Ik heb een woninkje gekocht in het buitengebied. Nu ligt daar een frikandellenlijntje van 6mbit, maar ik werk van thuis en game geregeld online. Ik heb me verdiept in 3 mogelijke oplossingen, maar ik weet niet zo goed welke "de beste" is.
- 200 down, 200 up
- Abonnement: €57 p/m
- Aansluitkosten: €1900
- Verder geen rare dingen
T-Mobile 4G Thuis
- 100 down, 10 up
- Abonnement: €25 p/m
- Aansluitkosten: €300
- Gedoe met GB bundel aanvullen
- Mobiel heeft voorrang op Thuis
Starlink
- Gemiddeld 120 down, 15 up
- Abonnement: €99 p/m
- Aansluitkosten: €650+
- Schommelende snelheid/responstijden
- Geen verbinding bij zwaar weer
EDIT: evenwifi
- 200 down, 50 up
- Abonnement: €69 p/m
- Aansluitkosten: €50 + €520 (router)
- Evengoed vrij prijzig
Gezien deze data, wat zou jullie voorkeur hebben? Ik vind het ontzettend lastig.
EDIT: Conclusie
Ik ga voorlopig beginnen met evenwifi. Mocht dat nou helemaal verschrikkelijk zijn, dan kan ik altijd nog overwegen om de glasvezelverbinding te laten leggen.
Dank aan allen voor de hulp en het meedenken
Glasvezel aanleggen
VIa deltanetwerk.nl is het mogelijk om een glasvezelverbinding aan te vragen en te laten aanleggen. Hier kan dan een abonnement van 100, 200 of 500 mbit up/down van Online.nl op genomen worden. Ik kan hier een offerte voor opvragen en de kosten bedragen zo'n €1900 voor vastgoedrecht en daarbovenop nog de aanlegkosten (graafwerk e.d.). Best prijzig dus. Qua abonnement zou ik dan voor de 200mbit gaan voor €57 per maand. Na de hoge aansluitkosten dus verder geen zorgen meer.T-Mobile 4G Thuis
Buitenrouter kan 100 mbit down, 10 mbit up. "Onbeperkt" internet met een startbundel van 150 GB per maand, daarna moet je steeds 5 GB aanvragen. Heb hierover gebeld en dit aanvragen kan pas zodra dat dit op is. D.w.z. dat als je midden in een videocall of game match zit en je bundel is op, dan wordt de verbinding compleet verbroken totdat je de nieuwe 5GB hebt aangevraagd. Niet handig. Tevens ben je als thuisgebruiker "minder belangrijk", want als het druk is rond de mast, krijgen mobiele gebruikers voorrang. Abonnement €35 p/m (€10 p/m korting als je andere zaken van T-Mobile hebt), aansluitkosten €300Starlink
Leuk bedacht van Elon Musk. Variabele snelheid die ergens tussen de 40 en 200 mbit liggen, variabele ping van 40-130 ms. Geen gedoe met bundels, wel aardig prijzig. Abonnement €99 p/m, aansluitkosten €639 zonder accessoires (schotel mount, ethernet adapter, e.d.) Ervaringen zijn ontzettend wisselend (over de hele wereld, dat wel). Bereik lijkt goed in Nederland.EDIT: evenwifi
Alternatief voor T-Mobile 4G Thuis, maar dan zonder rare bundel constructie en betere snelheden. De hardware wil ik zelf aanschaffen: een 5G router van Huawei á €520. Er is nu alleen nog een zakelijk abonnement van T-Mobile beschikbaar (of een veel te dure van KPN) maar er komt deze week nog eentje van Vodafone bij met dezelfde specificaties als het abonnement van T-Mobile van €69 p/m (https://evenwifi.nl/abonnementen/) en gaat ook zoveel kosten.TLDR
Glasvezel aanleggen- 200 down, 200 up
- Abonnement: €57 p/m
- Aansluitkosten: €1900
- Verder geen rare dingen
T-Mobile 4G Thuis
- 100 down, 10 up
- Abonnement: €25 p/m
- Aansluitkosten: €300
- Gedoe met GB bundel aanvullen
Starlink
- Gemiddeld 120 down, 15 up
- Abonnement: €99 p/m
- Aansluitkosten: €650+
- Schommelende snelheid/responstijden
- Geen verbinding bij zwaar weer
EDIT: evenwifi
- 200 down, 50 up
- Abonnement: €69 p/m
- Aansluitkosten: €50 + €520 (router)
- Evengoed vrij prijzig
Gezien deze data, wat zou jullie voorkeur hebben? Ik vind het ontzettend lastig.
EDIT: Conclusie
Ik ga voorlopig beginnen met evenwifi. Mocht dat nou helemaal verschrikkelijk zijn, dan kan ik altijd nog overwegen om de glasvezelverbinding te laten leggen.
Dank aan allen voor de hulp en het meedenken
[ Voor 16% gewijzigd door Geen_Henk op 02-08-2022 11:52 . Reden: Conclusie ]