Vraag

• 100tibor
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-12 19:37
Hoi allemaal,

Sinds 2 dagen heb ik opeens last van twee ubiquity accespoints mijn netwerk verstoren. Ik heb bij de aanschaf van deze accespoints weinig aan de instellingen veranderd en toen werkte het. Omdat deze accespoints veel opties hadden heb ik deze nooit helemaal begrepen helaas.

de setup is als volgt:
we hebben internet van proximus met de daarbij behorende b-box 3

daar zitten 2 computers rechtstreeks met kabel op aangesloten. Deze werken prima met juiste snelheid.

daarnaast zitten er twee AP AC pro accespoints ook beide met POE aangesloten op elk een aparte kabel en verdieping. de wifi over beide accespoints is erg slecht. Er wordt wel verbinding gemaakt en er worden wel dingen geladen maar bijvoorbeeld filmpjes op facebook/instagram laden niet. Aan deze accespoints zitten via de 2e kabel aansluiting ook nog andere computers en een switch maar alles wat na de accespoints zit doet het bijna niet.

iemand die mij een tip kan geven waar ik goed op moet letten bij de instellingen?
ik kan best informatie geven over de instellingen maar ik weet niet precies wat relevant is hierin.

Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Groetjes,
Tibor

Alle reacties

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:12

lier

MikroTik nerd

Begin maar eerst met de huidige configuratie, hoe is Wifi ingesteld (alles behalve SSID en wachtwoord). Ook voor de b-box.

Daarnaast, configureren van een accesspoint bestaat minstens uit:
  • SSID
  • wachtwoord
  • security: WPA2/AES only
  • kanaal (ja, vast!)
  • kanaalbreedte, 2.4GHz op 20MHz, 5GHz op 40 of 80MHz
Daarna kan je gaan spelen met de "advanced features", zoals zendvermogen.

Let ook op dat je SSID, wachtwoord en security voor zowel de AP's als de b-box identiek moet hebben. En uiteraard geen overlappende kanalen.

En naar aanleiding van je opmerking over de devices achter het AP: controleer je kabels en controleer met welke snelheid het AP verbonden is.

[Voor 10% gewijzigd door lier op 28-07-2022 13:25]

Eerst het probleem, dan de oplossing

• 100tibor
Hoi,

Als eerste bedankt voor je antwoord, na een vakantie en de hoop dat het een tijdelijk probleem was dat zichzelf op zou lossen (helaas |:( ) hoop ik hier toch iemand te vinden die we wat wijzer kan maken in de wereld van de instellingen van mijn router en acces points.

Ik heb net de firmware van de acces points laten updaten naar de recentste versie (6.0.21) en twee speedtests van google gedaan.

de eerste speedtest via een kabel de op de secundaire poort van een AP is aangesloten geeft: 64.7 Mbps download en 1.39 Mbps upload. (via wifi van het Ap is het resultaat vergelijkbaar)

de tweede speedtest via de kabel waar het AP op aangesloten was (zonder AP er tussen dus) geeft: 63.6 Mbps download en 26.4 Mbps upload.

Met name de upload lijkt dus een probleem te zijn met gebruik van de accespoints

na wat verder gebruik gemaakt te hebben van het internet op deze manier zijn we er achter gekomen dat voornamelijk wanneer er meerdere apparaten tegelijk gebruik maken van de wifi via de accespoints de problemen erger worden/er bijna niets meer gedaan kan worden.

onderstaand nog wat afbeeldingen van de instellingen van het netwerk:

en hier ook nog wat afbeeldingen van de instellingen van 1 van de accespoints:

Ook nog twee printscreens van de basis en DHCP instellingen van de bbox:

Ik wil best nog meer instellingen laten zien maar ik heb verder weinig idee wat wel en niet relevant is hiervoor helaas.

Hopelijk weet iemand waar ik verder kan proberen
groetjes Tibor

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:33
Als de kwaliteit van de secundary UTP poort van het AP ook slecht is zou ik eerst al eens naar de bekabeling zelf kijken, heeft namelijk niets te maken met wifi. Wat als je de UTP kabel uit de AP haalt en in een computer steekt?

EDIT: Wel een paar opmerkingen bij je wifi settings, "Proxy ARP" staat default uit dus zet die maar even uit bij jou. Ook bij security de "Group rekey interval" staat default uit dus zet deze ook uit.

Gebruik je de wifi van de bbox? Anders zou ik die gewoon uitzetten, minder storing in het spectrum.

[Voor 40% gewijzigd door Tha Render_2 op 22-08-2022 17:07]

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:38
Hoe snel is je internet?
En zijn je clients verbonden op 5ghz of 2.4?
60mbit klinkt als 2.4 namelijk..

CISSP! Drop your encryption keys!

