Kabels door draagbalk Dak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnows
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 19-08 08:18
Hi,

Ik heb een bouw en klus vraag.
Op zolder ben ik bezig met het realiseren van een werkkamer(tje)
De eerste stappen zijn gezet alleen kom ik tot de conclusie dat ik een uitdaging heb met leiding werk voor kabels (electra en utp)

Om de draagbalk heen zet ik aan beide kanten een gipsplaat. onder de balk tot aan de balk plaats ik nieuwe houten balken om de gipsplaaten op te monteren.

Nu het probleem.
Via een haakse muur (ten opzichte van de draagbalk) heb ik electra en utp voor bereid. Ik wil deze aansluitingen alleen op +/- 30cm van de grond hebben in plaats van op 210. Ik heb alleen geen ruimte tussen de balk en de gipsplaten in om de leidingen netjes langs te leggen.

Is het een probleem om 2 keer een gat de boren van +/-2cm in het hart van de balk door de balk heen om daarmee alles onder de balk te krijgen?

De resultaten die ik voornamelijk tegen kwam waren op horizontale balken, waarbij men de korte kant door moest. Ik heb het hier over een diagonale balk waarbij ik op de 7cm zijde door minimaal 19cm hout heen moet

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnows
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MlDqGFS3P5CvzaceYzFSK8jodD8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VoCCulDaN1OJCJQO5Jt2fbqK.jpg?f=fotoalbum_large

voor de beeldvorming hier een foto waarbij je de voor bereide leidingen al kan zien.

[ Voor 10% gewijzigd door Donnows op 29-07-2022 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dt77h
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-09 23:02
Nee hoor kan je gewoon doorheen boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

Waarom kan je niet langs de balk door het gips heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16:34
Ik zou er gewoon doorheen boren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

op de 7cm zijde door minimaal 19cm hout heen moet
Dus je wil in de zijde van 7 cm breed twee gaten van 19 cm diep en 2 cm breed boren, en dan ook nog dicht bij elkaar?

Dus zo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiZEwUfhKMxFtEPwzhUmkj7y2hQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mS1cIPvoY3mAjThvwQjaA4JT.png?f=fotoalbum_large

Ik zie niet goed voor me waar je nou precies in en heen wil boren, maar bovenstaande lijkt mij niet verstandig.

[ Voor 75% gewijzigd door CodeCaster op 29-07-2022 14:55 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:26

CyBeRSPiN

sinds 2001

CodeCaster schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:50:
Dus je wil in de zijde van 7 cm breed twee gaten van 19 cm diep en 2 cm breed boren, en dan ook nog dicht bij elkaar?
Ja ik moest het ook goed lezen, ik betwijfel of iedereen die impulsief heeft gereageerd dat het prima kan dit wel begrepen heeft.
Je haalt toch 2cm weg uit een dikte van 7cm, best significant.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeRSPiN op 29-07-2022 14:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Hilarisch dat er meteen gezegd wordt dat je door de gordingen kan boren. Dat hangt nogal af van hoe/waar je boort (als je ze in de diepte naast elkaar doet creëer je een gat van zeg 4cm in een balk van een cm of 20) én de daklast aan die kant. Op de manier die jij zelf voorstelt creëer je gaten die bijna eenderde van de dikte van de balk zijn. Ik zou een andere oplossing zoeken.

Eigenlijk zou je hiervoor een constructieberekening van het dakdeel moeten hebben, maar dat is nogal overkill. Je zou eventueel zelf een versteviging van de gording kunnen maken ter plaatse, dat lijkt me het veiligst.

[ Voor 43% gewijzigd door pagani op 29-07-2022 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

Geen probleem. Deze balken zijn in principe dusdanig berekend en gedimensioneerd dat je er gewoon gaten in kan maken.

Constructief gezien zou ik de gaten precies in het midden van de balk boren ter plaatse van de oplegging. Daar is het moment zo klein mogelijk, dan hinder je zo min mogelijk de sterkte van de balk.

Dus zo?

[Afbeelding]
Je haalt 2cm weg uit een hoogte van 19cm.

De norm is zodanig bepaald dat er altijd ruimte is om dit soort kleine bewerkingen te doen. Daar is voldoende ruimte en veiligheid in gebakken. Als je elk klein gaatje voor een lampje individueel moet gaan berekenen is er geen beginnen aan. Dit valt binnen die veiligheidsmarge. En daarom is iedereen daar zo makkelijk over.

Ander verhaal als je de halve balk gaat weghalen, maar twee gaatjes naast elkaar die net 10% van de dikte zijn op een gunstig punt is echt niet boeiend.

