Hulp bij 12 zonnepanelen op schuur in oost-west ligging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumour93
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 08-05 20:28
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gkUCCqa1UK4r9bJNA6NyM7esPmg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Jc8CL6rnf8Mr4hXYuxf3iZza.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Biede kanten (oost en west) golfplaten vezelcement dak, houten schuur, geen obstakels, 2,2 meter lang dakvlak.
Door de huidige onderliggende dakbalken zullen de panelen wat onder het midden moeten liggen en daarom zijn panelen groter dan 1800mm niet echt een optie. Ik moet al een rij extra dakbalken plaatsen aan de oostkant (oranje).
Schaduw
Aan oostkant mogelijk wat van bomen van de buren, maar niet noemenswaardig.
Jaarverbruik
Niet relevant (zie doel).
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x63A (hoofdschakelaar mk is 40A)
Kabel naar schuur is 3x2,5mm2 met (waarschijnlijk) alleen de schuurverbruikers/tuinverlichting erop aangesloten. Ik kan in de schuur op de binnenkomende kabel een PV-verdeler plaatsen.
Budget en doel
Budget: kijk meer naar goede prijs/kwaliteitsverhouding, alles is goed bereikbaar bij storing/vervanging.
Doel: meer zelf opwekken voor gasloos (lange termijn), dus eigenlijk zoveel mogelijk Wp op basis van prijs-per-Wp.
Eis: full black panelen aan de zichtzijde (west), oost maakt niet zo uit.
Wie gaat het project uitvoeren
Koop en installatie zal ik zelf doen daarom heb ik het voor eind van het jaar graag af ivm de koude maanden.
Bijhouden van data
Geen specifieke eisen, maar extra mogelijkheiden die ik later wel ga gebruiken ga ik niet uit de weg. Hou nu ook dagelijks mijn verbruik bij (via P1-poort). Er is wifi bereik in de schuur.
Reeds verkregen offertes
Niks specifieks, op de gebruikelijke online aanbieders en websites zelf wat winkelwagens samengesteld. Prijs per Wp schommelt nu zo rond de 60-70 cent per Wp (excl BTW). Montage dmv stokschroeven en Van Der Valk systeem.
Extra informatie / vragen
  1. Er komen 12 (2x6) panelen; is het aan te raden om deze dan in 2 strings te leggen ivm de oost/west orientatie en mogelijke schaduw van bomen?
  2. Welke omvormer is aan te raden, in combinatie met panelen? Ook als je meetelt dat oost en west op andere tijden pieken. Met 400 Wp bijvoorbeeld een Growatt MIN 3600 XE of toch een Growatt MIN 3000 XE (of vergelijkbaar)?
  3. In de schuur zal een PV-verdeler nodig zijn zonder stopcontact met (neem ik aan) de verbruikers achter de uitgaande automaat. Uit te voeren met de standaard B16A, of moet hier en in de mk ook B20A? Solarkabel zal wel 4mm2 zijn?
  4. Merken zoals JA, Jinko, URE, Trina, Goodwe etc schrikken me niet af (zie ook budget). Het is ook belangrijk om te kijken of er uberhaupt nog wel wat op te scharrelen valt met de huidige bevoorrading en run op materialen.
  5. Met het vermogen van de zonnepanelen achter een 3x2,5mm2 kabel; breng ik dan niet onnodig veel onbalans in een 3 fase meterkast? En is daarom een 3 fase omvormer niet beter? Een 3 fase kabel kan ik aanleggen maar dat zal niet gemakkelijk gaan (stuk straatwerk eruit en wat graaf en buikschuifwerk in de kruipruimte). Ik heb al een ouder zonnesysteem (16x 150Wp) al draaien op 1 fase met zuid orientatie, ik zou dus eventueel een andere fase kunnen pakken?

