Accu leeg/stotterende motor/nieuwe accu/start niet meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08-01-2023
Beste lezers,

Enkele dagen geleden was mijn accu leeg gaan staan doordat ik de parkeerlichten aan had laten staan.
Auto (Ford Mondeo wagon, 1,8 - MK3, 2006) gejumpstart via startkabels en andere auto. Liep gelijk weer als een trein.
Ongeveer 50 km gereden zonder problemen totdat ik ineens het lampje van de accu zag branden. Enkele km laater begon de motor te stotteren. Dit bleef de motor doen tot ik thuis was. éénmaal viel de motor uit bij stoplicht.

Volgende dag een nieuwe accu gehaald (de origineel was oud) in de hoop dat dit het probleem zou oplossen.
Nieuwe accu erin, start de motor, slaat aan, maar valt na enkele seconden weer uit. Probeer opnieuw te starten, maar hoor nu helemaal niets meer. Zelfs geen tik, tik, tik van de starter. Heb toen de oude accu teruggezet om te zien of dit verschil maakte maar helaas. Dashbordlampjes branden wel, koplampen branden vol...dus accu lijkt niet het probleem te zijn.

Diverse bronnen geraadpleegd en tot nu toe lijkt het een kapotte starter te zijn. Toch knaagt er iets in mij dat het iets anders of iets meer kan zijn.
Graag hoor ik jullie input, kennis van zaken, expertise hierin.

Alvast mijn dank!

[ Voor 3% gewijzigd door Roadtonowhere op 28-07-2022 11:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:25
Pak even een multimeter en meet eerst even de accuspanning en laadspanning op de polen met de motor uit en aan. Te toevallig dat nu ineens de starter het begeven heeft.

[ Voor 23% gewijzigd door pennywiser op 28-07-2022 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een stotterende motor heeft niks met de startmotor te maken dus die zal het niet zijn.
Klinkt eerder als een elektrisch probleem, misschien iets losgetrokken tijdens het jumpstarten?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dentheman
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:31

Dentheman

Zie signature

Staat je accu goed vast? Heb je de stekker goed vastgedraaid op de accupolen?

Zie ondertitel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
Juup schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:09:
Een stotterende motor heeft niks met de startmotor te maken dus die zal het niet zijn.
Klinkt eerder als een elektrisch probleem, misschien iets losgetrokken tijdens het jumpstarten?
Ik heb gekeken of alles goed vast zit en kan inderdaad niets vinden dat evt los is geschoten.
Polen van accu zitten goed vast, accu zelf ook.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Klinkt toch echt alsof het in de dynamo zit. Ik zou daar beginnen met doormeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
TMDC schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:15:
Klinkt toch echt alsof het in de dynamo zit. Ik zou daar beginnen met doormeten.
Ga ik vandaag doen samen met het doormeten van de accuspanning/laadspanning.
Ik laat het weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
pennywiser schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:05:
Pak even een multimeter en meet eerst even de accuspanning en laadspanning op de polen met de motor uit en aan. Te toevallig dat nu ineens de starter het begeven heeft.
Hmmm...Laadspanning kan ik niet doormeten omdat de auto niet meer start.
Maar, het lijkt mij dat de acuu wel wordt opgeladen gezien de accu zelf aangeeft vol (geladen) te zijn (groen lampje). Wel kan ik straks de spanning van de accu zelf opmeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Roadtonowhere schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:26:
[...]

Hmmm...Laadspanning kan ik niet doormeten omdat de auto niet meer start.
Maar, het lijkt mij dat de acuu wel wordt opgeladen gezien de accu zelf aangeeft vol (geladen) te zijn (groen lampje). Wel kan ik straks de spanning van de accu zelf opmeten.
Aanduwen of -trekken of weer met de kabels bij de buren bv.

[ Voor 5% gewijzigd door pennywiser op 28-07-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
pennywiser schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:29:
[...]

Aanduwen of -trekken of weer met de kabels bij de buren bv.
Aanduwen/trekken is wat moeilijk hier gezien de sterke helling. durf ik niet aan te beginnen.
Jumpstarten heb ik wederom geprobeerd maar gaf geen kik.
Wat ik reeds beschreef brand alles naar behoren...lampjes enzo...

Enig idee hoe ik kan constateren of de dynamo kaduuk is zonder de auto te kunnen starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Roadtonowhere schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:34:
[...]

Aanduwen/trekken is wat moeilijk hier gezien de sterke helling. durf ik niet aan te beginnen.

Enig idee hoe ik kan constateren of de dynamo kaduuk is zonder de auto te kunnen starten?
Dan zou het inderdaad ook startmotor kunnen zijn. Heb je wegenwacht? Laat die even komen.

Anders lokaliseer de startmotor en geef er 2 of 3 tikken met een hamer op en probeer het nog eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KwepsjIrrpel
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12-08 16:04
Mn pa heeft ditzelfde issue gehad met zijn Ford B-Max na het overstarten. Uiteindelijk na vele bezoekjes aan garages, zowel Ford dealer als vakgarages een accu gekocht die boven de max lag wat Ford aangaf en geen issues meer gehad sindsdien. Wellicht is het het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
KwepsjIrrpel schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:38:
Mn pa heeft ditzelfde issue gehad met zijn Ford B-Max na het overstarten. Uiteindelijk na vele bezoekjes aan garages, zowel Ford dealer als vakgarages een accu gekocht die boven de max lag wat Ford aangaf en geen issues meer gehad sindsdien. Wellicht is het het proberen waard.
Bedoel je hogere capaciteit of hogere startkracht? of beiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:14
Roadtonowhere schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:34:
[...]

Als de auto geen kik geeft bij het krijgen van starthulp (ervanuitgaande dat dat geen twingo 0.8 is) dan is het waarschijnlijk verstandig even de zekeringen (en startrelais) te bekijken.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Roadtonowhere schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:43:
[...]

Bedoel je hogere capaciteit of hogere startkracht? of beiden?
Is altijd beide, welke heb je nu? Iets van 60-70Ah of heb je minder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
pennywiser schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:24:
[...]

Is altijd beide, welke heb je nu? Iets van 60-70Ah of heb je minder ?
Nu zit er in: 54 ah / 510 CCA

Zojuist zekeringen/relais nagelopen en kon geen mankementen vinden.
Ook andere sleutel geprobeerd (las dat dit ook nog wel eens de magische slag kon zijn) Maar helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Roadtonowhere Het relais is het dingetje dat je klik,klik,klik hoort doen bij een niet-succesvolle startpoging of te lage capaciteit om de startmotor uberhaubt te laten draaien.

Heb ik het verkeerd begrepen dat je dat niet hoort? Heb je relais doorgemeten met een multimeter? Wat is de huidige spanning van de accu?
De startmotor zelf kan natuurlijk ook de oorzaak zijn, komt daar wel spanning aan?

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Roadtonowhere schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:37:
[...]

Nu zit er in: 54 ah / 510 CCA

Zojuist zekeringen/relais nagelopen en kon geen mankementen vinden.
Ook andere sleutel geprobeerd (las dat dit ook nog wel eens de magische slag kon zijn) Maar helaas...
Is aan de (te) lichte kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
Raymond P schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:46:
@Roadtonowhere Het relais is het dingetje dat je klik,klik,klik hoort doen bij een niet-succesvolle startpoging of te lage capaciteit om de startmotor uberhaubt te laten draaien.