[ Voor 60% gewijzigd door Mojo op 29-07-2022 14:56 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Overigens zou de nog mooiere oplossing zijn om aan een kant de gipsplaat op twee vuren latjes te monteren waardoor je ruimte creëert om je kabels langs te leggen zonder te hoeven boren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Het is me niet duidelijk welke balk je nu wil doorboren. En waarom je perse door die balk heen moet? Je gaat er gips tegenaan werken. Waarom loopt de kabel daar niet achterlangs? en dan gaten in je gips maken.

Voor m'n gevoel moet je langs de balk kunnen werken. Ik zou niet in je balken boren, tenzij het echt nodig is...

[ Voor 21% gewijzigd door Point.Flare op 29-07-2022 14:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Laatst online: 21:51
Aan iedereen die het over gordingen heeft:
Als het is zoals @CodeCaster aangeeft, dan wordt er niet door de gording geboord. Dat is een spantbalk.
Zolang niet duidelijk is waar en hoe er wordt geboord is elk advies een hachelijke zaak.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:58

CaDje

Framedrops for life

JukeboxBill schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:07:
Aan iedereen die het over gordingen heeft:
Als het is zoals @CodeCaster aangeeft, dan wordt er niet door de gording geboord. Dat is een spantbalk.
Zolang niet duidelijk is waar en hoe er wordt geboord is elk advies een hachelijke zaak.
Daar lijkt het wel op idd. Als je op het vlak van de 7cm een 2cm gat boort door de hele 19cm hoogte verlies je ongeveer 29% buig / afschuif capaciteit op die locatie van de spantbalk. Dat is zeker niet aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnows
veel reacties in korte tijd, dank in iedergeval

1: Ik snap dat je de eventuele gaten zover mogelijk uit elkaar wil hebben om daarmee de krachten van de balk te sparen.
Dus bijvoorbeeld 1 gat helemaal links boven op de foto waar de 2 flexibelebuizen zichtbaar zijn en 1 gat dicht in de buurt van de dwarsbalk (horizontale balk)

2:
De gipsplaten zijn 1,25cm dik. de leidingen zijn dikker. dus om de muur niet onnodig dik te maken wil ik de gipsplaaten direct degen de balk zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnows
CaDje schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:11:
[...]

Daar lijkt het wel op idd. Als je op het vlak van de 7cm een 2cm gat boort door de hele 19cm hoogte verlies je ongeveer 29% buig / afschuif capaciteit op die locatie van de spantbalk. Dat is zeker niet aan te raden.
kijk, dit is inderdaad de vraag en ook waarom ik hem gesteld heb. Ik ben niet bekent met dit soort berekeningen.

Wanneer ik dit zo lees is het advies dus duidelijk om een andere oplossing te bedenken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Kun je met iets als Paint op je foto tekenen hoe je de leidingen wil laten lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnows
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CmeTVnsIqdyeKkIW23CIEwcLh3Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vn1fHvDfjgIruvuCm9ca8FOq.jpg?f=fotoalbum_large

in principe zoals de 2 witte strepen op de foto

[ Voor 6% gewijzigd door Donnows op 29-07-2022 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:12
niet doen.

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:01

M2M

medicijnman

ow, dat is wel de verkeerde kant door inderdaad. Wellicht gewoon twee dikke balken links en rechts er tegenaan zetten? Dan kun je er vast doorheen

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-08 15:18

Mojo

The Power Within

In dat geval met panlatten de balk "opdikken" en daartussenin de buizen leggen. Dan is de balk visueel wat dikker als je hem daarna met gips bekleed.

Dat is inderdaad wel te veel materiaal om weg te halen.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donnows
[...]

Dus zo?

[Afbeelding]

Ik zie niet goed voor me waar je nou precies in en heen wil boren, maar bovenstaande lijkt mij niet verstandig.
ja precies zo als jij nu aangeeft

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Donnows schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:17:
[Afbeelding]

in principe zoals de 2 witte strepen op de foto
Dan zegt mijn onderbuik dat je één flinke sneeuwbui, een paar zonnepanelen of een dakkapel verwijderd bent van een ingestort dak, dus nee.

Misschien ben jij die laatste twee niet van plan, maar als het achter gipsplaten zit, weet de volgende bewoner dat niet. Ook je gipsplaten zelf wegen niet niks, dus zorgen voor een grotere belasting.

Ik zie nog steeds niet voor me hoe je de gipsplaten gaat monteren en waarom je denkt dat op deze manier boren nodig is, misschien zijn er betere alternatieven als je het iets schematischer kunt presenteren.

[ Voor 11% gewijzigd door CodeCaster op 29-07-2022 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnows
Ik zal kijken of ik een beter beeld kan maken voor jullie.

