Buitengebied: Glas aanleggen, T-Mobile 4G Thuis of Starlink?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geen_Henk
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 03-09-2023
Ik heb een woninkje gekocht in het buitengebied. Nu ligt daar een frikandellenlijntje van 6mbit, maar ik werk van thuis en game geregeld online. Ik heb me verdiept in 3 mogelijke oplossingen, maar ik weet niet zo goed welke "de beste" is.
Glasvezel aanleggen
VIa deltanetwerk.nl is het mogelijk om een glasvezelverbinding aan te vragen en te laten aanleggen. Hier kan dan een abonnement van 100, 200 of 500 mbit up/down van Online.nl op genomen worden. Ik kan hier een offerte voor opvragen en de kosten bedragen zo'n €1900 voor vastgoedrecht en daarbovenop nog de aanlegkosten (graafwerk e.d.). Best prijzig dus. Qua abonnement zou ik dan voor de 200mbit gaan voor €57 per maand. Na de hoge aansluitkosten dus verder geen zorgen meer.
T-Mobile 4G Thuis
Buitenrouter kan 100 mbit down, 10 mbit up. "Onbeperkt" internet met een startbundel van 150 GB per maand, daarna moet je steeds 5 GB aanvragen. Heb hierover gebeld en dit aanvragen kan pas zodra dat dit op is. D.w.z. dat als je midden in een videocall of game match zit en je bundel is op, dan wordt de verbinding compleet verbroken totdat je de nieuwe 5GB hebt aangevraagd. Niet handig. Tevens ben je als thuisgebruiker "minder belangrijk", want als het druk is rond de mast, krijgen mobiele gebruikers voorrang. Abonnement €35 p/m (€10 p/m korting als je andere zaken van T-Mobile hebt), aansluitkosten €300
Starlink
Leuk bedacht van Elon Musk. Variabele snelheid die ergens tussen de 40 en 200 mbit liggen, variabele ping van 40-130 ms. Geen gedoe met bundels, wel aardig prijzig. Abonnement €99 p/m, aansluitkosten €639 zonder accessoires (schotel mount, ethernet adapter, e.d.) Ervaringen zijn ontzettend wisselend (over de hele wereld, dat wel). Bereik lijkt goed in Nederland.
EDIT: evenwifi
Alternatief voor T-Mobile 4G Thuis, maar dan zonder rare bundel constructie en betere snelheden. De hardware wil ik zelf aanschaffen: een 5G router van Huawei á €520. Er is nu alleen nog een zakelijk abonnement van T-Mobile beschikbaar (of een veel te dure van KPN) maar er komt deze week nog eentje van Vodafone bij met dezelfde specificaties als het abonnement van T-Mobile van €69 p/m (https://evenwifi.nl/abonnementen/) en gaat ook zoveel kosten.
TLDR
Glasvezel aanleggen
- 200 down, 200 up
- Abonnement: €57 p/m
- Aansluitkosten: €1900
- Verder geen rare dingen

T-Mobile 4G Thuis
- 100 down, 10 up
- Abonnement: €25 p/m
- Aansluitkosten: €300
- Gedoe met GB bundel aanvullen
- Mobiel heeft voorrang op Thuis

Starlink
- Gemiddeld 120 down, 15 up
- Abonnement: €99 p/m
- Aansluitkosten: €650+
- Schommelende snelheid/responstijden
- Geen verbinding bij zwaar weer

EDIT: evenwifi
- 200 down, 50 up
- Abonnement: €69 p/m
- Aansluitkosten: €50 + €520 (router)
- Evengoed vrij prijzig

Gezien deze data, wat zou jullie voorkeur hebben? Ik vind het ontzettend lastig.

EDIT: Conclusie

Ik ga voorlopig beginnen met evenwifi. Mocht dat nou helemaal verschrikkelijk zijn, dan kan ik altijd nog overwegen om de glasvezelverbinding te laten leggen.

