Beste home automatiseringspakket voor mij*

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpeter
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 31-01 11:18
hallo allemaal.

ik wil zelf men huis gaan automatiseren met deels al spullen die ik heb ligen.
ik heb op men raspbery pi 3b een arduino , zwave gen 5 en een unipi 1.1 aan ge sloten.
op de arduino worden onder meer extra relays aan ge sloten en ook anologe en digitale sensoren.
ik wil dus van de arduino zowel dingen kunnen schakelen met men home systeem als ook sensor data kunnen uitlezen.
ook wil ik mijn unipi kunnen schakel en aan ge slote sensoren kunnen uitlezen met men home automatienering.

ik ben al aan het puzzelen ge weest met domoticz en met jeedom maar helaas krijg ik bij het ene pakket de arduino niet werkende en bij het andere pakket juist de unipi niet werkende.
men vraag is nu welke software voor home automatisering kan ik het beste gebruiken.
het liefst dus software die kan werken me:
- arduino via serial ( liefst gewoon een variable kunnen uit lezen die hij van arduino ontvangen of juist een variable schrijven naar arduino)
- kan werken met men unipi 1.1
- kan communiceren met een 2de raspbery pi
- eventueel kan werken met z-wave aparaten

hopelijk kan iemand me op weg helpen

groeten: peter

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:07
check homeseer eens, die heeft in ieder geval een arduino plugin.
volgens mij 30 dagen gratis te proberen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Dit heeft niets met serieuze homeautomatisering te maken. Maak eerst is een plan (wensen/eisen), een ontwerp en ga dan is nadenken over welke software/hardware je nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpeter
akatar schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:42:
check homeseer eens, die heeft in ieder geval een arduino plugin.
volgens mij 30 dagen gratis te proberen
ik heb deze net even op gezocht op google echter wat ik er uit op maak is dat je naar 30 dagen voor homeseer moet betalen maar ook nog eens apart voor de arduino plugin en dat word voor mij tog wel erg prijzig helaas.
de rede dat ik juist het allemaal zelf wil maken met arduino's raspbery pi's en lose sensoren en relays is dat ik helemaal klaar ben met de koop spullen die dan naar paar jaar de fabrikant dood leuk zegt we onderstuinnen het niet meer en dat het dan dus ook niet of niet goed meer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Kijk dan naar KNX. Open standaard met veel leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
superpeter schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:29:
[...]

ik heb deze net even op gezocht op google echter wat ik er uit op maak is dat je naar 30 dagen voor homeseer moet betalen maar ook nog eens apart voor de arduino plugin en dat word voor mij tog wel erg prijzig helaas.
de rede dat ik juist het allemaal zelf wil maken met arduino's raspbery pi's en lose sensoren en relays is dat ik helemaal klaar ben met de koop spullen die dan naar paar jaar de fabrikant dood leuk zegt we onderstuinnen het niet meer en dat het dan dus ook niet of niet goed meer werkt.
Ok, het is een geld ding dus.
Dan blijft over home assistent of domoticz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
of node red natuurlijk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:42