• 100tibor
Tha Render_2 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:03:
Als de kwaliteit van de secundary UTP poort van het AP ook slecht is zou ik eerst al eens naar de bekabeling zelf kijken, heeft namelijk niets te maken met wifi. Wat als je de UTP kabel uit de AP haalt en in een computer steekt?

EDIT: Wel een paar opmerkingen bij je wifi settings, "Proxy ARP" staat default uit dus zet die maar even uit bij jou. Ook bij security de "Group rekey interval" staat default uit dus zet deze ook uit.

Gebruik je de wifi van de bbox? Anders zou ik die gewoon uitzetten, minder storing in het spectrum.
Ik heb de "Proxy ARP" en "Group rekey interval" uitgezet. De wifi van de B box wordt in wel soms gebruikt omdat deze in de kelder staat. Deze heeft nog wel zijn eigen naam en wachtwoord zoals standaard was.

Ik vindt het dus ook bijzonder dat de problemen zich voordoen via de secundaire poort van de AP en via de wifi en ook plots zijn begonnen.

Wanneer ik de kabel die naar het AP (vanuit de bbox) loopt in mijn laptop steek krijg ik het resultaat van de 2e speedtest (63.6 Mbps download en 26.4 Mbps upload) dat lijkt mij voldoende toch?

dus ik zou zeggen dat de kabel nog goed zou moeten zijn.
laurens0619 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:17:
Hoe snel is je internet?
En zijn je clients verbonden op 5ghz of 2.4?
60mbit klinkt als 2.4 namelijk..
wat bedoel je met hoe snel is ons internet? wil je weten wat de snelheid zou moeten zijn volgens ons abonnement? Dat zou ik even moeten opzoeken, we hebben geen glasvezel in ieder geval.
de clients zijn verbonden met 2.4 en 5 ghz maar de meeste via 2.4 als ik het zo bekijk.

[Voor 16% gewijzigd door 100tibor op 22-08-2022 17:34]

• laurens0619
@100tibor Dat bedoel ik ja maar als je nu bekabeld 63/26 haalt *zou* dat je snelheid moeten zijn.

Half laden klinkt heel erg herkenbaar op het 2.4ghz netwerk vanwege de vele verstoring in de lucht. Nog niet eens wifi maar vooral andere zaken zoals een babyfoon.

. Kun je eens kijken wat je ervaring is met clients die op 5ghz zitten?
En heb je verder enige idee waarom er zoveel op de 2.4 zit? Als je 2 accesspoints hebt hangen dan zou die bij geringe afstand primair op de 5ghz moeten werken (mits je client ook 5ghz kan)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:47

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat.

Grote kans dat je dekking onvoldoende is. Kijk in UniFi controller wat de RSSI en link rates zijn per client.

Ter vergelijking: ik heb ook twee AC Pro's, en mijn slechtste client is de desktop van m'n oudere zoon. Hij heeft weer gekloot met de antennes achter het systeem en heeft deur uiteraard dichtgesmeten. Dan nog, RSSI is -69dBm in de 5GHz, met Tx link rate van 585Mbps, waarmee hij netto ongeveer 350Mbps kan halen.

Dit gaat prima, maar er zit met -69dBm weinig marge meer op. Als dat een paar dBm lager zou zitten, zou ik een klagende zoon hebben, en op 2.4GHz kun je helemaal niets verwachten qua snelheid, latency of stabiliteit. Dat is alleen geschikt voor IoT devices zonder eisen.

Soittakaa Paranoid!

• 100tibor
Ik heb het weer een paar dagen aangekeken en ben toch niet tevreden en weet zeker dat ik een hele tijd betere verbinding heb gehad. Ik begrijp dat ik de snelheid tussen 2.4 en 5 Ghz niet te vergelijken is maar het probleem dat mijn laptop die ik via kabel op de AP heb aangesloten ook slechte verbinding heeft. Dit zou dus betekenen dat de AP bij het "doorgeven" van inkomende verbinding via kabel (die dus prima lijkt te zijn na verschillende keren een speedtest) vertraagd zodra hij via kabel het apparaat weer verlaat.

Nu weer een speedtest gedaan en ik krijg dus via die kabel 17 Mbps down en 0.57 up. Dat kan toch niet normaal zijn?

Zou een factory reset een uitkomst bieden?
of zou een hoge belasting via wifi de kabel kunnen vertragen?
Het valt me ook op dat als bepaalde apparaten (telefoon van iemand) verbind het hele netwerk er "last" van lijkt te hebben. Kan een apparaat voor zo'n probleem zorgen?

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:50
zit alles in de goede/zelfde ip range te spelen?

