Foto's
/f/image/Jc8CL6rnf8Mr4hXYuxf3iZza.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Biede kanten (oost en west) golfplaten vezelcement dak, houten schuur, geen obstakels, 2,2 meter lang dakvlak.Door de huidige onderliggende dakbalken zullen de panelen wat onder het midden moeten liggen en daarom zijn panelen groter dan 1800mm niet echt een optie. Ik moet al een rij extra dakbalken plaatsen aan de oostkant (oranje).
Schaduw
Aan oostkant mogelijk wat van bomen van de buren, maar niet noemenswaardig.Jaarverbruik
Niet relevant (zie doel).Huidige elektriciteitsaansluiting
3x63A (hoofdschakelaar mk is 40A)Kabel naar schuur is 3x2,5mm2 met (waarschijnlijk) alleen de schuurverbruikers/tuinverlichting erop aangesloten. Ik kan in de schuur op de binnenkomende kabel een PV-verdeler plaatsen.
Budget en doel
Budget: kijk meer naar goede prijs/kwaliteitsverhouding, alles is goed bereikbaar bij storing/vervanging.Doel: meer zelf opwekken voor gasloos (lange termijn), dus eigenlijk zoveel mogelijk Wp op basis van prijs-per-Wp.
Eis: full black panelen aan de zichtzijde (west), oost maakt niet zo uit.
Wie gaat het project uitvoeren
Koop en installatie zal ik zelf doen daarom heb ik het voor eind van het jaar graag af ivm de koude maanden.Bijhouden van data
Geen specifieke eisen, maar extra mogelijkheiden die ik later wel ga gebruiken ga ik niet uit de weg. Hou nu ook dagelijks mijn verbruik bij (via P1-poort). Er is wifi bereik in de schuur.Reeds verkregen offertes
Niks specifieks, op de gebruikelijke online aanbieders en websites zelf wat winkelwagens samengesteld. Prijs per Wp schommelt nu zo rond de 60-70 cent per Wp (excl BTW). Montage dmv stokschroeven en Van Der Valk systeem.Extra informatie / vragen
- Er komen 12 (2x6) panelen; is het aan te raden om deze dan in 2 strings te leggen ivm de oost/west orientatie en mogelijke schaduw van bomen?
- Welke omvormer is aan te raden, in combinatie met panelen? Ook als je meetelt dat oost en west op andere tijden pieken. Met 400 Wp bijvoorbeeld een Growatt MIN 3600 XE of toch een Growatt MIN 3000 XE (of vergelijkbaar)?
- In de schuur zal een PV-verdeler nodig zijn zonder stopcontact met (neem ik aan) de verbruikers achter de uitgaande automaat. Uit te voeren met de standaard B16A, of moet hier en in de mk ook B20A? Solarkabel zal wel 4mm2 zijn?
- Merken zoals JA, Jinko, URE, Trina, Goodwe etc schrikken me niet af (zie ook budget). Het is ook belangrijk om te kijken of er uberhaupt nog wel wat op te scharrelen valt met de huidige bevoorrading en run op materialen.
- Met het vermogen van de zonnepanelen achter een 3x2,5mm2 kabel; breng ik dan niet onnodig veel onbalans in een 3 fase meterkast? En is daarom een 3 fase omvormer niet beter? Een 3 fase kabel kan ik aanleggen maar dat zal niet gemakkelijk gaan (stuk straatwerk eruit en wat graaf en buikschuifwerk in de kruipruimte). Ik heb al een ouder zonnesysteem (16x 150Wp) al draaien op 1 fase met zuid orientatie, ik zou dus eventueel een andere fase kunnen pakken?