Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
[ Voor 11% gewijzigd door Bernard0343 op 29-07-2022 10:30 ]
No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.
[ Voor 25% gewijzigd door bombadil op 28-07-2022 23:56 ]
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Verwijderd
Bedankt voor deze tip.bombadil schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 23:55:
kenteken van auto staat in de afschrijving wegenbelasting op het bankafschrift.
We gaan morgen bij de buren navraag doen of ze iets gezien hebben, wonen veel ouderen dus hoop dit. Als blijkt dat zij hebben gezien dat er achteraf zaken zijn weggenomen dan ga ik ze confronteren indien ze dan ontkennen is aangifte zeker iets wat we willen ondernemen.[b]bombadil in "Goederen onttrokken aan erfenis"
Als er geen contact was, weet je ook niet of er bij leven zaken zijn weggegeven.
verder zou ik gewoon aangifte van diefstal doen
[ Voor 19% gewijzigd door sylvester79 op 29-07-2022 00:02 ]
Het doel is krijgen waar wij als kinderen recht op hebben. Als mijn oom/tante zaken van waarde hebben onttrokken aan de erfenis lijkt me dat niet de bedoeling.eLScha schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 00:17:
Wat is je doel precies? Dat helpt in advies over de juiste stappen. Wil je erven?
In het testament staan mijn oom benoemd en als hij de taak niet wilt uitvoeren mijn tante. Beide hebben aangegeven de taak niet op zich te nemen, in het testament staat hierover niets benoemd. Ik zal morgen de notaris die het testament heeft opgesteld benaderen. Bedankt voor de tip.duvekot schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 00:39:
Stap 1: ga naar de notaris .. als ze aangewezen zijn in het testament als executeur, maar dit niet willen .. dan staat er in het testament vast ook wie het dan wordt (waarschijnlijk de notaris)
Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.
[ Voor 14% gewijzigd door President op 29-07-2022 07:19 ]
[ Voor 7% gewijzigd door Honesty op 29-07-2022 08:06 ]
Festina lente
Als het 'maar spullen' zijn dan zouden die oom en tante er ook helemaal geen moeite mee moeten hebben om die terug te geven aan de rechtmatige erfgenamenSilent7 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 07:32:
Gecondoleerd vervelende situatie
Hou er rekening mee dat jullie in rouw zitten, door fasen heengaan, lees er eens wat over.
Spullen ach zijn maar spullen, zoek uit wie de notaris is, ga er langs en laat je alles goed uitleggen door de expert.
[ Voor 15% gewijzigd door naitsoezn op 29-07-2022 08:17 ]
't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht
ALS die het hebben meegenomen dan zullen ook en tante bij die spullen misschien aan de vader denken, waar TS die spullen waarachijnlijk meteen verkoopt en het geld kan uitgeven :-)Oon schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:03:
[...]
Als het 'maar spullen' zijn dan zouden die oom en tante er ook helemaal geen moeite mee moeten hebben om die terug te geven aan de rechtmatige erfgenamen
[ Voor 20% gewijzigd door eL_Jay op 29-07-2022 08:39 ]
ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346
Het is natuurlijk wel heel makkelijk oordelen zonder de situatie te kennen. Misschien was pa wel niet meer helemaal goed bij toen'ie dit besloot. Misschien hebben oom en tante bewust de band stuk gemaakt om zichzelf te verrijken. Misschien is TS wel een gruwel van een kind dat volledig onterfd zou moeten worden. Zonder meer kennis is elk oordeel te snel en te makkelijk. Niet dat dat verder relevant is voor de vraag die gesteld wordteL_Jay schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:38:
Wellicht de laatste wil van je pa respecteren?
Het moge duidelijk zijn dat die niet wilde dat de kinderen financieel voordeel aan zijn dood.
Blergh, jammer dat ons erfrecht zo krom is.
Kijk eens kritisch in de spiegel en oordeel of je gedrag past binnen je eigen ethische kader.
[ Voor 4% gewijzigd door Wormaap op 29-07-2022 08:44 ]
Ticking away, the moments that make up a dull day
Maar als oom en tante spullen hebben meegenomen na het overlijden, dan hebben ze daarmee de erfenis impliciet aanvaard, inclusief eventuele schulden.President schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 07:18:
Tip: ga eerst op zoek naar bewijs voordat je begint met beschuldigen. Dat schilderij is misschien al een week, maand, jaar of 5 jaar geleden vervangen door het huidige schilderij.. idem met de televisie en de sieraden. En idem met je auto: hoe weet je dat deze sinds vrijdagochtend is verdwenen? Je kan vrijdag hebben vastgesteld dat die er niet was, maar misschien heeft je vader hem al jaren geleden verkocht...