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 06-12 23:31
Je hebt dus internet van Proximus via DSL, neem ik aan. Als je verbinding niet hoger bied dan de bekabeld gemeten 65 Mb dan is er ook niet meer uit te halen. Je interne netwerk kan veel sneller zijn, en dat zal ook wel zo zijn, maar de verbinding met de buitenwereld is de bottleneck en die hangt, naar het schijnt, op 65 Mbps. En als je dat ook nog moet verdelen tussen een aantal apparaten, dan is de kans op vertragingen redelijk groot.

Wellicht kun je de snelheid van je internetverbinding uitlezen als je inlogt in je b-box. Veel DSL modems geven de zogenaamde intrainwaarde aan, die een maat is van de maximaal te behalen snelheid.

De b-box al eens opnieuw opgestart, overigens?

[Voor 13% gewijzigd door Masimo op 30-08-2022 23:12]

• 100tibor
jack zomer schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:07:
zit alles in de goede/zelfde ip range te spelen?
Hoe controleer ik dit?
ik dacht dat ik dan bij de DHCP instellingen van de modem moet zijn, een printscreen van deze instellingen heb ik in mijn 2e post staan. Of moet ik dan bij de acces points zijn?
Masimo schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 23:09:
Je hebt dus internet van Proximus via DSL, neem ik aan. Als je verbinding niet hoger bied dan de bekabeld gemeten 65 Mb dan is er ook niet meer uit te halen. Je interne netwerk kan veel sneller zijn, en dat zal ook wel zo zijn, maar de verbinding met de buitenwereld is de bottleneck en die hangt, naar het schijnt, op 65 Mbps. En als je dat ook nog moet verdelen tussen een aantal apparaten, dan is de kans op vertragingen redelijk groot.

Wellicht kun je de snelheid van je internetverbinding uitlezen als je inlogt in je b-box. Veel DSL modems geven de zogenaamde intrainwaarde aan, die een maat is van de maximaal te behalen snelheid.

De b-box al eens opnieuw opgestart, overigens?
Dit verklaart nog niet waarom de snelheid opeens achteruit gegaan is en zo veel slechter is na de accespoints denk ik
b-box heb ik volgens mij als eerste mee opnieuw opgestart maar zal het zo nogmaals proberen.

• laurens0619
100tibor schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 20:47:
Ik heb het weer een paar dagen aangekeken en ben toch niet tevreden en weet zeker dat ik een hele tijd betere verbinding heb gehad. Ik begrijp dat ik de snelheid tussen 2.4 en 5 Ghz niet te vergelijken is maar het probleem dat mijn laptop die ik via kabel op de AP heb aangesloten ook slechte verbinding heeft. Dit zou dus betekenen dat de AP bij het "doorgeven" van inkomende verbinding via kabel (die dus prima lijkt te zijn na verschillende keren een speedtest) vertraagd zodra hij via kabel het apparaat weer verlaat.

Nu weer een speedtest gedaan en ik krijg dus via die kabel 17 Mbps down en 0.57 up. Dat kan toch niet normaal zijn?

Zou een factory reset een uitkomst bieden?
of zou een hoge belasting via wifi de kabel kunnen vertragen?
Het valt me ook op dat als bepaalde apparaten (telefoon van iemand) verbind het hele netwerk er "last" van lijkt te hebben. Kan een apparaat voor zo'n probleem zorgen?
Weet je zeker dat de speedtest via de kabel loopt?
Soms pakt een laptop wifi, ook al zit de kabel erin
Als je dan de kabel die naar de unifi loopt in je laptop stopt, welke snelheid haal je dan?

Mijn gevoel is dat er wat mis gaat bij het uitvoeren van je testen en die 17mbps op de kabel niet klopt. Ik denk nog steesd dat de oorzaak veel gebruik maken van 2.4ghz is.

[Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 02-09-2022 16:18]

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11:12

lier

MikroTik nerd

Als je serieus netwerksnelheid wil testen, maak dan gebruik van (bijvoorbeeld) iPerf. Daarmee sluit je gelijk de nodige afhankelijkheden en factoren uit.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• pickboy
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:42
Tha Render_2 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 17:03:
Wat Render al zegt. Het feit dat je bekabeld al problemen hebt heeft niks met je wifi instellingen te maken. Daar moet je je op focussen. Grote kans dat de rest een gevolg is daarvan.

Stekkers controleren, kabels testen. Dat zou ik als eerste doen.

• 100tibor
Hoi,

Ik krijg iperf niet werkend op mijn laptop, kent iemand een andere simpele maar betrouwbare snelheids test?

Kan ik de kabels testen door gewoon mijn laptop aan een kabel te hangen en speedtest te draaien en kijken tot waar de snelheid "voldoende" is? Want de snelheid is op de ingaande kabel van de AP voldoende.

*knip*. Vragen naar diensten hoort niet thuis op het forum. Daarvoor mag je een advertentie plaatsen in de V&A.

[Voor 27% gewijzigd door rens-br op 15-09-2022 09:45]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee