Automatisch afschakelen MV bij rookmelding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-05 17:15
Is het verstandig om bij een rook/brandmelding in huis de mechanische ventilatie (MV) uit te zetten?

In mijn huis gebruik ik Home Assitant met Zigbee en hierop zitten ook 3 rookmelders.

Nu kreeg ik gisteren een NL alert ivm grote brand in Beesd en daarin werd geadviseerd om ramen en deuren te sluiten en ook de MV uit te zetten.

Wat nu als er brand of rookontwikkeling ontstaat in huis. Het is makkelijk te realiseren middels een zigbee WCD die bij een rookmelding de MV doet uitschakelen maar is dit een goed of geen goed idee. Wat is het beste om te doen, ik hoor het graag.

Beste antwoord (via amiaima op 31-07-2022 00:43)

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
In mijn oude appartement zat een relais in de meterkast die geschakeld werd dmv de schakeldraad waarmee rookmelders onderling worden verbonden. De stroomtoevoer naar de mechanische ventilatie werd hiermee automatisch afgeschakeld.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

De mechanische ventilatie zorgt voor extra zuurstof in het huis door onderdruk of door het actief naar binnen pompen van buitenlucht. Wat dat betreft is het prima om de mechanische ventilatie uit te schakelen bij brand, het zal geen negatief effect hebben.

De vraag is echter of het een impact gaat hebben aangezien er vaak meer dan genoeg zuurstof in huis aanwezig is.

Het is wat dat betreft handiger om te kijken naar locaties waar de kans op brand het grootst is en daar naar bestrijdingsmethoden te kijken. Vaak is dat in de keuken, meterkast en bij oude wasdrogers. Voor de meterkast heb je bijvoorbeeld de Fire Knock Out die brand herkend en dan meteen blusschuim in je meterkast verspreid.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03-02 14:57
In mijn oude appartement zat een relais in de meterkast die geschakeld werd dmv de schakeldraad waarmee rookmelders onderling worden verbonden. De stroomtoevoer naar de mechanische ventilatie werd hiermee automatisch afgeschakeld.

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grigori1
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 20:08
In sommige gevallen kan het ook verstandig zijn de mv in te schakelen bij een brand voor het afvoeren van rook. Het belangrijkste is dat je veilig uit je huis komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchminator
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-05 10:40
Tsurany schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:16:
Het is wat dat betreft handiger om te kijken naar locaties waar de kans op brand het grootst is en daar naar bestrijdingsmethoden te kijken. Vaak is dat in de keuken, meterkast en bij oude wasdrogers. Voor de meterkast heb je bijvoorbeeld de Fire Knock Out die brand herkend en dan meteen blusschuim in je meterkast verspreid.
Heb je toevallig ook ervaring met zo'n Fire Knock Out blusbom? Ik vind maar verdacht weinig echte reviews, vooral marketing/video's van FKO zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

dutchminator schreef op zondag 31 juli 2022 @ 20:05:
[...]

Heb je toevallig ook ervaring met zo'n Fire Knock Out blusbom? Ik vind maar verdacht weinig echte reviews, vooral marketing/video's van FKO zelf.
Nee, geen eigen ervaring mee. Ik heb hem volgens mij eens in een ander topic op Tweakers voorbij zien komen als idee.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Pagina: 1