Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb zelf geen ervaring met voorspellende dromen
Dit zei ik in [topic=197902/1/75]

Ik had toen ergens op een website hetvolgende gelezen:
Wie zijn dromen herinnert, ze optekent en ze iedere dag nagaat, zal merken dat er in vele dromen niet alleen "dagresten" worden verwerkt, maar dat zij ook zeer veel elementen bevatten die voorspellend zijn
Afgelopen nacht (ik sliep bij mijn ouders, waar ik nu niet meer woon) kon ik me erg veel herinneren van twee dromen die ik heb gehad. Ik heb toen ik wakker werd ook meteen twee A4tjes volgeschreven :)

Ik droomde onder andere dat ik een hamster had gekregen toen ik net verhuisd was (ik ga namelijk over ongeveer een maand naar Delft verhuizen). Een kleine hamster; ik zat in die droom nog na te denken wat nou eigenlijk het verschil tussen een cavia en een hamster zou zijn.. In deze droom kwam ook mijn moeder voor (ook nog een hoop andere dingen, maar die zijn nu niet relevant).

In ieder geval, toen ik vanmiddag bij m'n ouders wegging om weer naar huis te gaan zei mijn moeder opeens: "Paul, de buren zijn vannacht verhuisd naar Zwitserland, en ik ben vandaag langs dat huis gegaan om een openstaand raam dicht te doen. Vind ik opeens op de overloop een kooi met daarin een hamster! Terwijl ze de rest van de spullen al verhuisd hebben.."
(De buurman zou a.s. maandag daarna terugkomen om nog wat dingetjes te regelen voor hij definitief naar Zwitserland zou vertrekken.)

M'n moeder: "Zal ik aan de buurman vragen of jij die hamster mag hebben als je in Delft gaat wonen? Dan hoeven ze hem niet helemaal naar Zwitserland te verhuizen met dit warme weer."

WAUW! Ik had gedroomd dat ik een hamster zou krijgen en nu begint m'n moeder erover!

Zou het een voorspellende droom zijn geweesd?
Ik denk het wel! :)

ps.
Ik geloof niet in toeval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RelaXXinG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:13
wow dit is wel koel :)
maar ik let er eigenlijk nooit op of een droom voorspellend is geweest.
misschien wel als ik er op let.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden
  • Laatst online: 21-05 20:55

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

dit is nu echt een heel intersante topic.

ik heb dat best wel vaak,
volgens mij wordt het omschreven als je het herinnert als een deja-vu
( in the matrix een "glitch" genoemd)
er zijn heel veel mensen die het hebben,
Scherven van dromen wat ze opeens herkennen.

ik was vorige week in den bosch. voor de 2e keer in mijn leven , in een straat waar ik nog nooit geweest ben, en ik wist dat er een ongeluk ging gebeuren.
en op dat moment knalden er 2 auto;s op elkaar.

Nu bestaat er een verklaring van mensen die zeggen dat je het niet eerder meemaakt, maar je tegelijkertijd dat je hebt meemaakt, gaat nadenken of je het wel daarwerkelijk voor het eerst meemaakt, en daardoor denk je dat je het eerder meegemaakt hebt.
:s

dromen moeten een rede hebben,
en als er een daadwerkelijk Hoger Plan bestaat, lijkt het alsof de dromen ons daar bij begeleiden en helpen.
want, hoevaak gebeurt het niet dat mensen een geniaal plan hebben, dit 's nacht bedenken, terwijl ze wakker worden uit een droom en dit gelijk opschrijven.
OF
Waarom herrinner je alles wat je in je leven doet ( nou al alles, heel veel , laten we het daar op houden) maar onthoudt je je dromen niet?
terwijl je 3 dromen per nacht beleefd, volgens mij is het een soort zelfbescherming...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Nu bestaat er een verklaring van mensen die zeggen dat je het niet eerder meemaakt, maar je tegelijkertijd dat je hebt meemaakt, gaat nadenken of je het wel daarwerkelijk voor het eerst meemaakt, en daardoor denk je dat je het eerder meegemaakt hebt
Het leuke is, dat ik altijd mijn dromen opschrijf. Dus zodra mijn moeder dat zei, had ik meteen keihard bewijs dat ik het echt gedroomd heb.