Heb ik het verkeerd begrepen dat je dat niet hoort? Heb je relais doorgemeten met een multimeter? Wat is de huidige spanning van de accu?
De startmotor zelf kan natuurlijk ook de oorzaak zijn, komt daar wel spanning aan?
Dat nog niet. Kan ik zo doen.
Huidige accu spanning zit op 12.4
of de startmotor spanning krijgt weet ik niet. Maar, ik neem aan dat wanneer de relais kaduk is dat de starter geen spanning kan krijgen. Wie weet is het dus de relais gezien er inderdaad geen tik, tik te horen is.

@pennywiser dank je voor de tip. Dan ga ik sowieso op zoek naar een accu met hoger vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
  • Laatst online: 13-09 09:01
Bij sommige auto's moet je ook de accu inleren. Vooral bij een auto met start/stop systeem is dat het geval. Zie ook https://www.mijngrossier.nl/nieuwe-accu-inleren-of-niet/

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je start zou de accuspanning in moeten zakken. Als jij de accuspanning meet en iemand anders laat starten, zie je of dat gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
BugBoy schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 14:00:
Bij sommige auto's moet je ook de accu inleren. Vooral bij een auto met start/stop systeem is dat het geval. Zie ook https://www.mijngrossier.nl/nieuwe-accu-inleren-of-niet/
Deze uit 2006 echt niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
Roadtonowhere schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:36:
[...]

@pennywiser dank je voor de tip. Dan ga ik sowieso op zoek naar een accu met hoger vermogen.
Mag wel 65 of 74 Ah en neem bij voorkeur een Varta of Bosch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 28-01-2023
Een paar auto's terug had ik eens dat het starten steeds moeizamer ging , terwijl de accu gemeten in goede staat was en de dynamo gewoon goed laadde.
Bleek een startmotor te zijn met gare wikkelingen die steeds meer stroom ging trekken..en steeds minder puf had.
De auto startte nog wel omdat het een oude stinkdiesel was die ongevoelig was voor het inzakken van spanning tijdens het starten, ik kan me voorstellen dat sommige benzinemotoren daar wel gevoelig voor zijn.
Een zwaardere accu helpt niet bij zulke dingen, een flinke benzinemotor zou, als alles verder in orde is gewoon moten starten met een 50AH accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
TBTL schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:36:
Als je start zou de accuspanning in moeten zakken. Als jij de accuspanning meet en iemand anders laat starten, zie je of dat gebeurt.
Moet de auto alleen dus wel aan de start krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
Voorop mijn dank voor iedereen die meedenkt. Helpt echt om een en ander helder te krijgen wat hier loos kan zijn. Ook al is het nog niet helder :)

Kleine update: Ik heb alle zekeringen die iets te maken hebben met het starten doorgemeten en allemaal waren prima. Enigste die ik niet kon doormeten was de relais R10 (klein zwart doosje). Iemand tips hoe ik deze kan doormeten? Ik heb de plus/min tegen de diverse pootjes aangehouden maar geen meting.

Accu nogmaals doorgemeten en deze blijft netjes op de 12.4

Ook geprobeerd om de startmotor te testen (in dit filmpje wordt dit netjes uitgelegd bij 3:33: YouTube: De startmotor inspecteren zonder hem te demonteren | AUTODOC tips) Maar daar kwam ik in geen mogelijkheid bij. Wellicht morgen wanneer ik tijd heb om de krik eronder te zetten en wat plaatwerk weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
Weet iemand trouwens waar je relais kunt kopen?
Ik was bij de ford dealer maar die vraagt er ruim 60 euro voor. Wellicht kan dat goedkoper.

het betreft: V23136-B1-X66 12V / 40A.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Roadtonowhere schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:30:
[...]

Moet de auto alleen dus wel aan de start krijgen :)
Een startpoging bedoel ik, dat is voldoende. De startmotor trekt zoveel stroom dat je dat terugziet in de lagere accuspanning. Als de spanning zakt, weet je dat de startmotor het in ieder geval probeert.

[ Voor 26% gewijzigd door TBTL op 28-07-2022 20:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Niet online
Roadtonowhere schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:45:
Weet iemand trouwens waar je relais kunt kopen?
Ik was bij de ford dealer maar die vraagt er ruim 60 euro voor. Wellicht kan dat goedkoper.

het betreft: V23136-B1-X66 12V / 40A.
Autorelais
Nominaal 12 V
Schakelstroom 40 A (mag ook meer zijn)
1 contact NO (normally open)
Met weerstand parallel aan spoel om spanningspieken te voorkomen
4 pennen (soms past een relais met 5 pennen ook, dan wordt de 5e pen simpelweg niet gebruikt - de wijze waarop de pennen zijn aangesloten moet wel overeenkomen, geen idee of dit gestandaardiseerd is)

Dit lijkt te voldoen:
https://www.conrad.nl/nl/...dc-40-a-1x-no-503997.html

Als je met bovenstaande omschrijving naar de plaatselijke automaterialenzaak gaat (bijv. Brezan) kan die je ook helpen. 8-15 euro is een gebruikelijke prijs.

[ Voor 22% gewijzigd door TBTL op 29-07-2022 08:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keezx
Starten zal 99% zeker niet van zo'n relais afhangen, het startrelais is een zware magneetschakelaar bij de startmotor ingebouwd en kan je meestal niet los vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
Keezx schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 10:43:
Starten zal 99% zeker niet van zo'n relais afhangen, het startrelais is een zware magneetschakelaar bij de startmotor ingebouwd en kan je meestal niet los vervangen.
Klopt. Echter heb ik het over het zwarte blok relais dat in de zekeringsdoos zit naast de accu. Daar zitten uiteindelijk 3 zekeringen/relais die te maken hebben met het startcircuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
Een update:
helaas is het 'probleem' nog niet gevonden.
Inmiddels heb ik de startmotor vervangen, een nieuwe relais geplaatst en gekeken naar het voltage van de accu wanneer ik probeer te starten.

Bij het laatste viel mij het volgende op:
Sleutel in contact maar nog niet gedraaid: voltage is 12.4
Draai de sleutel naar contact maar start nog niet: voltage daalt naar 11.3
Draai door om te starten (contact maken): voltage blijft op 11.3, geen start, geen tik, tik, tik

Wat ik nu denk is dat de starter dus geen stroom krijgt.
Enig idee waar ik dan moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online
(jarig!)
Roadtonowhere schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:28:
Een update:
Inmiddels heb ik de startmotor vervangen, een nieuwe relais geplaatst en gekeken naar het voltage van de accu wanneer ik probeer te starten.

Draai door om te starten (contact maken): voltage blijft op 11.3, geen start, geen tik, tik, tik

Laad je accu wel op, of is ie gewoon leeg? 11.3V met zeer lage belasting klinkt nl. als een heel erg lege accu.

Andere optie is natuurlijk dat er iets heel veel stroom aan het teken is en daarmee de accuspanning onderuit haalt.

[ Voor 6% gewijzigd door redwing op 02-08-2022 20:33 ]

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-09 17:01

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Een update:

maar heb je nu zoals aangegeven de accu vervangen?

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14:53
Heb je geen auto om er naast te zetten met startkabels en draaiende motor? Dan kan die accuspanning onder belasting nooit tot 11.3 inzakken lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
redwing schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:31:
[...]