Dank aan allen voor de hulp en het meedenken _/-\o_

[ Voor 16% gewijzigd door Geen_Henk op 02-08-2022 11:52 . Reden: Conclusie ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Glasvezel, 1x aftikken en klaar met lage pingtijden ;)

Heb ook een starlinkverbinding getest met 300mbit erg snel maar af en toe ook missende pings

[ Voor 47% gewijzigd door arjants op 28-07-2022 17:23 ]

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:34

heuveltje

KoelkastFilosoof

ik denk dat dat vooral aan je eigen budget / waarde oordeel ligt ?

Glasvezel is natuurlijk bij verre het beste, maar ook het duurste.
Of ik of henkie dat nu wel of niet waard vinden is niet echt relevant voor jouw afweging lijkt mij ?

Al zou ik iig wel een iets betere specifcatie willen van hoeveel die graafwerkzaamheden zijn. Op mijn werk heb ik ooit een offerte van ruim 10K voorbij zien komen voor een pand aansluiten, en dat was niet eens zo ver naar het overname punt.

[ Voor 41% gewijzigd door heuveltje op 28-07-2022 17:29 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Hoe lang denk je er te blijven wonen? En hoe vaak ben je er?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geen_Henk
heuveltje schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:22:
Al zou ik iig wel een iets betere specifcatie willen van hoeveel die graafwerkzaamheden zijn. Op mijn werk heb ik ooit een offerte van ruim 10K voorbij zien komen voor een pand aansluiten, en dat was niet eens zo ver naar het overname punt.
Ja de precieze kosten weet ik ook niet, goed idee om iig dat aan op vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geen_Henk
Sethro schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:23:
Hoe lang denk je er te blijven wonen? En hoe vaak ben je er?
Ik heb voorlopig geen plannen om ergens anders heen te gaan, en ik ben er elke dag (100% thuiswerken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik zou glasvezel aan laten leggen, dan kan je in de toekomst ook nog makkelijk en goedkoop naar 1000/1000.

Ligt er natuurlijk wel een beetje aan wat de totale aanlegkosten gaan worden. Misschien dit eerst even uitzoeken voordat je een keuze maakt.

[ Voor 42% gewijzigd door Ernemmer op 29-07-2022 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:04
Het lijkt mij dat je een deel van de investering in glasvezel terug krijgt bij een eventuele verkoop. Aangezien je ook afhankelijk bent van de verbinding voor werk lijkt mij dat op de lange termijn de beste oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aiii
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20:55

Aiii

何これ

Ik zou eerst eens beginnen met de offerte aan te vragen voor glasvezel, uiteindelijk zal het wel de moeite waard zijn als je tientallen jaren blijft wonen om een fatsoenlijke internetverbinding aan te laten leggen. Het blijft toch een eerste levensbehoefte anno nu en daarop moet je m.i. nooit besparen.

Wellicht kun je ook met je werk eens bespreken of zij een investering willen doen in je thuiswerk infrastructuur.

[ Voor 16% gewijzigd door Aiii op 29-07-2022 09:49 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japiooo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-07 15:13
Ik zit in een vergelijkbare situatie. De "vaste" verbinding via KPN is max 12 mb maar met een 4G modem gekoppeld gaat dat nu prima. Snelheden down rond de 70 mb en up rond de 6. Ping tussen 20-30 ms.
Misschien ook een optie voor jou?
https://www.kpn.com/internet/internet-buitengebied.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 06-07 12:35
Je zou ook even kunnen kijken bij Internet on Demand.

https://internetondemand.nl/en/contact/

Sim only, meestal T-Mobile, onbeperkt. En onbeperkt is dan 1000GB per maand zonder data bij te moet activeren, dat kan ook niet. 1000GB per maand is echt wel heel veel.

Je kan deze sim ook gewoon voor een week bestellen zodat je de snelheid en dekking kan testen, je betaald dan voor een week. Via de website kan je maximaal voor 6 maanden bestellen geloof ik, kost dan 80 per maand. Echter als je contact opneemt dan kan je andere perioden overeenkomen, kan zijn dat de prijs nog kan zakken bij langer dan 6 maanden.

Oh ja, de snelheid is niet beperkt zoals bij T-Mobile thuis, ik zie op onze router regelmatig upload snelheden tot 50mbit.

