Wij hebben op kantoor een Krups machine, en dat werkt toch wel echt perfect. De eerste die binnenkomt vervangt het water en laat het apparaat een keer doorspoelen (zonder cupje erin), daarna is het een kwestie van water vullen en bakje met lege cupjes een keer omkiepen boven de prullenbak.
Ga dan wel voor echte cupjes van Nespresso of desnoods die van Douwe Egberts. Die huismerk cupjes van de Jumbo e.d. zijn niet te drinken.
We hebben een collega die wel eens een melkopschuimer meeneemt en ook zelf dus schoonmaakt, het stoompijpje in het apparaat gebruiken we niet.
Ik zou wel echt voor cupjes gaan, en niet pads (zoals die van Senseo), want dan heb je veel minder controle over hoe sterk je koffie is en krijg je van die slappe rommel. Met cups kun je gewoon 5-6 verschillende sterktes neerzetten en heb je alles van een grote kop slappe koffie tot een echte espresso afgevangen.
Ik heb zelf thuis een volautomaat van Philips met bonen erin, echt een geweldig apparaat en ik ben blij dat ik daar toentertijd de ~700 euro aan heb uitgegeven om mijn Krups apparaat te vervangen, maar ik ben ook blij dat we die op kantoor niet hebben. Het afvoerbakje gaat snel schimmelen omdat de pucks die eruit komen een lekkere voedzame bodem vormen, en tenzij je er netjes iedere keer een kopje onder zet betekent het spoelen bij aan/uit zetten (ook als hij na 2 uur automatisch uit gaat) dat je opvangbak voor water ook snel vol loopt. Daarnaast maken bonen echt een teringherrie, wat op een klein kantoor waarschijnlijk niet wenselijk is iedere keer als iemand koffie zet.
Ik merk dat ik het hele melkgedeelte eigenlijk nooit gebruik, in het geval van mijn Philips apparaat zit er een los bakje bij waar je melk in doet en die klik je dan op het stukje waar stoom uit komt. Zet een prima cappuccino, maar die drink ik zelf niet, en tenzij iemand er specifiek om vraagt vind ik het de moeite ook niet echt waard. Je gooit dan iedere keer een half kopje melk weg, en je moet 'm weer helemaal door laten spoelen om het bakje schoon te maken. Vind het wel fijn dat daar dus gewoon schoon water uit komt uit een losse uitgang, dus als ik een keer thee of cup a soup wil zetten en het koffiezetapparaat al aan staat hoef ik niet eerst de waterkoker op te warmen.