Nieuw scherm voor 30 jaar oude industriële aansturing

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje88
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 25-09 11:43
Beste mede tweakers :)

Ik zit momenteel met het probleem dat het CRT scherm van een oude industriele machine aansturing steeds slechter begint te worden. Dit is een inbouw scherm dat aangesloten zit via een BNC aansluiting (enkel de G van RGB).

Nu kan ik hetzelfde Siemens scherm 2e hands wel krijgen, maar enkel tegen torenhoge bedragen en waarschijnlijk ook 30 jaar oud.

Nu heb ik na wat online zoeken dit scherm gevonden met... jawel.. een BNC aansluiting.

Nu vraag ik me alleen af aangezien dit scherm maar een BNC input heeft (geen RGB) of dit gaat werken? Of moet hier toch een omvormer aan (Component/Composiet)?

Hier wat foto's van de huidige vintage situatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4QXS_A3eQEST_jPBiURrZxMYTZ4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GKfyKYnK9LPwzHL7S2e5n6N1.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/do1NSkDUmWhfmD4ERyMyqKE9XtA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iWKoGo3YRFjSwPSLmgMPMUIV.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picknickmand
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 29-09 16:20
Ik denk niet dat je enkel aan de type connector kan afleiden wat voor signaal er nu precies naar de monitor gaat. Om welke "oude industriele machine" gaat het hier?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 05:39
Dit is gewoon een composiet videosignaal. En het feit dat het op de groene pin zit aangesloten onderschrijft dit. Deze monitor kan ook een analoog RGB signaal aan met Sync on Green. En dat zal werken als het op deze manier is aangesloten en dan gevoed wordt met een monochroom composiet signaal.

De gekozen monitor zal dit dan als een monochroom (z/w) signaal weergeven.

Als het een kleurenscherm is, dan zal het nieuwe beeldscherm dit ook in kleur weergeven.

Ik ben niet op de hoogte van een andere standaard om beeld via 1 signaal door te geven en wat ook 30 jaar geleden al bestond.

En als je het wil testen, pak een oud scherm. Ook een hele oude lcd tv kan nog een composiet ingang hebben. Misschien weet je ergens nog wat te staan.

En als de lichtopbrengst van je CRT minder wordt heb ik nog wel een CRT-rejuvenator staan om de beeldbuis weer nieuw leven in te blazen. >:)

[ Voor 24% gewijzigd door Skynett op 28-07-2022 12:24 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Picknickmand
Skynett schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:18:
Dit is gewoon een composiet videosignaal. En het feit dat het op de groene pin zit aangesloten onderschrijft dit. Deze monitor kan ook een analoog RGB signaal aan met Sync on Green. En dat zal werken als het op deze manier is aangesloten en dan gevoed wordt met een monochroom composiet signaal.
Dat idee had ik ook al, in dat geval zijn er genoeg schermen te vinden met de juiste ingang. Je hebt waarschijnlijk even een adapter nodig zodat je niet vast zit aan de BNC aansluiting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L2ldZ0vJ_RI5DUf-oVev5ASJFis=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mDI0zCYppk33DIrTGrxOkNT0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:46
Wat begint er precies slecht te worden aan het huidige scherm? Als het beeld niet helder genoeg meer is, misschien kun je dan aan beide kanten de kabel ompluggen naar de "R", zodat het rode kleursignaal gebruikt wordt? Maar misschien is dit te simpel gedacht van mij.

[ Voor 10% gewijzigd door ThinkPad op 28-07-2022 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje88
Picknickmand schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:10:
Ik denk niet dat je enkel aan de type connector kan afleiden wat voor signaal er nu precies naar de monitor gaat. Om welke "oude industriele machine" gaat het hier?
Het gaat om een lasrobot en de aansturing is allemaal Siemens. Deze machine is destijds volledig op maat gebouwd. Verdere details heb ik niet, zijn lastig te vinden :)
Skynett schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:18:

De gekozen monitor zal dit dan als een monochroom (z/w) signaal weergeven.

Als het een kleurenscherm is, dan zal het nieuwe beeldscherm dit ook in kleur weergeven.

Ik ben niet op de hoogte van een andere standaard om beeld via 1 signaal door te geven en wat ook 30 jaar geleden al bestond.