[ Voor 9% gewijzigd door Stokertje op 29-07-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-07 15:19
Glasvezel. Ik heb 4G thuis gehad, werkt best aardig, maar ik ben geen gamer en zelfs dan is 150GB zo op. En dat gedoe met dan tegoed aanvragen is echt zwaar K. En inderdaad, zoals de schrijver onder mij opmerkt, mijn internet van buitenaf bereikbaar maken is nooit goed gelukt.

Gelukkig vorig jaar mei glasvezel via “glasvezel buitenaf” actie, wat nu Delta is, sindsdien uitermate tevreden. Stabiel, snel en uitermate geschikt voor elke vorm van thuiswerken en dergelijke.

Starlink kan misschien best wat worden, maar wanneer ik terugdenk aan vroeger toen ik tv via schotel keek dan zou ik niet gerust zijn op slecht weer. Altijd wel storing bij zware regen of sneeuw.

[ Voor 9% gewijzigd door delpit op 29-07-2022 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stokertje
Oja, nadeel van Stralink en 4G is wel dat je een CGNAT verbinding hebt, een poortje openzetten voor een server in je prive netwerk is dan wat lastiger of niet mogelijk volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Op https://antennekaart.nl/ kan je zien welke 4G provider een antenne het dichtst bij je huis heeft. Voor de hoogste snelheid heb je het liefst de provider die het dichtste bij staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
heb je buren die misschien al een fiber aansluiting hebben met line of sight naar jou plekje waar je misschien een dealtje mee kan maken?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:36
Het ligt eraan hoe lang je er wil wonen inderdaad. Ja 2000 euro voor die glasvezelaansluiting is een hoop geld maar stel dat je er nog tien jaar zit dan praten we over 200 per jaar of 16,67 per maand afschrijving. Momenteel giert de inflatie door het dak, waarschijnlijk gaan jouw inkomsten ook omhoog en dan is het nog sneller terugverdiend. Je bent dan wel voorzien van een toekomstgerichte aansluiting zonder rare hickups.

Starlink is per maand sowieso een stuk duurder en ik heb begrepen dat een Starlinkinstallatie ook best wat stroom trekt, iets dat momenteel ook steeds duurder aan het worden is. Mocht je het geld hebben liggen dan is die glasvezelaansluiting de investering waard, mocht je verhuizen dan is het zelfs een meerwaarde van je woning dus het verdient zichzelf terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Geen_Henk schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:17:
T-Mobile 4G Thuis
Glasvezel aanleggen
- 200 down, 200 up
- Abonnement: €57 p/m
- Aansluitkosten: €2000+
- Verder geen rare dingen

T-Mobile 4G Thuis
- 100 down, 10 up
- Abonnement: €25 p/m
- Aansluitkosten: €300
- Gedoe met GB bundel aanvullen

Starlink
- Gemiddeld 120 down, 15 up
- Abonnement: €99 p/m
- Aansluitkosten: €650+
- Schommelende snelheid/responstijden
- Geen verbinding bij zwaar weer
toon volledige bericht
Die Starlink is wel een serieuze stroomverbruiker. Ik meen ergens tussen 50W en 80W.
Maar het is wel heerlijk onafhankelijk only zonder TV of telefoonverplichtingen.

T-mobile 4G thuis is wel lekker goedkoop! Maar waarom aansluitkosten €300 zo hoog?
Het lijkt me beperkt voor gebruik door gezinnen c.q. meerdere personen.