Laad je accu wel op, of is ie gewoon leeg? 11.3V met zeer lage belasting klinkt nl. als een heel erg lege accu.
De accu is tijdens de laatste rit inderdaad gewoon opgeladen. Nu dat deze enkele dagen stil heeft gestaan en ik steeds van alles heb geprobeerd maar niet kan rijden wordt de accu ook niet meer opgeladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Roadtonowhere Probeer het eens met starthulp. Check je accupolen/klemmen op corrosie/aanslag en maak die netjes schoon.

De startmotor heb je vervangen, op de contacten daarvan kan je meten tijdens starten.
Normaliter begin je eerst met uitvoerig meten bij een 'oudere' auto voordat je random onderdelen gaat vervangen.

@redwing Of gewoon een ouderwets massa probleem. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 02-08-2022 20:37 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
Roadtonowhere schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:34:
[...]

De accu is tijdens de laatste rit inderdaad gewoon opgeladen. Nu dat deze enkele dagen stil heeft gestaan en ik steeds van alles heb geprobeerd maar niet kan rijden wordt de accu ook niet meer opgeladen.
Met enkele dagen zou je accu niet leeg moeten zijn. Iig is die 11.3V met contact aan wel heel erg laag. En dat krijg je als ie leeg is of zwaar belast wordt.
Ik zou eerst eens goed gaan meten wat er aan de hand is voordat je van alles gaat vervangen. Het kan met deze symptomen van alles zijn nl.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Nu online
(jarig!)
Raymond P schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:34:
@redwing Of gewoon een ouderwets massa probleem. :)
Dat kan inderdaad ook altijd. Vandaar ook de melding om eerst eens goed te gaan meten en uitvinden waar het probleem nu echt zit.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadtonowhere
Hubert schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:34:
[...]

maar heb je nu zoals aangegeven de accu vervangen?
Nee. nog niet. Ik zit nu te denken om minimaal een 65 ah accu te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
redwing schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:38:
[...]

Dat kan inderdaad ook altijd. Vandaar ook de melding in eerst eens goed te gaan meteen een uitvinden waar het probleem nu echt zit.
Voor zover ik weet heb ik alles doorgemeten. Wat ik niet weet is te achterhalen wat er eventueel stroom van de accu vreet. Hoewel ik dit betwijfel gezien alles begon met parkeerlichten aan gelaten te hebben en nadat de accu weer was opgeladen deze niet zienbaar minder is geworden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 20:53
Een update:

Controleer de bekabeling en met name de massa, het is verdacht dat de spanning zover zakt (terwijl er niets gebeurd). Met name de massa van de accu naar het frame en naar de motor/startmotor. Let op corrosie en slechte verbindingen.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
Als de auto niet start met starthulp van een draaiende auto dan helpt dat natuurlijk helemaal niets.
Verder zeggen die Ahtjes weinig tenzij je heel lang wilt starten. De startkracht (CCA) moet passend zijn voor je motor, dat is belangrijker.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:11

MLLL

Palm Treo 650

Puch-Maxi schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:44:
[...]

Controleer de bekabeling en met name de massa, het is verdacht dat de spanning zover zakt (terwijl er niets gebeurd). Met name de massa van de accu naar het frame en naar de motor/startmotor. Let op corrosie en slechte verbindingen.
Heb ook ooit gehad dat mijn Lancia Kappa SW opeens niet meer wilde starten, wegenwacht erbij en die deed inderdaad iets met een massakabel.
Auto startte weer als vanouds en daarna nooit meer problemen gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:11

MLLL

Palm Treo 650

Raymond P schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:44:
[...]

Als de auto geen kik geeft bij het krijgen van starthulp (ervanuitgaande dat dat geen twingo 0.8 is) dan is het waarschijnlijk verstandig even de zekeringen (en startrelais) te bekijken.
Als je eigen accu niet compleet kapot is kun je prima een Twingo gebruiken om je auto weer aan de gang te krijgen.
Je moet alleen even de tijd nemen om de alternator van Twingo de kans te geven om bij te laden.

Zelfde verhaal met te dunne startkabels, de kabels meer dan 5 minuten laten zitten zodat de lege accu genoeg is bijgeladen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@MLLL Dat klopt. Je kan een twingo dan zien als een draagbare starthulp. ;)
Leuk als je sporadisch stil staat, maar niet handig als je diagnose aan het doen bent.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
MLLL schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 21:02:
[...]

Heb ook ooit gehad dat mijn Lancia Kappa SW opeens niet meer wilde starten, wegenwacht erbij en die deed inderdaad iets met een massakabel.
Auto startte weer als vanouds en daarna nooit meer problemen gehad.
Hoewel ik het erg onwaarschijnlijk vond, de auto is zo goed als corossievrij en droog (geen roest of lekkage) als de nete, heb ik de massakabel bekeken. deze is prima.
Leek mij ook niet de plek om te zoeken. Het lijkt mij dat wanneer er massa problemen waren dit al eerder merkbaar was.Zoals aangegeven in de starttekst is het probleem begonnen nadat de accu leeg was gezogen door de parkeerverlichting aan te laten staan. Daarvoor reed de auto als een trein zonder enige storingen gehad te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:45
Wat heb je nu eigenlijk allemaal vervangen?
Die 12,4 volt geeft al aan dat de accu dringend geladen moet worden. Waarschijnlijk branden je koplampen met contact aanzetten en zakt je spanning daarom naar de 11,3 volt. Is dat trouwens al die nieuwe accu? Advies is om de accu sowieso extern eens te gaan laden. Tijdens dat ritje naar huis toen je accu lampje ging branden, dat geeft aan dat je dynamo niet of nauwelijks werkt. Vandaar dat de auto ging stotteren omdat de spanning dusdanig inzakt dat hij de alle systemen die nodig zijn niet meer kan voeden van electriciteit.

Met massakabel bedoel je dan de minpool aan de accu? Waarschijnlijk heb je nog meer kabels die aan je chassis vast zitten. Van je motorblok richting chassis.

Startmotor is vervangen schrijf je... Zit daar ook het startrelais op?

Wat ik raar vind is dat bij de laatste start poging de auto even aansloeg en weer uitviel om daarna geen teken van leven meer te geven.

PVOutput 10x Longi 360wp zo PSN: Yamy_Daffy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

Even outside-the-box: Contactslot defect?

Zou wel heel toevallig zijn maarja. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keezx
Alles tezamen beoordeeld is dit een slechte accui, en dat komt gewoon ook wel eens voor bij een nieuwe, DOA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
Yamy_Daffy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 10:06:
Wat heb je nu eigenlijk allemaal vervangen?
Die 12,4 volt geeft al aan dat de accu dringend geladen moet worden. Waarschijnlijk branden je koplampen met contact aanzetten en zakt je spanning daarom naar de 11,3 volt. Is dat trouwens al die nieuwe accu? Advies is om de accu sowieso extern eens te gaan laden. Tijdens dat ritje naar huis toen je accu lampje ging branden, dat geeft aan dat je dynamo niet of nauwelijks werkt. Vandaar dat de auto ging stotteren omdat de spanning dusdanig inzakt dat hij de alle systemen die nodig zijn niet meer kan voeden van electriciteit.

Met massakabel bedoel je dan de minpool aan de accu? Waarschijnlijk heb je nog meer kabels die aan je chassis vast zitten. Van je motorblok richting chassis.

Startmotor is vervangen schrijf je... Zit daar ook het startrelais op?