En als je het wil testen, pak een oud scherm. Ook een hele oude lcd tv kan nog een composiet ingang hebben. Misschien weet je ergens nog wat te staan.

En als de lichtopbrengst van je CRT minder wordt heb ik nog wel een CRT-rejuvenator staan om de beeldbuis weer nieuw leven in te blazen. >:)
Bedankt. Ik zal mijn gevonden scherm eens bestellen, ik kan altijd gratis testen!

Zoals bij zoveel bedrijven, het is blijkbaar grote paniek als dit scherm helemaal stopt met functioneren en de besturing laten ombouwen naar iets moderns is te duur 8)7
ThinkPad schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:36:
Wat begint er precies slecht te worden aan het huidige scherm? Als het beeld niet helder genoeg meer is, misschien kun je dan aan beide kanten de kabel ompluggen naar de "R", zodat het rode kleursignaal gebruikt wordt? Maar misschien is dit te simpel gedacht van mij.
Nou je merkt gewoon dat alles op is aan het scherm en er nog amper contrast aanwezig is waardoor alles slecht leesbaar is. Mag ook wel na 30 jaar en uitgaande van gemiddeld 16 branduren per dag heeft deze er toch 175.000 uren opzitten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:16
Ruudje88 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:30:

Zoals bij zoveel bedrijven, het is blijkbaar grote paniek als dit scherm helemaal stopt met functioneren en de besturing laten ombouwen naar iets moderns is te duur 8)7

[...]

Nou je merkt gewoon dat alles op is aan het scherm en er nog amper contrast aanwezig is waardoor alles slecht leesbaar is. Mag ook wel na 30 jaar en uitgaande van gemiddeld 16 branduren per dag heeft deze er toch 175.000 uren opzitten :+
Herkenbaar helaas. Het is mijn vak om door dit soort bullshit heen te prikken en ondernemers een spiegel voor te houden en tot de kern van het probleem te komen. Uiteindelijk draait het allemaal om geld.

Ik zou eens vragen:
- hoeveel omzet er misgelopen wordt als dit apparaat van 30 jaar het acuut en onherstelbaar begeeft
- hoeveel manuren het extra kost om workarounds uit te voeren
- wat de reputatieschade is als trouwe klanten ineens x weken extra moeten wachten
- overige impact (ik ken je sector niet)

Zet dit af tegen de kosten van een nieuwe, een modernisering van de oude of het tijdelijk inhuren van een alternatief en je hebt een business case (of niet).

Klinkt wel als een kwaliteitsmasjientje! 30 jaar and counting dat zie je niet bij consumentenspul zoals ik gewend ben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Ruudje88 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:30:
Die levensduur is goed mogelijk met een (monochrome) CRT. En daarbij valt het energieverbruik ook nog reuze mee. 8)

Koop er maar gelijk een stuk of 5 van die nieuwe, dan kan je weer 30 jaar vooruit. :+

@HenkEisDS ,
Helemaal waar wat je zegt, maar waarschijnlijk werkt TS bij een bedrijf waar helemaal niemand zich hiermee bezig houdt. (Zoals bij de meeste bedrijven) En waarschijnlijk heeft het ook nog nooit tot grote problemen geleid.

Ergens toch raar, want die Siemens zal destijds een godsvermogen hebben gekost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:46

Onbekend

...

Grote kans dat op die coax-aansluitingen gewoon een standaard "vga"-signaal staat.
Misschien dat het gewoon werkt met een BNC to VGA adapter naar een normale monitor toe.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Picknickmand
Onbekend schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:03:
Grote kans dat op die coax-aansluitingen gewoon een standaard "vga"-signaal staat.
Misschien dat het gewoon werkt met een BNC to VGA adapter naar een normale monitor toe.
Standaard VGA gebruikt twee losse sync lijnen. Je zal dan iets van een actieve adapter nodig hebben om het signaal om te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Kijk hier eens of je Siemens hier tussen staat. Dan kunnen we wat meer info achterhalen. Ze hebben een hele rits verschillende schermen gemaakt.

Maar de belangrijkste vraag, is het nou een monochroom scherm of niet?

EDIT: Link toegevoegd 8)7

[ Voor 23% gewijzigd door Skynett op 28-07-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 07:02

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Skynett schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:38:
Kijk hier eens of je Siemens hier tussen staat. Dan kunnen we wat meer info achterhalen. Ze hebben een hele rits verschillende schermen gemaakt.

