Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horax
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
LS,

Wellicht dat iemand mij kan helpen met onderstaand.

Ik heb een tijd geleden een Fibaro Walli Switch aangeschaft met de bedoeling om langzaam het huis te voorzien van geautomatiseerd apparatuur. (En natuurlijk om te kunnen pronken over hoe fantastisch is :) )

Bij de installatie liep het echter al fout :X , ik heb onvoldoende kennis over schakeldraden en weet niet hoe ik het apparaat moet aansluiten.

Na een zoektocht op google/youtube is de verwarring groter dan ooit, mede omdat ik hier verschillende installaties zie met verschillende kleuren kabels. :?

Wellicht ben ik hier gewoon te dom voor, graag vraag ik het aan jullie voordat ik schade aanricht.

Welke kabel moet nu waar...?

Fibaro Switch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ygqpQn1LYzkXHEtgd0HrIeJm0zA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gi3ujGLGKdj0r4FWJOkDWLE6.jpg?f=fotoalbum_large

Fibaro Aansluitingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a1W0LSt52CNyTk2a2UNcUWM2ewQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0arJpMP7mhSNlOJL6k8jXbf.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de handleiding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HsxxFqsN7GLgxG0USPZLPI4rbq8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hltQJtKKozPa3kgOIeibyjdO.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn oude bekabeling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJ8hGYhEJBJ2C8ySmwuKTdSXoU4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VixSPpWZd30gGQ6jyuf2KLh5.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o8XFbj7r9AcBqQfsELyhJXdvFIw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wqSi0dmr2JH1mY0Q44HYHqV4.jpg?f=fotoalbum_large

Beste antwoord (via Horax op 29-07-2022 19:28)

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:40
Het beste is om met een meter of spanningsschroeverdraaier te kijken of er echt 220 op de zwarte draad met het stikkertje F staat.
Je kunt het controleren door met je nieuwe klemmen een lamp aan te sluiten op deze draad en de blauwe. Als deze gaat branden dan weet is dit in feite de bruine draad, dus die gaat in L
de blauwe draad gaat in N.
de andere zwarte die uit de huidige schakelaar komt gaat dan in Q1

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:11

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Je mist waarschijnlijk een nul draad. 2 schakeldraden is ook vreemd tenzij je al iets hebt losgehaald en het een hotel schakeling is ?
N.b. een kroonsteentje mag daar zo niet zitten, daar zijn steekklemmen voor.

[ Voor 109% gewijzigd door DukeBox op 29-07-2022 16:09 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
advies hierboven is onjuist, nuldraad is niet bruin maar blauw, je zou zo maar kortsluiting maken door te schakelen!

L = Bruin (Fase)
N = Blauw (Nul)
Q1 / Q2 = zwart (schakeldraad)

[ Voor 48% gewijzigd door MijnCommentaar op 29-07-2022 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Horax
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:44:
Je mist een nul draad (bruin) en 2 schakeldraden is ook vreemd tenzij je al iets hebt losgehaald en het een hotel schakeling is ?
N.b. een kroonsteentje mag daar zo niet zitten, daar zijn steekklemmen voor.
Vandaar dat mijn logica het even niet meer snapt, steek klemmetjes had ik al gekocht. (Zo omgewisselt)

Het is een oud huis en hier heeft een oude man gewoond, geen idee of dit daar mee te maken heeft. Zelf heb ik hier niets gewijzigd.

Is de L = Bruin (Fase) dan de zwarte kabel die van boven uitsteekt? (Hier staat een F bij beschreven)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiffanylampje
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-11-2024
De F van fase? Volgens de beunhaaslogica? Even meten dan maar of er spanning op staat. Veilig meten, wel te verstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Horax schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:02:
Is de L = Bruin (Fase) dan de zwarte kabel die van boven uitsteekt? (Hier staat een F bij beschreven)
Ja en nee, fase is bruin en pas ná de schakelaar, dus naar de verbruiker toe (vandaar de naam schakeldraad) is deze zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:17
Je plaatjes van de schakelaar gaat over een enkele schakelaar met 1 of 2 lichtbronnen.

Je lijkt hem als ik naar de bekabeling kijk te willen gebruiken voor een lichtbron met 2 schakelpunten.