Beste antwoord (via rumour93 op 06-08-2022 16:10)

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:30
1) ja 2 strings, dus 2 strings omvormer
2) Ik heb dezelfde opstelling. Door leverproblemen met omvormers nu een 2e hands marktplaats SMA 3kW omvormer. Deze topt toch wel heel snel af. Zou zeker 3600 of hoger gaan zitten . Het zou mij überhaupt verbazen als je dit jaar nog een fatsoenlijke omvormer kunt bemachtigen.
3)Solar kabel heb ik ook 6mm2 gepakt. Meerkosten zijn nihil. Even kijken welke omvormer je gaat pakken en adhv de omvormer opzoeken in de datasheet hoe af te zekeren. Ik heb hiervoor een alamat 20A C gepakt. Als keer een aardlek fout is dan schakelt alleen die groep af en niet alle andere groepen onder dezelfde aardlek.
4) via J&M Solar zag ik misschien een paneel wat aan jou eisen voldoet: JA SOLAR 385WP, MONO 120 HC JAM60S20-385-HC B.
Deze voldoet aan de jouw gestelde eis qua lengte. Volgens mij ook gewoon op voorraad. Velen collega's van mij en ik hebben daar allemaal de panelen vandaan. Zelf heb ik phono mono 415Wp. Deze zijn te lang voor jou.
5) ik weet niet hoelang die kabel is naar jouw schuur, maar het is allemaal niet extreem dik. Denk na over toekomst plannen. Ga je nog elektrische auto laden in de schuur, komt er een accu pakket, kans op meer panelen en een 3fase omvormer? 3fase in je schuur is geen overbodige luxe. Leg er een 90mm mantelbuis van de schuur naar je meterkast. Kan je ook nog netwerk andere zaken er later eenvoudig naar toe trekken.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
Zelf doen, zelf begrijpen, zelf ontwerpen in ontwerpsoftware: Stap 1 is dus naar Sunny Design lopen.

1) MOET 2 strings. 1 oriëntatie per string.
2) Benodigd vermogen komt uit Sunny design
3) Ik ben geen fan van stopcontact in de verdeler. Maar er mogen wel stopcontacten verbruikerszijdig van de verdeler aangesloten zijn. Wel op andere groep in onderverdeler dan omvormer. Alleen niets tussen verdeler en hoofdmeterkast. 20A? Selectief is dat toch niet... kun je doen... niet echt waarde... geen bezwaar ook.
Solar kabel is standaard 4mm². Ik heb 6mm² gedaan... kosten verschil nihil.
4) Paneelmaten om zoveel mogelijk vermogen te leggen is belangrijker dan exacte merk.
5) Onbalans mag... Tot 5kW. Dit setje is beter af op 1 fase.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:38
Als je zoveel mogelijk op je dak wilt, 710x220cm past 8x 370 Wp op. Kijk eens naar de Jinko HC N-type 370Wp met een afmeting van 169x99cm. Hier ligt 12x 370Wp (de iets grotere DMEGC omdat de Jinko's een voor mij te lange levertijd hadden), gezamenlijk met de buurman, op een golfplaten dak van 730x320cm.

Wat is de afstand van de draagbalken in het dak?

[ Voor 8% gewijzigd door Uszka op 28-07-2022 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumour93
Uszka schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:32:
Als je zoveel mogelijk op je dak wilt, 710x220cm past 8x 370 Wp op. Kijk eens naar de Jinko HC N-type 370Wp met een afmeting van 169x99cm. Hier ligt 12x 370Wp (de iets grotere DMEGC omdat de Jinko's een voor mij te lange levertijd hadden), gezamenlijk met de buurman, op een golfplaten dak van 730x320cm.

Wat is de afstand van de draagbalken in het dak?
Ik zal eens kijken of 12 panelen per zijde een optie kan zijn. Tot nu toe nog niet bekeken.