Ik weet niet wanneer jullie voor deze keer als laatste bij je vader waren, maar het komt nogal bijzonder over.
Daarnaast: voor hetzelfde geval heeft je vader veel schulden, dan zou je de erfenis misschien weigeren. Dan weiger je dus ook alle spullen, al mag je dan wel persoonlijke foto's bijvoorbeeld weg halen zoals foto albums?
[ Voor 12% gewijzigd door Lapa op 29-07-2022 09:16 ]
Oh echt je hebt totaal weet wat zich hier heeft afgespeeld.eL_Jay schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:38:
Het moge duidelijk zijn dat die niet wilde dat de kinderen financieel voordeel aan zijn dood.
Kijk eens kritisch in de spiegel en oordeel of je gedrag past binnen je eigen ethische kader.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Zeer lang ziektebed staat in de ts. Het overschrijven van de auto en het weggeven van de spullen kan echt al tijden geleden gebeurt zijn..Brilsmurfffje schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:15:
Als je het kenteken van de auto weet dan kan je via de website van de RDW achterhalen op welke datum deze overgeschreven is op een andere naam.
Aangezien hij plotsklaps is overleden zal er wel niet veel bij leven geschonken zijn, of was er spraken van enig ziektebed?
TS geeft in de TS letterlijk de wil van zijn Pa weer. Dan is het toch makkelijk accuraat te oordelen? Alle punten die je noemt doen imo niets af aan de wil van de overledene.Wormaap schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:43:
[...]
Het is natuurlijk wel heel makkelijk oordelen zonder de situatie te kennen. Misschien was pa wel niet meer helemaal goed bij toen'ie dit besloot. Misschien hebben oom en tante bewust de band stuk gemaakt om zichzelf te verrijken. Misschien is TS wel een gruwel van een kind dat volledig onterfd zou moeten worden. Zonder meer kennis is elk oordeel te snel en te makkelijk. Niet dat dat verder relevant is voor de vraag die gesteld wordt
Juridisch gaan de minimale rechten van een kind boven de wil van de overledene. En mijn persoonlijke mening is dat de wil van de levenden minstens zo belangrijk is als de wil van de doden.eL_Jay schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:30:
[...]
TS geeft in de TS letterlijk de wil van zijn Pa weer. Dan is het toch makkelijk accuraat te oordelen? Alle punten die je noemt doen imo niets af aan de wil van de overledene.
Het hoeft niet altijd goed of leuk te zijn. De kale harde waarheid is dat TS recht heeft op de volledige erfenis, en vermoedt dat de executeurs er met een boel spullen vandoor zijn gegaan en daarna ineens hun functie hebben geweigerd.Silent7 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:12:
Best wel schokkend harde reacties zeg, dat kunnen we toch beter al community
Gelukkig ook goede inhoudelijk dingen.
Maar is het niet beter te handelen vanuit "niets goeds/leuks te melden, dan ook niets melden" ?
En daarom zijn de vele reacties met ook nog eens de meeste duimpjes in de trant van "je moet gewoon de wil van je vader respecteren" nogal ongepast. En dat is volgens mij waar @Silent7 op doelt.Oon schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:08:
[...]
Het hoeft niet altijd goed of leuk te zijn. De kale harde waarheid is dat TS recht heeft op de volledige erfenis, en vermoedt dat de executeurs er met een boel spullen vandoor zijn gegaan en daarna ineens hun functie hebben geweigerd.
[ Voor 11% gewijzigd door Bernard0343 op 29-07-2022 10:30 ]
Nee, dus. TS en broers/zussen hebben alleen recht op hun kindsdeel.Oon schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:08:
[...]
... De kale harde waarheid is dat TS recht heeft op de volledige erfenis...
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Mooi verwoord +1Lapa schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:07:
[...]
Juridisch gaan de minimale rechten van een kind boven de wil van de overledene. En mijn persoonlijke mening is dat de wil van de levenden minstens zo belangrijk is als de wil van de doden.