Wat ik raar vind is dat bij de laatste start poging de auto even aansloeg en weer uitviel om daarna geen teken van leven meer te geven.
Inmiddels vervangen: Startmotor en starterrelay (zekeringsdoos - nr. R10)
ik had een andere accu, maar deze had een te lage koude start vermogen. Ik heb nu een nieuwe besteld. Deze wil ik inderdaad vooraf opladen voordat ik deze ga plaatsen.

@Yamy_Daffy je geeft aan dat je vermoed dat de dynamo niet of niet goed werkt. Toch is de accu opgeladen tijdens het laatste ritje. Of zou dat het laatste spurtje zijn geweest waarna de dynamo het begeven heeft?

Aan de startmotor zit een ingebouwen startrelais. Daarnaast zit er een relais in de zekeringsdoos die met het startcircuit te maken heeft. Beiden zijn dus vervangen.

heb ik het juist wanneer ik er vanuit ga dat, ook al zou de dynamo niet werken, de auto wel zou moeten starten? Ik bedoel, ik heb eerder een auto gehad waarvan de dynamo kaduk was en die kon wel starten.

@Xander De gedachte dat het sleutelcontact kan zijn is inmiddels ook langsgekomen. Moet nog achterhalen hoe ik dit kan testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Alles begint bij een goed opgeladen accu die in goede staat verkeerd.

12 volt accu - start relais r10 - (waarschijnlijk sterkere start relais) - startmotor.

Die R10 relais is als ik het goed begrijp een 40A relais. Die is niet sterk genoeg om je startmotor in te schakelen. Misschien dat die je bendix inschakelt op je startmotor en dan zal je een directe plus op je startmotor hebben. Zit die direct op je accu? Of op een ander relais? Als die op een ander relais zit dan ook niet doormeten. Zit die plus kabel direct op je accu dan checken of alles goed vast zit.

Dan zou het nog kunnen zijn dat de ECU van je auto je sleutel niet meer accepteert om 1 of andere reden. Die geeft het schakel contact vrij of je wel of niet mag starten.

En met een defecte dynamo moet je gewoon kunnen starten en rijden totdat je accu leeg is.

(Zit nu op een camping in Frankrijk dus kan niet diep graven op het internet voor je)

[ Voor 5% gewijzigd door Yamy_Daffy op 03-08-2022 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
Yamy_Daffy schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 11:54:
Alles begint bij een goed opgeladen accu die in goede staat verkeerd.

12 volt accu - start relais r10 - (waarschijnlijk sterkere start relais) - startmotor.

Die R10 relais is als ik het goed begrijp een 40A relais. Die is niet sterk genoeg om je startmotor in te schakelen. Misschien dat die je bendix inschakelt op je startmotor en dan zal je een directe plus op je startmotor hebben. Zit die direct op je accu? Of op een ander relais? Als die op een ander relais zit dan ook niet doormeten. Zit die plus kabel direct op je accu dan checken of alles goed vast zit.

Dan zou het nog kunnen zijn dat de ECU van je auto je sleutel niet meer accepteert om 1 of andere reden. Die geeft het schakel contact vrij of je wel of niet mag starten.

En met een defecte dynamo moet je gewoon kunnen starten en rijden totdat je accu leeg is.

(Zit nu op een camping in Frankrijk dus kan niet diep graven op het internet voor je)
@Yamy_Daffy Dank je voor het meedenken.
R10 is inderdaad een 40a relais. hoe deze in verbinding staat met het startcircuit weet ik niet. Dan zou ik een schema moeten vinden waar ik dit op kan terughalen.

Zojuist een volgeladen nieuwe accu geplaatst en helaas geen verandering.
Ik begin nu sterk te vermoeden dat inderdaad de sleutel niet meer wordt geaccepteert. Ik ga kijken of ik ergens kan achterhalen hoe ik dit kan omdraaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Roadtonowhere schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:13:
[...]

Zojuist een volgeladen nieuwe accu geplaatst en helaas geen verandering.
Wat een verrassing!
Ik begin nu sterk te vermoeden dat inderdaad de sleutel niet meer wordt geaccepteert. Ik ga kijken of ik ergens kan achterhalen hoe ik dit kan omdraaien.
Meten... Als er spanning naar je startmotor gaat als je de sleutel omdraait dan:
zijn je zekeringen ok
is het relais ok
is de startonderbreker ok
is het contactslot ok
is de sleutel ingeleerd

Heb je nog steeds de hoge voltage drop bij het contactslot in stand 1 met de nieuwe volle accu?
If so: hoe (en waar) heb je massa gemeten?

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Wat je eventueel nog zou kunnen proberen op eigen risico. Is je hebt een dikke plus kabel op je startmotor daar zou je 12 volt op moeten hebben staan als het goed is.

En dan heb je waarschijnlijk een dunnere plus kabel op je bendix van je startmotor die wordt bekrachtigd wanneer je daadwerkelijk gaat starten.

Zet je contact aan en probeer op die kleinere kabel 12 volt te zetten. ( Door deze van die dikkere kabel af te pakken bijvoorbeeld)

Hierdoor gaat je startmotor draaien en start de auto. Als dit werkt dan weet je dat in ieder geval alles goed is aangesloten en werkt. Dan moet je alleen nog achterhalen waarom je geen plus krijgt op die kleine plus draad op je bendix.
Dat kan dan inderdaad je sleutel zijn maar ook iets anders.

Let wel op dat zodra je dit doet dat je motor gaat starten. Dus er kleven zeker wel wat risico's aan. Pas op voor kortsluiting en draaiende delen!

( Op deze manier heb ik eens me eigen motor moeten starten aangezien mijn startonderbreking geactiveerd was in België zonder dat dat ik mijn handzender bij me had)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Yamy_Daffy Hij werkt met een krik voor zover ik begrepen heb.
De zekering van de brandstofpomp eruit trekken is dan wel aan te raden.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14-09 13:27

DataGhost

iPL dev

Yamy_Daffy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:50:
Wat je eventueel nog zou kunnen proberen op eigen risico. Is je hebt een dikke plus kabel op je startmotor daar zou je 12 volt op moeten hebben staan als het goed is.

En dan heb je waarschijnlijk een dunnere plus kabel op je bendix van je startmotor die wordt bekrachtigd wanneer je daadwerkelijk gaat starten.

Zet je contact aan en probeer op die kleinere kabel 12 volt te zetten. ( Door deze van die dikkere kabel af te pakken bijvoorbeeld)

Hierdoor gaat je startmotor draaien en start de auto. Als dit werkt dan weet je dat in ieder geval alles goed is aangesloten en werkt. Dan moet je alleen nog achterhalen waarom je geen plus krijgt op die kleine plus draad op je bendix.
Dat kan dan inderdaad je sleutel zijn maar ook iets anders.

Let wel op dat zodra je dit doet dat je motor gaat starten. Dus er kleven zeker wel wat risico's aan. Pas op voor kortsluiting en draaiende delen!

