Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 11:41
Ik weet dat dit voor veel Tweakers een ver van hun bed show is, omdat zij niet over een CAO vallen, echter ik wel, dus ik wil mij graag goed inlezen over wanneer je wel en geen recht hebt op de periodieken.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

In de CAO staat het volgende.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
Artikel 35. Salarisverhoging in verband met functiejaren
Verhogingen op grond van functiejaren worden eenmaal per jaar toegekend, doch uiterlijk in de
betalingsperiode waarin een nieuw functiejaar begint, een en ander totdat het maximum aantal
functiejaren in de betreffende salarisgroep is bereikt.
Indien voor alle werknemers eenzelfde afwijkende regeling van kracht was, dan wel in overleg met
het medezeggenschapsorgaan dan wel de werknemersdelegatie wordt vastgesteld, kan een
functiejarenverhoging worden toegekend in een periode van uiterlijk 6 maanden nà, en met
terugwerkende kracht tot, de betalingsperiode waarin een nieuw functiejaar begint.

Bij een website voor werkgevers kwam ik het volgende tegen.
code:
1
2
3
Veel cao’s staan je toe om je medewerkers een hoger loon te betalen dan is voorgeschreven. Ook dan ben je verplicht om de voorgeschreven periodieke loonsverhogingen door te voeren.

Je mag dus niet een periodiek overslaan om bijvoorbeeld weer op gelijke hoogte met het cao-loon te komen.

bron hier

Dus? Waar heb je recht op? Altijd op de periodieken of alleen als je in een schaal zit?

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mikkie001
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 25-04 16:51

Mikkie001

Wat is werk zonder koffie?

Staan functiegroep/schaal en periodiek niet op jouw salarisstrook vermeld?
Bij de salarisstroken die ik tot nu toe heb gezien, is dat namelijk altijd het geval geweest.

Er is altijd een groepje mensen dat in geen enkel groepje past

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:55

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Het is van belang dat je weet onder welke functiegroep je wordt geschaald, want daar zit vaak ook de schaal aan gekoppeld en dito periodieken. Het kan zijn dat je schaal uit 12 periodieken bestaat en uiteindelijk in de 12e zit. Daarna zal je niet meer stijgen, tenzij je een overstap maakt naar een hogere schaal.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Mikkie001 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:56:
Staan functiegroep/schaal en periodiek niet op jouw salarisstrook vermeld?
Bij de salarisstroken die ik tot nu toe heb gezien, is dat namelijk altijd het geval geweest.
Nee, alleen mijn functie titel. Ik heb wel een vermoeden waarin het zou moeten zitten. Ik werk op HBO niveau, dus laten we eens uitgaan van 9 of 10.
Outerspace schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:57:
Het is van belang dat je weet onder welke functiegroep je wordt geschaald, want daar zit vaak ook de schaal aan gekoppeld en dito periodieken. Het kan zijn dat je schaal uit 12 periodieken bestaat en uiteindelijk in de 12e zit. Daarna zal je niet meer stijgen, tenzij je een overstap maakt naar een hogere schaal.
Daar ben ik nog niet, tenzij ik in de hogere functiejaren ben begonnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:20

dragonhaertt

@_'.'

In principe zou HR je zo antwoorden op deze vragen kunnen geven.
Je zou ook het document kunnen opzoeken waar je functieomschrijvingen staan. Dit document is meestal gewoon openbaar beschikbaar (ergens in je intranet of op een netwerkschijf) en beschrijft alle functies met titel, omschrijving en schaal.

Als je al werkervaring had voordat je hier ging werken is de kans groot dat je in een hogere trede in schaal 9 of 10 bent begonnen.

(Ik vind het trouwens wel bijzonder dat je hiervan nog niet op de hoogte bent. Salarisonderhandeling en contract zijn toch wel belangrijke stappen. Het klinkt alsof je in een bedrijf werkt met heel weinig medewerkers, óf een incompetente HR afdeling)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:39
Kijk eens of je hier mee verder komt:
https://www.google.com/ur...Vaw2t72UUULDVyYIL0dbBakk1

9=H
10=i
11=J

Bij zowat alle bedrijven waar ik solliciteer zitten in de metaal (R&D /design engineer).
Als je de CAO van nu pakt moet je er wel even 5,3% bovenop tellen (gezien die al 2 jaar oud zijn).

Functieschaal 9 met 8 jaar ervaring gaat tot 3460€
Functieschaal 11 met 9 jaar ervaring gaat tot 3789€

Ik zit met sollicitaties met eenzelfde probleem als jou, dat ik een salaris buiten deze schalen vraag, wat het hele CAO compleet nutteloos maakt.
Wie gaat er als technical lead met 8 jaar ervaring nou voor 3789€ werken?

Dit probleem speelt uiteraard enorm bij ASML welke onder deze CAO vallen :') .