Je andere schakelpunt heeft als het goed is wel de logische bekabeling zitten die coorespondeert met dit plaatje.

Als je maar 1 schakelaar hebt voor je lichtbron klopt.de bekabeling niet...

[ Voor 33% gewijzigd door Cyriel85 op 29-07-2022 16:08 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnCommentaar
lekker beun werk. Fase is nooit blauw en mag ook niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 07:50

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Grootste verwarring komt inderdaad door de beunhaas voor je. Kroonsteentje lekker vervangen. Maar daarnaast dat je een dubbele slimme schakelaar hebt gekocht, vandaar Q1 en Q2.

Als er één lamp aan hangt is waarschijnlijk de zwarte uit de kroonsteen de eigenlijke fase aanvoer (L / bruin) en de andere de schakeldraad naar de lamp. Eerste op L contact, tweede op Q1 en de blauwe N ook aftappen voor op de N.

Ik zou zeggen dat lusje tussen Q1 en Q2 alleen nodig is als je een enkele 16A load wilt schakelen (ipv 13A per kanaal).

[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 29-07-2022 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Het stond er inderdaad niet handig, ik bedoelde dat er nog een nul draad nodig is voor de slimme schakelaar en dat er mogelijk (verkeerd) blauw als fase is gebruikt dus op zoek moet naar de bruine die dan mogelijk (verkeerd) nul is.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 29-07-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-06 20:32
Hoe komt iedereen er hier bij dat blauw de fase is? Zonder dat er iets is gemeten.

Lijkt erop dat er een geschakelde fase binnenkomt (zwart). Die splitst waarna 1 zwarte kabel direct door gaat en de 2e via de schakelaar loopt.
De nul (blauw) wordt ook gesplitst. Waarschijnlijk 1 voor de enkel geschakelde lamp en een voor de dubbel geschakelde lamp.

Blauw gebruiken voor iets anders dan de nul is heel dom.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Het beste is om met een meter of spanningsschroeverdraaier te kijken of er echt 220 op de zwarte draad met het stikkertje F staat.
Je kunt het controleren door met je nieuwe klemmen een lamp aan te sluiten op deze draad en de blauwe. Als deze gaat branden dan weet is dit in feite de bruine draad, dus die gaat in L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Ik quote mijzelf even uit een ander topic:
evilution schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:54:
Met dit soort vragen bekruipt mij altijd het gevoel dat er iemand aan een elektrische installatie gaat prutsen die er beter vanaf kan blijven. Ook nu weer, als je moet vragen welke draaddikte, of waar je spullen koopt, ben je gewoon niet geschikt voor een dergelijke klus.
Dit is eigenlijk nog erger omdat je met gebrekkige kennis het gepruts van de vorige doe-het-zelver met gebrekkige kennis wil gaan oplossen.
Doe jezelf, je huisgenoten en je “loved ones” een plezier en haal er iemand bij die wel weet waar die mee bezig is. En niet op een forum maar iemand die gewoon bij jouw thuis komt kijken, adviseren en meehelpen.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Horax
  • Niet online
MijnCommentaar schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:48:
Bedankt voor jullie tijd en kennis, het is gelukt. 8)

Alle blauwe kabels heb ik met een klem verbonden, en een 4e korte kabel (blauwe) doorverbonden naar N.

De kabel waar "F" op stond zat geen 230v op, die heb ik verbonden met Q2 volgens instructie met een bruggetje. (Beide knoppen werken nu op 1 lamp).

De kabel die ook zwart was maar 230v bevat heb ik verbonden met een klemmetje op L om ervoor te zorgen dat het domotica apparaat ook voorzien is van stroom om te kunnen functioneren en schakelen.

Ik had de L en de Q2 kabel verkeerd om bij de eerste poging waardoor het apparaat geen 230v ontving en de switch niet schakelde en/of functioneerde.

Nu op naar de volgende stap, koppelen en configureren in Home Assistant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/euE3bsjAEQICiH43dNHxBj95ClU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V9p9z9SzxjIA7oDEMn48uRoC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MijnCommentaar
Kijk dat is mooi, je kunt alles aan een expert overlaten maar sommige dingen zijn echt niet zo moeilijk als je er over na denkt en er voor zorgt dat je veilig werkt.
Pagina: 1