Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 21:36
Mijn situatie: Ik val onder een begeleid wonen groep bij zorgverlener X. Via de gemeente neem ik bij zorgverlener X de zorg af die ik nodig heb + huishoudelijke hulp. De huishoudelijke hulp is dan weer een ZZP'er die zorgverlener X inhuurt.

De huishuidelijke hulp heeft mijn huissleutel, maar deze is ze kwijtgeraakt. Op deze sleutel stonden mijn gegevens (naam) geschreven, en deze is nu dus kwijt.

Bij zorgverlener X heb ik aangegeven dat ik het niet zo prettig vind dat mijn huissleutel (waar mijn gegevens op stonden) kwijt is, en dat ik het op prijs zou stellen als ze hier iets mee doen zoals het vervangen van mijn sloten.

De reactie van de zorgverlener was als volgt: "Jij hebt zelf de sleutel gegeven aan de huishoudelijke hulp, dus wij gaan hier niks mee doen".

Ik ben nooit letterlijk verplicht geweest om mijn huissleutel aan de huishoudelijke hulp te geven, maar bij het aangaan van de overeenkomst hebben ze wel gezegd dat het geven van de huissleutel aan de hulp bij hun gewoon kon en dat het een voordeel was ten opzichte van andere organisaties waar dat niet kon. Dat is natuurlijk niet echt een harde afspraak die ik zwart/wit heb, maar de organisatie weet wel degelijk dat dit de normale gang van zaken zijn voor heel veel woningen.

Ik vind het nogal makkelijk gezegd van ze, maar ik weet niet of hun verantwoordelijkheid hierbij echt stopt of dat ze zichzelf er gewoon onderuit proberen te lullen. Heeft iemand hier jurisprudentie over?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:18
Cilinders zijn snel te vervangen. Eerst vervangen en dan met het bonnetje naar hen toe. Kun je zelf doen, is 1 schroef per slot. Een keer los en vast om te meten, daarna om te vervangen.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 17:30
Een zorgverlener gaat jouw sloten niet vervangen. Heel simpel. Daar hebben ze geen personeel voor.
Jij kan jouw slot (laten) vervangen en dan de zorgverlener aansprakelijk stellen voor de kosten.

Of ze dat gaan betalen is een tweede...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ImmortalSoul
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15-09 21:36
AtomicWing schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:40:
Cilinders zijn snel te vervangen. Eerst vervangen en dan met het bonnetje naar hen toe. Kun je zelf doen, is 1 schroef per slot. Een keer los en vast om te meten, daarna om te vervangen.
@AtomicWing Dat is inderdaad al in gang gezet.
RocketKoen schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:43:
Een zorgverlener gaat jouw sloten niet vervangen. Heel simpel. Daar hebben ze geen personeel voor.
Jij kan jouw slot (laten) vervangen en dan de zorgverlener aansprakelijk stellen voor de kosten.

Of ze dat gaan betalen is een tweede...
Dat eerste wist ik natuurlijk wel, het ging me dan ook vooral over de vraag en de onderbouwing over het tweede.

[ Voor 27% gewijzigd door ImmortalSoul op 28-07-2022 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:45
Wat wil je in de toekomst?
- dat ze de sleutel hebben en bij je binnen kunnen komen

Of

- dat ze aanbellen, jij naar de deur moet binnen 1 minuut en ze weer weg zijn als je te laat bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:18
Sleutelkluisje kan uitkomst bieden; zijn maar enkelen die PKN goedgekeurd zijn maar als je er zo eentje ophangt blijft de sleutel in ieder geval ter plaatse.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fopjurist
  • Registratie: Mei 2021
  • Niet online

fopjurist

mr.drs. fopjurist

Ik denk dat je deze schade zelf moet dragen tenzij er onzorgvuldig met de sleutel is omgesprongen of er andersluidende afspraken zijn gemaakt. Er is geen bewaarnemingsovereenkomst voor de sleutel want dan moet de sleutel wel terug. Er is een overeenkomst voor huishoudelijke hulp en ter uitvoering daarvan heeft de hulp de beschikking gekregen over de sleutel. De enige verplichting is dat hulp zorgvuldig met de sleutel moet omgaan. Zolang die verplichting wordt nagekomen is de hulp niet aansprakelijk voor verlies. Dat je ergens zorgvuldig mee omgaat betekent niet dat je dat niet kunt verliezen. Ongelukjes kunnen nou eenmaal gebeuren.

Misschien dat je inboedelverzekering soelaas biedt.

Beschermheer van het consumentenrecht

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:46

Reptile209

- gers -

fopjurist schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:44:
Ik denk dat je deze schade zelf moet dragen tenzij er onzorgvuldig met de sleutel is omgesprongen of er andersluidende afspraken zijn gemaakt. Er is geen bewaarnemingsovereenkomst voor de sleutel want dan moet de sleutel wel terug. Er is een overeenkomst voor huishoudelijke hulp en ter uitvoering daarvan heeft de hulp de beschikking gekregen over de sleutel. De enige verplichting is dat hulp zorgvuldig met de sleutel moet omgaan. Zolang die verplichting wordt nagekomen is de hulp niet aansprakelijk voor verlies. Dat je ergens zorgvuldig mee omgaat betekent niet dat je dat niet kunt verliezen. Ongelukjes kunnen nou eenmaal gebeuren.

Misschien dat je inboedelverzekering soelaas biedt.
Een onderdeel van 'zorgvuldig' lijkt me dat je een sleutel nevernooit van een adres voorziet. Hooguit een nummer of kleur, waarmee op een apart bewaarde lijst na te gaan is welke het is.

Zo scherp als een voetbal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Reptile209 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:53:
[...]

Een onderdeel van 'zorgvuldig' lijkt me dat je een sleutel nevernooit van een adres voorziet. Hooguit een nummer of kleur, waarmee op een apart bewaarde lijst na te gaan is welke het is.
Ik zie echter niet gesteld door TS dat de huishoudster dit gedaan heeft, als al gesteld kan worden dat dit inderdaad onzorgvuldig gebruik is, wat natuurlijk nog altijd de vraag zal zijn wil je dit voorleggen aan bijv. een rechtbank.
Pagina: 1