( Op deze manier heb ik eens me eigen motor moeten starten aangezien mijn startonderbreking geactiveerd was in België zonder dat dat ik mijn handzender bij me had)
Een recente* auto gaat zo echt niet zomaar starten als bijv. de sleutel niet geaccepteerd wordt. De ECU stuurt dan gewoon geen signalen voor brandstofinjectie en vonk en waarschijnlijk draait de brandstofpomp ook niet, dus de motor draait alleen maar rond (zonder aan te slaan) zolang de startmotor draait. Je kan daarmee op zich wel testen of de startmotor nog werkt maar gezien het stotteren en zomaar afslaan na gestart te zijn zou ik daar niet direct aan twijfelen en het probleem elders zoeken. Daarbij lijkt me een van de eerste startpunten het uitlezen en resetten van foutcodes in de ECU. Als de dynamo niet heeft bijgeladen en de auto uiteindelijk is uitgevallen door een gebrek aan prik vanuit de accu kan ik me ook voorstellen dat een stapel random sensorwaarden zijn gemeten waardoor hij er nu niet zoveel zin meer in heeft. Eventueel wil een half uurtje de accu helemaal loshalen ook nog wel eens helpen voor een reset.
* waarbij recent een redelijk rekbaar begrip is, mijn auto uit 1996 en mijn motor uit 2003 zouden in die gevallen allebei niet moeten starten dus van een auto uit 2006 verwacht ik dat ook niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
DataGhost schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:26:
[...]

Een recente* auto gaat zo echt niet zomaar starten als bijv. de sleutel niet geaccepteerd wordt. De ECU stuurt dan gewoon geen signalen voor brandstofinjectie en vonk en waarschijnlijk draait de brandstofpomp ook niet, dus de motor draait alleen maar rond (zonder aan te slaan) zolang de startmotor draait. Je kan daarmee op zich wel testen of de startmotor nog werkt maar gezien het stotteren en zomaar afslaan na gestart te zijn zou ik daar niet direct aan twijfelen en het probleem elders zoeken. Daarbij lijkt me een van de eerste startpunten het uitlezen en resetten van foutcodes in de ECU. Als de dynamo niet heeft bijgeladen en de auto uiteindelijk is uitgevallen door een gebrek aan prik vanuit de accu kan ik me ook voorstellen dat een stapel random sensorwaarden zijn gemeten waardoor hij er nu niet zoveel zin meer in heeft. Eventueel wil een half uurtje de accu helemaal loshalen ook nog wel eens helpen voor een reset.
* waarbij recent een redelijk rekbaar begrip is, mijn auto uit 1996 en mijn motor uit 2003 zouden in die gevallen allebei niet moeten starten dus van een auto uit 2006 verwacht ik dat ook niet
Ik zeg ook niet dat de auto aan zal slaan. Maar je moet er wel rekening mee houden. Het is namelijk niet zonder gevaar.

Als de startmotor rond gaat dan kan je er vanuit gaan dat alles mechanisch goed is aangesloten en werkt. Dan ben je 1 stapje verder.

Slaat de motor wel aan dan kan je ook met redelijke zekerheid stellen dat de sleutel nog wel geaccepteerd wordt en dat ook uitsluiten.

Dit soort storingen achterhalen waar het probleem zich bevindt is vaak uitsluiten van dingen die wel werken en dan richten op de dingen die niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Yamy_Daffy Het probleem met zo'n benadering is dat als de startmotor niet draait je nog steeds niets weet.
Als je toch bij de contactpunten bent kan je imho net zo goed direct gaan meten.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Raymond P schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:37:
@Yamy_Daffy Het probleem met zo'n benadering is dat als de startmotor niet draait je nog steeds niets weet.
Als je toch bij de contactpunten bent kan je imho net zo goed direct gaan meten.
Als de startmotor op die manier niet rond gaat dan ben je juist een heel stuk verder.

Dan kan je in het mechanische gaan zoeken en aansluitingen op de startmotor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
* na jumpstarten loopt de auto als vanouds
* na een aantal km begint het accu/laadlampje te branden
* de auto begint te sputteren en valt uit

De dynamo laadt dus niet meer, en de verbruikers trekken de accu leeg.

* zekeringen/relais ok!
* nieuwe accu
* nieuwe startmotor
* meer dan 1 volt spanningsval met auto alleen op contact.

- heb je alle massa verbindingen vanaf de accu naar de carrosserie, en van de carrosserie naar de motor echt goed gecontroleerd?

- Heb je de spanning gemeten vanaf de pluspool accu, naar de carrosserie?
- Heb je de spanning gemeten vanaf de pluspool accu, naar de motor?
- Heb je de spanning gemeten vanaf de pluspool startmotor, naar de behuizing van de startmotor?
- Heb je de spanning gemeten vanaf de pluspool dynamo, naar de motor?

- hoor je de brandstof pomp draaien, bij inschakelen contact?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Yamy_Daffy De startmotor is al vervangen voor een nieuw exemplaar, wellicht had je dat gemist.
Als je meet weet je in die ene handeling de staat van het elektronisch circuit en of de motor zou moeten draaien, dan wel draait, of dat het blok vast staat.

Als je alles bypassed en de startmotor draait niet, dan weet je exact dat: de startmotor draait niet.
Neemt niet weg dat dat in dit geval best handig is om te weten. :+
Als 'ie wél rond gaat heb je wel een hoop meer info.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Raymond P schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:58:
@Yamy_Daffy De startmotor is al vervangen voor een nieuw exemplaar, wellicht had je dat gemist.
Als je meet weet je in die ene handeling de staat van het elektronisch circuit en of de motor zou moeten draaien, dan wel draait, of dat het blok vast staat.

Als je alles bypassed en de startmotor draait niet, dan weet je exact dat: de startmotor draait niet.
Neemt niet weg dat dat in dit geval best handig is om te weten. :+
Als 'ie wél rond gaat heb je wel een hoop meer info.
Dat de startmotor vervangen was had ik niet gemist. Door een start poging te forceren zoals ik omschreef kan je een hoop uitsluiten. Massa goed? Kabels goed aangesloten? Etc... Staat de motor niet gewoon vast en geblokkeerd?

Vaak is het een kwestie van structureel dingen uitsluiten wat wel werkt. En je focus leggen op de dingen die niet werken. Naar mijn idee werd er naar alles gekeken en gewezen maar kwam ts niet echt verder....

En als hij uiteindelijk de auto weer draaiend heeft dan is ts er nog niet. Dan zal hij nog op z'n minst moeten kijken of z'n dynamo nog wel werkt en bijlaadt.

[ Voor 18% gewijzigd door Yamy_Daffy op 04-08-2022 12:32 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Yamy_Daffy Inderdaad, als de motor draait. ;)

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
kendo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 11:58:
* na jumpstarten loopt de auto als vanouds
* na een aantal km begint het accu/laadlampje te branden
* de auto begint te sputteren en valt uit

De dynamo laadt dus niet meer, en de verbruikers trekken de accu leeg.

* zekeringen/relais ok!
* nieuwe accu
* nieuwe startmotor
* meer dan 1 volt spanningsval met auto alleen op contact.

- heb je alle massa verbindingen vanaf de accu naar de carrosserie, en van de carrosserie naar de motor echt goed gecontroleerd?

- Heb je de spanning gemeten vanaf de pluspool accu, naar de carrosserie?
- Heb je de spanning gemeten vanaf de pluspool accu, naar de motor?
- Heb je de spanning gemeten vanaf de pluspool startmotor, naar de behuizing van de startmotor?
- Heb je de spanning gemeten vanaf de pluspool dynamo, naar de motor?

- hoor je de brandstof pomp draaien, bij inschakelen contact?
Zojuist weer het een en ander geprobeerd te testen. Ook naar aanleiding van bovenstaande tips/vragen:

Ik heb voor de 2de maal geprobeerd de auto uit te lezen met OBDwiz, maar kreeg helaas steeds de melding dat deze geen connectei kon maken met de ECU. Erg jammer.