(toch heb ik bij deja-vu's een ander gevoel..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weeraanmelden
  • Laatst online: 21-05 20:55

weeraanmelden

Opnieuw opstarten...

ik ben het ook met je eens, en als voorbeeld gebruik ik het voorbeeld van mensen die het gevoel hebben , ik ben hier al eens geweest, of dit ken ik.
dit komt voort uit dromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Een droom die ik vorige week had:

Ik droomde dat ik voor een flatgebouw stond, en omhoog keek. Ik zag een groot wit passagiersvliegtuig vliegen, en op een gegeven moment zag ik het vliegtuig recht op me afkomen. Ik dacht op dat moment iets in de trend van: "Dag wereld, dit was het dan." Ik was ervan overtuigd dat dit voor mij het einde was. Maar het vliegtuig vloog NET over me heen, het scheelde maar ongeveer een meter; ik kon de warmte van de motoren voelen. Het vliegtuig crashte in het flatgebouw achter me met een enorme explosie..

Later zag ik hetzelfde vliegtuigongeluk weer, maar nu zat ik in een flatgebouw aan de zijkant van de straat naar buiten te kijken. Ik zag het vliegtuig langskomen en in dat flatgebouw crashen.

Even later zag ik het ongeluk WEER, en weer vanuit een andere hoek. Best vreemd allemaal.

Anyways, toen ik de volgende dag dit verhaal vertelde aan m'n huisgenoot via irc, vertelde hij me op exact hetzelfde moment hetvolgende:

[09:15] <araphor> boem
[09:16] <teigetje> boem?
[09:16] <teigetje> boem deed dat vliegtuig vannacht
[09:16] <araphor> d'r stortte vannacht een vliegtuig achter me neer, zag 'm aan komen vliegen, kwam RECHT op me af, dus ik zeg nog iets van 'dag', vliegt ie NET een meter over ons heen om zich in het flatgebouw achter ons boorde
[09:16] <araphor> aaaaah
[09:17] * teigetje heeft vannacht een vliegtuig neergeschoten :]
[09:17] <araphor> waarschijnlijk typten we het woord 'vliegtuig' tegelijk
[09:17] <araphor> *eng*
[09:17] <araphor> vloog dat vliegtuig van jou boven een stad?
[09:18] <araphor> en was het een groot passagiersvliegtuig?
[09:18] <teigetje> nee
[09:18] <araphor> ow
[09:18] <araphor> gelukkig
[09:18] <teigetje> hij stortte neer achter de bloemenveiling van roelofarendsveen
[09:18] <teigetje> de voormalige bloemenveiling
[09:18] <araphor> anders had ik je aangeklaagd wegens 'poging tot moord'
[09:18] <teigetje> maar was wel groot passagiersvliegtuig
[09:18] <teigetje> hmkee
[09:18] <teigetje> je was inderdaad niet in de buurt toen ik op t vliegtuig schoot

Ik droomde dus dat er een vliegtuig neerstorte, en m'n huisgenoot (teig) droomde dat hij een vliegtuig neerschoot...

Eigenlijk geen voorspellende droom, maar wel interresant...
(shared dreaming?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Op vakantie had ik een meisje leren kennen. Leuk mee gekletst. 's Nachts droomde ik dat we samen op een surfplank lagen te dobberen.

De volgende dag vroeg ze me mee om te zwemmen, maar ik stelde toen voor om op de surfplank te gaan, op aanraden van mijn droom zeg maar. Op dat moment leek het echt alsof 't voorspeld was, maar eigenlijk heb ik m'n eigen droom laten uitkomen.

Je droomt zo veel, en op een dag kan er zoveel gebeuren. Het is niet zo vreemd dat er soms wat dingen in beide belevingswerelden gelijk zijn. Ik denk niet dat dromen echt voorspellend kunnen zijn.

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee... Dit is dus zo'n klote geval, waar ik als eeuwig scepsis dus niets mee kan, huh!

Ik kan dit niet verwerpen, noch verklaren. Dus doe ik nu net alsof je liegt :)

*D Of dit heeft weer met Pi te maken; je hersenen hebben een stukje code ontrafeld en de gevolgen uitgebeeld (zie ander topic)
*D Of het is inderdaad een Glitch in de Matrix
*D Of jullie liegen dat je barsten
*D Of het is gewoon enorm vet toeval
*D Of ik heb een groot probleem met mijn wereldbeeld en zal dit voorval dus moeten vergeten
*D Of ik heb een groot probleem met mijn wereldbeeld en zal mijn wereldbeeld moeten veranderen; wat veel werk betekent, omdat het net allemaal een beetje begon te deugen.

GVD... gemene mensen hiero!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overigens vertelde een goede leraar van mij ooit dat hij ook eens een droom had gedeeld met zijn vrouw, en de duidelijke herkenning zat hem in het feit dat de droom 3d was; de een kon achter objecten kijken, terwijl de ander dat neit kon vanwege zijn/haar blikveld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:38

Sabbi

je denkt aan mij.

Geinig zeg, chatten met je huisgenoot... te lui om uit je hol te komen? ;)

ik heb eens in de badkamer een deja vu gehad, vonnik onwijze gaaf, tot dat ik bedacht dat ik vast al zo'n duizenden keren in de badkamer was geweest.... Moet een deja vu ook daarwerkelijk iets betekenen, of letterlijk al gezien zijn? Zou het niet gewoon zijn dat je het gevoel hebt, omdat je hersenen weer iets te ver door aant fantaseren zijn? Zoals je ook schrikt van iets wat er blijkt niet te zijn ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deja Vu?
Zoek de Search, Luke!
Zoek de Search!

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tupolev
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 00:03
Op zondag 26 augustus 2001 21:50 schreef araphor het volgende:

[..]

ps.
Ik geloof niet in toeval
Helaas ontkracht je met deze woorden je hele betoog.

Engineering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Helaas ontkracht je met deze woorden je hele betoog
Nee hoor, dit betekend alleen dat dit alles voor mij niet als 'toeval' wordt afgedaan, maar dat het meer betekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RelaXXinG
  • Laatst online: 15:13
inderdaad, ik denk dat hij het gewoon stoer vond om te zeggen..

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hierboven wordt gesproken over 'shared-dreaming'. Volgens mij is het zo dat je in je slaap de dingen die je op een dag hebt meegemaakt verwerkt. Deze worden dan weergegeven in een droom. Mensen die dus met elkaar optrekken, maken hetzelfde mee en hebben dus de kans dat ze over hetzelfde dromen. Maar wel op hun eigen manier, volgens mij is daar niets vreemds aan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teig_r
  • Laatst online: 31-03-2017

teig_r

[DPC]HekjeLindon

Op maandag 27 augustus 2001 20:29 schreef roller het volgende:
Hierboven wordt gesproken over 'shared-dreaming'. Volgens mij is het zo dat je in je slaap de dingen die je op een dag hebt meegemaakt verwerkt. Deze worden dan weergegeven in een droom. Mensen die dus met elkaar optrekken, maken hetzelfde mee en hebben dus de kans dat ze over hetzelfde dromen. Maar wel op hun eigen manier, volgens mij is daar niets vreemds aan....
(offtopic)damn teigetje is already registered |:( (/offtopic)

We komen elkaar nogal vaak tegen maar hebben het NOOIT over vliegtuigen. Wel over onze dromen overigens, en de mogelijkheid om te kunnen vliegen in onze dromen. Volgens mij is lucid dreaming een manier om misschien tot een 'hoger' niveau te komen om misschien tot shared dreaming te komen. Heb je tenminste ook nog wat aan de tijd die je verdoet met slapen enzo :P

Ik volg deze threads dus wel maar wegens tijdgebrek weinig posts van mij...

-trin-it.nl- Dual AMD 2600+ en hier en daar nog een losse Ghz -codewarrior.nl-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik had eerst een topic geopend met als titel "Dromen zijn parallele werelden".
Maar die was al heel snel gesloten, omdat iemand dacht dat dit topic hetzelfde was. Op zich geeft dat niet, ik ga wel hier verder.

Wat ik bedoel is, als je droomt dan leef je als het ware in een andere wereld. Hier hebben jullie het over voorspellende dromen, gebeurtenissen die jullie zien in jullie dromen en dat je deze dingen later meemaakt.

Ik heb het over dat je een ander leven hebt in je droom.
Je andere mensen ziet en deze jou ook zien in hun eigen dromen.

Lucide dromen is hier een belangrijk punt. Want als je er bewust van bent dat je droomt, dan kan je ook naar de mensen kijken die in je droomwereld tegenkomt. En als je ze onthoudt je deze mensen weer op straat ziet.

Dus moet je dromen nou zien als voorspellende dromen of als dromen in andere werelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb eigenlijk best vaak van die voorspellende dromen, zo 2 á 3 keer per week, maar het gaat dan om hele kleine dingen (zoals iemand die iets zegt, of een bepaalde gebeurtenis op school). Als die een "glitch" in de Matrix zijn, dan mag die MAtrix van mij wel eens de-bugged worden!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-09 22:18
Voor zover ik weet heb ik nog nooit voorspellende dromen meegemaakt. Ik kan wel altijd vliegen in mijn dromen. Vroeger deed ik dit met zwembewegingen maar tegenwoordig kan ik het ook zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Over de het menselijk brein is nog zo weinig bekend, dus we weten niet waar hij allemaal tot in staat is.
Als je op die web-site over lucide dromen heb gelezen hoe je in slaap valt dan weet je dat er verschillende soorten stralen vrijkomen.

