelfde metadata.
Met Dupeguru kan ik een commando uitvoeren, waarbij %r het absolute pad is van de referentiefile, en %d die van de dupe. Dit was mijn poging:
c:\kid3\kid3-cli.exe . -c 'select "%r"' -c 'tag 2' -c 'copy' -c 'select "%d"' -c 'tag 2' -c 'paste'
Echter werkte dat niet (er gebeurde niks). Ik wilde dus eerst weten of dit commando zonder Dupeguru (dus rechtstreeks in Kid3) wél werkt. Maar goed, dat krijg ik dus nog niet voor elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik heb de link naar de documentatie geplaatst. Het is aan jou om die te lezen en te volgen. Er staat ook heel duidelijk bij wat je op Windows met quotes op de command line moet doen. Je gebruikt de quotes verkeerd om.

Heb je ook de functionaliteit en mogelijkheden fatsoenlijk onderzocht van kid3-cli? Staat daar dat wat je wilt ook echt mogelijk is, zoals werken met aparte paden qua bron en doel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

BPTBPTBPT schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:31:
@Hero of Time

Ik heb dit geprobeerd:

c:\kid3\kid3-cli.exe . -c 'select "a.mp3"' -c 'tag 2' -c 'copy' -c 'select "a.flac"' -c 'tag 2' -c 'paste'
Wat HoT je probeert duidelijk te maken is dat je dit moet doen:
c:
cd \kid3
kid3-cli.exe . -c 'select "a.mp3"' -c 'tag 2' -c 'copy' -c 'select "a.flac"' -c 'tag 2' -c 'paste'

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
De link naar de documentatie had ik zelf al geplaatst in de OP. :)
Ik plaats deze post natuurlijk omdat ik er daarmee niet uit kom.
Bedankt voor de reacties, ik ga vanavond even verder.

@brawiehawa Hoe doe ik dat dan met een absoluut pad?

[ Voor 12% gewijzigd door BPTBPTBPT op 30-07-2022 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 07:13:
[...]

Wat HoT je probeert duidelijk te maken is dat je dit moet doen:
c:
cd \kid3
kid3-cli.exe . -c 'select "a.mp3"' -c 'tag 2' -c 'copy' -c 'select "a.flac"' -c 'tag 2' -c 'paste'
Heb jij nou de documentatie gelezen? En mijn post? Want er staat toch echt heel, heel duidelijk dit:
but on the Windows Command Prompt, it is important that the outer quoting is done using double quotes and inside these quotes, single quotes are used
Jij doet nu exact hetzelfde fout wat TS verkeerd deed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hero of Time schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 11:18:
[...]

Heb jij nou de documentatie gelezen? En mijn post? Want er staat toch echt heel, heel duidelijk dit:

Jij doet nu exact hetzelfde fout wat TS verkeerd deed.
Vergeef mij. Maar het mixen van quotes zou toch gewoon moeten werken? Dat kid3 dat niet doet is toch gewoon een bug?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eheijnen
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
@BPTBPTBPT
Iets off-topic:
maar waarom wil je MP3 naar FLAC converteren?

Wie du mir, so ich dir.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Brahiewahiewa schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:04:
[...]

Vergeef mij. Maar het mixen van quotes zou toch gewoon moeten werken? Dat kid3 dat niet doet is toch gewoon een bug?
Nee, want de command prompt, net als de Linux bash shell, zijn kieskeurig in quotes en hoe het zaken daarbinnen interpreteert. Als ik met Bash namelijk echo '$PS1' doe, krijg ik een heel ander antwoord dan wanneer ik echo "$PS1" uitvoer. Met Windows is het vergelijkbaar.
eheijnen schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:30:
@BPTBPTBPT
Iets off-topic:
Ik geloof niet dat de TS bestanden wil converteren, maar tags wil kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Hero of Time schreef op zondag 31 juli 2022 @ 00:00:
[...]