.."De dynamo laadt dus niet meer, en de verbruikers trekken de accu leeg.'...
Dit betwijfel ik dus omdat tijdens het ritje de accu wel volledig werd opgeladen en de volgende dag, na diverse startpogingen en tests, de accuspanning hetzelfde bleef. Maar, dit was nog de oude accu. Inmiddels zit er een nieuwe in waarvan de spanning hetzelfde blijft.

* zekeringen/relais ok!
* nieuwe accu inderdaad
* nieuwe startmotor

Ik heb nogmaals alle (voor zover ik deze kon vinden) massa-contactpunten nagemeten en deze kwamen allemaal met een mooie 12.65v.
spanning pluspool accu, naar de carrosserie: 12.65v
spanning pluspool accu, naar de motor: 12.65v
spanning pluspool startmotor, naar de behuizing van de startmotor: 12.65v
Spanning van de de pluspool dynamo, naar de motor kon ik niet bijkomen.

de brandstof pomp hoor je inderdaad netjes draaien.

Ik wil nu een garagebedrijf in de buurt om hulp vragen. Dit gaat mij de pet boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
Raymond P schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:42:
[...]

Meten... Als er spanning naar je startmotor gaat als je de sleutel omdraait dan:
zijn je zekeringen ok
is het relais ok
is de startonderbreker ok
is het contactslot ok
is de sleutel ingeleerd
Wanneer het klopt wat je hier zegt dan zou alles dus oke moeten zijn gezien de startmotor spanning krijgt wanneer ik de sleutel omdraai.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
Roadtonowhere schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:52:
[...]

Wanneer het klopt wat je hier zegt dan zou alles dus oke moeten zijn gezien de startmotor spanning krijgt wanneer ik de sleutel omdraai.
Correct. Meet je een spanningsval als je probeert te starten?
Zo ja, kan je de auto in versnelling wel vooruit duwen?

@DataGhost In mijn beleving is de sleutel omdraaien een startpoging. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Raymond P op 05-08-2022 10:59 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Roadtonowhere schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:52:
[...]

Nee (waarschijnlijk), de startmotor krijgt spanning omdat het omdraaien van de sleutel (naar I / II) simpelweg een aantal relais aanstuurt die overal spanning op zetten, of wellicht staat er op het hoofdcontact van je startmotor gewoon permanent spanning. Bij het draaien naar III zou het startrelais (op de startmotor zelf, dat andere contact) bekrachtigd moeten worden en de startmotor moeten gaan draaien, maar dat gedeelte is dan wel weer afhankelijk van de ECU/startonderbreker.

Heeft het uitlezen met je OBD-ding eerder wel gewerkt? Want dat zou de hypothese van een gare ECU kunnen ondersteunen. En je probeert het uitlezen natuurlijk wel met de sleutel op II toch?

[ Voor 4% gewijzigd door DataGhost op 05-08-2022 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Niet online
En gebruik je een dongle(ELM 327) om de OBD uit te lezen? misschien een andere app/programma proberen.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Wij hadden die jaaaaren geleden met een BX, het onderdeel dat de stroom verdeelt moest vervangen en alles was goed, ik weet alleen niet meer hoe dat onderdeel heet, te lang geleden moet in 2001 oid zijn gebeurd, heb dus ook geen boekje meer om het in op te zoeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-11-2024
kendo schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:00:
En gebruik je een dongle(ELM 327) om de OBD uit te lezen? misschien een andere app/programma proberen.
Ik heb zelf ook z'n Elm 327 dongle en die doet het perfect in mijn 2000 MR2 en ook en mijn ex 2007 punto, maar toen ik deze eens wilde gebruiken in mijn collega zijn 2006 fiesta gaf die ook geen kick en deed dat ding helemaal niets.

Ik heb ook een Autel OBD2 computer en die is specifiek voor oosterse automerken en die geeft ook geen kick in de Fiesta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigmundfreund
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21:46
Hoe weet je 100% zeker dat de dynamo de accu op dat ene ritje bijgeladen heeft? Dat mis ik even in dit verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Raymond P schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

@DataGhost In mijn beleving is de sleutel omdraaien een startpoging. ;)
Ja, maar de startmotor heeft doorgaans 2 plus-contacten, een dikke waar semi-permanent spanning op staat en een kleintje die intern de solenoide en een dik relais aanstuurt voor de daadwerkelijke startpoging. Als je de dikke meet zal daar ongeacht het al dan niet accepteren van de sleutel gewoon spanning op komen te staan dus dat zegt dan nog niet zoveel bedoel ik dus. Pas als op beide contacten spanning komt te staan bij het omdraaien van de sleutel en er dan niks gebeurt kan je concluderen dat het aan de startmotor zelf (of accu) ligt, maar gezien de symptomen schat ik dat het probleem meer in de buurt van de ECU zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
DataGhost schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:57:
[...]

Nee (waarschijnlijk), de startmotor krijgt spanning omdat het omdraaien van de sleutel (naar I / II) simpelweg een aantal relais aanstuurt die overal spanning op zetten, of wellicht staat er op het hoofdcontact van je startmotor gewoon permanent spanning. Bij het draaien naar III zou het startrelais (op de startmotor zelf, dat andere contact) bekrachtigd moeten worden en de startmotor moeten gaan draaien, maar dat gedeelte is dan wel weer afhankelijk van de ECU/startonderbreker.

Heeft het uitlezen met je OBD-ding eerder wel gewerkt? Want dat zou de hypothese van een gare ECU kunnen ondersteunen. En je probeert het uitlezen natuurlijk wel met de sleutel op II toch?
Ik heb de OBDwiz. Deze heeft prima gewerkt op de Ford focus die ik hiervoor had. Ook op andere auto's.
Uiteraard met contact op II :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
sigmundfreund schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:46:
Hoe weet je 100% zeker dat de dynamo de accu op dat ene ritje bijgeladen heeft? Dat mis ik even in dit verhaal.
Omdat de accu helemaal leeg was voor het ritje en na het ritje helemaal vol

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 14-09 16:35
@Roadtonowhere Wellicht heb ik het gemist maar heb je bij draaiende motor al eens het voltage op je accupolen gemeten? Als de dynamo goed werkt moet je daar tussen 14 en 14.5volt meten en als de spanningsregelaar van de dynamo nog in orde is mag die niet teveel schommelen als je gas geeft tijdens het meten. Een defecte spanningsregelaar kan storingen/defecten veroorzaken.

Dat je de ECU niet uit kan lezen kan duiden op grotere elektronica problemen. Ik heb wel eens kortsluiting gehad door regenwater in de bak met zekeringen onder de motorkap (die alles motorgerelateerd regelt). Toen kon ik wel uitlezen maar gaf die tig verschillende codes over ontsteking en injectie en lambda en misfires etc.

Ik vermoed dat je ergens een draadje los hebt (je auto dan) waardoor er geen spanning bij de bendix komt. Als je de sleutel doordraait om te starten, dan krijgt de bendix pas spanning, wordt het kleine tandwiel (rondsel) naar buiten gedrukt en direct daarna wordt de startmotor van spanning voorzien. Als je met een gezonde accu geen tik hoort (het rondsel wordt naar buiten geduwd) als je wil starten dan zit er ergens tussen contactslot en bendix een draadje los.

[ Voor 28% gewijzigd door FastFred op 05-08-2022 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Roadtonowhere schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:02:
[...]

