• MRiesje
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11:00
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil met mijn nieuwe systeem gaan voornamelijk gaan gamen, soms is film kijken maar prio gaat uit naar gamen. Mijn plannen zijn vooral om shooters te spelen, denk bij aan Call of Duty, Battlefield Hardline, Rainbow Six en soms GTA V.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het bedrag wat ik er ongeveer voor wil uitgeven is €1500 mag heus er net boven schieten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
-2 SSD's.
-Toetsenbord, muis en headset.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 164,90€ 164,90
1MoederbordenGigabyte B550 AORUS ELITE V2€ 124,90€ 124,90
1VideokaartenGigabyte Radeon RX 6900 XT Gaming OC 16G€ 899,-€ 899,-
1BehuizingenNZXT H510 Flow Zwart€ 84,90€ 84,90
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition€ 59,90€ 59,90
1Geheugen internCrucial Ballistix BL2K8G32C16U4B€ 77,-€ 77,-
1VoedingenSeasonic Focus GX-850€ 99,90€ 99,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.510,50

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Normaliter zou mijn voorkeur naar Intel gaan, maar lees dat AMD kwa prijs/kwaliteit verhouding beter is als Intel. Neemt natuurlijk niet weg dat ik helemaal niet voor AMD wil gaan.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Kwa grootte en energieverbruik maakt het mij niet veel uit. Ik heb momenteel een 1080p monitor met 144Hz, dus ik wil er wel naar streven om van de 144Hz gebruik te maken. Wellicht in de toekomst een 1440p beeldscherm kopen.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Advies of de gekozen componenten wel juist zijn voor mijn doeleinden. Een future-proof systeem, ook al weet ik zelf wel dat er steeds vernieuwing komt in de wereld en dat het bijna onmogelijk is om een PC 10 jaar overeind te houden.

[Voor 9% gewijzigd door MRiesje op 03-08-2022 10:25]

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 10:41
Je bent op de goede weg, maar mist nog een moederbord ;). De voeding geldt niet als de beste, neem een goed 750 Watt exemplaar zoals de Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart

• MRiesje
@martyw Oja dat is mijn fout inderdaad, dacht dat ik die erbij had gedaan. Ja ik had Seasonic meer gekozen omdat die zich vooral focussen op voedingen, zal de Corsair RM750x meenemen in de overweging. Zit ook te twijfelen of de GPU misschien iets te overkill is maar ik wacht nog even reacties af :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MRiesje
@Djarune heb jij nog feedback op de gekozen componenten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roald_
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-03 17:51
Ik ben naar een vergelijkbaar systeem aan het kijken vanwege de prijsdaling van AMD cpu's en gpu's. Voor gaming zou er weinig verschil zijn met een https://tweakers.net/pric...d-ryzen-5-5600-boxed.html, dus daar kan je eventueel nog op besparen.

CPU cooler zou ook goedkoper kunnen, bv. https://tweakers.net/pric...edition-with-lga1700.html. Waarschijnlijk iets luider onder load, maar die gpu ook wel denk ik.

Ik was ook naar dit moederbord aan het kijken: https://tweakers.net/pric...msi-mag-b550m-mortar.html (uit een bbg), maar dat is voor mATX build.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MRiesje
@Roald_ Ah oke, ja ik wist het niet zeker. Zie ook dat de AMD Ryzen 5 5600X ouder is als de AMD Ryzen 5 5600, 't zal niet veel verschillen kwa prestaties en dan is de setup toch ook wat goedkoper.

CPU cooler is een mooie optie, maar zag over de Scythe Mugen veel goede recensies.

Ziet jouw lijstje er ook zo ongeveer uit?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:54
6900xt is nu weer 899

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roald_
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 02-03 17:51
Op dit moment zijn deze RTX3080 €849, iets trager maar betere ray tracing performance: https://tweakers.net/pric...2-oc-edition-met-lhr.html

https://tweakers.net/pric...ng-oc-10g-rev-20-lhr.html
MRiesje schreef op zondag 31 juli 2022 @ 15:42:
@Roald_ Ah oke, ja ik wist het niet zeker. Zie ook dat de AMD Ryzen 5 5600X ouder is als de AMD Ryzen 5 5600, 't zal niet veel verschillen kwa prestaties en dan is de setup toch ook wat goedkoper.

CPU cooler is een mooie optie, maar zag over de Scythe Mugen veel goede recensies.

