Waaraan moet ik de aardeklem van psu aan aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-04 19:59
Ik heb zelf een klein pc kastje gebouwd van hout, en ik wil gebruik maken van een pico style powersupply.
Nu zit er aan de bedrading van deze powersupply ook een aardeklemmetje.

Nou is mijn vraag, waar moet ik dat aardeklemmetje aan aansluiten?

Ik heb het bord met de onderdelen eerst uit de zelfgemaakte kast getest met de powersupply, en toen deed alles het prima, na inbouwen in mijn zelfgemaakte kastje werkt het niet meer, systeem komt niet in windows, scherm slaat af en geen signaal meer, vraag me af of het met het aardeklemmetje te maken heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Heb je scherpe foto's in hoge resolutie van je zelfgemaakte kastje en hoe het moederbord bevestigd is? Foto's van contactpunten tussen kast en electronica, DIMM's, M.2 modules en aansluitingen zijn handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 30-04 19:59
Ik heb alles weer uit het kastje gehaald en toen weer aangezet en nu heb ik hetzelfde probleem als toen het in het kastje zat, dus ik denk dat bij het inbouwen op de 1 of andere manier de voeding kapot is gegaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:41
.

[ Voor 99% gewijzigd door White Feather op 29-07-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:41
Normaliter zou je een aardedraad verbinden met de aarde van een stopcontact. Je kunt gewoon een kabel maken met een stekker eraan waarvan alleen de aardedraad is aangesloten.

Ik heb vroeger wel eens een pc gehad die na een tijd uitging als deze niet was geaard. Als hij was uitgevallen, dan kon hij ook even niet meer aan.

Maar het klinkt inderdaad alsof de voeding kapot is gegaan. (er zit immers tijd tussen het aandoen in de kast en alles uitgebouwd nog eens proberen.) Maar gewoon ter test een draadje om een radiator wikkelen (wel goed contact maken met het metaal, het meeste is immers geverfd) kan geen kwaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-05 23:39
Vlizzjeffrey schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:03:
Nu zit er aan de bedrading van deze powersupply ook een aardeklemmetje. Nou is mijn vraag, waar moet ik dat aardeklemmetje aan aansluiten?
Normaliter sluit je die aan op je metalen behuizing. In dit geval zou je hem bijvoorbeeld onder een van de schroeven kunnen doen waarmee je het moederbord vast hebt gezet :).

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De DC kabel van de ATX PSU naar de adapter bestaat doorgaans uit 2 draden zonder aarde. Dus er is geen aardeaansluiting en dat is niet nodig omdat het gelijkstroom is.

Is het een picopsu kloon van Rgeek? Het "450W" model heeft kabels met 4 klemmen, maar dat zijn vermoedelijk géén aardeklemmen. Je moet wel zorgen dat die dingen nergens contact maken. Met dit ontwerp kun je wachten op ongelukken door kortsluiting.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qQzeaMoG0RdBKlIvRVBNsbrkMCg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cpghp3TiDIlMj9SINd0lrKWH.jpg?f=user_large

De 450W moet je met een half vaatje zout nemen. Het gaat uit van 40A piekvermogen op 11.4V. Dat is niet vermogen aangegeven moet worden. Het ondersteunt maar 12A inrush current (144W). Dat is weinig en dat past zeker niet bij een 450W labelvermogen.

INPUT VOLTAGE RANGE:11.4VDC—12.6VDC
INCOMING CURRENT RANGE:40.0A Max @11.4VDC
INPUT SURGING CURRENT:12.0Amax@12VDC
WORK EFFICIENCY:≥85%
Working temperature/humidity : -5℃ to 55℃ / 45%-75%
Reposition temperature//humidity : -40℃ to +70℃/ 10%-90%
Atmospheric pressure: 86Kpa—106Kpa

Dergelijk gesmokkel met specificaties is (helaas) typisch voor Chinese aanbieders van PicoPSU klonen.

Als je een multimeter hebt of koopt kun je de voeding doormeten en zien of er nog spanning wordt geleverd op 12V, 5V en 3.3V. Daarvoor moet eerst de voeding aan worden gezet met behulp van de "paperclip trick".
Zwart is massa. Geel is 12V.

De gevraagde foto's kunnen licht op de zaak werpen. We kunnen dan meekijken. Anders blijft het gissen.
Pagina: 1