Ik heb de OBDwiz. Deze heeft prima gewerkt op de Ford focus die ik hiervoor had. Ook op andere auto's.
Uiteraard met contact op II :)
Maar op deze auto heb je het nog niet werkend gezien? Indien wel maakt het de diagnose "makkelijk", indien niet weet je dus niet zeker of het zou moeten werken. Zoals ik eerder vroeg, heb je al eens geprobeerd de accu een half uur of langer los te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Ik zou ook nog eens alle zekeringen controleren. Bij de Volvo hadden we 2 zekeringskastjes, 1 onder de motorkap en 1 bij het stuurwiel.

Misschien dat er een zekering defect is gegaan die de ECU van spanning moet voorzien waardoor je die niet kan uitlezen en waardoor hij dus geen spanning doorgeeft naar je bendix.

Ik kan geen schema's vinden op het internet dus ik kan niet zoeken en vinden of er zo'n zekering is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Colini
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 21:24
Ik heb snel even de antwoorden gescand, dus kan zijn dat ik het gemist heb, maar gaan de lampjes op je dashboard wel branden als je de auto op contact zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
DataGhost schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:57:
[...]

Ja, maar de startmotor heeft doorgaans 2 plus-contacten, een dikke waar semi-permanent spanning op staat en een kleintje die intern de solenoide en een dik relais aanstuurt voor de daadwerkelijke startpoging. Als je de dikke meet zal daar ongeacht het al dan niet accepteren van de sleutel gewoon spanning op komen te staan dus dat zegt dan nog niet zoveel bedoel ik dus. Pas als op beide contacten spanning komt te staan bij het omdraaien van de sleutel en er dan niks gebeurt kan je concluderen dat het aan de startmotor zelf (of accu) ligt, maar gezien de symptomen schat ik dat het probleem meer in de buurt van de ECU zit.
Yep, dat is inmiddels al meermaals aangehaald. Ik ga er dan ook vanuit dat TS correct gemeten heeft.

- knip -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Raymond P schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 12:50:
[...]

Yep, dat is inmiddels al meermaals aangehaald. Ik ga er dan ook vanuit dat TS correct gemeten heeft.
Nja, ik vind het persoonlijk alleen volkomen onlogisch dat na het leeglopen van de accu en meermaals stotteren en afslaan van de motor (na correct starten dus) opeens seconden later de ene en na vervanging ook de tweede startmotor kapot zou zijn dus ik ga er nog steeds vanuit dat op het verkeerde contact gemeten is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@DataGhost Ik ook. Mja, we doen het met de info die we hebben.
Vandaar mijn vraag of de motor uberhaubt nog te draaien is.

@Yamy_Daffy De zekering hoeft hij niet meer te testen. Als de startmotor het signaal krijgt om te gaan draaien en massa is ok dan is de startmotor kapot of het blok staat vast.
Zoals @FastFred aankaart kan het dan ook nog een bendix/starterkrans issue zijn, maar dan zou je alsnog een draaiende startmotor moeten hebben gezien TS dat gemeten heeft.

[ Voor 58% gewijzigd door Raymond P op 05-08-2022 13:27 ]

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Laatst online: 22:07
Dat je niet kan praten met de ecu is verdacht.

Kan er een startonderbreker actief zijn?
Zit er een schakelaar op de koppeling?
Is er ergens een relais lui?

Er kan echt vanalles mis zijn. check zijn kanaal maar eens.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 05-08-2022 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Raymond P schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 13:11:
@DataGhost Ik ook. Mja, we doen het met de info die we hebben.
Vandaar mijn vraag of de motor uberhaubt nog te draaien is.

@Yamy_Daffy De zekering hoeft hij niet meer te testen. Als de startmotor het signaal krijgt om te gaan draaien en massa is ok dan is de startmotor kapot of het blok staat vast.
Zoals @FastFred aankaart kan het dan ook nog een bendix/starterkrans issue zijn, maar dan zou je alsnog een draaiende startmotor moeten hebben gezien TS dat gemeten heeft.
Maar ik kan niet uit het verhaal halen dat hij een signaal spanning heeft gemeten, alleen de 12 van accu naar startmotor is gemeten. Of in ieder geval dat haal ik uit het verhaal. Dus naar mijn idee heeft hij nog steeds geen spanning op het kleine signaal draad op de bendix.

Plus en massa van startmotor is in orde.
Nu de signaal draad nog op de bendix.

Ik geloof er niet zo in dat het blok vast staat. Dan moet het motorblok met een knal afgeslagen zijn, en dat merk je wel. Maar controle hierop is altijd goed.

Naar mijn gevoel en beredenering moet er ergens een draadje vergeten zijn te monteren (bendix) of een zekering door geslagen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond P
@Yamy_Daffy Het probleem met zo'n vers/throwaway account is dat je geen inzicht hebt in historie wat zou helpen bij het inschatten van het niveau hulp dat gepast is.
(Naar mijn gevoel is er idd een zekering (en hopelijk geen ECU) doorgefikt door het verkeerd aanbieden dan wel afbouwen van starthulp.)

@Roadtonowhere Heb je tijdens het proberen te starten pin 1 of pin 2 gemeten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M1SscLN-HheE-KMaDXhfPhEQX24=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TD17EkOekOwOqesk77TMUJhZ.jpg?f=user_large

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
Een Update,
Ik heb zojuist de startmotor getest zoals jullie omschreven.
Het volgende werd duidelijk:
- Het kleine contactpunt had geen spanning
- Het grote contactpunt had wel spanning
- Wanneer ik beiden contactpunten met elkaar in verbinding bracht ging de startmotor draaien
Wat ik hieruit ophaal is dat de startmotor wel werkt maar geen startcommando krijgt en dus de draad daarnaartoe onderbroken is of dat het electrische deel in contactslot defect is.

Tevens, nogmaals, alle zekeringen nagelopen en deze waren allen oke.

mochten jullie tips hebben hoe ik het beste de draad (startcommando) kan controleren en of er een manier is om het contactslot te meten dan houd ik mij aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond P
@Roadtonowhere De kabel kan je doorpiepen met een multimeter.
Meet of het relais wel signaal krijgt tijdens het starten, net zoals je punt 2 op de foto gemeten hebt.

Hierna wordt het ECU werk vrees ik.

- knip -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-07 22:36
Enkele dagen geleden was mijn accu leeg gaan staan doordat ik de parkeerlichten aan had laten staan.
Auto (Ford Mondeo wagon, 1,8 - MK3, 2006) gejumpstart via startkabels en andere auto. Liep gelijk weer als een trein.
De plus aan de plus en de min aan de min gehangen van beide batterijen?

Normaal hoor je de min aan de massa te hangen van de wagen die hulp nodig heeft, niet aan de min van de batterij zelf.

Als je dat fout doet kan je geluk hebben maar je kan ook pech hebben en de elektronica omzeep helpen wat ik begin te vermoeden dat hier het geval is.

Best binnen steken bij een garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Roadtonowhere schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:29:
- Wanneer ik beiden contactpunten met elkaar in verbinding bracht ging de startmotor draaien
Wat ik hieruit ophaal is dat de startmotor wel werkt maar geen startcommando krijgt en dus de draad daarnaartoe onderbroken is of dat het electrische deel in contactslot defect is.
Had je de auto bij deze test op contact staan? Sloeg hij dan ook daadwerkelijk aan?