Waarom de wil van de overledene zo'n grote rol in het erfrecht speelt is natuurlijk puur omdat de belangen van de verschillende levenden nogal tegenstrijdig zijn, zoals deze casus maar weer uitwijst.
Indien je afziet van de erfenis, dan mag je zover mij bekend NIETS meenemen. Nog geen spijker waar een schilderij aan is opgehangen bij wijze van. Dat is mij in het verleden in ieder geval verteld.President schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 07:18:
Daarnaast: voor hetzelfde geval heeft je vader veel schulden, dan zou je de erfenis misschien weigeren. Dan weiger je dus ook alle spullen, al mag je dan wel persoonlijke foto's bijvoorbeeld weg halen zoals foto albums?
SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW
Een paar dagen geleden kwam hier op GOT al voorbij dat het meenemen van spullen zonder economische waarde wel toegestaan is. Maarja, dan loop je het risico dat je denkt dat iets geen economische waarde heeft maar dat wel blijkt te hebben... Maar dat is met hetgeen TS noemt natuurlijk niet aan de hand...Thalaron schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:47:
[...]
Indien je afziet van de erfenis, dan mag je zover mij bekend NIETS meenemen. Nog geen spijker waar een schilderij aan is opgehangen bij wijze van. Dat is mij in het verleden in ieder geval verteld.
Wat destijds ook is verteld, is dat diegene die de zaak dan gaat afhandelen zaken zoals foto's meestal voor 'oud papier' prijs verkopen aan de nabestaanden. Dat zou mijn inziens, bij spullen met emotionele maar geen daadwerkelijke waarde, ook niet meer dan normaal zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door bvdbos op 29-07-2022 13:02 ]
Niets van economische waarde: https://netwerknotarissen...erfenisregels/onderwerpenThalaron schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 12:47:
[...]
Indienw je afziet van de erfenis, dan mag je zover mij bekend NIETS meenemen.
[ Voor 6% gewijzigd door HenkEisDS op 29-07-2022 13:03 ]
Zoals ik de tekst begrijp heeft een lijstje meestal ook geen waarde tenzij het een antieke of gouden lijst is.HenkEisDS schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:03:
[...]
Niets van economische waarde: https://netwerknotarissen...erfenisregels/onderwerpen
Dus wel een foto, maar niet het lijstje.
/▌
Ik zou het risico er niet voor durven nemen. Want zoals in mijn linkje staat kun je hiermee een erfenis impliciet aanvaarden en als er schulden zijn dan zit je er straks aan vast. En waarom? Voor een lijstje...Marzman schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:31:
[...]
Zoals ik de tekst begrijp heeft een lijstje meestal ook geen waarde tenzij het een antieke of gouden lijst is.
'Een ogenschijnlijk waardeloze vaas kan toch veel waarde vertegenwoordigen. '
Maar het dat kindje altijd vrij om een recht wel of niet uit te oefenen.Shunt schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:07:
[...]
Oh echt je hebt totaal weet wat zich hier heeft afgespeeld.
Er is een reden dat er in Nederland onder geen enkele mogelijkheid je een kind volledig kan onterven.
Dat is simpelweg omdat je als kind rechten hebt ondanks enige vorm van relatie met je ouders.
Zodra jij een kindje maakt heeft hij / zij recht op bepaalde dingen.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
En dat geeft de TS aan niet te willen.Cyberpope schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:56:
[...]
Maar het dat kindje altijd vrij om een recht wel of niet uit te oefenen.
Dat laatste is soms een stuk beter voor de gemoedrust.
Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"
Dat kan is en zijn keuze. Ik weet ook niet waar het om draait. B.v. de auto. Gaat het om een barrel van 2k of een auto van 200k. etc. etc. etc.
[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 29-07-2022 14:21 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Toch nog een (late) reactie op deze post. Zowel jij als ik hebben geen idee waarom vader zijn kinderen niet meer wilde zien en waarom hij niet wilde dat zijn kinderen (tijdig) op de hoogte werden gesteld van zijn overlijden. Vader heeft (kennelijk) wél een testament opgemaakt waarin hij mogelijk (een deel?) van zijn bezittingen aan zijn kinderen nalaat. Je kan ook stellen dat, omdat vader zijn testament (waarschijnlijk) niet gewijzigd heeft, hij zijn kinderen zijn nalatenschap gunde, maar niet wilde dat zijn kinderen betrokken waren bij zijn laatste levensfase en bij zijn wens om zijn lichaam ter beschikking te stellen. Vader geeft twee signalen af:eL_Jay schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:38:
Ik sta daar hetzelfde in. Mijn opa had mij ook tijdens zijn leven dingen beloofd die opeens verdwenen waren toen hij dood was. Ik heb wel een vermoeden en mijn ouders maken er al twee decenia ruzie over (zij denken dat het wel 7/8k waard is), maar wat heeft het voor nut je er druk over te maken. En volgens mij was er ook geen testament dus de kans was toch al klein dat het echt naar mij toe gegaan was (dan had hij het bij leven moeten geven). Mijn opa heeft wel meer dingen laten zien trouwens waar mijn ouders razend om zouden worden als ze wisten dat hij dat had want dat was allemaal weg.Cyberpope schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:20:
[...]