Nee, want de command prompt, net als de Linux bash shell, zijn kieskeurig in quotes en hoe het zaken daarbinnen interpreteert. Als ik met Bash namelijk echo '$PS1' doe, krijg ik een heel ander antwoord dan wanneer ik echo "$PS1" uitvoer. Met Windows is het vergelijkbaar...
Hmmz, als ik in powershell echo '$PS1' uitvoer is er inderdaad verschil met echo "$PS1". Als ik dat in CMD doe geven echo '%PS1%' en echo "%PS1%" dezelfde output. Maar je zou gelijk kunnen hebben.

Anyway, los daarvan doet @BPTBPTBPT het verkeerd met de punt in zijn command line.
In C:> c:\kid3\kid3-cli.exe . -c <etc, etc> verwijst de punt naar C:\ en daar gaat kid3-cli de .mp3 en .flac files nooit vinden

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMeijerink
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 06:51

MartinMeijerink

Niet van deze wereld

eheijnen schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:30:
@BPTBPTBPT
Iets off-topic:
Dan klinken ze ineens veel beter :)

(Als je goed leest, dan heeft ie ze al in flac, alleen moeten deze nog de tags krijgen van de mp3-versie)

An unbreakable toy is useful to break other toys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Pfff.. Weer even mee verder gegaan maar ik krijg het niet voor elkaar.

c:\kid3\kid3-cli -c "copy 2 'c:\kid3\s.mp3'" -c "paste 2 'c:\kid3\s.flac'"

Geeft niks. Het lijkt alsof er even wat gebeurt, een halve seconde, maar dan krijg ik weer gewoon de opdrachtprompt. Geen foutmelding, geen bevestistiging of iets. En natuurlijk is er niks uitgevoerd.

c:\kid3\kid3-cli -c "select 'c:\kid3\s.mp3'" -c "copy 2" -c "select 'c:\kid3\s.flac'" -c "paste 2" -c "save"
Heb ik ook geprobeerd, omdat ik ergens tegens was gekomen dat je eerst moet selecteren.
Dit geeft echter:

c:\kid3\s.mp3 is niet gevonden.

Terwijl deze toch echt aanwezig is (had hiervoor a.mp3, dat is nu s.mp3 geworden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

;)

Met de tijd die je er nu ingestoken hebt, had je alles ook door MB Picard heen kunnen jassen ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
Jester-NL schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:18:
;)

Met de tijd die je er nu ingestoken hebt, had je alles ook door MB Picard heen kunnen jassen ;)
Handmatig, bedoel je?
Ik heb er al wat tijd in gestoken nu inmiddels, idd. Weliswaar gefragmenteerd.
Hoe zou ik PIcard hiervoor kunnen inzetten? LEt wel het gaat om duizenden muziekbestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-04 20:47
Mp3 gebruikt ID3 tags en flac gebruikt andere. Kid3 heeft daar wat over te zeggen al is het me niet direct duidelijk of ze het direct kunnen omzetten van het ene formaat naar het andere. Misschien is kopieren/plakken tussen mp3 en flac niet zo eenvoudig.

Als je wilt kun je eens proberen om kopieren/plakken te doen tussen twee mp3 bestanden waarvan het duidelijk is dat de tag formats compatible zijn, en daarna tussen twee flac bestanden. Als dat werkt, moet het commando waarschijnlijk wat complexer om kid3 duidelijk te maken dat je de tags wilt omzetten van id3 formaat naar het flac tags formaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BPTBPTBPT
mafl schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:41:
Mp3 gebruikt ID3 tags en flac gebruikt andere. Kid3 heeft daar wat over te zeggen al is het me niet direct duidelijk of ze het direct kunnen omzetten van het ene formaat naar het andere. Misschien is kopieren/plakken tussen mp3 en flac niet zo eenvoudig.