De dakbalken zijn zoals hieronder: 3 stuks per kant. Tussen nok-midden en midden-onder zit 100cm, tussen onder-dakgoot zit 40cm. (Ik ga altijd uit van 220cm beschikbaar dakvlak ivm de nokronding, maar totale afstand is 240cm tussen nok en dakgoot)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q9fHDs-CQQI3Q0qjoUyuIPr2KZM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/avcGYNC9nmDAfmZvLQYM8V7t.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumour93
Ronald schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 17:46:
Zelf doen, zelf begrijpen, zelf ontwerpen in ontwerpsoftware: Stap 1 is dus naar Sunny Design lopen.

1) MOET 2 strings. 1 oriëntatie per string.
2) Benodigd vermogen komt uit Sunny design
3) Ik ben geen fan van stopcontact in de verdeler. Maar er mogen wel stopcontacten verbruikerszijdig van de verdeler aangesloten zijn. Wel op andere groep in onderverdeler dan omvormer. Alleen niets tussen verdeler en hoofdmeterkast. 20A? Selectief is dat toch niet... kun je doen... niet echt waarde... geen bezwaar ook.
Solar kabel is standaard 4mm². Ik heb 6mm² gedaan... kosten verschil nihil.
4) Paneelmaten om zoveel mogelijk vermogen te leggen is belangrijker dan exacte merk.
5) Onbalans mag... Tot 5kW. Dit setje is beter af op 1 fase.
Met dank voor je aanvullingen. Sunny Design had ik al mee gespeeld maar ik had er nog niet uitgehaald dat je ook het vermogen eruit kon halen. Bij de PV array had ik een standaard paneel gekozen maar ik zal nog eens gedetailleerder kijken.

Onbalans tot 5kw; mooi, dan kan het nu nog op 1 fase blijven. Maar dan neem ik aan dat ik niet meer dan 20A over de 2,5mm2 kabel moet willen? Bij 3 fase kwam ik ook in de knel met omvormer vermogen en het ingraven van een nieuwe kabel tussen schuur en mk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:28
Op 220 cm passen misschien wel heel mooi die enorm grote 550w panelen in portrait die je bij Winkelman kan krijgen (afhalen Hengelo)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumour93
Ronald schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:56:
Op 220 cm passen misschien wel heel mooi die enorm grote 550w panelen in portrait die je bij Winkelman kan krijgen (afhalen Hengelo)
Die Jinko 550 panelen zijn 227cm lang. Als je die gaat afsteunen in portrait op de huidige dakbalken zijn de afstanden (van nok naar dakgoot): 90-100-30. Waarbij de - de aluminium rails zijn.

Gaat dat goed? Een kleine onevenredigheid zal wel gaan, maar met die 90 cm niet ondersteund kan je wel rare buigkrachten krijgen denk ik. Het kan hier aan de kust nog wel eens goed waaien…

Ik heb het even nagemeten; ik kan een extra rij dakbalken plaatsen 70cm boven de middelste rij. Dat geeft qua ondersteuning (van nok naar dakgoot): 30-170-30. Dan is het dak mooi vol :). Gaat dat wel goed?

Vandaag voor de zekerheid nog even de kabel getraceerd. Het wordt helaas een nieuwe graven van mk naar schuur want ik kan een vertakking met een verbruiker niet uitsluiten. Maak ik wel een nieuwe groep aan want de mk ga ik toch uitbreiden met een 2e modulenkast.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Mortel
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:30
2) Ik heb dezelfde opstelling. Door leverproblemen met omvormers nu een 2e hands marktplaats SMA 3kW omvormer. Deze topt toch wel heel snel af. Zou zeker 3600 of hoger gaan zitten . Het zou mij überhaupt verbazen als je dit jaar nog een fatsoenlijke omvormer kunt bemachtigen.
3)Solar kabel heb ik ook 6mm2 gepakt. Meerkosten zijn nihil. Even kijken welke omvormer je gaat pakken en adhv de omvormer opzoeken in de datasheet hoe af te zekeren. Ik heb hiervoor een alamat 20A C gepakt. Als keer een aardlek fout is dan schakelt alleen die groep af en niet alle andere groepen onder dezelfde aardlek.
4) via J&M Solar zag ik misschien een paneel wat aan jou eisen voldoet: JA SOLAR 385WP, MONO 120 HC JAM60S20-385-HC B.
Deze voldoet aan de jouw gestelde eis qua lengte. Volgens mij ook gewoon op voorraad. Velen collega's van mij en ik hebben daar allemaal de panelen vandaan. Zelf heb ik phono mono 415Wp. Deze zijn te lang voor jou.
5) ik weet niet hoelang die kabel is naar jouw schuur, maar het is allemaal niet extreem dik. Denk na over toekomst plannen. Ga je nog elektrische auto laden in de schuur, komt er een accu pakket, kans op meer panelen en een 3fase omvormer? 3fase in je schuur is geen overbodige luxe. Leg er een 90mm mantelbuis van de schuur naar je meterkast. Kan je ook nog netwerk andere zaken er later eenvoudig naar toe trekken.