Dat kan is en zijn keuze. Ik weet ook niet waar het om draait. B.v. de auto. Gaat het om een barrel van 2k of een auto van 200k. etc. etc. etc.
En voor minder als 10k totaal (voor mij als persoon. dus 3 kinderen is 30k van erfenis), zou ik geen seconde twijfelen en mijn gemoedrust pakken. Het voelt altijd beter als de keuze bij jou ligt ipv bij de ander op een heilloze weg die wellicht totaal niet te winnen valt. Heb je als resultaat nog niets, verlies van vertrouwen in de rechtsgang en een hele bak frustratie.
Bij andere bedragen zou ik wellicht iets langer moeten nadenken, maar het kwartje zal eerder naar mijn geestelijke belangen vallen als de materiele belangen.
/▌
MacNerd
sylvester79 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:59:
wanneer de of er spullen zijn weggenomen vlak voor of na het overlijden
Iemand die geen erfgenaam is kan geen erfenis accepteren enkel spullen stelen of spullen krijgen bij in leven zijn. Eerste punt is dus uitvogelen wat er in de erfenis staat, blijkbaar is er geen erfenis dus de partner en kinderen (of kleinkinderen bij kind dat zijn deel doorstoot of overleden is) zijn erfgenamen. Verder heb je nog een legitieme portie.Lapa schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:07:
[...]
Maar als oom en tante spullen hebben meegenomen na het overlijden, dan hebben ze daarmee de erfenis impliciet aanvaard, inclusief eventuele schulden.
Afhankelijk van hoe het verder loopt en wat de exacte erfenis blijkt te zijn en of TS en andere kinderen de erfenis al dan niet aanvaarden, kan dus het bepalen of er na het overlijden wat is meegenomen heel grote juridische consequenties hebben. Dan heb ik het dus niet over eventuele diefstal, maar over de gevolgen voor het erfrecht.
Edit ter aanvulling: dit lijkt me een schoolvoorbeeld waar het verstandig voor TS en broers/zussen is om beneficiair te aanvaarden. Mogelijk kennen jullie de financiële situatie van vader niet en mochten er schulden zijn, dan zijn die in ieder geval niet voor jullie. Maar mogelijk dus wel voor oom en tante, die hebben die route afgesneden mochten ze inderdaad waardevolle spullen hebben meegenomen.
[ Voor 19% gewijzigd door TWeaKLeGeND op 29-07-2022 17:09 ]
Maar je hebt dus geen idee wanneer die spullen er voor het laatst nog waren? Dan zou ik je oom en tante niet zomaar beschuldigen. Misschien heeft hij het wel in leven nog weggegeven. Misschien staat er nu een oudere tv omdat die mooie kapot gegaan is en hij deze van iemand kreeg. Misschien heeft hij het schilderij aan iemand gegeven vlak voor zijn overlijden, omdat het voor hem toch niet meer uitmaakte. Feit is dat je geen idee hebt wat er gebeurd is. Je lijkt vooral te balen dat die mooie spullen weg zijn. Maar wat er mee gebeurd is weet je simpelweg niet en tot je ze weer ergens tegen komt zal je het waarschijnlijk ook niet meer achterhalen.We weten van enkele zaken dat het verdwenen is omdat deze er altijd waren.
Verwijderd
Aan de hand van het kenteken kan je de mutaties eenvoudig opzoeken.Sannr2 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 06:36:
[...]