De aanlegkosten van glas zijn aanzienlijk, maar tov de andere (aanpassings-)kosten van je nieuwe stulpje gering. Als ik in jouw schoenen zou staan zou ik die kosten maar nemen denk ik.
Maar als het budget beperkt is zou ik misschien eerst die T-mobile 4G thuis proberen: goedkoop en er zit relatief weinig financieel risico aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12-07 14:56
150GB per maand?
Ik heb hier een gezinnetje met wat gezellige streamers...
Volgens mij switch gebruiken we hier 150-200GB per dag over de vast lijn.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Andros schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:24:
Het ligt eraan hoe lang je er wil wonen inderdaad. Ja 2000 euro voor die glasvezelaansluiting is een hoop geld maar stel dat je er nog tien jaar zit dan praten we over 200 per jaar of 16,67 per maand afschrijving. Momenteel giert de inflatie door het dak, waarschijnlijk gaan jouw inkomsten ook omhoog en dan is het nog sneller terugverdiend. Je bent dan wel voorzien van een toekomstgerichte aansluiting zonder rare hickups.
Maar met die 2000euro ben je er nog niet. Dat is alleen de aansluiting. Afhankelijk van de afstand (en in buitengebied loopt al snel op) gaat dat graafwerk daar nog makkelijk overheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geen_Henk
Bruin Poeper schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:48:
[...]
T-mobile 4G thuis is wel lekker goedkoop! Maar waarom aansluitkosten €300 zo hoog?
Het lijkt me beperkt voor gebruik door gezinnen c.q. meerdere personen.
Dat zijn de kosten voor de binnen- en buitenrouter(ontvanger) Je kunt ze ook in de per-maand prijs meenemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geen_Henk
OK ik heb de offerte ontvangen voor de glasvezelaansluiting en het blijft bij alleen €1900 voor vastgoedrecht, geen graaf-/aansluitkosten (heb gevraagd "zeker weten?!", ja zeker weten.. ok dan vreemd).

Ik heb ook gekeken naar https://internetondemand.nl wat iemand aangaf. Erg interessant. Heb ze gebeld en ze gaven aan dat als je het voor langere tijd wil, je beter voor evenwifi (https://evenwifi.nl) kunt gaan.

evenwifi

Alternatief voor T-Mobile 4G Thuis, maar dan zonder rare bundel constructie en betere snelheden. De hardware wil ik zelf aanschaffen: een 5G router van Huawei á €520. Er is nu alleen nog een zakelijk abonnement van T-Mobile beschikbaar (of een veel te dure van KPN) maar er komt deze week nog eentje van Vodafone bij met dezelfde specificaties als het abonnement van T-Mobile van €69 p/m (https://evenwifi.nl/abonnementen/) en gaat ook zoveel kosten.

Ik heb gezocht naar een break-even punt en na 9 jaar en 4 maanden is glasvezel pas goedkoper:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-OBcI1ZWBE5hX1LNt1MPDjc1so=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aEcERb6CCFCTlOYYPb7OVZSX.png?f=user_large

Conclusie

Ik ga voorlopig beginnen met evenwifi. Mocht dat nou helemaal verschrikkelijk zijn, dan kan ik altijd nog overwegen om de glasvezelverbinding te laten leggen.

[ Voor 3% gewijzigd door Geen_Henk op 02-08-2022 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@Geen_Henk
Hou er rekening mee dat glasvezel ook waardevermeerdering betekent voor je woning. Zeker in het buitengebied als andere woningen in de buurt dat niet hebben.

Als je een bouwdepot hebt afgesloten bij je hypotheek, denk ik dat je het zelfs daaruit kan financieren. Maar dat zou je ff moeten checken met de bank.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stokertje
Geen_Henk schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 11:35:
OK ik heb de offerte ontvangen voor de glasvezelaansluiting en het blijft bij alleen €1900 voor vastgoedrecht, geen graaf-/aansluitkosten (heb gevraagd "zeker weten?!", ja zeker weten.. ok dan vreemd).

Ik heb ook gekeken naar https://internetondemand.nl wat iemand aangaf. Erg interessant. Heb ze gebeld en ze gaven aan dat als je het voor langere tijd wil, je beter voor evenwifi (https://evenwifi.nl) kunt gaan.

evenwifi

Ik heb gezocht naar een break-even punt en na 9 jaar en 4 maanden is glasvezel pas goedkoper:

[Afbeelding]

Conclusie

toon volledige bericht
Mooi, ben benieuwd. Heb je op antennekaart.nl gekeken welke provider zijn antenne het dichtste bij je huis heeft?
Een router met aansluiting voor buitenantenne is soms ook wel een goed idee. Teltonika heeft aardig spul en is niet meteen zo duur als Peplink. De Huawei routers hebben veelal ook 2 antenne aansluitingingen. Het stukje extra signaal door buitenantenne kan je een hoop snelheid schelen. Als je huis vol zit met HR++ glas zeker.