Ziet jouw lijstje er ook zo ongeveer uit?
Ja, ik kan van een vorige setup mijn case en ssd hergebruiken maar voor de rest had ik dacht ik aan een Ryzen 5600 en Scythe Mugen of de Cooler Master koeler, het mobo dat ik gelinked heb (mATX vanwege case), Corsair RM750x en dan een 6900XT of RTX3080 (voor 1440p ook). Als RAM heb ik dit setje in mijn lijst staan: https://tweakers.net/pric...istix-bl2k8g32c16u4b.html omdat Crucial vaak aangeraden wordt in combinatie met Ryzen processors. Maar uiteindelijk moet je ook gewoon eens kijken op de site van je mobo welke setjes compatibel zijn, het merk zal voor de rest weinig uitmaken lijkt me.

[Voor 85% gewijzigd door Roald_ op 31-07-2022 16:47]

• MRiesje
@Roald_ Weet niet of de RTX3080 wel gepaard gaat met een Ryzen processor, maar denk dat ik de €50 maar voor lief neem. Overal performance scoort de 6900 XT beter als de RTX3080 namelijk.

Voor de RAM heb ik wel de Crucial gekozen, dit omdat nieuwere RAM is. Anders heb ik RAM van 7 jaar oud in m'n systeem. Is compatible met het moederbord :).

Ik heb mijn lijstje bijgewerkt zal het nog even laten bezinken en dan definitief bestellen.

Edit:
Ook zie ik dat AMD een event heeft ingepland voor nieuwe CPU's die 15 september uitkomen, waarvan de AMD Ryzen 5-serie (volgens AMD) beter scoren dan de huidige 5-serie. Misschien is dat het wachten waard als er meer informatie te vinden is over de release. (Moet mijn build wellicht toch nog even uitstellen |:( )

[Voor 26% gewijzigd door MRiesje op 03-08-2022 12:19]

• MRiesje
Nou dit is dus nu uiteindelijk mijn setup:
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 283,90€ 283,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 259,-€ 259,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 62,15€ 62,15
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5600C36€ 189,-€ 189,-
1VoedingenCorsair RM850 (2021) Zwart€ 119,90€ 119,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 998,85

GPU is al binnen 8)7, bewust niet gekozen voor de 5800X3D aangezien ik voor 100 euro niet veel meer waarde krijg. Daarnaast de allround taken presteert de 7600X weer beter.
Ik kon het RAM setje niet onder de support lijst vinden van het moederbord, ook nog andere RAM setjes bekeken maar idem...
Voor de rest nog op of aanmerkingen?

• Arnoud92
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:10
CPU ondersteund ddr5-5200, je hebt nu ddr5-5600. weet niet of dat qua prijs scheelt.

Op de site voor je moederbord, memory support, heb ik met filters 32GB en 5200. 23 resultaten. misschien daar nog eens kijken?

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MRiesje
@Arnoud92 Dat is een scherpe inderdaad top dankje!

@Hackus Ja ik heb beide modules ook al gecontroleerd of ze ge-support worden maar daar lijkt het niet op, elke module die ik ook vind in de pricewatch wordt niet ge-support :(

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

MRiesje schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:28:
@Arnoud92 Dat is een scherpe inderdaad top dankje!

@Hackus Ja ik heb beide modules ook al gecontroleerd of ze ge-support worden maar daar lijkt het niet op, elke module die ik ook vind in de pricewatch wordt niet ge-support :(
https://www.asus.com/moth...plus/helpdesk_qvl_memory/

Het RAM van Kingston is ook bij je bordje aangemerkt

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• MRiesje
Ah ja ik zie het :), nou dan is dit mijn definitieve lijstje zal van de week is even kijken om te bestellen en waar etc.

1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Boxed€ 283,90€ 283,90
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 259,-€ 259,-
1ProcessorkoelingScythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B€ 62,15€ 62,15
1Geheugen internKingston Fury Beast KF556C36BBEK2-32€ 189,90€ 189,90
1VoedingenCorsair RM850 (2021) Zwart€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 879,85

Plus de al geleverde ASRock Radeon RX 6900 XT Phantom :+

• Arnoud92
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 00:10
de voeding heeft geen prijs. die had je al?

• MRiesje
Arnoud92 schreef op zondag 27 november 2022 @ 14:53:
de voeding heeft geen prijs. die had je al?
Nope... ik zie ook dat ie helemaal niet meer in de webshop staat bij Megekko en bij Azerty een levertijd van 10+ dagen :(. Dan maar de witte variant of nog wachten |:(

Ik zie trouwens ook dat er een andere Corsair variant is: Corsair RM850x ik weet niet of er voor de rest een verschil is?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 03:25

Thomg

Aww yiss

De RM850x is een betere voeding, maar die prijs is wel erg hoog.
Dan de uitvoering: Cooler Master V850 Gold - V2

• MRiesje
Ja top, ga waarschijnlijk vanavond alles bestellen. Denk dat de prijzen voorlopig niet meer gaan zakken :).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee