Veelzijdig high-end systeem voor 7+ jaar

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-09-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik ben geen gamer maar wil wel af en toe een game kunnen spelen. De huidige games op 1440p met max settings. In de toekomst hoeft dat niet want ik speel toch alleen maar games van een paar jaar oud.
Ik speel geen multi-player of snelle FPS games.
Verder wil ik soepel foto en video bewerking kunnen doen en ook VMs kunnen draaien. Misschien wil ook wat gaan hobbyen met 3d rendering.
Ik ben iemand die graag nieuwe dingen uitprobeert en ik wil dus eigenlijk een veelzijdige workstation.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb geen maximum budget. Ik wil bovenal kwaliteit want ik wil minimaal 7 jaar met mijn systeem doen.
Wel vind ik het belangrijk geen geld weg te gooien aan zaken die ik nooit zal gebruiken (zoals een K-model CPU, want ik ga toch niet overklokken).

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Misschien een of twee 2,5 inch SSD.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i7-12700 Tray€ 380,-€ 380,-
1MoederbordenASUS ROG Strix B660-A Gaming WiFi€ 224,90€ 224,90
1VideokaartenASUS TUF Gaming GeForce RTX 3080 OC Edition 12GB GDDR6X with LHR€ 929,-€ 929,-
1BehuizingenFractal Design Meshify 2 Compact Black Solid€ 124,90€ 124,90
1ProcessorkoelingNoctua NH-D15S€ 79,90€ 79,90
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 144,69€ 144,69
1VoedingenXPG Core Reactor 850W€ 124,90€ 124,90
1Solid state drivesWD Black NVMe SSD SN850 1TB (zonder heatsink)€ 129,90€ 129,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.138,19

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Sowieso Intel 12 gen en ik ben vrij zeker van Noctua want ik ga voor bouw kwaliteit en stilte.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
STILTE. Ik ben een stilte freak dus ik wil dat het systeem zo stil mogelijk is, ook onder load.
Maar aangezien dit een zwaar systeem is weet ik dat er ook goed gekoeld moet worden en absolute stilte niet mogelijk is. Dus ik zoek het minst mogelijke geluid wat hier mogelijk is.

GEEN GAMER LOOK. Ik wil geen RGB en zeker geen raampje in de kast.

DUURZAAM. 7+ jaar mee kunnen gaan zonder tussentijdse wijzigingen. Ik vind bouwkwaliteit van componenten en langer garanties dus ook belangrijk.

Ga je overklokken?
Nee.

Wat verwacht je van ons?
Behalve jullie mening over de gekozen componenten heb ik nog deze specifieke vragen:
1. Zijn er stillere opties voor de diverse componenten met dezelfde kwaliteit (duurzaamheid) en prestaties? Eventueel denk ik eraan om de standaard case fans te vervangen door Noctua fans. Maar eventueel kan ik dat later nog doen als ik dit niet stil genoeg vind. Is dat een goed idee?
2. Heb ik hiermee voldoende koeling? Met de 3 meegeleverde case fans? Is 3 genoeg? Kan ik er meer aansluiten ondanks dat het moederbord maar 3 headers heeft? Ik heb liefst zo min mogelijk fans.
3. Moederbord heb ik gekozen omdat deze goede audio en VRM heeft en omdat ik ook wel Asus fan ben. Wifi hoefde voor mij eigenlijk niet. Zijn er betere alternatieven zonder wifi?
4. Videokaart heb ik gekozen omdat deze stil zou zijn en 12 GB heeft met het oog op de toekomst. Ik weet dat er ook een Noctua versie is, maar tenzij deze enorm veel stiller is vind ik hem denk ik toch de zeer hoge prijs niet waard. Maar misschien hebben jullie toch betere suggesties?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:40
HoroHoro schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 07:32:
Sowieso Intel 12 gen en ik ben vrij zeker van Noctua want ik ga voor bouw kwaliteit en stilte.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
STILTE. Ik ben een stilte freak dus ik wil dat het systeem zo stil mogelijk is, ook onder load.
Maar aangezien dit een zwaar systeem is weet ik dat er ook goed gekoeld moet worden en absolute stilte niet mogelijk is. Dus ik zoek het minst mogelijke geluid wat hier mogelijk is.
De pricewatch: Scythe Fuma 2 Rev. B is stiller dan de Noctua NH-D15S. De duurdere pricewatch: Noctua NH-D15 Bruin presteert qua geluid gelijkwaardig aan de Fuma 2, maar is te duur. Voor die prijs kun je beter gaan voor stille waterkoeling bovenin de kast met veel luchtstroom: pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 420

Kast vind ik een goede keuze.

Hetzelfde geldt voor de videokaart. Deze heeft een uitvoering met silent mode. De Noctua is een stuk stiller, maar imo te duur.

Voeding is hoge kwaliteit, maar er zijn stillere zoals de
pricewatch: Fractal Design Ion+ 2 Platinum 760W. Deze bevat meer dan voldoende vermogen en aangezien je niets wil veranderen voor 7 jaar een goede keuze.

Bord met wifi is top. Niet vanwege wifi, maar vanwege bluetooth. Als je geen bluetooth apparaten hebt (headset telefoon bijvoorbeeld) of gaat gebruiken kun je ook een goed bord nemen zonder poespas: pricewatch: MSI Pro B660-A DDR4

Je kan de kast nog stiller kunnen krijgen met Arctic (best bang for buck) of Noctua (overpriced) PWM gestuurde fans. De fans van de Meshify 2 zijn DC gestuurd. Ik zou dat echter pas achteraf doen als je het niet stil genoeg vindt. Je moet sowieso goed fan curves instellen voor alle koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
Thanks voor je reactie!
De pricewatch: Scythe Fuma 2 Rev. B is stiller dan de Noctua NH-D15S. De duurdere pricewatch: Noctua NH-D15 Bruin presteert qua geluid gelijkwaardig aan de Fuma 2, maar is te duur. Voor die prijs kun je beter gaan voor stille waterkoeling bovenin de kast met veel luchtstroom: pricewatch: Arctic Liquid Freezer II 420
Het verbaast me dat je zegt dat de Scyth stiller is. Volgens de specs, althans zoals ik ze hier zie op tweakers met het aantal dB, is dat niet zo. Bovendien heeft deze Noctua slechts één fan en de Scyth heeft er twee.

Waterkoeling durf ik eigenlijk niet aan. Ik heb daar totaal geen kennis van en heb geen zin in extra gedoe.
Hetzelfde geld voor de videokaart. Deze heeft een uitvoering met silent mode. De Noctua is een stuk stiller, maar imo te duur.
Even voor de duidelijkheid: bedoel je dat er een andere uitvoering is met silent mode? Of dat de kaart die ik heb uitgezocht al die uitvoering is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
HoroHoro schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:21:
Het verbaast me dat je zegt dat de Scyth stiller is. Volgens de specs, althans zoals ik ze hier zie op tweakers met het aantal dB, is dat niet zo.
Specs zijn nooit te waarheid en heel rooskleurig.
Bovendien heeft deze Noctua slechts één fan en de Scyth heeft er twee.
Daar zit het hem juist in. 2x fans met lage toeren koelt net zo goed als 1x fan op iets hogere toeren, maar de 2x fans samen zijn stiller.
Waterkoeling durf ik eigenlijk niet aan. Ik heb daar totaal geen kennis van en heb geen zin in extra gedoe.
Dan niet doen, want hoewel stiller is de levensduur van zo’n AIO is 6 tot 8 jaar. luchtkoeling gaat langer mee.
Even voor de duidelijkheid: bedoel je dat er een andere uitvoering is met silent mode? Of dat de kaart die ik heb uitgezocht al die uitvoering is?
Nee de kaart die jezelf hebt gekozen. Deze Asus heeft 2x VBIOS waarvan één met quiet modus. Is een hele fijne en koele kaart.
YouTube: ASUS RTX 3080 TUF OC Review & Tear-Down: Thermals, Noise, & Overcloc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
Ik zie nu pas dat mijn gekozen ASUS bord DDR5 geheugen slots heeft. Maar ik wil DDR4 geheugen gebruiken. Dus volgens mij gaat dit niet werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
HoroHoro schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:57:
Ik zie nu pas dat mijn gekozen ASUS bord DDR5 geheugen slots heeft. Maar ik wil DDR4 geheugen gebruiken. Dus volgens mij gaat dit niet werken.
Goed punt. Had ik ook niet gezien. Je hebt pricewatch: ASUS ROG Strix B660-A Gaming WiFi D4 nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Het DDR4 bord is wel een tientje duurder. Wellicht dat het DDR5 bord met pricewatch: Corsair Vengeance CMK32GX5M2B5200C40 ook een optie is. Scheelt nog maar 20 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
Interessant. Zoveel duurder is dat dan niet meer. Ik lees wel overal dat je het verschil met DDR4 eigenlijk helemaal niet merkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 23:09
Wat mij opvalt is dat deze gpu veel stroom verbruikt. 320 watt. Al eens uitgerekend wat dit kost aan elektriciteit met deze huidige tarieven in de komende 7 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:53
HoroHoro schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 18:14:
Interessant. Zoveel duurder is dat dan niet meer. Ik lees wel overal dat je het verschil met DDR4 eigenlijk helemaal niet merkt.
Het scheelt zo'n 5% in sommige use cases - zie DDR5 of toch nog DDR4? - Twee generaties werkgeheugen getest. Een systeem met 32GB DDR4 RAM zou je dan op basis van deze set kunnen bouwen
1MoederbordenMSI Pro B660M-A WiFi DDR4€ 159,-€ 159,-
1Geheugen internKingston Fury Beast KF432C16BBK2/32€ 125,92€ 125,92
Totaal€ 284,92

Met DDR5 wordt het dan zoiets
1MoederbordenASUS ROG Strix B660-A Gaming WiFi€ 224,90€ 224,90
1Geheugen internCorsair Vengeance CMK32GX5M2B5200C40€ 179,90€ 179,90
Totaal€ 404,80

Dus €120 euro meer, op een PC van €2000 is dat 6% meer - nog steeds geen goede deal... Ik zou met DDR5 nog een (paar?) generatie(s) CPU's wachten, deze generatie heeft er weinig voordeel van.

[ Voor 3% gewijzigd door martyw op 30-07-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
Ik zie trouwens dat de pricewatch: ASUS PRIME Z690-A is dezelfde prijscategorie valt. Dan liever die dan de B660 versie met DDR5.

Het MSI bord is ook een goede optie voor DDR4. Het is voor de rest wat @martyw schrijft. Het is een beetje een eigen afweging. Het maakt uiteindelijk niets uit of je nieuw of oud spul neemt als je 7 jaar deze setup wil gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:53
Djarune schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 22:04:
Ik zie trouwens dat de pricewatch: ASUS PRIME Z690-A is dezelfde prijscategorie valt. Dan liever die dan de B660 versie met DDR5.

Het MSI bord is ook een goede optie voor DDR4. Het is voor de rest wat @martyw schrijft. Het is een beetje een eigen afweging. Het maakt uiteindelijk niets uit of je nieuw of oud spul neemt als je 7 jaar deze setup wil gebruiken.
Als je de vergelijking eerlijk wilt houden zou ik dan een moederbord met wifi nemen, een entrylevel Z690/DDR5 moederbord met wifi/BT is de Gigabyte Z690 UD AX (rev. 1.0) - maar dat biedt niet meer dan de Asus met een i7-12700, wat betere uitgeruste Z690/DDR5/wifi borden gaan richting de €250 - €300 of nog hoger. Maar zoals gezegd zou ik nu voor DDR4 gaan.

[ Voor 7% gewijzigd door martyw op 30-07-2022 22:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:26

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Voor 9 euro meer zou ik voor de boxed versie van de cpu gaan. Bij boxed versie krijg je 3 jaar garantie ten opzichte van 1 jaar garantie bij de tray.

is everything cool?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoroHoro
@FREAKJAM dat is een goede tip over de garantie. Ik neem dan inderdaad de boxed versie.

@martyw @Djarune ik blijf maar bij DDR4 en neem dan het ASUS wifi moederbord daarvoor.

@Djarune ik denk toch dat ik bij de Noctua blijf voor CPU koeling. Noctua biedt meer garantie en ik heb er al goede ervaringen mee.

@aljooge ja, veel stroom inderdaad. Ik vraag me nu af of ik misschien beter voor de niet-OC versie moet gaan. Maar ik vind 12 GB i.p.v. de standaard 10 GB ook wel erg belangrijk met het oog op de toekomst.
Liefst blijf ik wel bij deze ASUS TUF omdat hij relatief erg stil zou moeten zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door HoroHoro op 31-07-2022 05:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
HoroHoro schreef op zondag 31 juli 2022 @ 05:43:
@aljooge ja, veel stroom inderdaad. Ik vraag me nu af of ik misschien beter voor de niet-OC versie moet gaan. Maar ik vind 12 GB i.p.v. de standaard 10 GB ook wel erg belangrijk met het oog op de toekomst.
Liefst blijf ik wel bij deze ASUS TUF omdat hij relatief erg stil zou moeten zijn.
Je kunt de kaart undervolten. Dan zakt het vermogen naar 280W en is de kaart nog stiller.
Pagina: 1