Maar je hebt dus geen idee wanneer die spullen er voor het laatst nog waren? Dan zou ik je oom en tante niet zomaar beschuldigen. Misschien heeft hij het wel in leven nog weggegeven. Misschien staat er nu een oudere tv omdat die mooie kapot gegaan is en hij deze van iemand kreeg. Misschien heeft hij het schilderij aan iemand gegeven vlak voor zijn overlijden, omdat het voor hem toch niet meer uitmaakte. Feit is dat je geen idee hebt wat er gebeurd is. Je lijkt vooral te balen dat die mooie spullen weg zijn. Maar wat er mee gebeurd is weet je simpelweg niet en tot je ze weer ergens tegen komt zal je het waarschijnlijk ook niet meer achterhalen.
Die auto kun je weg achterhalen. Maar goeie kans dat die op het eind gewoon verkocht is, als hij niet meer kon rijden? Kijk op de bankrekening naar af en bijschrijvingen, misschien staat de verkoop er op en anders in elk geval de wegenbelasting.
Verwijderd schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 07:57:
Dat van die spullen is gewoon een probleem. Jullie weten niet wat hij ermee gedaan heeft. Dat kan van alles zijn, tot niets aan toe. Je zult dus met bewijzen moeten komen waaruit blijkt dat derden ze gestolen hebben na zijn overlijden.
Je hebt nu alleen een vermoeden. Maar aangezien er al heel lang geen contact meer was, kan hij best eens aan het uitdelen gegaan zijn toen het einde in zicht was. Wie weet heeft hij oom en tante wel een mooi schilderij gegeven voor hun hulp de laatste jaren en heeft hij zijn oude autootje weggegeven aan nichtje X.....
Als ik Google op "kindsdeel" en "5 jaar", gaat elk resultaat erover dat je 5 naar na overlijden de tijd hebt. Ik vraag me dus af of 5 jaar voor overlijden klopt. Persoonlijk zou ik het wel heel extreem vinden, maar goed, de wet gaat natuurlijk voor mijn persoonlijke mening.
https://www.erfrechtshulp...ften-en-legitieme-portie/Sissors schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:08:
[...]
Als ik Google op "kindsdeel" en "5 jaar", gaat elk resultaat erover dat je 5 naar na overleiden de tijd hebt. Ik vraag me dus af of 5 jaar voor overlijden klopt. Persoonlijk zou ik het wel heel extreem vinden, maar goed, de wet gaat natuurlijk voor mijn persoonlijke mening.
bvdbos schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:32:
[...]
https://www.erfrechtshulp...ften-en-legitieme-portie/
Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden heeft hierover op 6 februari 2018 een uitspraak gedaan. Daarin is besloten dat een legitimaris de giften moet inbrengen in de nalatenschap om de hoogte van de legitieme portie van een andere legitimaris te bepalen. Ook als de legitimaris geen beroep heeft gedaan op zijn legitieme portie. Giften die ouder zijn dan vijf jaar dienen ook te worden ingebracht. Als u dus onterfd bent en een beroep op uw legitieme portie doet, tellen schenkingen die uw ouders gedurende hun hele leven aan uw broers of zussen hebben gedaan mee voor het bepalen van uw legitieme portie.
Het is om te voorkomen dat alles aan één legitimaris wordt geschonken, zodat de andere legitimarissen de facto onterfd worden. Aangezien onterven niet mogelijk is blijft er altijd de legitieme portie over en moet die wel terug gerekend worden om de legitieme portie niet te kunnen omzeilen.Sissors schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:42:
[...]
![]()
En dan niet richting jou hoor, en ik begrijp dat voor TS het juridische belangrijk is. Maar dit is toch echt compleet idioot? Stel je voor, hypothetisch, dat mijn broer een jubelton heeft gekregen die ik nooit heb gehad. Dan als onze ouders 15 jaar laten overlijden, kan ik alsnog eisen dat dat verrekent wordt.
Good taste is for people who can’t afford sapphires
On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.
Het gaat niet zo zeer om de termijn, maar of het een bovenmatige gift is of niet. Het gaat er ook om of die giften enigszins evenredig verdeeld zijn of niet. Het ene kind luttele tonnen schenken vanaf zijn 18e verjaardag, en het andere kind niet betekent niet dat het niet meegerekend wordt als het langer dan 10, 20 of 30 jaar geleden is.bvdbos schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:59:
Mijn inschatting, zonder dat ik de uitspraak gelezen heb, is dat een rechter dit uiteindelijk zal matigen... En dan lijkt me 10 jaar oid een termijn waarop de rechter uit zal komen. Maar dat kan van geval tot geval anders zijn...