Ik zou zeggen, alles is af te spreken met je WG. De CAO is maar een minimum/aanbeveling en al het management verdwijnt sowieso buiten de CAO.
Dan kun je nog naar de CAO HP (hoger personeel) kijken, maar daar vind ik niks nuttigs in terug (y) .

Maar op je echte vraag kan ik eigenlijk geen one-liner antwoord geven. Eigenlijk hoef je nooit een verhoging te krijgen als je teveel betaalt wordt, behalve als de FNV komt met iedereen krijgt er 3% bij (tot 100k ofzo).

Edit:/
De meeste HR afdelingen gaan hier helemaal niet lekker mee om, dus verwacht daar een slap antwoord van.
Bedrijven zijn tig jaren bezig met de implementatie van dit systeem. En elke 5-7 jaar verandert het indelingssysteem voor een andere variant.

[ Voor 8% gewijzigd door alaintje op 28-07-2022 11:14 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Ik heb gewoon onderhandelingen gevoerd over mijn salaris en mij nooit heel druk gemaakt om welke functiegroep ze hieraan geven. Totdat ik onlangs eens wat dat te lezen en op de teksten in de OP stuitte. Toen werd mijn nieuwsgierigheid geprikkeld, maar tot een eenduidige conclusie heb ik nog niet kunnen komen.

HR weet ook niet alles, ik kom zelf liever eerst beslagen ten ijs door zelf informatie in te winnen. Vandaar mijn bericht hier. Voor mijn vraag doet u wel of niet weten in welke functiegroep ik zit er denk ik niet zo veel toe, alsmede in welke groep ik zou moeten zitten. Zou ik, ondanks boven CAO loon, recht hebben op periodieken? Dat ik voor de daadwerkelijke uitvoering met functiegroepen en jaren rekening moet houden, is mij inmiddels duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:11

Just_I

What did you just say?

Helaas kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat wanneer je een schaal hebt die niet vernoemd is in de CAO er andere regels bestaan over elk jaar een stap/trede in je schaal omhoog gaat. Bij het bedrijf waar ik werk worden er door het management besloten om wel of geen trede omhoog te gaan of het in individuele gevallen over te laten aan de afdelingsmanager.
Zo is er in mijn CAO afgesproken dat iedere werknemer met een CAO benoemd functiegroep een eenmalige uitkering krijgt van X euro in de komende periode.
Ook ploegentoeslagen heb ik geen recht op.

Dus nee, je hebt geen recht om elke jaar een periodiek erbij te krijgen of andere zaken die zijn afgesproken in de CAO.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:54

ThunderNet

Flits!

Welk schalensysteem gebruikt je bedrijf? ISF?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:20

dragonhaertt

@_'.'

Pizza_Boom schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:15:
Ik heb gewoon onderhandelingen gevoerd over mijn salaris en mij nooit heel druk gemaakt om welke functiegroep ze hieraan geven. Totdat ik onlangs eens wat dat te lezen en op de teksten in de OP stuitte. Toen werd mijn nieuwsgierigheid geprikkeld, maar tot een eenduidige conclusie heb ik nog niet kunnen komen.

HR weet ook niet alles, ik kom zelf liever eerst beslagen ten ijs door zelf informatie in te winnen. Vandaar mijn bericht hier. Voor mijn vraag doet u wel of niet weten in welke functiegroep ik zit er denk ik niet zo veel toe, alsmede in welke groep ik zou moeten zitten. Zou ik, ondanks boven CAO loon, recht hebben op periodieken? Dat ik voor de daadwerkelijke uitvoering met functiegroepen en jaren rekening moet houden, is mij inmiddels duidelijk.
Tja, als je niet weet welke schaal je zit, lijkt het me ook lastig te stellen dat je 'boven cao' zit.
Daarnaast is je vraag natuurlijk direct beantwoord met een mailtje naar HR: "Krijg ik periodieken?".

Dan weet je misschien nog niet meteen wat er officieel mag, maar als het antwoord 'Ja' is lijkt me dat jouw initiële vraag wel beantwoord is.

En HR weet niet alles over wat wettelijk verplicht is, maar ze zouden je wel kunnen vertellen hoe dat precies is vastgelegd voor jouw contract.

Daarnaast lijkt me 'salarisgroei' en 'einde schaal' toch wel dingen die ook meegenomen worden in je salarisonderhandeling?

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-04 16:58
Pizza_Boom schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:15:
Ik heb gewoon onderhandelingen gevoerd over mijn salaris en mij nooit heel druk gemaakt om welke functiegroep ze hieraan geven.
Over je aanvangssalaris. De groei leek je toen niet interessant?

Ik heb nog nooit een cao-werkgever meegemaakt waar schaal en trede bij aanvang van de overeenkomst niet in de arbeidsovereenkomst benoemd staan. Jouw schaal en trede staan niet in je arbeidsovereenkomst? Niet op je loonstrook? Niet in dossier op intranet?