Als je wilt kun je eens proberen om kopieren/plakken te doen tussen twee mp3 bestanden waarvan het duidelijk is dat de tag formats compatible zijn, en daarna tussen twee flac bestanden. Als dat werkt, moet het commando waarschijnlijk wat complexer om kid3 duidelijk te maken dat je de tags wilt omzetten van id3 formaat naar het flac tags formaat.
Hier had ik nog niet aan gedacht.
Meteen een testje gedaan met een tweede mp3-bestand, deze heb ik even b.mp3 genoemd.

c:\kid3\kid3-cli -c "copy 2 'c:\kid3\s.mp3'" -c "paste 2 'c:\kid3\b.mp3'"

Helaas geeft dit hetzelfde resultaat als bij de mp3 naar flac: een halve seconde "activiteit", en dan weer de opdrachtprompt. b.mp3 is NIET aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mafl
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 24-04 20:47
BPTBPTBPT schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 21:31:
@Hero of Time

Ik heb dit geprobeerd:

Maar die geeft:
[Afbeelding]

Ik wil juist niet met relatieve paden werken.

De context van deze vraag zal ik ook even schetsen (let op, wel wat ingewikkeld misschien):
Met het programma Dupeguru maak ik een vergelijking van muziekbestanden in twee mappen: 1 en 2. De bestanden uit map 2 (flac) komen overeen met een deel uit 1 (mp3). Dupeguru kan aangeven welke dat zijn.
Ik wil de bestanden uit 2 voorzien van de metadata van de matches uit 1, zo dat ik die uit 1 daarna kan vervangen door die van 2. Het resultaat is dat ik in map 1 alle mp3's heb vervangen door flac's, met dezelfde metadata.
Met Dupeguru kan ik een commando uitvoeren, waarbij %r het absolute pad is van de referentiefile, en %d die van de dupe. Dit was mijn poging:
c:\kid3\kid3-cli.exe . -c 'select "%r"' -c 'tag 2' -c 'copy' -c 'select "%d"' -c 'tag 2' -c 'paste'
Echter werkte dat niet (er gebeurde niks). Ik wilde dus eerst weten of dit commando zonder Dupeguru (dus rechtstreeks in Kid3) wél werkt. Maar goed, dat krijg ik dus nog niet voor elkaar.
Wat mij ook opvalt in die afbeelding is dat de foutmelding een lijst van bestanden geeft die niet bestaan, en allemaal eindigen op een ' karakter:
  • . bestaat niet (hoe komt 'ie aan .?)
  • 2'
  • a.flac'
  • 2' (nog een keer)
Ergens gaat hier iets niet lekker met option parsing en ik weet niet wie het schuld is. Microsoft, kde, of jij.

Probeer anders eens het volgende:
  • gebruik powershell, dat is sowieso veel beter dan cmd
  • type dan alleen kid3-cli, geen argumenten. Je krijgt dan kennelijk een interactieve modus
  • in die interactieve modus van kid3-cli kun je dit voorbeeld proberen.
Of dit, dit zou volgens de docs ook moeten werken. Al die tag numbers zijn impliciet en staan standaard op `tag 12', wat betekent: "gebruik tag 1 als die beschikbaar is, anders tag 2"
code:
1
2
3
4
select "a.mp3"
copy
select "b.mp3"
paste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

BPTBPTBPT schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 09:34:
[...]

Handmatig, bedoel je?
Ik heb er al wat tijd in gestoken nu inmiddels, idd. Weliswaar gefragmenteerd.
Hoe zou ik PIcard hiervoor kunnen inzetten? LEt wel het gaat om duizenden muziekbestanden.
Vooropgesteld dat het 'gewoon' herkenbare bestanden zijn, die in de database van Musicbrainz staan, is het in Picard niet meer dan je bestanden erin slepen, wachten tot Picard zijn ding gedaan heeft en opslaan.
Ik heb in het verleden meerdere malen mijn complete bibliotheek hertagt omdat ik het een en ander aangepast wilde hebben. Wat ik het grote voordeel van MB Picard vindt is dat het geen probleem is om er complete directories met honderden bestanden in in te laden. Daarna wachten en opslaan. (Ja, ik sla controleren over, maar dat heeft (in mijn geval) met jaren aan tweaken aan de configuratie te maken... ik weet wat eruit komt ;) )

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15:24
mafl schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:21:
[...]