En de voorwaarden bij evenwifi? Bij internetondemand lag de fair use policy op 1000GB per maand, hebben een paar keer een afgesloten simkaart gehad, maar na een belletje werkte het binnen een dag weer. Maar goed, 1000GB is ook wel veel, tenzij je de hele dagen Netflixed zit je daar niet zomaar aan. Wij zitten volgens mij rondom die 1000GB per maand met 15 man op een locatie, deze 15 man werken en wonen er dan, dus 24/7 aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:30
Peplink is duur spul... wel mooi spul

Teltonika is meer voor voertuigen enz gericht. Ook prima voor thuis te gebruiken, maar anno 2022 zou ik liever een goede modernere router nemen. Teltonika is voornamelijk CAT4 / 6 LTE spul.

5G... als je dekking hebt misschien een optie, maar met 4G kom je ook makkelijk weg. 200-300Mbit is geen probleem met een moderne router

Eerst testen hoe het gaat, meeste moderne routers hebben 4x4 MIMO antenes ingebouwd. Ga je naar externe antenne's dan val je terug naar 2x2 MIMO, vaak is dat nieteens nodig.

Eventueel bij je provider kijken waar de masten staan en daar een goede richtantenne op richten. KPN verkoopt de Iskra yagi's voor een scherpe prijs (80 euro) incl de aansluitkabels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workswith
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-05-2024
wat op zich ook nog een goeie aanbidding is,Buitengebied Basis . https://www.internetcreators.nl/internet-buitengebied/

ik heb zelfs goeie ervaringen met deze partij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 11-07 13:28
DJSmiley schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:45:
Peplink is duur spul... wel mooi spul

Teltonika is meer voor voertuigen enz gericht. Ook prima voor thuis te gebruiken, maar anno 2022 zou ik liever een goede modernere router nemen. Teltonika is voornamelijk CAT4 / 6 LTE spul.

5G... als je dekking hebt misschien een optie, maar met 4G kom je ook makkelijk weg. 200-300Mbit is geen probleem met een moderne router

Eerst testen hoe het gaat, meeste moderne routers hebben 4x4 MIMO antenes ingebouwd. Ga je naar externe antenne's dan val je terug naar 2x2 MIMO, vaak is dat nieteens nodig.

Eventueel bij je provider kijken waar de masten staan en daar een goede richtantenne op richten. KPN verkoopt de Iskra yagi's voor een scherpe prijs (80 euro) incl de aansluitkabels.
Een goed alternatief is Zyxel NR7101, deze bij aantal mensen geïnstalleerd.
https://www.routershop.nl...-ip68-5g-router/pid=71995

Let wel op dat je de nieuwe cellular module firmware installeert anders krijg je met KPN rare vastloop issues.
Stokertje schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 09:54:
Oja, nadeel van Stralink en 4G is wel dat je een CGNAT verbinding hebt, een poortje openzetten voor een server in je prive netwerk is dan wat lastiger of niet mogelijk volgens mij.
Met zowel T-Mobile als KPN op 4G en 5G is een public IP mogelijk met de poorten open. (1:1 NAT)

[ Voor 15% gewijzigd door ikbenjoeri op 23-08-2022 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02-07 16:56
Ik zou voor glas gaan. Weet niet of je er al woont en of je een bouwdepot hebt voor de woning maar mocht dat zo zijn dan kan je die 1900 natuurlijk mee financieren als verbetering van de woning als de initiële kosten te hoog voor je zijn. Dit is wel alleen nuttig als je al een bouwdepot oid hebt.

Sterker nog, ik denk dat dit wel degelijk een meer waarde voor een huis is. Ik wil in ieder geval niet meer zonder glasvezel

[ Voor 21% gewijzigd door GrooV op 24-08-2022 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StapertM
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-02-2023
Kun je ons iets vertellen over je ervaring met evenwifi?
Pagina: 1