Stel je het volgende voor:
Onze hersenen hebben ook de capaciteit om de golven te ontvangen ipv alleen te zenden, dan heb jij dus golven van je moeder ontvangen toen je bij haar sliep en heeft je brein dit verwerkt en dit in je hoofd geprojecteerd.
hetzelfde geld voor het verhaal bij je vriend.
Dus eigenlijk ben je 2 keer een schotel geweest voor de stralen die je moeder en je vriend uitstraalde.

Dit vindt ik zelf een aannemelijkere theorie dan dat het iets spiretueels is.

Over deja-vu denk ik ook dat het aan je hersenen ligt,
Ik denk dat het zo is dat beide hersenhelften de info binnen krijgen en dan gaan verwerken, maar het is zo dat 1 helft nooit denkt voor waar je op dat moment meer bezig ben.
Maar bij een deja-vu geeft hij de info toch prijs aan de andere helf die het al verwerkt had en je ziet het dus 2 keer maar 1 van de 2 komt uit een hersenhelft die niet bedoeld is om zulk soort info te geven (zicht) dus lijkt het of je dit al een tijd geleden mee heb gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
ik droomde onder andere dat ik een hamster had gekregen toen ik net verhuisd was
Ik had -net- m'n moeder aan de telefoon, die belde om te vertellen dat ik de hamster krijg. WAUW!

Het is een hele kleine grijs/witte hamster met zwarte oogjes. Nu nog een leuke naam verzinnen.

Ze vertelde dat er eerst twee hamsters waren, en dat de buurman eerst 1 hamster had meegenomen naar Zwitserland. Maar die hamster is die nacht -bijna- doodgegaan door de hitte. Uiteindelijk heeft hij het wel overleefd.
De buren nemen de overgebleven hamster dus niet mee naar Zwitserland.. en ik krijg hem!!!

Wauw zeg. Net als in m'n droom.

...dat wilde ik even kwijt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik heb ook es zoiets gehad toen ik klein was (jaar of 7-8). Ik droomde dat ik aan het fietsen was met een vriendje en hij had en grote gele fiets.. en de volgende dag had ie echt een nieuwe gele fiets gekregen :? en ik wist dat echt niet van te voren ofzo.. echt vaag was dat.

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-11-2022
Ik krijg altijd lucid dreaming. Ik had is een keer gedroomd over een supermarkt. Ik was daar nog nooit gekomen. 7 maanden later kwam ik in die supermarkt terecht.

Het bevond zich in china ! :?

echt creepy

dikzak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:58

LauPro

Prof Mierenneuke®

Zoiets heb ik ook gehad toen ik 9 was ofzo, naast onze basisschol zit een basketbalveld, waar ik atijd overheen loop als ik naast huis moest, wat wil nu het geval: Ik rende dus over dat veld en ik zag een vriend van me staan, aan het rand. Toen ik aan het rennen was dacht ik opeens 'hè? dit ken ik! Dit heb ik eerder meegemaakt! Wacht is even! Dit heb ik vanacht gedroomd!'

Nouja wer zoiets geks... :?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien bevorderend voor dit topic:
mediteren en krachtoefeningen voor het slapen gaan helpen echt je dromen van de komende nacht de volgende dag tot in de details te herinneren. Het stimuleert trouwens ook lucide dromen bij mij.
Dus als je wil weten of je dromen voorspellend zijn moet je ze goed kunnen herinneren. Ik weet niet of ik in dat voorspellen moet geloven maar succes...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 26 augustus 2001 21:50 schreef araphor het volgende:

WAUW! Ik had gedroomd dat ik een hamster zou krijgen en nu begint m'n moeder erover!

Zou het een voorspellende droom zijn geweesd?
Ik denk het wel! :)

ps.
Ik geloof niet in toeval
Maar wacht even:

Weet je 100% zeker dat je deze droom na wakker worden hebt herinnerd VOORDAT dit voorval plaatsvond?

Of bracht dit voorval je tot het herinneren van je droom?

(graag EERLIJK antwoord)

Als het 2e het geval is moet ik je helaas zeggen dat je dit waarschijnlijk niet gedroomt hebt maar dat je het een fractie van een seconde in je onderbewuste geest opnam voordat het tot je geweten doordrong. Dit geeft je de sensatie van alsof het een droom was. Dat heb ik wel eens (dan weet je echt gewoon zeker dat je het droomde maar je onderbewuste houdt je voor de gek).

Maar als je de droom al eerder herinnerd had voordat het plaatsvond geldt dit trucje dus niet...

PS.
Toeval bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Weet je 100% zeker dat je deze droom na wakker worden hebt herinnerd VOORDAT dit voorval plaatsvond?
ABSOLUUT!! Ik heb namelijk, zoals ik al zei, zodra ik wakker werd mijn droom op papier geschreven. Dit voorval vond plaats aan het eind van de middag van diezelfde dag. Lijkt mij voldoende bewijs... ;)
Toeval bestaat niet.
Yups :)

Hier trouwens een foto van de hamster:
(samen met onze hond, Bohdie)

Afbeeldingslocatie: http://aip.homeip.net/~paul/29bohdie_hamster.jpg
is ie niet lief? *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Laatst online: 15:58

LauPro

Prof Mierenneuke®

Hoe ist tut mogelijk... :?

Misschien heb je eerder gehoord dat je die hamster zou krijgen... (maar dan niet bewust)

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het grappige is: de kans dat dit plaatsvind is voor mij groter dan voor jou.

Voor mij is het de kans dat een willekeurig persoon die ik spreek iets willekeurigs droomt wat overeen komt met de werkelijkheid veel groter dan de kans dat het bij jezelf gebeurd. Ik kijk hier dus minder van op dan jij. Want het had net zo goed iemand anders kunnen overkomen die ik ken.

Toch maar eens nagaan wat de gemiddelde kans per dag is voor een Nederlander om een hamster te krijgen, maal de kans dat deze de nacht ervoor over een hamster heeft gedroomd. Maar hamser is slechts 1 voorbeeld, er is gewoon een (uiterst kleine) kans dat je iets gedetailleert droomt wat de volgende dag gebeurt. Maar die kans is er wel. En dat is jou misschien wel overkomen, dat kan gewoon.
Dit is dus geen bewijs dat je iets voorspelt hebt, maar of het TOCH een voorspellende droom was geweest weet ik niet... t zou kunnen?
Maar het zou vaker moeten gebeuren om aan te mogen nemen dat dromen echt voorspellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik me dus afvraag is: zouden dat soort dingen ook gebeurd zijn als je ze niet had gedroomd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En: als je lucide droomt...
wauw dan kan je er gewoon voor zorgen dat je de volgende dag 1 miljoen wint ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 10:46 schreef xDeLiriuMx het volgende:
Wat ik me dus afvraag is: zouden dat soort dingen ook gebeurd zijn als je ze niet had gedroomd?
Woei!!! diep!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 02 september 2001 15:10 schreef Masta-T het volgende:

[..]

Woei!!! diep!!
Erg hè ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn ook dingen die je droomt die NIET gebeuren (hmmm was et maar zo :) maar goed .. dus het is voor de meeste mensen vanzelf sprekent dat hun dromen zijn gefabriceerd door de toegenomen activiteit van de (volgens mij)rechterhelft van de hersenen. Overdag ben je namelijk meer bezig met de andere helft en daardoor heeft het in de rust stand meer "rust" nodig.
Ook een mogelijkheid voor het dromen van een hamster ZOU kunnen komen dat je er voor een hamster hebt gezien of gehoort (gesproken over een hamster of iets dergelijks) en dat je dat dan hebt opgeslagen in je onderbewusten en het weer bovenkomt tijdens het dromen (denk ook aan nachtmerrie e.d.).
Maar hiermee sluit ik niet uit dat je niet een voorspellende droom kunt hebben.

Het is maar iets om een nachtje over te slapen ;)
......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lees The Wheel of Time serie van Robert Jordan :9~
't zijn tot nu toe maar 9 boeken en lucid dreaming wordt er goed (al is het een beetje fantasievol) uitgelegd.

enige nadeel van de boeken is dat 't TE verslavend is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Lees The Wheel of Time serie van Robert Jordan
ik zet het op m'n 'to-read' list

• faraway
  • Laatst online: 05-09 18:59

faraway

Dank U...

Op zondag 26 augustus 2001 22:24 schreef araphor het volgende:

Ik droomde dat ik voor een flatgebouw stond, en omhoog keek. Ik zag een groot wit passagiersvliegtuig vliegen, en op een gegeven moment zag ik het vliegtuig recht op me afkomen. Ik dacht op dat moment iets in de trend van: "Dag wereld, dit was het dan." Ik was ervan overtuigd dat dit voor mij het einde was. Maar het vliegtuig vloog NET over me heen, het scheelde maar ongeveer een meter; ik kon de warmte van de motoren voelen. Het vliegtuig crashte in het flatgebouw achter me met een enorme explosie..

Later zag ik hetzelfde vliegtuigongeluk weer, maar nu zat ik in een flatgebouw aan de zijkant van de straat naar buiten te kijken. Ik zag het vliegtuig langskomen en in dat flatgebouw crashen.

Even later zag ik het ongeluk WEER, en weer vanuit een andere hoek. Best vreemd allemaal.
Ik vind dit heel bizar...