Waar is hier :+

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 08:43
Als je geen scherm hebt met een composite aansluiting kun je het met een adapter proberen op een LCD monitor met een VGA (d-sub) aansluiting.

[ Voor 70% gewijzigd door Djarune op 28-07-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruudje88
Skynett schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:38:

EDIT: Link toegevoegd 8)7
Is monochrome inderdaad.

Deze is het: SINUMERIK 805

Bedankt voor deze handige link ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Ruudje88 op 29-07-2022 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-09 13:05

Nutral

gamer/hardware freak

Ruudje88 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:12:
[...]

Is monochrome inderdaad.

Deze is het: SINUMERIK 805
Volgens een handleiding die ik er even van kan vinden is het een 640x480 scherm met G/Composite aansluiting. dus ik vermoed dat een composiet scherm ook werkt.

Je zou ook een composite -> hdmi converter kunnen kopen. dan kun je er elk scherm aan hangen en testen.

https://support.industry....dti=0&pnid=14641&lc=en-DE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Nu is duidelijk dat alleen de Sync composiet is, maar het is geen composiet videosignaal zoals ik eerder dacht.

De scanfrequentie van een composiet videosignaal is 15,675khz (interlaced) en de scanfrequentie van je VGA uitgang is waarschijnlijk 31khz progressive.

Een normale composiet videoingang, zeg maar de gele tulp stekker, zal dit niet kunnen weergeven. Je moet inderdaad een vga ingang hebben die geschikt is voor composiet SoG, en anders een kleine sync converter er voor die de SoG omzet naar een separate H en V sync. Denk aan iets van extron oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gravitone
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 17-02 18:41
Skynett schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 14:42:
Nu is duidelijk dat alleen de Sync composiet is, maar het is geen composiet videosignaal zoals ik eerder dacht.

De scanfrequentie van een composiet videosignaal is 15,675khz (interlaced) en de scanfrequentie van je VGA uitgang is waarschijnlijk 31khz progressive.

Een normale composiet videoingang, zeg maar de gele tulp stekker, zal dit niet kunnen weergeven. Je moet inderdaad een vga ingang hebben die geschikt is voor composiet SoG, en anders een kleine sync converter er voor die de SoG omzet naar een separate H en V sync. Denk aan iets van extron oid.
Dat is een complete lap onzin. Er is 1 kabel die op de huidige monitor is aangesloten, 1 enkele BNC connector, en bevat slechts 1 ader. Er zal dus zowel H/V sync als luma tegelijk door die kabel moeten gaan om beeld te krijgen. Dit is dus gewoon een composiet video signaal. Er is hier geen VGA aansluiting of kabel te bekennen, dus je kan ook op geen enkele manier stellen dat het hier een 31khz signaal betreft. sterker nog, composiet 31khz is nooit ergens geimplementeerd, het kan niet anders dan dat dit een 15khz signaal betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
gravitone schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 16:45:
[...]

Dat is een complete lap onzin. Er is 1 kabel die op de huidige monitor is aangesloten, 1 enkele BNC connector, en bevat slechts 1 ader. Er zal dus zowel H/V sync als luma tegelijk door die kabel moeten gaan om beeld te krijgen. Dit is dus gewoon een composiet video signaal. Er is hier geen VGA aansluiting of kabel te bekennen, dus je kan ook op geen enkele manier stellen dat het hier een 31khz signaal betreft. sterker nog, composiet 31khz is nooit ergens geimplementeerd, het kan niet anders dan dat dit een 15khz signaal betreft.
Ik heb het over Composite sync, dat is namelijk Sync on Green wat hier is toegepast. Dat is iets heel anders dan composite video. Wordt ook wel RGsB genoemd. En dan heb je maar 1 touwtje, de Gs nodig om monochroom beeld weer te geven.

Dit alles gebaseerd op het feit dat er een VGA videokaart gebruikt wordt voor de aansturing zoals in de documentatie staat.

Edit: Hier is meer uitleg te vinden:
Wikipedia: Component video sync

[ Voor 18% gewijzigd door Skynett op 29-07-2022 16:54 ]

Pagina: 1