Uiteraard wel voorzichtig mee zijn, pas op voor draaiende delen.

[ Voor 6% gewijzigd door Xander op 10-08-2022 22:02 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

sprankel schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:54:
[...]

De plus aan de plus en de min aan de min gehangen van beide batterijen?

Normaal hoor je de min aan de massa te hangen van de wagen die hulp nodig heeft, niet aan de min van de batterij zelf.

Als je dat fout doet kan je geluk hebben maar je kan ook pech hebben en de elektronica omzeep helpen wat ik begin te vermoeden dat hier het geval is.

Best binnen steken bij een garage
De reden dat je dat doet is vziw voornamelijk om vonken te voorkomen bij een accu die mogelijkerwijs waterstofgas lekt. Door de min als laatste aan het chassis te verbinden zal een vonk een eindje bij de accu vandaan plaatsvinden waardoor het explosiegevaar verminderd wordt. Maar behalve dat is er niet zoveel mis met de kabels direct op de polen aansluiten en dat zou geen problemen voor je elektronica op moeten leveren. Eventuele problemen kan ik me voorstellen bij spanningspieken, maar een accu gedraagt zich juist enigszins een condensator dus zal een deel van zo'n piek opvangen. Juist bij het aansluiten verder weg op het chassis is de effectiviteit van die condensatorfunctie ietsjes minder, maar als het goed is is de weerstand van je chassis en massakabels dermate laag dat daar in de praktijk slechts een verwaarloosbaar verschil in zit. Volgens diezelfde redenering maakt het voor je elektronica dus ook niet uit of je nou op de pool aansluit of elders.

Elektronica om zeep helpen gebeurt eerder bij het verkeerd om aansluiten van de startkabels, maar dan zal de auto ook niet gestart zijn, wat toen wel gebeurde.

[ Voor 3% gewijzigd door DataGhost op 10-08-2022 23:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Roadtonowhere schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 21:29:
Een Update,
Ik heb zojuist de startmotor getest zoals jullie omschreven.
Het volgende werd duidelijk:
- Het kleine contactpunt had geen spanning
- Het grote contactpunt had wel spanning

Tevens, nogmaals, alle zekeringen nagelopen en deze waren allen oke.

mochten jullie tips hebben hoe ik het beste de draad (startcommando) kan controleren en of er een manier is om het contactslot te meten dan houd ik mij aanbevolen.
Nogmaals, ik zou beginnen met het uitlezen van de foutcodes in de ECU met een uitleesapparaat wat gegarandeerd wel compatible is. Grote kans dat je dan verder komt en na het wissen van de codes misschien weer een startende auto krijgt. Of dat uitleesapparaat krijgt ook geen verbinding en dan weet je dat je ECU waarschijnlijk gaar is.

• Roadtonowhere
Ik kwam nu een artikel tegen waarin beschreven wordt wat de symptomen zijn wanneer een ECU een storing heeft of kapot is:
...De klachten waarmee we dit onderdeel zien binnenkomen zijn daarentegen minder divers. Het voertuig kan mogelijk gaan schokken, niet meer starten of biedt niet het beschikbare vermogen. Dit veroorzaakt in veel gevallen een brandend motormanagementlampje....

Dit las erg bekend.
Ik heb nu een afspraak gemaakt bij de plaatselijke garage. Deze komt de auto vandaag ophalen. Hopelijk kunnen zij de ECU naar behoren uitlezen.

• DataGhost

DataGhost

iPL dev

Roadtonowhere schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 10:54:
Ik kwam nu een artikel tegen waarin beschreven wordt wat de symptomen zijn wanneer een ECU een storing heeft of kapot is:
...De klachten waarmee we dit onderdeel zien binnenkomen zijn daarentegen minder divers. Het voertuig kan mogelijk gaan schokken, niet meer starten of biedt niet het beschikbare vermogen. Dit veroorzaakt in veel gevallen een brandend motormanagementlampje....

Dit las erg bekend.
Ik heb nu een afspraak gemaakt bij de plaatselijke garage. Deze komt de auto vandaag ophalen. Hopelijk kunnen zij de ECU naar behoren uitlezen.
Ik heb de bevestiging van je nog niet langs zien komen, maar had je ondertussen al geprobeerd om de minpool van de accu een half uurtje los te halen om te zien of dat iets oplost?

• Roadtonowhere
DataGhost schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

Ik heb de bevestiging van je nog niet langs zien komen, maar had je ondertussen al geprobeerd om de minpool van de accu een half uurtje los te halen om te zien of dat iets oplost?
Ik heb inderdaad de minpool voor meer dan een halfuur losgekoppeld gehad maar dit had helaas geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Ok dus alle draaiende delen werken voor zover.
Dan hou je naar mijn inzien het volgende over.

Contactslot
Relais of zekering richting startmotor.
ECU

Als de auto weer tot leven is gewekt kijk dan of de dynamo nog naar behoren werkt voordat je volgende week weer met een lege accu staat.

Succes en hou ons op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
Zojuist van de garage te horen gekregen dat de ECU gaar is. Kosten voor (de)monteren en revisie: € 800,00

Probeer nu zelf een bedrijf te vinden die ECU's reviseert maar deze zijn vrijwel allemaal op vakantie.
Leuk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Is een 2de hands ECU een mogelijkheid? Eventueel van de sloop? En dan daarop je sleutels laten programmeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roadtonowhere
Yamy_Daffy schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:16:
Is een 2de hands ECU een mogelijkheid? Eventueel van de sloop? En dan daarop je sleutels laten programmeren?
Heb ik over nagedacht. Probleem is dat het laten inleren van een ECU evenzo erg prijzig is en/of kan zijn.
Zojuist navraag gedaan bijj 2 revisiebedrijven: kosten zijn inderdaad tussen 500 en 700 euro. Tja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yamy_Daffy
Roadtonowhere schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:19:
[...]

Heb ik over nagedacht. Probleem is dat het laten inleren van een ECU evenzo erg prijzig is en/of kan zijn.
Zojuist navraag gedaan bijj 2 revisiebedrijven: kosten zijn inderdaad tussen 500 en 700 euro. Tja...
Ik ken de Ford niet met de beveiligingen. Sommige auto's kijken alleen naar de chip in de sleutel en geven dan alles vrij zodra de chip in de sleutel klopt.

Misschien kan je een ECU op de kop tikken met bijbehorende sleutels en daarvan de chips overzetten in je oude sleutels....

Dan hoef je niet te programmeren....

Moet je ECU echt aangemeld worden in de auto om te kunnen communiceren met de rest van de electronica dan kan je deze optie vergeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roadtonowhere
Yamy_Daffy schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 16:37:
[...]

Ik ken de Ford niet met de beveiligingen. Sommige auto's kijken alleen naar de chip in de sleutel en geven dan alles vrij zodra de chip in de sleutel klopt.

Misschien kan je een ECU op de kop tikken met bijbehorende sleutels en daarvan de chips overzetten in je oude sleutels....

Dan hoef je niet te programmeren....

Moet je ECU echt aangemeld worden in de auto om te kunnen communiceren met de rest van de electronica dan kan je deze optie vergeten.
Ik dank je voor het meedenken @Yamy_Daffy
Ik ga nu voor de (relatieve) zekerheid en laat de ECU reviseren. Als dit inderdaad uitpakt zoals ze aangeven zou dit afdoende moeten zijn.

Iedereen die meegedacht heeft: Mijn oprechte dank!
Pagina: 1