Verwijderd

ik ook.... ben benieuwd hoe Araphor er zelf overdenkt.

• Mx. Alba
  • Laatst online: 22:33

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op woensdag 05 september 2001 12:18 schreef Tzimisce het volgende:
Lees The Wheel of Time serie van Robert Jordan :9~
't zijn tot nu toe maar 9 boeken en lucid dreaming wordt er goed (al is het een beetje fantasievol) uitgelegd.

enige nadeel van de boeken is dat 't TE verslavend is >:)
tel Aran Rhiod is toch heel wat anders dan lucid dreaming hoor. Het heeft veel overeenkomsten, maar ook veel verschillen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

(shared dreaming?)
Toen ik dit net lasdacht ik eerst dat iemand grappig probeerde te doen, maar na de datum van deze post gezien te hebben schrok ik echt! Wat moet je hier nou mee? Gewoon als toeval afdoen? Dat kan toch bijna niet. Ik heb nooit geloofd in voorspellende kracht in dromen, maar ik ga mijn mening nu toch eens snel herzien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FCA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:20

FCA

(shared dreaming?)
poeh....

best bizar ja.

Maar eh, even voor de goede orde:
De vliegtuigen die in het WTC crashten crashten erg hoog boven de grond (>200 meter) en kan dus nooit recht over hem heen hebben gevlogen.
Details zijn in voorspellingen juist erg belangrijk. Als de details afwijken, maar het "in grote lijnen overeenstemt" dan neemt de kans dat een toevallige voorspelling (voorspelling die niet "echt" is, maar door toeval uitkomt) sterk toe.

Het menselijk brein is een wonderbaarlijke verzamelaar van toevalligheden.

Verandert z'n sig te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faraway
  • Laatst online: 05-09 18:59

faraway

Dank U...

Op zondag 16 september 2001 01:51 schreef FCA het volgende:

[..]

poeh....

best bizar ja.

Maar eh, even voor de goede orde:
De vliegtuigen die in het WTC crashten crashten erg hoog boven de grond (>200 meter) en kan dus nooit recht over hem heen hebben gevlogen.
Details zijn in voorspellingen juist erg belangrijk. Als de details afwijken, maar het "in grote lijnen overeenstemt" dan neemt de kans dat een toevallige voorspelling (voorspelling die niet "echt" is, maar door toeval uitkomt) sterk toe.

Het menselijk brein is een wonderbaarlijke verzamelaar van toevalligheden.
Het opmerkelijkste vind ik juist dat hij in zijn droom de ramp vanuit verschillende standpunten ziet, net zoals heel de wereld op tv het uit verschillende standpunten heeft kunnen zien. Dit is voor zover ik weet uniek. Daarnaast heeft het volgens mij weinig waarde om de positie van de dromer als criterium te nemen, hij was immers zowiezo niet letterlijk aanwezig, het was een droom.
Maar iedereen zal dit op zijn eigen manier interpreteren. Ik blijf zelf liever openminded dan dat ik dit gelijk maar weer afdoe als toeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik heb 1x een voorspellende droom gehad;
op een ochtend werd ik wakker, en ik kon me echt levendig herinneren dat ik op een paard had gereden. Kleur, maat, aftekeningen (vlekken) etc. Zo terloops 's ochtends aan mijn moeder verteld en daarna naar de manege (vaste gewoonte). Loopt toch precies dat paard uit die droom daar voor mijn neus langs! Dit kon geen toeval meer zijn. Alles klopte, en ook mijn moeder was nogal verbaasd om dit na wat ik haar 'toevallig' die ochtend had verteld.
Het paard heeft 2 jaar bij de manege gestaan, ik heb er veel mee gereden, maar toen werd ik te groot. Ongelukkigerwijs werd ze kreupel en na vele onderzoeken is ze toch afgemaakt. (Iets wat ik overigens pas later die week hoorde, de bastards.)
De droom was dus een soort aankondiging dat er iets speciaals voor me zou komen, en het is ook nog uitgekomen.
Ik vind het nog steeds klote dat ze dood is maar aan de andere kant; (egoïstisch) ze was voor mij speciaal en het was tijd om 'afscheid' te nemen van de leuke tijd die we hadden gehad. Ter detail; ik zou er niet aan willen denken hoe ze er nu bij zou lopen als ze nog steeds bij de manege zou staan; vermoeid, afgestompt. Dus aan de andere kant is het ook wel goed geweest.
Ik denk eigenlijk niet dat dit me nog een keer gaat gebeuren, maar ik let wel altijd op mijn dromen... 'cause you never know... :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Ik kreeg zojuist een berichtje van iemand op icq naar aanleiding van de droom over dat vliegtuig met: "Wat denk je hierzelf over??" Naar aanleiding van deze vraag ben ik deze topic weer gaan opzoeken en kwam tegen:
ik ook.... ben benieuwd hoe Araphor er zelf overdenkt.
Ik had er voorheen eigenlijk helemaal niet meer bij nagedacht. Maar al die elementen zoals die voorspellende droom over de hamster, de onderstaande opmerking en het tegelijkertijd een soortgelijke droom als mijn huisgenoot zetten me er aan het denken.
Het opmerkelijkste vind ik juist dat hij in zijn droom de ramp vanuit verschillende standpunten ziet, net zoals heel de wereld op tv het uit verschillende standpunten heeft kunnen zien.
Ik begin er steeds overtuigender van te raken dat er in dromen voorspellende elementen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Op zondag 16 september 2001 17:39 schreef araphor het volgende:
Ik begin er steeds overtuigender van te raken dat er in dromen voorspellende elementen zitten.
Ik weet het wel zeker. Maar je moet er voor open staan en er in geloven. Anders gaat het aan je voorbij. Niet iedereen zal uit die droom van die hamster datzelfde verhaal schrijven, of überhaupt er nog maar een moment over na denken. Jij 'gelooft' erin dus voor jou kreeg het verband. Zie het niet verkeerd; ik zeg nu dus niet dat je maar twee dingen aan elkaar plakt. Ik zelf ook dat dit echt voor jou meer dan toeval was.