WH-UD05HE5-1 split / 300L, 1680Wp zonnepanelen (W) i.c.m. GW1500-XS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rumour93
Mortel schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:47:
Dank je wel voor de informatie en de suggestie voor de panelen.

Voor wat betreft het trekken van de nieuwe kabel is een mantelbuis wel een goede optie. Die kende ik nog niet. Dat geeft later ook nog de mogelijkheid om een 3fase kabel te trekken. Auto laden zal niet gebeuren in de schuur en echt 3fase verbruikers zal ik nooit krijgen. Genoeg gereedschap, maar gewoon 230V. Dus ik zou alleen 3fase voor een mogelijk accupakket kunnen bedenken…

Maar voor wat betreft de verkrijgbaarheid van de omvormers en je opmerking over de thuisaccu; is het dan geen optie om een hybride 1fase omvormer te pakken (waar later het accupakket achter kan)? Kan dat over dezelfde 3x2,5 kabel lopen als er afgezekerd mag worden met 20A (neem bijv de Growatt MIN 4200 TL-XH hieronder)? Of moet je al 3x4mm gaan trekken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QQCVIednfFW9Y-2dY9f88a-Epm8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6UAoGJWCrpo5q88MmD64sz88.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:38
rumour93 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:40:
[...]

Ik zal eens kijken of 12 panelen per zijde een optie kan zijn. Tot nu toe nog niet bekeken.
8 panelen bedoel je. Voor 12 panelen heb je een dak van 320 nodig en jij hebt 240.
De dakbalken zijn zoals hieronder: 3 stuks per kant. Tussen nok-midden en midden-onder zit 100cm, tussen onder-dakgoot zit 40cm. (Ik ga altijd uit van 220cm beschikbaar dakvlak ivm de nokronding, maar totale afstand is 240cm tussen nok en dakgoot)
Hoe ver zit de bovenste balk van de nok af?
rumour93 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 15:14:
[...]

Ik heb het even nagemeten; ik kan een extra rij dakbalken plaatsen 70cm boven de middelste rij. Dat geeft qua ondersteuning (van nok naar dakgoot): 30-170-30. Dan is het dak mooi vol :). Gaat dat wel goed?
Dat is prima en heb je met 6x550Wp een mooie 3300Wp per kant. Zelfs meer dan 8x370.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rumour93
Het was met de gekregen aanwijzingen even afwegen maar uiteindelijk ga ik voor het volgende systeem: full black panelen van 370-400 Wp (6 per kant, portrait, merk en model afhankelijk van voorraad en prijs), 1 fase 2string hybride omvormer (ivm mogelijke accu uitbreiding), 1 fase 4mm2 en data naar de schuur en montage Van der Valk stokschroeven. Dit in verband met: minimale aantal dakbalken toevoegen, best mogelijke Wp/EUR prijs, her en der voldoende voorraad (excl omvormer) en zelf lekker te installeren.

Die 550Wp panelen passen qua formaat perfect maar de uitstraling (ivm niet full black) helaas niet. Het zit teveel in het zicht.
Pagina: 1