Good taste is for people who can’t afford sapphires
Succes ermee, hoop dat het een beetje oke uitpakt voor jullie!
Soms kan je niet echt anders. Als je bijvoorbeeld een erfenis verwerpt van een ouder die je al jaren niet hebt gezien maar je hebt wel kinderen, dan accepteren die in principe automatisch beneficiair en moet er alsnog een bepaald traject afgelegd worden. (Waardoor je in principe net zo goed zelf (beneficiair) had kunnen aanvaarden imho, maar dat ligt er maar aan hoe je er emotioneel instaat. In dit geval vinden ze dat ze recht hebben op een erfenis/erfdeel, afhankelijk van omstandigheden lijkt me dat prima acceptabel, maar anders oordelen is makkelijk.Honesty schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 07:42:
Snap nooit zo goed dat je bij leven geen contact hebt dat mensen dan na de dood in eens wel op de proppen komen als er iets te erven valt. Persoonlijk zal ik niks willen hebben van mensen die ik niet wil zien of mij niet willen zien.
Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)
sylvester79 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:00:
***members only***
[ Voor 3% gewijzigd door sylvester79 op 02-08-2022 21:49 ]
Geen idee of het aasgieren is geweest of echt een wens van mijn vader. Het ene moment ben ik van het laatste overtuigd en op andere momenten niet. Het is afwachten, zal hier een update plaatsen als er meer bekend is.Technofreakz schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:08:
Van je familie moet je het maar hebben, wat een aasgieren!
1) als het een laatste wens zou zijn, zou alles in openheid gedaan zijn.sylvester79 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:30:
[...]
Geen idee of het aasgieren is geweest of echt een wens van mijn vader. Het ene moment ben ik van het laatste overtuigd en op andere momenten niet. Het is afwachten, zal hier een update plaatsen als er meer bekend is.
Oslik blyat! Oslik!
Heb je het nu over de TS?Technofreakz schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:08:
Van je familie moet je het maar hebben, wat een aasgieren!
Timmert schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 23:37:
@sylvester79, Gecondoleerd met het verlies van je vader. Helaas ken ik met mijn vader een soortgelijke geschiedenis rondom zijn overlijden. Wat ik je, achteraf reflecterend, als tips kan geven is het volgende:
- Blijf, hoe lastig ook, rustig en beleefd. Houd de eer aan jezelf maar blijf wel volharden in de punten die je kunt bewijzen.
- Tijd speelt geen rol, zorg voor een afwikkeling die voor jullie gevoel klopt.
- Zorg dat je waar mogelijk schriftelijk communiceert en waar dat niet mogelijk is, bevestig achteraf de bevindingen/afspraken. Je weet nooit waar dat goed voor kan zijn.
Zelf heb ik ervoor gekozen te volharden en in het heetst van de strijd een aantal mensen voor rotte vis uitgemaakt. Achteraf heb ik daar spijt van, al was hun handelen inderdaad onjuist. Uiteindelijk heb ik voor het grootste deel gelijk gekregen via een minnelijke weg en ervoor gekozen het laatste deel erbij te laten zitten omwille van mijn bloeddruk
Kun je niet eens posten of evt je neef volgen om te kijken of hij die auto in bezit heeft?
Sterkte!
dion_b schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:53:
[...]
1) als het een laatste wens zou zijn, zou alles in openheid gedaan zijn.
2) bij "laatste wens" is het woord tegen woord, daarom bestaat juist het concept van een testament, zodat bij een onpartijdige derde ondubbelzinnig geregistreerd is hoe eea afgehandeld moet worden. Al zou er daadwerkelijk sprake zijn van een dergelijke laatste wens, die zou niet rechtsgeldig zijn.
Dat zal ook goed werken als ik dat aan winkelpersoneel vertel op zoek naar een nieuwe TV. Dat iets tweedehands misschien lastig te verkopen is wil niet zeggen dat er direct helemaal geen waarde meer aan zit, al is het alleen maar door het niet meer hoeven doen van een eigen aanschaf. De zaken die TS noemt zijn over het algemeen wel duur met een behoorlijke levensduur, dus die zullen economisch gezien nog een behoorlijke waarde kunnen vertegenwoordigen. Verder is het helemaal niet aan een ander om dan maar zaken te ontvreemden want "toch niet zoveel waard". Zeker het neerzetten van een oude TV in plaats van die die er stond geeft al aan dat deze toch genoeg waarde had om er deze moeite voor te doen.Samuel Butler schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 00:21:
Allereerst gecondoleerd. Wat betreft de erfenis: De spullen die je noemt hebben vrees ik nauwelijks geldelijke waarde. De tweedehands markt voor TV’s, koffiemachines en verlichting e.d. is niet heel groot.