Het vreemde van een voorspellende droom is eigenlijk de herhaling; waarom krijg je de dag of de week erop te horen wat je eigenlijk vantevoren al wist?
Om voor jou te bevestigen dat voorspellende dromen echt bestaan? Ik denk het in dit geval niet.
Om je te vertellen dat die hamster echt voor jou is?
Waarschijnlijk.
In mijn geval: om te vertellen dat dat paard 'speciaal' voor mij bedoel was?
Egoïstisch, maar geloofwaardig.

De vraag is dus of je in een voorspellende droom gelooft en hem ook aan anderen geloofwaardig kan maken. Er zal heus iemand op de wereld zijn geweest die gedroomd heeft van de rampen in Amerika, maar...
» kon het niet duidelijk maken
» was zelf niet overtuigd/geloofde het niet
» wist het te kort vantevoren
» werd door anderen niet geloofd
» wil het niet beken maken om normaal gevonden te worden

Just a thought...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op zondag 16 september 2001 17:39 schreef araphor het volgende:
Het lijkt mij dat wanneer er iets gebeurt wat wereldwijd mensen aanspreekt de kans erg toeneemt dat er iets gebeurt wat op wat voor manier dan ook in veband gebracht kan worden met datgene wat er gebeurd is.

Ik bedoel.... er zal elke dag wel iemand op de wereld dromen dat er een vliegtuig in een flat crasht, wanneer het dan ook daadwerkelijk gebeurt wil dat niet zeggen dat de persoon in kwestie voorspellende dromen heeft.

Just my 0,02.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik droomde recent dat ik 100.000 gulden zou winnen en dat ik dat nieuws vernam toen ik in de keuken van ons nieuwe huis stond (waar ik nog niet woon)
maar het is een beetje een frustratiedroom sinds 6 mnd terug een paragnost mij verzekerde dat ik binnenkort een 'aanzienlijke' prijs zou winnen. Nou, ik wacht al heel lang en binnenkort bestaat al niet meer, geteld vanaf 6 maanden terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ehm araphor, je droom met die vliegtuig in een gebouw en later precies hetzelfde vanuit een andere hoek is errug ehm... voorspellend gebleken!

Die hamster was punt een!
Die drie vliegtuigen (een vliegtuid van 3 verschillende kanten? of gewoon 3 vliegtuigen?) da's ook 3 punten.

Heb je nog meer dromen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja inderdaad araphor.. zeer apart.. je hebt een gave man!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
een vliegtuig van 3 verschillende kanten? of gewoon 3 vliegtuigen?
Dit was drie keer hetzelfde vliegtuig drie keer vanuit een ander standpunt gezien.
Heb je nog meer dromen?
Ik heb elke nacht meerdere dromen. Van de dromen later op de nacht kan ik over het algemeen vrij veel herinneren. Ik schrijf ook altijd meteen zodra ik wakker wordt alles op dat ik me van de dromen kan herinneren. (Ik heb zojuist weer 2 A4tjes volgeschreven).

