Zigbee plafondspot 30mm hoogte?! Of wat anders?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:28

Rincewind

Take me in your arms tonight

Topicstarter
Ik ben bezig met het ontwerpen (en vervolgens laten maken via opmaatzagen.nl) van een wandkast. Ik ben dus deels gebonden door de mogelijkheden die zij bieden voor het ontwerpen van een wandkast. In deze kast wil ik verlichting hebben die via zigbee te besturen is zodat het opgenomen kan worden in de rest van het verlichtingsplan wat geregeld wordt via HA. Dus idealiter RGBW en dimbaar per lamp.

Ledstrips zijn al afgevallen omdat het teveel werk is om deze op een goede manier in te bouwen na aflevering van de kast. Spots zijn af-fabriek wel mogelijk (zij boren het gat voor) alleen met een maximale inbouwhoogte van 3cm/30mm. En die zijn niet te vinden ben ik bang: alle inbouwspots die ik heb gevonden zijn 45mm of hoger.

Enige wat ik kan bedenken is gewone 'domme' spots plaatsen en dan die weer aansluiten op een smart socket. Maar dan zijn de lampen niet dimbaar en zeker geen RGBW.. Of per lamp een Sonoff ZBMini te koppelen en aan te sluiten.

Wie heeft een slimme oplossing voor dit probleem?

Fan van Bokkiewokkie and the Three Degrees

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18-09 15:28
Je zou wellicht ook de IKEA led kastverlichting kunnen overwegen? Deze zijn via de drivers prima via Zigbee aan te sturen, niet RGB wel dimbaar en verkrijgbaar in meerdere maten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
Revaes schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:19:
Je zou wellicht ook de IKEA led kastverlichting kunnen overwegen? Deze zijn via de drivers prima via Zigbee aan te sturen, niet RGB wel dimbaar en verkrijgbaar in meerdere maten.
Bedoel je die tradfri-compatibele verlichting? Daar hebben we in de keuken een setje van hangen en dat bevalt niet echt. Het hangt wel in HA maar verliest regelmatig de verbinding waardoor de remote weer niet goed werkt. Plus je kan ze niet mooi wegwerken in de kast: je blijft altijd een ledstrip of opbouwspot in het zicht zien. Ik wil idealiter de lampen wegwerken in de bovenkant van een vak c.q. plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:39

bakvis

Tweakers.Nerd

Misschien is dit een optie? Geen zigbee maar klik aan klik uit (waarschijnlijk 433mhz). Maar ze werken met een losse driver die waarschijnlijk wel te vervangen is door een generieke zigbee variant..? Inhouwhoogte is slechts 15mm

https://www.ledinbouwspotsleds.nl/Complete-set-van-3-stuks-5-watt-zwarte-dimbare-veranda-/-serre-LED-inbouwspots-IP44-spat-waterdicht?gclid=Cj0KCQjwio6XBhCMARIsAC0u9aEvFdi00drcBfpvTduIY0_2_5Q2Qr5_EqmJQmxwGQ3JtFxM9H2cA8gaAsSVEALw_wcB

[ Voor 56% gewijzigd door bakvis op 29-07-2022 13:02 ]

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
bakvis schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:01:
Misschien is dit een optie? Geen zigbee maar klik aan klik uit (waarschijnlijk 433mhz). Maar ze werken met een losse driver die waarschijnlijk wel te vervangen is door een generieke zigbee variant..? Inhouwhoogte is slechts 15mm

https://www.ledinbouwspot...pots-IP44-spat-waterdicht
Even los van de prijs heb ik geen idee of ik de driver zomaar kan vervangen van deze set. Het zet me wel aan het denken: bij deze set hebben ze 1 driver voor 3 spots. Zijn er zigbee drivers voor meerdere lampen te koop? Dan kan ik simpele spots plaatsen en die achter een zigbee driver koppelen die ik ergens wegwerk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:39

bakvis

Tweakers.Nerd

Rincewind schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:19:
[...]

Even los van de prijs heb ik geen idee of ik de driver zomaar kan vervangen van deze set. Het zet me wel aan het denken: bij deze set hebben ze 1 driver voor 3 spots. Zijn er zigbee drivers voor meerdere lampen te koop? Dan kan ik simpele spots plaatsen en die achter een zigbee driver koppelen die ik ergens wegwerk..
Robbshop heeft inbouw Zigbee schakelaars die kunnen dimmen en gaan tot 400 watt. Daar kun je dus makkelijk meerdere lampen op aansluiten.

Wanneer je bij ledinbouwshop een aantal lage inbouw 230v spits koopt ben je er ook denk ik. Zie onderstaand:
https://www.ledinbouwspot...wspots/lage-inbouwdiepte/

Mijn Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maestro
  • Laatst online: 17-09 22:18

Maestro

Verder met Jefferson vliegtuig

Out-of-the-box idee: LumiTiles?

Wire telegraph is a kind of a very, very long cat. You pull his tail in NYC and his head is meowing in LA. Do you understand this? And radio operates the same way: you send signals here, they receive them there. The only difference is there's no cat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincewind

Rincewind

Topicstarter
Interessant! Die kende ik niet. Zo te zien een vierkant frame wat je in de muur plaatst en daar die tile in klikt/zet. In mijn geval dus in de bovenkant van mijn vak. Ik weet alleen niet of dit voldoende licht geeft en die prijs! Ik heb er dan 6 nodig.. Eens kijken of er niet een of andere iets goedkopere variant van te vinden is want zo te zien hebben ze de lampen in serie geschakeld achter een zigbee controller en daar weer de trafo aan vast zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6X7FdijoIuPph7fGdI9FQPeRZTg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/cFEKVlqiwDRQZWlL1UJDqvdU.jpg?f=user_large
En dat lijkt weer erg op een eerder idee in mijn reactie aan @bakvis
bakvis schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:41:
Robbshop heeft inbouw Zigbee schakelaars die kunnen dimmen en gaan tot 400 watt. Daar kun je dus makkelijk meerdere lampen op aansluiten.

Wanneer je bij ledinbouwshop een aantal lage inbouw 230v spits koopt ben je er ook denk ik. Zie onderstaand:
https://www.ledinbouwspot...wspots/lage-inbouwdiepte/
Dit klinkt inderdaad als een mogelijke oplossing: Simpele spotjes in serie aan een zigbee controller en daar weer een trafo bij. Nu alleen zo'n setje zie te vinden c.q. samen stellen.

En die verkopen ze dus ook bij Paulman zo te zien... :) En misschien is dit ook wel een betaalbare oplossing.

[ Voor 31% gewijzigd door Rincewind op 29-07-2022 14:38 ]

Pagina: 1