Ik word zelf ook bovenschalig betaald middels een arbeidsmarkttoeslag. Die is gewoon gekoppeld aan trede x uit schaal y en bij elke cao-verhoging stijgt dus mijn salaris én mijn toeslag.

Zijn de salarisgroepen en functiejaren uit jouw cao de facto gewoon schalen en tredes? Dan zou ik zeggen dat als je salaris boven het schaalmaximum zit, je niet per definitie recht hebt op verhogingen (want "een en ander totdat het maximum aantal functiejaren in de betreffende salarisgroep is bereikt").

[ Voor 18% gewijzigd door wheel op 28-07-2022 15:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EricTC
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-04 19:27
alaintje schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:13:
Kijk eens of je hier mee verder komt:
https://www.google.com/ur...Vaw2t72UUULDVyYIL0dbBakk1

9=H
10=i
11=J

Bij zowat alle bedrijven waar ik solliciteer zitten in de metaal (R&D /design engineer).
Als je de CAO van nu pakt moet je er wel even 5,3% bovenop tellen (gezien die al 2 jaar oud zijn).

Functieschaal 9 met 8 jaar ervaring gaat tot 3460€
Functieschaal 11 met 9 jaar ervaring gaat tot 3789€

Ik zit met sollicitaties met eenzelfde probleem als jou, dat ik een salaris buiten deze schalen vraag, wat het hele CAO compleet nutteloos maakt.
Wie gaat er als technical lead met 8 jaar ervaring nou voor 3789€ werken?

Dit probleem speelt uiteraard enorm bij ASML welke onder deze CAO vallen :') .

Ik zou zeggen, alles is af te spreken met je WG. De CAO is maar een minimum/aanbeveling en al het management verdwijnt sowieso buiten de CAO.
Dan kun je nog naar de CAO HP (hoger personeel) kijken, maar daar vind ik niks nuttigs in terug (y) .

Maar op je echte vraag kan ik eigenlijk geen one-liner antwoord geven. Eigenlijk hoef je nooit een verhoging te krijgen als je teveel betaalt wordt, behalve als de FNV komt met iedereen krijgt er 3% bij (tot 100k ofzo).

Edit:/
De meeste HR afdelingen gaan hier helemaal niet lekker mee om, dus verwacht daar een slap antwoord van.
Bedrijven zijn tig jaren bezig met de implementatie van dit systeem. En elke 5-7 jaar verandert het indelingssysteem voor een andere variant.
toon volledige bericht
ASML zit in Metalektro (groot metaal), niet in Metal & Techniek (klein metaal). Maar volgens mij wil ASML liever zelf iets regelen.
Ik werk voor een anders Metalektro bedrijf en die schalen zijn toch wel een stuk anders en zeker niet slecht.

Recht op periodieken heb ik niet. Dwz aan de hand van je beoordeling krijg een hogere stap (of niet). Als je aan eind van de schaal zit dan is het afgelopen en krijg je niet meer. Alleen nog CAO verhogingen. De volgende stap is dan een hogere functie in een hogere schaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13:39
EricTC schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:14:
[...]

ASML zit in Metalektro (groot metaal), niet in Metal & Techniek (klein metaal). Maar volgens mij wil ASML liever zelf iets regelen.
Ik werk voor een anders Metalektro bedrijf en die schalen zijn toch wel een stuk anders en zeker niet slecht.

Recht op periodieken heb ik niet. Dwz aan de hand van je beoordeling krijg een hogere stap (of niet). Als je aan eind van de schaal zit dan is het afgelopen en krijg je niet meer. Alleen nog CAO verhogingen. De volgende stap is dan een hogere functie in een hogere schaal.
Sorry dan heb ik de Metalektro en metaal en techniek door elkaar gehaald.
Ik dacht dat het een in het ander zat, en dat metaal en techniek sub cao's waren.

De salarissen zijn daarentegen bij de metaal en techniek hoger dan in de Metalektro zie ik.
Het document wat ik had gelinkt geldt wel voor beide, alleen is schaal "i" niet aanwezig bij de metalektro.

Ik heb nu ook een nieuwe aanbieding in de Metalektro zonder schaalindeling, goed dat je me daar op wijst.
Is natuurlijk een extra middel om te zien wat er van je wordt verwacht.

offtopic:
ASML's nieuws van de OR staat online. Maar het is voor ASML praktisch onmogelijk om onder een CAO uit te komen. Alleen een rechter kan je daar op uitzonderen (en dan moet je het dus opnemen tegen de ROM, een collectief van 1100 bedrijven en de op een na grootste pensioenuitvoerder van NL, die zien ASML graag daar voor hun inleg).
Je kunt wel je eigen CAO bepalingen daar bovenop leggen, maar meestal zijn dat geen salarishuizen/tabellen.
Mijn bron is dat mijn vorige WG aangesloten werd bij de Metalektro, een zaak van 2 jaar en nog niet afgerond. Ik heb dit proces als observeerder gevolgd.

CAO's zijn natuurlijk hartstikke goed voor de groep, maar echt niet voor hoger opgeleid personeel, want deze houden de salarissen gewoon kunstmatig laag.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
ThunderNet schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:23:
Welk schalensysteem gebruikt je bedrijf? ISF?
Eigenlijk geen idee. Is er een reden om daar makkelijk achter te komen?
dragonhaertt schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:12:
Tja, als je niet weet welke schaal je zit, lijkt het me ook lastig te stellen dat je 'boven cao' zit.
Daarnaast is je vraag natuurlijk direct beantwoord met een mailtje naar HR: "Krijg ik periodieken?".
Als je loon niet in een CAO schaal terugkomt, lijkt het mij dat je erboven zit. En hoeveel, dat ligt aan in welke schaal men jou zou zetten.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Goed, laten we voor het gemak eens stellen dat ik in functiegroep 10 zit. Daar zit voor mij nog een stap in de salarisschaal die ik kan maken op basis van salaris, in de functiejaren zitten er nog een behoorlijk aantal. De stap van 7 naar 8 functiejaren is een stap van 3689 naar 3764. Stel dat je 3700 krijgt en doorstapt in salaris. Moet je dan naar de 3764 toe, de volgende stap op de schaal, of naar 3775 door die 2% groei die de schaal normaal zou maken.
Dan weet je misschien nog niet meteen wat er officieel mag, maar als het antwoord 'Ja' is lijkt me dat jouw initiële vraag wel beantwoord is.

En HR weet niet alles over wat wettelijk verplicht is, maar ze zouden je wel kunnen vertellen hoe dat precies is vastgelegd voor jouw contract.

Daarnaast lijkt me 'salarisgroei' en 'einde schaal' toch wel dingen die ook meegenomen worden in je salarisonderhandeling?
Eigenlijk niet. Nooit echt zo bij mij opgekomen, vooral door de overvloed aan werk en het feit dat ik gewoon graag weg wilde waar ik vandaan kwam. Is ook pas de eerste keer dat ik van werkgever overstapte, bij mijn vorige kwam ik als schoolverlater binnen en durfde ik heel erg hard te spelen (heb ik ook gedaan). Verder zat ik daar aan mijn plafond, zeker i.c.m. mensen die groei niet stimuleren. Al doende leert men, kan ik op dit gebied wel stellen. Ik heb eigenlijk vooral gekeken naar ontwikkelmogelijkheden voor mijn persoontje en die salarisgroei door de overstap was erg prettig, na 2 jaar op 0-lijn (afgezien van CAO). Juist daarom is het ook getriggerd, bij mijn vorige baas kreeg ik ook niets terwijl lager zat en in veel meer schalen groeimogelijkheden zou hebben gehad.
wheel schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:48:
Over je aanvangssalaris. De groei leek je toen niet interessant?
Eigenlijk helemaal niet aan gedacht. Vooral omdat ik, wat tegenwoordig blijkbaar gebruikelijk is, met een jaarcontract begonnen ben. Daarmee heb je een geforceerd onderhandelingsmoment. Dit contractueel vast laten leggen heb ik nooit echt aan gedacht.
Ik heb nog nooit een cao-werkgever meegemaakt waar schaal en trede bij aanvang van de overeenkomst niet in de arbeidsovereenkomst benoemd staan. Jouw schaal en trede staan niet in je arbeidsovereenkomst? Niet op je loonstrook? Niet in dossier op intranet?
Ik heb het even nagekeken: Nope, nope en nope. Een intranet hebben we niet echt.
Ik word zelf ook bovenschalig betaald middels een arbeidsmarkttoeslag. Die is gewoon gekoppeld aan trede x uit schaal y en bij elke cao-verhoging stijgt dus mijn salaris én mijn toeslag.

Zijn de salarisgroepen en functiejaren uit jouw cao de facto gewoon schalen en tredes? Dan zou ik zeggen dat als je salaris boven het schaalmaximum zit, je niet per definitie recht hebt op verhogingen (want "een en ander totdat het maximum aantal functiejaren in de betreffende salarisgroep is bereikt").
Bij de inflatiecorrecties stijg ik ook mee. Die 42,50 van deze maand heb ik er ook gewoon bijgekregen, net als die 300 eenmalig. Ik ben vooral benieuwd wat er nu gebeurt als ik naar een nieuw functiejaar stap. Waar ik sta ligt heel erg aan welke schaal je zou pakken. Bij 10 en 11 heb ik nog tredes over om door te stappen, bij 9 zit ik erboven, alles onder 9 acht ik niet realistisch. Ik heb net al gezegd, laat ik eens zeggen dat ik in 10 zou zitten. Qua werkzaamheden en verantwoordelijkheden en kennis zou dat redelijk kunnen kloppen.
Just_I schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:16:
Helaas kan ik je uit eigen ervaring vertellen dat wanneer je een schaal hebt die niet vernoemd is in de CAO er andere regels bestaan over elk jaar een stap/trede in je schaal omhoog gaat. Bij het bedrijf waar ik werk worden er door het management besloten om wel of geen trede omhoog te gaan of het in individuele gevallen over te laten aan de afdelingsmanager.
Zo is er in mijn CAO afgesproken dat iedere werknemer met een CAO benoemd functiegroep een eenmalige uitkering krijgt van X euro in de komende periode.
Ook ploegentoeslagen heb ik geen recht op.