• araphor
  • Niet online
Vannacht droomde ik dat ik -ergens- zat, naast m'n huisgenoot, toen op de achtergrond een versie van het nummer 'Bugs got a Devilish Grin Conga' van 'Kronos Quartet' (een oudere versie) aan het spelen was.

Vandaag stonden we af te wassen en begon die huisgenoot, genaamt Remco, opeens dat deuntje te neurieen. Ik vroeg welk nummer hij aan het neurieen was, en hij zei dat hij het niet precies wist, maar wel dat het waarschijnlijk een oud Mexicaans deuntje was of iets dergelijks..

(wie zoekt het origineel ;) )

Verwijderd

Lucid dreams ja...
heel apart . Heb ik zelf ook wel us , een droom waarin je weet dat je droomt. Heb vrienden van me gevraagd en die hebben het ook wellus gehad ,. tis geen onzin dus...

• SvEn
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-08 20:37

SvEn

a.k.a sv3nrg

hmmm,roar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NOg interessante voorspellingen gedroomt iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Vannacht droomde ik dat ik in een Chinese kledingwinkel stond, waar een van de medewerkers mij iets begon te vertellen over 'Chi' en de menselijke geest. Toen ik vandaag op internet zocht op 'Chi' bleek het echt te bestaan en met spirituele energie te maken te hebben.

Ik kan me niet herinneren bewust van 'Chi' gehoord te hebben, maar het zou natuurlijk ook kunnen dat ik het onbewust ergens op heb gevangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 21 november 2001 16:11 schreef araphor het volgende:
Vannacht droomde ik dat ik in een Chinese kledingwinkel stond, waar een van de medewerkers mij iets begon te vertellen over 'Chi' en de menselijke geest. Toen ik vandaag op internet zocht op 'Chi' bleek het echt te bestaan en met spirituele energie te maken te hebben.

Ik kan me niet herinneren bewust van 'Chi' gehoord te hebben, maar het zou natuurlijk ook kunnen dat ik het onbewust ergens op heb gevangen.
Heb je een adres van die winkel (of een andere)? :P

Ik ben al tijden op zoek naar traditionele Chinese kleding, maar niemand heeft adressen voor mij ;(

• araphor
  • Niet online
Heb je een adres van die winkel (of een andere)?
In mijn droom bevond die winkel zich op Rotterdam Centraal :P

Weinig kans dat je hem daar ook echt aantreft.. *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 21 november 2001 16:11 schreef araphor het volgende:

Chi (chinees) en Ki (Japans) zijn benamingen voor een universele kracht die in ieder levend wezen huist. Als je deze kracht leert beheersen ben je tot buitengewone dingen in staat. Je hebt vast wel eens van Aïkido gehoord, of Tai Chi (er zijn heel wat "sporten" waarin Chi/Ki een rol speelt, ik doe zelf aan Aïkido). Je leert onder andere hoe je door een geestelijke houding je fysieke mogelijkheden kunt beïnvloeden (ik heb een keer een stage gevolgd, één van de ofeningen was het focussen van Ki op je verbinding met de grond, als ware je voeten wortels hadden als van een boom, met als gevolg dat het opeens heel erg moeilijk werd om je op te tillen, erg apart :) ). Ik vind het in ieder geval de moeite waard om je in te verdiepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• araphor
  • Niet online
Chi (chinees) en Ki (Japans) zijn benamingen voor een universele kracht die in ieder levend wezen huist.
Ik ben wel bekend met soortgelijke energie. Ik laat zo af en toe 'verse' energie uit de aarde of de lucht door me heen stromen en laat dan de 'vuile' energie via mijn voeten weer naar buiten stromen.

Het lijkt erop :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeff[NL]
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 31-12-2023
In november 2000 kreeg ik een scooterongeluk.

Mijn zus die samenwoond met haar vriend een km of 5 bij mijn huis vandaan droomde de nacht voor de dag van het ongeluk over mij maar kon zich niet herinneren waarover, maar haar vriend die naast haar lag te slapen en wakker werd oor haar omdat zij mijn naam riep wat voor het 1st is sinds 4 jaar dat zij mij hem samenwoont.

Mijn zus geloof in het spirituele gebeuren enzo maar is dit nu toeval ? wat mij erg sterk lijkt of voelde mijn zus heel vaag gewoon wat er de volgende dag zou gaan gebeuren ?

Diagnose Specialist Ford

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutertjez
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09 16:08
Can you kick it, yes you can :P

Maar het lijkt er wel op dat dit in de categorie van voorspellende dromen valt, als het verhaal natuurlijk helemaal waar is. Ik wil niet zeggen dat je zus of haar vriend liegt, maar het is natuurlijk wel mogelijk dat ze zich later pas gaan inbeelden dat dit gebeurd is.
Pagina: 1