Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:46
Ik ben bezig met offertes aan te vragen voor zonnepanelen.

Het wordt een oost-west opstelling met waarschijnlijk 2x5 panelen.

Nu krijg ik heel verschillend advies.

De een zegt dat een normale omvormer met 2 trackers niet kan vanwege te lage spanning i.c.m. met opstartspanning en de ander zegt dat het wel kan.

Ik ben elektrotechnisch niet onderlegd om hier iets over te kunnen zeggen. Waar moet ik precies naar kijken.

Ik lees iets over vmpp. Als de vmpp 32 V per paneel is en een opstartspanning van 100 V dan moet dat kunnen?

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Beste antwoord (via mastair op 02-08-2022 07:10)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14:45
mastair schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:35:
Mijn vraag was misschien niet helder. Ik wil graag weten hoe ik kan beoordelen of het aantal panelen genoeg is om de opstartspanning te halen.

Niet om hulp bij offertes.
oke,

je hebt 2 waardes die er toe doen.
1. start V.
dit is niet de Vmpp maar de Voc.
grof weg zul je wel iets van 40Voc hebben dus 5x, die start dus wel.
2. mpp bereik, en dan vooral hoe laag hij kan.
dit is de Vmpp.
grof weg 5x30Vmpp, je haalt het wel.

dus geen problemen, je kunt dit wel doen. ;)

maar:
oost-west zoals mijn set.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
dit is al 6430Wp op een 4000W omvormer, en nog niet aftoppen.
dit is wel afhankelijk van de hoek die de panelen hebben, zo is een 45 graden dan flink meer Wp als een 10 graden dak.
2x5x350Wp = 3500Wp = +/- 2500W omvormer.

en dan nog.
5x30Vmpp = 150Vmpp.
een TL omvormer(je kunt haast niet anders meer krijgen) die maakt van de 3x30Vmpp = eerst 350Vdc voordat het geconverteerd word naar 230Vac.
de meer het moet converteren de minder efficiënt het word.
zie tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
jep, de 150Vmpp die staat er niet meer op, dus word een beetje gokken wat de omvormer dan nog doet.
maar super zal het rendement niet zijn. (hell het is altijd nog een 90% meer als dakpannen, maar snap dit wel)

dan nog het lastige: als panelen warm worden, dan zakt de Vmpp nog verder naar beneden.
grof weg raak je dan 10% Vmpp kwijt.
dus 150Vmpp zakt nog naar de +/-135Vmpp :-(
en dat moet het minimum zijn wat je mpp bereik aan kan. ;)

dus simpel gesteld: ja je plan kan, maar A.U.B. probeer echt een extra paneeltje ergens nog er tussen geduwd te krijgen.
elke extra Vmpp die je uit je dak kunt persen is gewoon erg tof. ;)
of probeer andere panelen te vinden, ze zijn er wel die leveren 36Vmpp, dat 5x is gewoon weg toffer.

volgende probleem: aangezien je al snel 50% meer Wp op je omvormer kunt hangen.
(ik weet je dakhoek niet dus gok hier.)
heb je al snel een omvormer nodig die kleiner is als 3000W, en ook nog 2x een mpp heeft.
oei oei, dat word lastig. (ze bestaan, maar niet dat je er vrolijk van word.)
een oplossing kan ook zijn: hang 2x5x350Wp dus 2 stringen van 5 panelen en dan die 2x parallel.
op een omvormer met maar 1 mpp.
dit kan namelijk ook. (alleen veel installateurs die kennen dit trukje niet, meeste installateurs hebben eigenlijk 0 ervaring en doen maar wat ;) .)
ik durf gerust 2x5x350Wp op een 2000W omvormer te hangen, dat levert iets van verlies maar dat is niet erg.
goedkoper omvormer is prettiger. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:10
mastair schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:33:
Ik ben bezig met offertes aan te vragen voor zonnepanelen.

Het wordt een oost-west opstelling met waarschijnlijk 2x5 panelen.

Nu krijg ik heel verschillend advies.

De een zegt dat een normale omvormer met 2 trackers niet kan vanwege te lage spanning i.c.m. met opstartspanning en de ander zegt dat het wel kan.

Ik ben elektrotechnisch niet onderlegd om hier iets over te kunnen zeggen. Waar moet ik precies naar kijken.

Ik lees iets over vmpp. Als de vmpp 32 V per paneel is en een opstartspanning van 100 V dan moet dat kunnen?
In de basis met de huidige prijzen: probeer het dak zo vol mogelijk te leggen!

Laat je niet te veel afschrikken, er zijn omvormers die prima kunnen opgaan met een relatief lage opstartspanning. Ik heb zelf een Solis omvormer en die heeft voldoende aan 3-4 panelen om op te starten en dan de hele dag door te draaien.

En ja, ideaal gezien wil je meer panelen in een string om de juiste efficiëntie te behalen.

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:24
Kan je even kijken hoe je een topic over zonnepaneel offertes moet maken?

En dan precies aangeven wat in de offertes staat? Want nu kunnen we er niet zoveel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastair
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:46
Mijn vraag was misschien niet helder. Ik wil graag weten hoe ik kan beoordelen of het aantal panelen genoeg is om de opstartspanning te halen.

Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• migjes
mastair schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:35:

oke,

je hebt 2 waardes die er toe doen.
1. start V.
dit is niet de Vmpp maar de Voc.
grof weg zul je wel iets van 40Voc hebben dus 5x, die start dus wel.
2. mpp bereik, en dan vooral hoe laag hij kan.
dit is de Vmpp.
grof weg 5x30Vmpp, je haalt het wel.

dus geen problemen, je kunt dit wel doen. ;)

maar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmAntRVrEp7p_jSmhWtMQh6LOBA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large
dit is wel afhankelijk van de hoek die de panelen hebben, zo is een 45 graden dan flink meer Wp als een 10 graden dak.
2x5x350Wp = 3500Wp = +/- 2500W omvormer.

en dan nog.
5x30Vmpp = 150Vmpp.
een TL omvormer(je kunt haast niet anders meer krijgen) die maakt van de 3x30Vmpp = eerst 350Vdc voordat het geconverteerd word naar 230Vac.
de meer het moet converteren de minder efficiënt het word.
zie tabel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-SFW_NZhdjPLGVGb8qBJtguoS8A=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6K5Nq71h9dtfeidOmyiWxw2f.jpg?f=user_large
jep, de 150Vmpp die staat er niet meer op, dus word een beetje gokken wat de omvormer dan nog doet.
maar super zal het rendement niet zijn. (hell het is altijd nog een 90% meer als dakpannen, maar snap dit wel)

dan nog het lastige: als panelen warm worden, dan zakt de Vmpp nog verder naar beneden.
grof weg raak je dan 10% Vmpp kwijt.
dus 150Vmpp zakt nog naar de +/-135Vmpp :-(
en dat moet het minimum zijn wat je mpp bereik aan kan. ;)

dus simpel gesteld: ja je plan kan, maar A.U.B. probeer echt een extra paneeltje ergens nog er tussen geduwd te krijgen.
elke extra Vmpp die je uit je dak kunt persen is gewoon erg tof. ;)
of probeer andere panelen te vinden, ze zijn er wel die leveren 36Vmpp, dat 5x is gewoon weg toffer.

volgende probleem: aangezien je al snel 50% meer Wp op je omvormer kunt hangen.
(ik weet je dakhoek niet dus gok hier.)
heb je al snel een omvormer nodig die kleiner is als 3000W, en ook nog 2x een mpp heeft.
oei oei, dat word lastig. (ze bestaan, maar niet dat je er vrolijk van word.)
een oplossing kan ook zijn: hang 2x5x350Wp dus 2 stringen van 5 panelen en dan die 2x parallel.
op een omvormer met maar 1 mpp.
dit kan namelijk ook. (alleen veel installateurs die kennen dit trukje niet, meeste installateurs hebben eigenlijk 0 ervaring en doen maar wat ;) .)
ik durf gerust 2x5x350Wp op een 2000W omvormer te hangen, dat levert iets van verlies maar dat is niet erg.
goedkoper omvormer is prettiger. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@mastair
hier een paneel wat wel 37Vmpp levert.
https://www.solar-bouwmar...-mwt-white-backsheet.html
het is gewoon toffer om dat 2x5x410Wp te doen.
geeft je ook een 4100Wp dus een gewone 3kW TL omvormer met 2x een mpp is dan nog wel leuk om te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rustynut
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 06-05 21:11
migjes schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:32:
[...]
[Afbeelding]
@migjes begrijp ik het goed dat je met 6430Wp O-W max 3000W haalt? Of was er geen zon op 19 juli 2016?

Hoeveel kWh wek je per jaar op met een O-W installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
rustynut schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 16:02:
[...]

@migjes begrijp ik het goed dat je met 6430Wp O-W max 3000W haalt? Of was er geen zon op 19 juli 2022?

Hoeveel kWh wek je per jaar op met een O-W installatie?
soms ja, maar het verhaal is langer.
en soms is ook nee. ;)

we zitten wel in iemand anders zijn topic en wil niet te veel doen aan topic kaping dus erg kort antwoord.

de opbrengst:
ik heb veel verschillende hoeveelheden Wp op dak gehad door de loop der jaren heen.
(ja ik heb wel iets geëxperimenteerd, want het is zo goedkoop om te doen als knutselaar.)
daar mee heb ik de volgende grafiek opgewekt:
alles uit gerekend naar kWh/kWp, dus de hoeveelheid kWh's per 1000Wp en dit per dag/maand.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/icGubOlKjjt8Z4t8NJwQrn77uuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lk9TWelTCz3lET8wneNvS6LR.jpg?f=fotoalbum_large

als je dan 365 dagen bij elkaar op telt, dan heb je je gemiddelde jaar opbrengst netjes in een grafiek.
en dan pas kun je zien of sommige beslissingen goed of slecht waren.
en dan heb je deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eunXXNz1QARA3iEKoaIlKMpzObQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large
dan zie je dat ik grofweg een 750kWh/kWp haalde met de oude set, en een 870kWh/kWp met oude set.
870kWh/kWp x 6,430kWp = 5590kWh
en jep dat is ongeveer wat ik van het grote dak haal (een +/- 500kWh van het schuurtje).

en dan 3000W.
deze grafiek:
is nog gemaakt toen ik een 3300VA omvormer had (nu een 4000Va geworden).
je ziet dat de 3300VA die dag niet gehaald werd.
maar de omvormer had nog een probleem, wel 2x een mpp, maar per mpp kon hij maar 2000VA leveren. :-(
en dan ging hij zwabberen tot ongeveer 2100VA.
je ziet dit goed in het west stuk, daar werd wat afgetopt. (ach nog geen 1/2 kWh verlies, maar er niet te veel van)

een paneel levert een laten we zeggen 300Wp, maar dat is allen bij bepaalde omstandigheden.
vooral als ze echt goed heet worden (ja ze worden soms wel 100 graden op dak) dan zakt de opbrengst.
dit kan snel een 30% (soms zelfs meer) zijn wat een paneel minder levert.
en volgens mij was het toen een hete dag als ik het me goed herinner, maar is wel even geleden.
maar het was wel ene dagje met een 30kWh+.
dus ik klaagde/klaag niet. ;)
grof gezegd heb je 300Wp, dan heb je iets tussen de 0W en de 315W wat er uit het paneel komt.
en hoef je allen nog maar te weten voor hoeveel uren het per jaar welke situatie het is. ;)

Pagina: 1