Dus nee, je hebt geen recht om elke jaar een periodiek erbij te krijgen of andere zaken die zijn afgesproken in de CAO.
Hmmm. Dat zou balen zijn van zekerheid, maar de deur open zetten voor onderhandelingen. Ploegentoeslag is op mij niet van toepassing, ik werk gewoon dagdienst.
alaintje schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:45:
Sorry dan heb ik de Metalektro en metaal en techniek door elkaar gehaald.
Ik dacht dat het een in het ander zat, en dat metaal en techniek sub cao's waren.

De salarissen zijn daarentegen bij de metaal en techniek hoger dan in de Metalektro zie ik.
Het document wat ik had gelinkt geldt wel voor beide, alleen is schaal "i" niet aanwezig bij de metalektro.

Ik heb nu ook een nieuwe aanbieding in de Metalektro zonder schaalindeling, goed dat je me daar op wijst.
Is natuurlijk een extra middel om te zien wat er van je wordt verwacht.

offtopic:
ASML's nieuws van de OR staat online. Maar het is voor ASML praktisch onmogelijk om onder een CAO uit te komen. Alleen een rechter kan je daar op uitzonderen (en dan moet je het dus opnemen tegen de ROM, een collectief van 1100 bedrijven en de op een na grootste pensioenuitvoerder van NL, die zien ASML graag daar voor hun inleg).
Je kunt wel je eigen CAO bepalingen daar bovenop leggen, maar meestal zijn dat geen salarishuizen/tabellen.
Mijn bron is dat mijn vorige WG aangesloten werd bij de Metalektro, een zaak van 2 jaar en nog niet afgerond. Ik heb dit proces als observeerder gevolgd.

CAO's zijn natuurlijk hartstikke goed voor de groep, maar echt niet voor hoger opgeleid personeel, want deze houden de salarissen gewoon kunstmatig laag.
toon volledige bericht
Metaal en techniek heeft een aantal sub CAO's, zoals het Metaalbewerkingsbedrijf of Technisch installatiebedrijf. Metalektro heb ik geen ervaring mee, tot nu toe altijd in Metaal en Techniek gezeten. Ik ken hem altijd wel redelijk, maar hierover kwamen dus bij mij vragen. Ik ben zo'n figuur dat nog wel eens in de CAO zit te snuffelen en lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:40

Zenix

BOE!

Daarvoor heb je toch HR? Als ik iets niet begrijp of weet qua CAO, dan kunnen die het perfect uitleggen. Daarvoor is die afdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Als het niet op je loonstrook staat (ook niet in een cryptische code?) staat het dan wel op je jaaroverzicht?

Het is wel belangrijk om te weten waar je begonnen bent. Het is mogelijk om in een functie beginnen en daarbij door opleiding en ervaring in de laatste trede/periodiek te landen. Dan zit er buiten de jaarlijkse aanpassing van de bedragen binnen de cao, geen loonsverhoging meer in (nou ja via extra toeslagen is dat dan wel mogelijk).

Hr moet je echt wel kunnen uitleggen in welke schaal je zit (of dat klopt met jouw functie volgens de cao is een tweede) en op welke trede/periodiek je zit. In de meeste organisaties met een verbindende cao zitten vaak ook de extra hoger betaalde functies in een vergelijkbare matrix voor HR. Die worden dan niet gestuurd door de cao inhoud, maar zijn dan wel makkelijk te zien in hetzelfde salarishuis.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Zenix schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 21:57:
Daarvoor heb je toch HR? Als ik iets niet begrijp of weet qua CAO, dan kunnen die het perfect uitleggen. Daarvoor is die afdeling.
Proest.

Bij mijn vorige werkgever was ik degene die erachter kwam dat we volgens CAO een vakantiedag extra hadden gekregen. En hier heb ik ook al zaken gevonden die absoluut niet zo horen. Ik schrijf vrij vroeg al dat ik juist beslagen ten ijs wil komen. Dan ren je dus niet gelijk naar HR om een vraag te stellen. Verder zit HR er, als puntje bij paaltje komt, natuurlijk voor het belang van het bedrijf, niet voor jou.
Qwerty-273 schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 23:12:
Als het niet op je loonstrook staat (ook niet in een cryptische code?) staat het dan wel op je jaaroverzicht?

Het is wel belangrijk om te weten waar je begonnen bent. Het is mogelijk om in een functie beginnen en daarbij door opleiding en ervaring in de laatste trede/periodiek te landen. Dan zit er buiten de jaarlijkse aanpassing van de bedragen binnen de cao, geen loonsverhoging meer in (nou ja via extra toeslagen is dat dan wel mogelijk).
Staat niet op het jaaroverzicht.
Hr moet je echt wel kunnen uitleggen in welke schaal je zit (of dat klopt met jouw functie volgens de cao is een tweede) en op welke trede/periodiek je zit. In de meeste organisaties met een verbindende cao zitten vaak ook de extra hoger betaalde functies in een vergelijkbare matrix voor HR. Die worden dan niet gestuurd door de cao inhoud, maar zijn dan wel makkelijk te zien in hetzelfde salarishuis.
Maar dat is nu toch niet belangrijk? De vraag is heel simpel: Heb je in deze CAO recht op verhogingen, als je boven het genoemde bedrag zit. Die matrix zou ik kunnen navragen, maar dat is niet ter sprake gekomen tijdens het solliciteren.

Zoals ik net ook al zeg, stel je zit in groep 10 op 7 jaren, dan zou je volgens de CAO 3689 moeten krijgen. Stel dat je 3700 krijgt en je gaat van functiejaar 7 naar 8. Volgens de CAO is het salaris dan 3764. Wordt jouw salaris dan 3764 of krijg je die volledige 2% erbij en ga je naar 3775?

Er worden allerlei zaken bijgehaald die voor mij helemaal niet van belang zijn. Dat je na je eindfunctie in principe een schaal moet doorschuiven snap ik zelf ook. En dat je met goedwillendheid van de werkgever toeslagen e.d. kan krijgen om toch door te groeien, dat begrijp ik ook.

Dus nogmaals: Ik wil weten of je recht hebt op de CAO vergoeding als je boven het bedrag zit dat in de CAO genoemd wordt, maar nog niet in je eindschaal zit. En HR zei niks, want die heb ik niet gevraagd, ik wil mezelf eerst ingelezen hebben voordat ik naar HR ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
Pizza_Boom schreef op zondag 31 juli 2022 @ 01:12:
[...]
Proest.

Bij mijn vorige werkgever was ik degene die erachter kwam dat we volgens CAO een vakantiedag extra hadden gekregen. En hier heb ik ook al zaken gevonden die absoluut niet zo horen. Ik schrijf vrij vroeg al dat ik juist beslagen ten ijs wil komen. Dan ren je dus niet gelijk naar HR om een vraag te stellen. Verder zit HR er, als puntje bij paaltje komt, natuurlijk voor het belang van het bedrijf, niet voor jou.

[...]
Staat niet op het jaaroverzicht.

[...]
Maar dat is nu toch niet belangrijk? De vraag is heel simpel: Heb je in deze CAO recht op verhogingen, als je boven het genoemde bedrag zit. Die matrix zou ik kunnen navragen, maar dat is niet ter sprake gekomen tijdens het solliciteren.

Zoals ik net ook al zeg, stel je zit in groep 10 op 7 jaren, dan zou je volgens de CAO 3689 moeten krijgen. Stel dat je 3700 krijgt en je gaat van functiejaar 7 naar 8. Volgens de CAO is het salaris dan 3764. Wordt jouw salaris dan 3764 of krijg je die volledige 2% erbij en ga je naar 3775?

Er worden allerlei zaken bijgehaald die voor mij helemaal niet van belang zijn. Dat je na je eindfunctie in principe een schaal moet doorschuiven snap ik zelf ook. En dat je met goedwillendheid van de werkgever toeslagen e.d. kan krijgen om toch door te groeien, dat begrijp ik ook.

Dus nogmaals: Ik wil weten of je recht hebt op de CAO vergoeding als je boven het bedrag zit dat in de CAO genoemd wordt, maar nog niet in je eindschaal zit. En HR zei niks, want die heb ik niet gevraagd, ik wil mezelf eerst ingelezen hebben voordat ik naar HR ga.
toon volledige bericht
Je vraag ziet in mijn ogen op het samen willen brengen van twee losstaande systemen. Als je een functie hebt die is ingedeeld volgens het functiehandboek dan weet je je functie + schaal + salaris volgt uit de loontabel. Onderhandelingen zien er dan vaak uit als wg biedt trede 6 (van de functieschaal) en wn wil trede 8 = deal. Jaar later krijg je trede 9 enz. Er wordt niet naar gekeken als trede 9 is 2% meer dan trede 8. Je schuift simpelweg een vakje op. (Dit was denk ik al helder, maar ik noem het omdat je je afvraagt of zo’n berekening uit dit systeem naar jouw situatie kan worden getransponeerd. Maar die berekening is er naar mijn mening niet dus kun je die ook niet elders gebruiken)

Dan is er misschien een nieuwe functie die iemand gaat uitvoeren en die het bedrijf nog niet heeft ingeschaald/ingedeeld. Maar dat moet/zal wel nog gebeuren anders houd je jouw vraag. En hoe daarmee wordt omgegaan volgt niet uit je quote in de TS. Dat ziet m.i. op de functiejaren van ingedeelde functies (en inschaling van de functie heeft hier kennelijk juist niet plaatsgevonden).

Waar staat de volledige tekst van de cao? Mits openbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
marcelcee schreef op zondag 31 juli 2022 @ 02:22:
[...]

Je vraag ziet in mijn ogen op het samen willen brengen van twee losstaande systemen. Als je een functie hebt die is ingedeeld volgens het functiehandboek dan weet je je functie + schaal + salaris volgt uit de loontabel. Onderhandelingen zien er dan vaak uit als wg biedt trede 6 (van de functieschaal) en wn wil trede 8 = deal. Jaar later krijg je trede 9 enz. Er wordt niet naar gekeken als trede 9 is 2% meer dan trede 8. Je schuift simpelweg een vakje op. (Dit was denk ik al helder, maar ik noem het omdat je je afvraagt of zo’n berekening uit dit systeem naar jouw situatie kan worden getransponeerd. Maar die berekening is er naar mijn mening niet dus kun je die ook niet elders gebruiken)

Dan is er misschien een nieuwe functie die iemand gaat uitvoeren en die het bedrijf nog niet heeft ingeschaald/ingedeeld. Maar dat moet/zal wel nog gebeuren anders houd je jouw vraag. En hoe daarmee wordt omgegaan volgt niet uit je quote in de TS. Dat ziet m.i. op de functiejaren van ingedeelde functies (en inschaling van de functie heeft hier kennelijk juist niet plaatsgevonden).

Waar staat de volledige tekst van de cao? Mits openbaar.
https://www.fnv.nl/cao-se...o-metaalbewerkingsbedrijf
Hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelcee
Hoewel ik door coronaklachten verstoken blijf van goede nachtrust ga ik geen 218 pagina’s doornemen :) Eerste aanknopingspunt staat in artikel 10. Vraag hier om zou ik zeggen.
Misschien voeg ik later nog iets toe.

Artikel 10. Hoe delen we de functies in?
1. De werkgever deelt de functie van een werknemer in. De werkgever laat de functie-indeling weten aan de werknemer.

Edit:
Artikel 33. Salaristabellen voor werknemers van 21 jaar en ouder
1. De werkgever deelt de werknemer van 21 jaar of ouder in één van de salarisgroepen A tot en met J in. Dit gebeurt op basis van de functie van de werknemer.

Ga hierover in gesprek, met functiehandboek erbij zou je al een voorstel aan wg kunnen doen. Daarna lijkt het me logisch dat een trede gekozen wordt die het dichtste bij je huidige salaris ligt. Een natuurlijk moment zou ook na afloop van je jaarcontract kunnen zijn om jouw onduidelijkheid over de verhogingen de wereld uit te helpen. Ga je door bij dit bedrijf dan spreek je af dat tegen salarisschaal y, trede z te doen. Daarna elk jaar een trede erbij simpel gezegd.

Succes en het scheelde me 216 pagina’s leeswerk :)

[ Voor 43% gewijzigd door marcelcee op 31-07-2022 03:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Een periodiek is vaak gekoppeld aan voorwaarden van functioneren en of die goed is en kan afhankelijk zijn van de voorwaarden dus. Uit je citaat van de CAO kan ik niet opmaken of je er recht op hebt vanwege de jaren of vanwege promotie of functioneren.Het is meer een artikel hoe het wordt uitgewerkt en niet wanneer je er recht op hebt.

Ik wil die 218 paginas wel even diagonaal scannen hoor. Als je nu al meer krijgt dan je schaal mag je periodiek daar geen invloed op hebben en hoor je toch hoger loon te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:33
Pizza_Boom schreef op zondag 31 juli 2022 @ 01:12:
[...]

In deze CAO zijn de periodieken niet verhogingen die toegekend worden, maar vaste salarissen. Zoals de Metaalunie het ons (werkgever) uitgelegd heeft, krijgen werknemers die boven de CAO beloond krijgen daarom niet jaarlijkse verhogingen.
De 42,50, de éénmalige compensatie van 382,50 bruto en de percentages die nu afgesproken zijn, zijn afgesproken procentuele verhogingen en daarmee niet gekopppeld aan inschaling of andere parameters uit de CAO. Ze gelden voor iedereen die onder de CAO valt.
Dus nee, die 2% heb je geen recht op als je meer krijgt dan het CAO salaris. Tenzij natuurlijk bij indiensttreding of op een later moment afgesproken is dat je er sprake is van jaarlijkse periodieken... En dat kan natuurlijk ook zijn dat er in een personeelshandboek dat van toepassing is verklaard staat 'werknemer krijgt jaarlijks een periodiek'.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sefa
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12:29
Klinkt als een mooie vraag/casus voor een vakbond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Laatst online: 01:32
@Pizza_Boom Als je zeker weet dat je niet meedoet aan dit systeem (want je krijgt blijkbaar meer betaald geef je zelf aan) waarom zou je dan rechten hebben op de vergoedingen van hetzelfde systeem?