Wat mij ook opvalt in die afbeelding is dat de foutmelding een lijst van bestanden geeft die niet bestaan, en allemaal eindigen op een ' karakter:
  • . bestaat niet (hoe komt 'ie aan .?)
  • 2'
  • a.flac'
  • 2' (nog een keer)
Ergens gaat hier iets niet lekker met option parsing en ik weet niet wie het schuld is. Microsoft, kde, of jij.
Is dat niet gewoon omdat er ´ gebruikt wordt ipv '? (backtick vs apostrophe)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Laatst online: 13:24
Ik kende het niet maar het leek mij wel leuk om er even mee te spelen.
Net even getest (enkel met mp3, niet met flac!) en dit commando werkt:
code:
1
kid3-cli -c "cd 'c:\kid3'" -c "select a.mp3" -c "copy 2" -c "select none" -c "select b.mp3" -c "paste 2" -c "save"

Zoals @Hero of Time reeds zei, kan je niet het volledige pad gebruiken om het bestand te selecteren. Mij lukt het toch niet. Dus het eerste commando is een "cd" naar de directory waar de bestanden staan.

Daarna kan je gewoon selecteren en kopiëren. Je hoeft ook niet eerste de tag te selecteren, het nummer van de tag kan je gewoon mee geven met het copy en paste commando. Ik heb er ook nog het commando "select none" tussen gestoken want meerdere "select" commando's selecteert ook meerdere bestanden. De commando's die je uitvoert hebben dan invloed op alle geselecteerde bestanden.

Tenslotte moet je ook nog een "save" doen.

edit:
Net getest met een flac en het werkt gewoon.
En nog beter, je hoeft zelfs geen tag nummer mee te geven. Default worden de gegevens gelezen uit tag 2 en als die niet aanwezig is, uit tag 1. Dit lijkt me het meest gewenste gedrag. Schrijven gebeurt dan in tag 2.
tag [TAG-NUMBERS]

Many commands have an optional TAG-NUMBERS parameter, which specifies whether the command operates on tag 1, 2, or 3. If this parameter is omitted, the default tag numbers are used, which can be set by this command. At startup, it is set to 12 which means that information is read from tag 2 if available, else from tag 1; modifications are done on tag 2. The TAG-NUMBERS can be set to 1, 2, or 3 to operate only on the corresponding tag. If the parameter is omitted, the current setting is displayed.
Het commando wordt dus:
code:
1
kid3-cli -c "cd 'c:\kid3'" -c "select a.mp3" -c "copy" -c "select none" -c "select a.flac" -c "paste" -c "save"

Nu is het echt wel tijd om te gaan slapen, morgen terug 3 kids om te entertainen. Het programma heeft een passende naam :P ;)

nog een edit:
Net gezien dat het nog korter kan, met cd kan je namelijk ook het bestand selecteren en dan vervalt het commando "select none"
code:
1
kid3-cli -c "cd 'c:\kid3\a.mp3'" -c "copy" -c "cd 'c:\kid3\a.flac'" -c "paste" -c "save"

En nu ga ik echt slapen :O

[ Voor 46% gewijzigd door D-Three op 05-08-2022 02:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:39:
[...]

Hmmz, als ik in powershell echo '$PS1' uitvoer is er inderdaad verschil met echo "$PS1". Als ik dat in CMD doe geven echo '%PS1%' en echo "%PS1%" dezelfde output. Maar je zou gelijk kunnen hebben.

Anyway, los daarvan doet @BPTBPTBPT het verkeerd met de punt in zijn command line.
In C:> c:\kid3\kid3-cli.exe . -c <etc, etc> verwijst de punt naar C:\ en daar gaat kid3-cli de .mp3 en .flac files nooit vinden
Dat is omdat Powershell alles tussen de 'enkele quotes' als een letterlijke string ziet maar alles tussen "dubbele quotes" als een string die hij moet verwerken, dus als je daar commands of variabelen in zet zal hij die parsen.
CMD heeft zoiets (voor zover ik weet) niet maar Windows paden hebben altijd al lastig gedaan met de eis om het in dubbele quotes te doen, ook vanuit explorer kan je daar een hoop mee breken als je enkele quotes gebruikt.

Fixing things to the breaking point...

Pagina: 1