In iedergeval:
Mijn gevoel zei al, kan je er uberhaupt wel door heen boren. De persoon die mij helpt met bouwen zei, jahoor geen probleem.
Ben in iedergeval blij dat we niet blind geboord hebben.

Overigens over de opmerking van de dakkapel.

Voor de toekomst is dat inderdaad wel de wens...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mlo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14:08

mlo

Donnows schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:23:

Mijn gevoel zei al, kan je er uberhaupt wel door heen boren. De persoon die mij helpt met bouwen zei, jahoor geen probleem.
het er door heen boren zal inderdaad geen probleem zijn, wat er daarna met het dak gebeurd wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnows
Om een beter beeld te maken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aUxHeTUPFMO31JNpHRAYba6S8hI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gTvv5C7I9CWJTGNwmxZNA1Kh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xl0FrRd1A81SDRL9q652G_7NNTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3gyzI2eO54d8uChs09AIBtu.jpg?f=fotoalbum_large

Ik maak aan de linkerkant van de zolder een kleine werkkamer. We hebben al een stuk van de muur geplaatst maar daarna was het avond en moesten we ivm kinderen stoppen.
Aan de rechterkant zie je de balk lopen. Dit wordt de zijkant van de werkkamer. Aan de andere kant moet tzt opbergzolder worden.

Het idee is om op de vloer een 7cm dikke balk neer te leggen en vervolgens met gipsplaten een muur te maken waarin de draagbalk verwerkt zit.
Hij gaat daarmee nog wel extra steun krijgen van de vloer maar ik wil daar niet op gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnows
ik krijg het gevoel dat het wellicht beter is om met een leiding zoeker te kijken of er leidingen in de vloer zitten en dan netjes deze 2 buizen in de vloer te leggen.
Is meer werk en stoffig maar daarmee tast ik niet de dakconstructie aan

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Niet online
Maak de gipsplaten muur aan één kant anderhalve centimeter dikker (met latten als spacer) en voer de kabels gewoon langs de balk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je kunt toch gewoon door de grenen balk (die horizontale, lichtere 44x44 of 50x50, waartegen je de gipsplaten monteert) recht naar boven boren en de leidingen tussen de gipsplaten door naar beneden leiden?

Da's immers geen draagbalk.

[ Voor 9% gewijzigd door CodeCaster op 29-07-2022 16:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:23

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Zoals al is gezegd: dik de balken gewoon op. Een zo dun mogelijke muur? Ga je die 16mm kamerlengte echt missen? Lijkt mij de meest nette oplossing.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Donnows schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:29:
Om een beter beeld te maken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik maak aan de linkerkant van de zolder een kleine werkkamer. We hebben al een stuk van de muur geplaatst maar daarna was het avond en moesten we ivm kinderen stoppen.
Aan de rechterkant zie je de balk lopen. Dit wordt de zijkant van de werkkamer. Aan de andere kant moet tzt opbergzolder worden.

Het idee is om op de vloer een 7cm dikke balk neer te leggen en vervolgens met gipsplaten een muur te maken waarin de draagbalk verwerkt zit.
Hij gaat daarmee nog wel extra steun krijgen van de vloer maar ik wil daar niet op gokken.
Ik snap niet helemaal wat je met die leidingen wilt. Je hebt toch een zee aan ruimte om die leidingen boven de balk door te laten lopen?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:00
Als de rechterkant toch een berghok word, kan je daar toch met opbouw spul/kabelgootje verder gaan voor je electra. De balk op die manier doorboren is af te raden in ieder geval.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donnows
Allen, bedankt voor alle adviezen. Een gat boren wordt hem niet.
Ik zal mij beraden over wat ik ga doen. Waarschijnlijk wordt de muur inderdaad een cm dikker om de buizen netjes weg te werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point.Flare
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17-08 22:59

Point.Flare

Reverse-Forward Engineer

Waarom moet het precies door de balk heen?? Je geeft zelf aan dat een deel berging wordt. Dan is het toch geen probleem om een stukje buis in het zicht te hebben aan die zijde? Maak de buis met buisklemmen aan de opslagzijde aan de balk. En werk ze de gipsmuur in de seconde dat je er voorbij bent. Makkelijkste oplossing. Geen gaten in draagbalken. Geen geklooi met kabels onder de vloer.

Of is het enkel dat dunne wandje wat ik nu zie lopen? Ik zie overigens geen balk aan de bovenzijde. En de voorkant van je muurtje sluit niet aan bij het dak? Hoeveel ervaring heb je hiermee?

[ Voor 8% gewijzigd door Point.Flare op 29-07-2022 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dt77h
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-09 23:02
Ik kom ook terug op mijn eerdere uitspraak, de balk door de kopse kant boren zou ik zeker niet doen nee.
Pagina: 1