Lijkt me dan niet dus. Verder heeft het bedrijf wel gewoon de CAO te volgende dus andere extra's zul je wel ontvangen.

Maar goed zoals al vele malen is aangegeven hier, vraag het HR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-04 19:22

Managelorian

“This is the workflow.”

Eens met @Sefa: stuur een mail naar FNV en je weet het. Doe je dat niet dan blijft het toch een beetje giswerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
En @Pizza_Boom? Had je recht op periodieke verhoging of is de kogel nog niet door de kerk?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pizza_Boom
marcelcee schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 01:29:
En @Pizza_Boom? Had je recht op periodieke verhoging of is de kogel nog niet door de kerk?
Ben nog bezig. Het is immers vakantietijd. Heb nog een ander traject van informatieinwinning lopen.

Afgelopen week overigens een aanbod op de mail waar 30-50% bruto verhoging in zou zitten. En ondertussen ook nog argumenten aan het verzamelen waarom er geld bij moet, waarbij de belangrijkste toch wel is dat ik een zwaardere functie draai dan ik op solliciteerde.

[ Voor 44% gewijzigd door Pizza_Boom op 16-08-2022 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
Pizza_Boom schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 08:52:
[...]
Ben nog bezig. Het is immers vakantietijd. Heb nog een ander traject van informatieinwinning lopen.

Afgelopen week overigens een aanbod op de mail waar 30-50% bruto verhoging in zou zitten. En ondertussen ook nog argumenten aan het verzamelen waarom er geld bij moet, waarbij de belangrijkste toch wel is dat ik een zwaardere functie draai dan ik op solliciteerde.
Daar gaat een periodiekje bij je huidige werkgever niet bij in de buurt komen, schat ik in.

[ Voor 0% gewijzigd door wheel op 16-08-2022 13:24 . Reden: typo ]

• Pizza_Boom
wheel schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 11:47:
Daar gaat een periodiekje bij je huidige werkgever niet bij in de buurt komen, schat ik in.
Nee, absoluut niet. Alleen ik moet voor mijzelf inschatten of die functie iets is wat ik ook echt wel wil en of ik daar al ben. Ik ben al eens langere tijd met tegenzin naar mijn werk gegaan bij een vorige werkgever, dat doe ik niet nogmaals.

Uiteindelijk is het plussen en minnen. Ergens ben ik huiverig om na een jaar, bij een WG waar ik het verder wel redelijk naar mijn zin heb, weer op te stappen. Ik zit op een half uur fietsen of een 15-20 minuten met de auto per richting qua reistijden, dus dat is ook een luxe en komend vanaf 2,5 uur per dag is dat echt een verbetering.

Zou het argument dat ik een andere functie doe dan waar ik oorspronkelijk op heb gesolliciteerd en mijn salariseis op heb ingeschoten hout snijden?

• wheel
Pizza_Boom schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 00:00:
[...]
Nee, absoluut niet. Alleen ik moet voor mijzelf inschatten of die functie iets is wat ik ook echt wel wil en of ik daar al ben. Ik ben al eens langere tijd met tegenzin naar mijn werk gegaan bij een vorige werkgever, dat doe ik niet nogmaals.

Uiteindelijk is het plussen en minnen. Ergens ben ik huiverig om na een jaar, bij een WG waar ik het verder wel redelijk naar mijn zin heb, weer op te stappen. Ik zit op een half uur fietsen of een 15-20 minuten met de auto per richting qua reistijden, dus dat is ook een luxe en komend vanaf 2,5 uur per dag is dat echt een verbetering.

Zou het argument dat ik een andere functie doe dan waar ik oorspronkelijk op heb gesolliciteerd en mijn salariseis op heb ingeschoten hout snijden?
Ten aanzien van je laatste vraag; je onderhandelt over arbeidsvoorwaarden die passen bij de functie die je (eventueel) gaat uitvoeren. Als dat afwijkt van de functie waarop je reageerde, kun je dat toch prima onderbouwen?

• Pizza_Boom
wheel schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 00:07:
[...]

Ten aanzien van je laatste vraag; je onderhandelt over arbeidsvoorwaarden die passen bij de functie die je (eventueel) gaat uitvoeren. Als dat afwijkt van de functie waarop je reageerde, kun je dat toch prima onderbouwen?
Ik voer de functie al uit vanaf begin van mijn dienstverband.

• wheel
Pizza_Boom schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 07:54:
[...]
Ik voer de functie al uit vanaf begin van mijn dienstverband.
Ah, my bad. Ik dacht dat die vraag ging over je nieuwe sollicitatie.

Als je huidige functie nu anders (lees: zwaarder) is dan toen je startte, is dat toch een prima argument? In mijn ervaring bestaat daar vaak een procedure voor herwaardering voor.
Pagina: 1