Heeft het isoleren van mijn dak zin?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Kriss0r
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12 10:37
Graag zou ik jullie zienswijze willen vragen over het nut om mijn dak te gaan isoleren. Huis anno 1982 heeft een dakisolatie die destijds regelmatig voorkwam: Unilin TPUR 24, vlasvezelplaten met 24 mm PUR-schuim. Niet echt bij de tijd..

We stoken nooit op de 1e verdieping of zolder (mogelijk omdat warmte van begane grond door de kanaalplaten heen naar boven trekt). Los daarvan zit ik met een niet-te-isoleren stuk dak in de rood omrandde gedeelten. Dit zijn daadwerkelijk zichtbare stukken schuin in de slaapkamers/badkamer. Groene lijntjes zijn wel toegankelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTGyxIMCWXaJz9BR3WR61kOF-Kg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/g3jymKWY9FuOdd8AWkYylxIO.jpg?f=user_large

Ik vraag me af of het heel veel zin heeft dat ik met dakisolatie aan de slag ga, of dat ik moet gaan begroten op een complete dakvervanging.. Wat zou jullie insteek zijn?

Beste antwoord (via Kriss0r op 28-07-2022 10:39)

• newmikey
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-08-2023
Lijkt op mijn situatie. Ook wij stoken niet op de 1st verdieping, behalve in een klein werkkamertje/kantoor. Ik heb bewust de keuze gemaakt het dak niet te isoleren daar dit ingrijpende verbouwingswerkzaamheden met zich mee zou brengen tegen een te verwaarlozen energiebesparing. De gehele eerste verdieping fungeert nu als een isolatie (lucht) laag voor de begane grond. Wel hebben we op de begane grond vloerisolatie en dubbel glas.

Het is voor een groot deel marketing waar consumenten door gegrepen worden als het over isolatie van huizen gaat. Een perfect geisoleerd huis is vrijwel onleefbaar door de slechte luchtkwaliteit (o.a. stof, vocht en schimmels) tenzij er grof ingegrepen wordt met ventilatie (wat de isolatie weer teniet doet).

Alle reacties

• MBvB
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-11 20:16
Wat zijn je plannen met die zolder? Ga je er vaak zitten? Zo niet kan je net zo goed het trapgat afsluiten en tegen de eerste verdieping isoleren met een verlaagd plafond. Of niets doen....

Ik heb thuis geïsoleerd omdat ik er een slaapkamer ging realiseren en het zachtboard plafond toch vervangen moest worden. Gewoon zelf gedaan, raamwerk tussen de gordingen, 16cm glaswol er tussen, folie eroverheen en vervolgens gipsplaten.

Verder wat is überhaupt je verbruik?

[ Voor 4% gewijzigd door MBvB op 28-07-2022 09:36 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• newmikey
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-08-2023
Lijkt op mijn situatie. Ook wij stoken niet op de 1st verdieping, behalve in een klein werkkamertje/kantoor. Ik heb bewust de keuze gemaakt het dak niet te isoleren daar dit ingrijpende verbouwingswerkzaamheden met zich mee zou brengen tegen een te verwaarlozen energiebesparing. De gehele eerste verdieping fungeert nu als een isolatie (lucht) laag voor de begane grond. Wel hebben we op de begane grond vloerisolatie en dubbel glas.

Het is voor een groot deel marketing waar consumenten door gegrepen worden als het over isolatie van huizen gaat. Een perfect geisoleerd huis is vrijwel onleefbaar door de slechte luchtkwaliteit (o.a. stof, vocht en schimmels) tenzij er grof ingegrepen wordt met ventilatie (wat de isolatie weer teniet doet).

• Kriss0r
MBvB schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:34:
Wat zijn je plannen met die zolder? Ga je er vaak zitten? Zo niet kan je net zo goed het trapgat afsluiten en tegen de eerste verdieping isoleren met een verlaagd plafond. Of niets doen....
Eigenlijk niet zozeer plannen met de zolder, maar alle warmte die niet ontsnapt bespaart weer wat je stookt. Dat klinkt mij in ieder geval logisch in de oren :) Maar hoe effectief de isolatie dus kan zijn bepaalt wel een beetje of het rendabel is, vandaar dat dat mijn eerste vraag is :)

De zoldervloer is van hout, had nog niet bedacht dat ik het plafond op de 1e verdieping eruit kan slopen en dan tussen de dwarsbalken isoleren (of zoldervloer eruit trekken), dat is nog best een goed idee.