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

superpeter schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:29:
Paar opmerkingen/tips hierover:
  • Zelfbouw is niet de enige optie om niet afhankelijk te zijn van een fabrikant. Als je producten pakt die geen gebruik maken van de cloud zit je ook al goed. Als jij een zigbee-relais koopt en de fabrikant gaat volgende week failliet, dan blijft je relais gewoon prima werken. Iets als Z2M (wat bijvoorbeeld goed samenwerkt met HA) ondersteunt op dit moment ruim 2300 devices waarbij je geen last hebt van een fabrikant die failliet gaat of stopt met z'n clouddienst. Zelfde voordeel geldt natuurlijk ook voor Z-wave
  • Werken met Arduino's is een beetje.. oldskool. Het werkt wel, maar eigenlijk is vrijwel elke zelfbouwer de laatste jaren overgestapt op ESP's voor een paar euro per stuk. Grote voordeel daarvan is dat je ze via wifi kunt aansturen, dus niet overal en nergens Pi's moet gaan plaatsen om met de Arduino's te communiceren. Voor bijvoorbeeld sensoren in verschillende kamers is het wel erg makkelijk dat je alleen voor de voeding hoeft te zorgen (usb of batterij), via wifi komt de data toch wel bij je centrale server.
  • Meerdere Pi's zou je bij een gemiddeld huis dus niet nodig hoeven te hebben. Eén Pi waarop je centrale domotica-software draait is genoeg. Op meerdere plekken Pi's neerzetten omdat je op die plekken sensoren of actuatoren wil aansturen is niet efficiënt, zowel qua stroomverbruik als qua aanschafprijs.
  • Zou je je shift-toets kunnen checken? Hij lijkt kapot te zijn gegaan na de eerste hoofdletter in de topictitel. Dit soort teksten zonder hoofdletters (en komma's) leest erg vermoeiend ;)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpeter
Gizz schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 11:57:
[...]

Paar opmerkingen/tips hierover:
  • Zelfbouw is niet de enige optie om niet afhankelijk te zijn van een fabrikant. Als je producten pakt die geen gebruik maken van de cloud zit je ook al goed. Als jij een zigbee-relais koopt en de fabrikant gaat volgende week failliet, dan blijft je relais gewoon prima werken. Iets als Z2M (wat bijvoorbeeld goed samenwerkt met HA) ondersteunt op dit moment ruim 2300 devices waarbij je geen last hebt van een fabrikant die failliet gaat of stopt met z'n clouddienst. Zelfde voordeel geldt natuurlijk ook voor Z-wave
  • Werken met Arduino's is een beetje.. oldskool. Het werkt wel, maar eigenlijk is vrijwel elke zelfbouwer de laatste jaren overgestapt op ESP's voor een paar euro per stuk. Grote voordeel daarvan is dat je ze via wifi kunt aansturen, dus niet overal en nergens Pi's moet gaan plaatsen om met de Arduino's te communiceren. Voor bijvoorbeeld sensoren in verschillende kamers is het wel erg makkelijk dat je alleen voor de voeding hoeft te zorgen (usb of batterij), via wifi komt de data toch wel bij je centrale server.
  • Meerdere Pi's zou je bij een gemiddeld huis dus niet nodig hoeven te hebben. Eén Pi waarop je centrale domotica-software draait is genoeg. Op meerdere plekken Pi's neerzetten omdat je op die plekken sensoren of actuatoren wil aansturen is niet efficiënt, zowel qua stroomverbruik als qua aanschafprijs.
  • Zou je je shift-toets kunnen checken? Hij lijkt kapot te zijn gegaan na de eerste hoofdletter in de topictitel. Dit soort teksten zonder hoofdletters (en komma's) leest erg vermoeiend ;)
Wat de hoofdletters en zo zal ik er op proberen te letten.

Wat het betreft van sensoren en relays die draadloos werken zonder cloud zou dat zeker een oplossing KUNNEN zijn echter heb ik hier nog zoveel werkende zooi liggen dat ik dat liever eerst gebruik en als ik dan te kort kom is bij nieuwkoop het zeker een overweging.

Ook vind ik het wel erg leuk om zelf met elektronica te experimenteren en knutselen en daar zit voor mij dus ook gewoon een stukje dat ik het ook beetje zelf wil maken.

Wat de opmerking betreft dat het een geld dingetje is geef ik je deels gelijk.
Wil best wel een keer er wat geld in steken maar het moet wel rieel blijven en tja helaas ik heb niet egt de inkomsten dat ik makkelijk met geld meteen alles kan kopen en moet dus wel ergens soms dingen op de lange baan zetten van wegen kosten en dan is het zelfbouw soms goedkoper zeker als je al van alles hebt liggen aan knutsel spul
Pagina: 1