Dit vind ik echt altijd zo'n moeilijke dooddoener als het er al sterk op lijkt dat vanaf de andere kant al behoorlijke pogingen zijn ondernomen om deze band te verslechteren. Als een niet-erfgenaam iets ontvreemdt (misdrijf!) uit een erfenis waar jij recht op hebt ben je zelf niet de oorzaak van het probleem wat eventueel ontstaat/escaleert als je daar iets van zegt. Dat betekent namelijk dat vanuit hun kant het respect voor jou al heel ver te zoeken is, en de initiële reactie lijkt erop te wijzen dat ze donders goed doorhebben dat het "niet netjes" is wat ze doen.Het kost waarschijnlijk veel meer aan juridische kosten om je gelijk te krijgen, en dit is een hele goede manier om de familie stuk te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door DataGhost op 03-08-2022 10:45 ]
Principes kosten over het algemeen geld en dat vind ik geen enkel probleem en de familie is al stuk anders was dit niet gebeurd. En de directe familie steunt ons in de strijd om te krijgen wat ons afgenomen.Samuel Butler schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 00:21:
Het kost waarschijnlijk veel meer aan juridische kosten om je gelijk te krijgen, en dit is een hele goede manier om de familie stuk te maken.
Het hoeft niet zo zwart/wit te zijn. Ik heb ook meubels van mijn oma die redelijk duur en nieuw waren (niet via de erfenis). Maar niemand wilde ze en haar appartement moest leeg en ik heb ook niets stiekem meegenoemen.dion_b schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 22:53:
[...]
1) als het een laatste wens zou zijn, zou alles in openheid gedaan zijn.
2) bij "laatste wens" is het woord tegen woord, daarom bestaat juist het concept van een testament, zodat bij een onpartijdige derde ondubbelzinnig geregistreerd is hoe eea afgehandeld moet worden. Al zou er daadwerkelijk sprake zijn van een dergelijke laatste wens, die zou niet rechtsgeldig zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Marzman op 04-08-2022 08:41 ]
/▌
De kinderen zijn erfgenaam zoals TS al heeft aangegeven, niet de oom en tante of anderen. Dat de erfgenamen een deel van hun erfenis weggeven (zoals in jouw voorbeeld) kan natuurlijk maar dat is hier niet het geval...Marzman schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:39:
[...]
Het kan hier best vergelijkbaar zijn gegaan, TS heeft niet de beste relatie met zijn familie dus wat die onderling hebben besproken en goedgekeurd weet hij niet.
Dat kan in goed overleg gebeuren, maar zodra overleg minder goed is, is dat vragen om problemen. Dat is juist waarom je een testament hebt, en een executeur de opdracht heeft die uit te voeren. Zijn taak is vooral zorgen dat overal een prijskaartje aan komt te hangen (de boedelbeschrijving) en zorgen dat iedereen - in geld of in natura - het juiste deel krijgt. Als dat niet zwart-op-wit gedocumenteerd wordt zodat iedereen achteraf kan controleren hoe het gelopen is, kan de executeur zelf in problemen komen. Is het buiten de executeur om gegaan, dan riskeren de betrokkenen beschuldigingen van onttrekking.Marzman schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:39:
[...]
Het hoeft niet zo zwart/wit te zijn. Ik heb ook meubels van mijn oma die redelijk duur en nieuw waren (niet via de erfenis). Maar niemand wilde ze en haar appartement moest leeg en ik heb ook niets stiekem meegenoemen.
Het kan hier best vergelijkbaar zijn gegaan, TS heeft niet de beste relatie met zijn familie dus wat die onderling hebben besproken en goedgekeurd weet hij niet. Hij zou het wel moeten weten omdat hij recht heeft op een bepaald deel maar bij de overlijdens die ik heb gezien in mijn familie is niemand daar echt mee bezig. Dat ging meer van wil jij dat hebben? nee, jij? nee, ok dan neem ik het mee. De belangrijke mensen (wat de TS is) waren er dan wel allemaal bij.
Oslik blyat! Oslik!
