Herstellen/verdoezelen glas coating brandplekjes?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojos104
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-06 16:30
In ons nieuwbouwbuis hebben wij een grote glazen pui gekregen met HR++ glas.
Tijdens een kluspartij'tje zijn er metalen vonken van de slijptol gesprongen tegen het glas, ik stond de verkeerde kant op :(

Heeft er iemand wijsheid hoe we dit een beetje kunnen 'herstellen'. Ik denk dat het de coating is die hier verbrand is, of zouden het gewoon de metalen spetters zijn die we eraf kunnen poetsen?

Kan iemand meedenken?

Hier een foto'tje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpygKThZUNnuhWWFzyM8xXalaT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZGo6qP6Zyc0xc7oHz5a0g6D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat heb je geslepen? Ligt dit echt op het glas?

Het lijkt me sterk dat dit het glas zelf is maar een coating kan ja. Zonde.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-06 22:19
eraf spuiten met hogedruk en dan polijsten? Meer kan je niet doen denk ik. Eraf wrijven krijg je krassen van.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:42
Wacht maar tot de ingebrandde metaaldeeltjes gaan roesten...

Valt dit niet gewoon onder de glasverzekering? Een nieuwe ruit lost het op.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojos104
Boudewijn schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:46:
Wat heb je geslepen? Ligt dit echt op het glas?

Het lijkt me sterk dat dit het glas zelf is maar een coating kan ja. Zonde.
IJzeren latten voor een stellingkast.
Monkeydancer schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:49:
eraf spuiten met hogedruk en dan polijsten? Meer kan je niet doen denk ik. Eraf wrijven krijg je krassen van.
ja ik zat ook een soort poetsmiddel te denken. De coating eraf of lelijke plekjes zien, het blijven twee kwaden.
Xander schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:50:
Wacht maar tot de ingebrandde metaaldeeltjes gaan roesten...

Valt dit niet gewoon onder de glasverzekering? Een nieuwe ruit lost het op.
Zou het? Hmmm....

EDIT: ik zat nog te denken, HR++ coating zit toch altijd aan de binnenkant, misschien zijn het toch metaaldeeltjes die het glas hebben beschadigd...

[ Voor 7% gewijzigd door Jojos104 op 28-07-2022 19:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
Jojos104 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 18:56:
misschien zijn het toch metaaldeeltjes die het glas hebben beschadigd...
Denk het ook. Dat is minder zeldzaam dan je wellicht denkt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
https://www.glasinbeeld.n...er-aansprakelijk-gesteld/
Het is vrijwel nooit mogelijk om glasschade door las- of slijpspatten te herstellen. Het glasoppervlak is permanent beschadigd en de beschadiging die ontstaan is door het gesmolten glasoppervlak is vrijwel altijd te diep om nog weg te polijsten, zoals nog wel bij (fijne) krassen mogelijk is. Er zijn wel bedrijven die dit soort glasschades verwijderen, hierbij wordt het metaaldeeltje uit het glasoppervlak verwijderd en wordt de achtergelaten krater in het glasoppervlak gevuld met een soort hars of was tijdens het polijsten. Het resultaat zal na behandeling minder storend zijn dan vooraf, maar de beschadigingen zijn nog steeds met het blote oog waar te nemen. Je kan het resultaat vergelijken met het herstel van een ster in een autoruit. Echter bij een groot aantal slijpspatten, wegen vaak de kosten van het herstel niet op tegen de kosten van een nieuwe ruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:10

BCC

Lijkt mij gevalletje inboedel verzekering.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jojos104
Ghe, meer onhandige mensen zoals ik! Ziet er precies hetzelfde uit, dank, nu kan ik verder zoeken naar hulp/verzekering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:54
BCC schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:22:
Lijkt mij gevalletje inboedel verzekering.
Glas is alleen geen inboedel, maar onderdeel van het onroerend goed. Daarmee zou het onder je opstal/glasverzekering moeten vallen. Maar dekking voor schade door eigen schuld zou je even moeten checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 08:10

BCC

Sorry, opstal idd 🙈

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nl0jdb
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 24-06 19:01
*knip*
Voorstellen die leiden tot het plegen van fraude laten we dus achterwege.

[ Voor 80% gewijzigd door tweakduke op 28-07-2022 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
t14wo schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:59:
[...]

Glas is alleen geen inboedel, maar onderdeel van het onroerend goed. Daarmee zou het onder je opstal/glasverzekering moeten vallen. Maar dekking voor schade door eigen schuld zou je even moeten checken.
Dekking van schade door eigen schuld is er meestal wel. Bijvoorbeeld als je de poten van je stellingkast aan het slijpen bent en daarmee perongeluk dwars door het raam stoot. Nee dit is geen suggestie om fraude te gaan plegen.

Maar het zou wel eens kunnen dat ze geen oppervlakkige / cosmetische schade vergoeden. De ruit vervult zijn functie natuurlijk nog steeds prima.

Polisvoorwaarden doorlezen en je weet het. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 26-06 09:15
Dit gaat er niet meer uit. Ik heb dit wel vaker aan de hand op mijn werk. De gloeiend hete pitjes van het slijpen zijn in het glas gesmolten.

Je kan dit er en beetje uit peuteren zodat je geen zwarte pitjes meer zie en uit eindelijk geen bruine als ze gaan roesten.

Maar weg ga je het nooit meer krijgen. Je kan het er uit laten polijsten maar dan moet er weer zo diep gepolijst worden zodat je een lach spiegel effect krijg.
https://www.google.com/ur...Vaw3VH6H5_ilTW2Zc596ZCmnH

Verzekerd zal het hoogste waarschijnlijk niet zijn, als het al zo is dan hoort het bij je opstal verzekering maar die sluiten schade door zelf klussen in basis vaak al uit.

Zit het glas in een kunststof / alu kozijn? Dan kan je het nog relatief eenvoudig zelf vervangen, bij een houten kozijn ook wel maar is iets meer werk.

In de spouw van het glas, het aluminium kader staat welk type en dikte glas er in zit, dit kan je online wel weer ergens bestellen en laten bezorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Niet online
Je verlies nemen en een nieuwe ruit erin laten zetten. Hoeft ook niet de hoofdprijs te kosten.
Gewoon een glaszetter (zzper) uit de buurt zoeken en eens vragen wat vervangen moet kosten.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 13:21
Ik werk bij een woonverzekeraar. Wij hebben laatst eenzelfde schade gehad en deze is vergoed. Ik zou ze even bellen, zou onder de allrisk dekking kunnen vallen. Ze zouden het ook kunnen beoordelen als een brandschade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Durandal
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 25-06 19:39
Je kan eens heel goed boenen met een (niet-schurend) plastic sponsje met wasbenzine en kijken of je een spetter weg kan krijgen, maar die vonken zijn zo heet dat het metaal smelt, dus ik denk dat je glas gesmolten is en dan is het over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 98% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply_jeroen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14:47
FrankSpin schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 20:36:
Heb je al geprobeerd om een veiligheidsschraper te gebruiken zoals deze?

https://www.ungerglobal.c...gotec-veiligheidsschraper
Ooit zelfde probleem gehad. Met zo’n krabbetje was het er zo af.
Pagina: 1