Dank je wel!
Verder wat is überhaupt je verbruik?
Afgelopen jaar 1500m3, is wel gemiddeld als ik Google op bouwjaar in combinatie met geschakelde woning. En dan heb ik 3 vrouwen in huis die per stuk 15-20 minuten douchen..

[ Voor 44% gewijzigd door Kriss0r op 28-07-2022 09:55 ]

• Kriss0r
newmikey schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:41:
Situatie lijkt dan goed vergelijkbaar inderdaad, ik heb nagenoeg dezelfde overweging (y)
En dat klinkt ook weer logisch :) Dank je wel!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Je gaat aan dat het niet te isoleren is maar dat je het wel kunt zien. Dan kun je er toch bij om het te isoleren?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Nu online

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Isoleren en teug verdienen blijft een moeilijk verhaal helaas. De eerste cm isolatie doet het meest qua isolatie (en die zit er al in)
Maar het klopt dat met de energie prijzen van het moment van isoleren eigenlijk nog nooit een schappelijke tvt is gehaald (zelf doen met b-keus pir uitgesloten). Het gaat echter niet alleen om terugverdienen maar met name om energie verbruik, pak het aan als het kan en doe het dan goed, Aan de andere kant in het dak valt veel te winnen ook qua comfort en een ander voordeel is inmiddels dat men in de verkoop van het huis een goed geisoleerd huis ook terug ziet tov een zelfde huis met slechtere isolatie.
Dus als je iets gaat doen doe het goed, ik zou beginnen met die schuine hoekjes op de slaapkamer "kan niet" bestaat niet, "wil niet" bestaat wel.

• Kriss0r
No Hands schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:20:
Je gaat aan dat het niet te isoleren is maar dat je het wel kunt zien. Dan kun je er toch bij om het te isoleren?
twain4me schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:31:
Dus als je iets gaat doen doe het goed, ik zou beginnen met die schuine hoekjes op de slaapkamer "kan niet" bestaat niet, "wil niet" bestaat wel.
Met het huidige hoekje uit het plafond valt het nog bijna niet op, als er 12-16cm + afwerking bovenop zou komen zou de hoek tot op de bovenkant van de kozijnen komen en de ruimte in de kamer flink kleiner worden. Ik denk dat dat "niet mooi" wordt wat dus betekent "wil niet" :)

Ik denk dat ik mijn antwoord heb, dank allen!

[ Voor 3% gewijzigd door Kriss0r op 28-07-2022 10:39 ]

• johan_L
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:29
Ik vraag me af of het heel veel zin heeft dat ik met dakisolatie aan de slag ga, of dat ik moet gaan begroten op een complete dakvervanging.. Wat zou jullie insteek zijn?
Mijn insteek zou zijn om eerst een warmtescan te laten maken van de buitenkant, dan zie je snel genoeg of isoleren van dat deel van het dak zinvol is. Helaas werkt dat het best als het buiten koud is, dus daar heb je de komende maanden niet zo veel aan.

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:54
johan_L schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:31:
[...]

Mijn insteek zou zijn om eerst een warmtescan te laten maken van de buitenkant, dan zie je snel genoeg of isoleren van dat deel van het dak zinvol is. Helaas werkt dat het best als het buiten koud is, dus daar heb je de komende maanden niet zo veel aan.
Je hoeft die scan helemaal niet te maken, want het resultaat is op voorhand al bekend.
De slecht geisoleerde delen lichten rood op. en de goed geisoleerde delen worden blauw.
Het advies zal zijn om te beginnen bij de rood oplichtende vlakken.
Wat de energiebesparing zal zijn tov de kosten en moeite gaat het bedrijf die de warmtescan doet jou niet vertellen. Alleen dat het "zinvol" is.
Pagina: 1