Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jov58
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16-02-2023
Ik zou graag willen weten wat de maximale aansluitwaarde van een omvormer mag zijn. Heb geprobeerd het hier op het forum te vinden, maar dat is me niet echt gelukt ...

Ik kom verschillende dingen tegen: hier staat bijvoorbeeld dat je op 3x25A maximaal 3x16A mag sluiten, maar hier vind ik dat je 3x25A terug mag leveren.

Kan iemand mij vertellen hoe dit geregeld is? En wie bepaalt dit eigenlijk, de overheid, de netbeheerder of een andere instantie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:06

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Netbeheerder Liander bijvoorbeeld geeft bij een 3x25A aansluiting 17kW aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jov58
Zo, dat is dus maximaal. Ik kan het bij Enexis zo niet vinden, zal eens navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:13

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

5670Wac per fase bij de meeste netbeheerders.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 15-06 14:37
Inderdaad 17kw bij 3*25a zover ik weet.

Zelf meerdere installaties gebouwd die ook groter zijn... Vaak gaat het goed (18-19 kW kortstondig...) Maar zelf ben ik een voorstander van "onderdimensioneren" van omvormers alsook het instellen van een export limiet bij grotere installaties.

2050vandaag, waarom wachten?

• jov58
Bij Enexis is het ook maximaal, de omvormer mag 17.250 kW zijn. Mijn installateur beweerde dat hij een omvormer van max 12 kW aan mocht leggen en ik anders naar een 3x35A aansluiting zou moeten. Dat klopt dus niet. Nu heb ik een installatie met een SUN2000-12KTL (max 13,2kW) en 17.775 aan panelen die ik ettelijke maanden per jaar vele uren per dag zie aftoppen. Ik ga 's proberen uit te rekenen of dat in de praktijk veel zou schelen met een 15 of 17 kW omvormer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jov58 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:09:
Bij Enexis is het ook maximaal, de omvormer mag 17.250 kW zijn. Mijn installateur beweerde dat hij een omvormer van max 12 kW aan mocht leggen en ik anders naar een 3x35A aansluiting zou moeten. Dat klopt dus niet.
Nou hier haal je twee verschillende dingen aan.

1. Wat mag je maximaal invoeden van je netbeheerder?
En 2. Wat is de maximale aansluitwaarde van 1 omvormer op je meterkast.

Stel je hebt een 3x25A aansluiting.
Een omvormer wil je netjes afzekeren op je meterkast. Met een 3x25A kun je (als je selectief wil blijven) deze op max 16A afzekeren. Dat betekent max 11kW vermogen per omvormer.

Wil je hoger afzekeren (want jouw omvormer levert meer vermogen), dan zou je hoofdzekering dus hoger moeten zijn, als je selectief wil blijven. Daar komt de opmerking van de installateur vandaan.

Maar volgens mij staat niks je in de weg om meer dan 1 omvormer aan te sluiten om je netaansluiting (3x25A is 17kW) vol te gooien.

Ik heb geen zicht op jouw installatie maar het is te overwegen om een deel van je panelen op een aparte (3 fase) omvormer te zetten.

[ Voor 15% gewijzigd door blackd op 11-08-2022 16:35 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jov58
blackd schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 16:21:
[...]

Nou hier haal je twee verschillende dingen aan.
Dat zou heel goed kunnen :D . Je antwoord maakt een hoop duidelijk in ieder geval. Aan Enexis mag je ook 17.250 kW terugleveren. Maar dat de afzekering bepalend is, had ik nooit zo begrepen van de installateur (ook niet van Enexis trouwens). Misschien hadden we dan beter kunnen beginnen met twee omvormers van 8 kW ipv eentje van 12 kW.

Toch begrijp ik het niet helemaal: één omvormer van b.v. 16 kW mag niet, twee van 8 kW wel. Je biedt toch hetzelfde vermogen aan in de meterkast, zou je zeggen als leek. Is dit nu eenmaal de "regel", max 11kW per omvormer, of is er een logische verklaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:09
Je moet dan wel netjes lezen wat @blackd schrijft, @jov58

16A heeft een heel beperkte vorm van selectiviteit, dat is niet verplicht.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A6O1kPhJnicjWeE1p9jd0zZrIQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u2Noj3lb6B2MbDwiDXfwHh2T.png?f=fotoalbum_large

Uitgaande van 3×C25 hoofdzekering:
Conform netcode (selecitiviteit) mag een 1-fase omvormer niet groter zijn dan 3 kW op een 3×25A hoofdzekering. En 3-fase omvormer niet groter dan 6 kW.

Als je je niet aan de netcode wilt houden: zou ik gewoon 5,7 kW aanhouden per fase op 3×25A. Dus 17 kW max omvormer.

Overigens lijkt me kWp en de ligging van de panelen ook nog van invloed, maar bovenstaande is de simpele uitleg.

[ Voor 30% gewijzigd door Dre op 15-08-2022 20:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:50
Dre schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 08:37:
[Afbeelding]

Conform netcode (selecitiviteit) mag een 1-fase omvormer niet groter zijn dan 1 kW op een 3×25A hoofdzekering. En 3-fase omvormer niet groter dan 3 kW.

Als je je niet aan de netcode wilt houden: ...
Damn, dat is niet echt "willen" imo. Eigenlijk kun je gewoon niet aan de netcode houden in een realistische installatie.
max 8A automaten achter je 3x25A hoofdzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:51
Is het alleen wel slim om een 3x25A aansluiting 100% te gaan belasten voor vele uren telkens.
Die kast gaat best wel warm worden.
Ik zou dus gaan voor max. een 15kW omvormer.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Jim423 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:22:
Is het alleen wel slim om een 3x25A aansluiting 100% te gaan belasten voor vele uren telkens.
Een 15 kW omvormer zou ik ook niet in de meterkast ophangen ;)

Voor de rest zou ik me niet zo druk maken over die 100% belasting. Maar dat is gewoon mijn ervaring met heel veel automaten beproeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Jim423 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 19:22:
Als je bang bent voor warmte gebruik je dikkere kabels. Oh wacht, de standaard 6mm2 in een groepen kast is al bedoeld voor 40A, continue wel te verstaan.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jov58
Ronald schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 06:57:
Je moet dan wel netjes lezen wat @blackd schrijft, @jov58
Ik lees altijd erg netjes :) maar ik snapte het begrip 'selectiviteit' dus niet. Dat wordt ondertussen duidelijker, ook na het lezen van dit artikel (uit 2013, maar de principes gelden nog steeds). Nu snap ik ook waarom twee omvormers wel kan, want dan zeker je ze per stuk lager af.

Mijn omvormer staat buiten bij de panelen met één kabel naar de meterkast, dus zonder bijgraven van een tweede kabel is twee omvormers geen optie.

Even een wilde gedachte: als je een (volgens de netcode te zware) omvormer nu eerst (volgens de netcode te hoog) afzekert en dit daarna over meerdere automaten verdeelt die wel aan de netcode voldoen, zou dat niet kunnen? Hetzelfde als het ware als het verbruiksgedeelte van de meterkast, maar dan andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
jov58 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:59:
Even een wilde gedachte: als je een (volgens de netcode te zware) omvormer nu eerst (volgens de netcode te hoog) afzekert en dit daarna over meerdere automaten verdeelt die wel aan de netcode voldoen, zou dat niet kunnen? Hetzelfde als het ware als het verbruiksgedeelte van de meterkast, maar dan andersom.
Tja, als je de stroom zou kunnen "verdelen", dan zou dat een oplossing zijn, maar hoe ga je dat regelen.. ?
Volgens mij kun je niet zeggen dat 16A over de ene alamat moet lopen en 10A over de andere.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:50
jov58 schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 14:59:
[...]
Bedoel je (bijvoorbeeld) 2 3x16A groepen plaatsen en daarna de kabels samenvoegen naar de omvormer (die meer dan 3x16 zou moeten hebben)?
Nee dat is niet toegestaan.
Groepen dienen ten alle tijden gescheiden te blijven van elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:49
Probleem ligt vaker in de meterkast zelf. Je kan aan de netbeheerder kant 3x25A afnemen en je panelen kunnen ook 3x16A leveren. Dat geeft een boel stroom door de meterkast.

Als je twee omvormers hebt die op elk op hun eigen groep 3x16A maximaal terugleveren, dan gaat je hoofdzekering dat niet trekken. En je meterkast moet ook geschikt zijn voor de hoge stromen die er gaan lopen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Selectiviteit is een relatief begrip. De afschakel snelheid is afhankelijk van de mate van overbelasting.

Bij kortsluiten is een 16A b-kar niet selectief t.o.v. een 40A b-kar. Zelfs amper achter een 40A c-kar

Normale vormen van overbelasting door terugleverende apparatuur is nogal onwaarschijnlijk, dus persoonlijk heb ik geen moeite met gebrek aan selectiviteit voor PV

Pagina: 1