Deze zaak is erg zwart/wit. We hebben getuigen die mijn oom (hij is herkend) de spullen heeft zien inladen in een aanhanger. De aanhanger is door meerdere getuigen gezien en deze is ook te herleiden tot hem.dion_b schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 08:49:
[...]
Dat kan in goed overleg gebeuren, maar zodra overleg minder goed is, is dat vragen om problemen. Dat is juist waarom je een testament hebt, en een executeur de opdracht heeft die uit te voeren. Zijn taak is vooral zorgen dat overal een prijskaartje aan komt te hangen (de boedelbeschrijving) en zorgen dat iedereen - in geld of in natura - het juiste deel krijgt. Als dat niet zwart-op-wit gedocumenteerd wordt zodat iedereen achteraf kan controleren hoe het gelopen is, kan de executeur zelf in problemen komen. Is het buiten de executeur om gegaan, dan riskeren de betrokkenen beschuldigingen van onttrekking.
Daarom juist mijn eerste punt: als dit bona fide is, gebeurt het aantoonbaar openbaar - juist in het belang van degenen die spullen mee hebben. Over televisies en dingen die aan de muur hangen is moeilijk wat te bewijzen, maar als verhaal TS klopt is die auto overgeschreven zonder toestemming van executeur. Degene die dat deed heeft een probleem onder deze omstandigheden.
Ik vind het een mooie insteek. Ik kan ook heel principieel zijn, dan kost het maar geld. Soms moet je mensen ook laten ervaren dat ze niet zomaar ergens mee weg komen. Fuck die centen.sylvester79 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:01:
[...]
Principes kosten over het algemeen geld en dat vind ik geen enkel probleem en de familie is al stuk anders was dit niet gebeurd. En de directe familie steunt ons in de strijd om te krijgen wat ons afgenomen.
Puur uit intresse, hebben je oom en tante het niet zo breed? Of zijn ze gewoon hebberig?sylvester79 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 17:27:
Op korte termijn denk ik de laatste update. Vandaag een reactie ontvangen van oom/tante ze erkennen dat ze de woning hebben betreden, echter ze geven aan enkel de koffiemachine, computer en printer te hebben weggenomen.
We weten dat er veel meer is weggenomen en kunnen dit middels getuigen ook bewijzen, los dat je voor deze 3 zaken geen aanhanger nodig hebt.
De auto is ook genoemd deze is schijnbaar een dag voor het overlijden overgeschreven op naam van mijn oom om hem later aan mijn neef (hun zoon) te schenken.
We hebben hun antwoord doorgenomen en ook aangegeven dat hun lijst niet overeenkomst met welke zaken wij missen en welke zaken getuigen hebben gezien, ondanks dit ontkennen en doen ze net of ze niet wisten dat ze de woning niet mochten betreden of zaken mochten wegnemen. Wij geloven het verhaal niet dus daarom gaan wij dinsdagochtend aangifte doen.
Het is jammer want denk dat beide niet helemaal realiseren wat de impact is als de rechter hun verhaal ook niet geloofd. Het excuus dat ze het niet wisten is mogelijk een verzachtende omstandigheid. Persoonlijk twijfel ik aan dit excuus en heb er dus ook niet op gereageerd.
Volgens mij valt dat wel mee, heb nooit de indruk gehad dat ze arm zijn ofzo, maar het contact met hun was altijd in mijn jeugd erg beperkt en eigenlijk enkel intensief in de periode dat ik weer contact had met mijn vader.Technofreakz schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 18:42:
[...]
Puur uit intresse, hebben je oom en tante het niet zo breed? Of zijn ze gewoon hebberig?
Ik hoop deze week toegang te krijgen tot de bankrekening, weet nu enkel dat hij negatief staat, dit verbaast me. Maar wilt niet te snel conclusies trekken, afhankelijk wat we daar aantreffen starten we mogelijke een civiele procedure.[b]Technofreakz in "Goederen onttrokken aan erfenis"
Ik neem aan dat jullie uit principe de auto ook gaan claimen?
Dank je, het is erg vervelend dat het allemaal zo gaat. Kost veel tijd maar heb gelukkig een week verlof gekregen van mijn werkgever ondanks dat er geen uitvaart is geweest.[b]Technofreakz in "Goederen onttrokken aan erfenis"
Verder wens ik jullie succes met deze zaak.
[ Voor 4% gewijzigd door sylvester79 op 04-08-2022 18:58 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq