Accelerometer verandering berekening

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Ik heb een object met een accelerometer sensor.
Onderstaand een schematische weergave met de X, Y Z data.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BN66fiCI4BR5wjD_-M4Tb_d5x7M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DY00wixxVY6KgHtc00C87ppd.png?f=user_large

Op basis van enkel de Z-waarde zou ik kunnen concluderen dat mijn object 78,6-76,4=1,2 graden verplaatst is.
Visueel weet ik dat het echter 25 graden betreft (90-78,6+90-76,4)

Hoe kan ik op zonder visueel inzicht mede op basis van de X en Y waarde berekenen dat de verandering 25 graden betreft en niet 1,2 graden? Kan iemand mij helpen met de formule?

Alvast bedankt.

@modjes ik weet niet of ik mijn vraag in de juiste rubriek heb gesteld. Indien dit niet het geval is mijn excuses, kan het dan verplaatst worden naar de juiste locatie?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Je wilt de rotatie weten op basis van translatie data?
Dat gaat nooit betrouwbaar werken.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:08

dragonhaertt

@_'.'

Dit lijkt me een vector berekening, maar het lijkt ook bijzonder veel op een huiswerkopdracht.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:58

Onbekend

...

Je hebt minimaal 2 waarden nodig. Met alleen de Z-waarde lukt het niet.

Je weet de afstand tussen het draaipunt van het vlak en jouw meetlijn?
Dan kan je er een driehoek overeen tekenen, want je weet namelijk de variatie van de overstaande zijde want dat is Z. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:10
Is het niet een berekening voor rotatie van 2 (normal) vectors? (niet zeker of het ook een normal vector is). Wellicht dat dit je zoektocht helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselsmurf
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:18

Knutselsmurf

LED's make things better

Ik doe even de aanname dat het object niet beweegt, en dat de versnelling die wordt gemeten de zwaartekracht is. In dat geval heb je in situatie A een vector die is opgebouwd uit de x, y en z- componenten. In situatie B hetzelfde. De hoek tussen deze twee vectoren kun je vervolgens uitrekenen

- This line is intentionally left blank -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Knutselsmurf schreef op zondag 31 juli 2022 @ 09:15:
Ik doe even de aanname dat het object niet beweegt, en dat de versnelling die wordt gemeten de zwaartekracht is. In dat geval heb je in situatie A een vector die is opgebouwd uit de x, y en z- componenten. In situatie B hetzelfde. De hoek tussen deze twee vectoren kun je vervolgens uitrekenen
Dat klopt. Ik ben dus benieuwd hoe, met welke formule, ik dat kan uitrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
In principe met een inproduct: Wikipedia: Scalar projection.

Je originele berekening snap ik alleen weinig van. Heb je een accelerometer (die versnellingen meet, bv in m/2²) of een motion sensor (die rotaties meet¹, bv in °)?

De waarden die je laat zien suggereren eerder hoeken dan versnellingen, maar je hebt het over een accelerometer. Bij een accelerometer zou ik drie waarden verwachten die als RMS 9.8 m/s² geven (namelijk: zwaartekracht).

¹ een motion sensor meet normaliter alleen pitch en roll (rotaties rond X en Y) en niet de heading/yaw (rotatie rond Z). Daar heb je een (gyro)kompas voor nodig

[ Voor 67% gewijzigd door ValHallASW op 02-08-2022 21:49 ]

Pagina: 1