Overdruk CV Circuit Bodemwartepomp - CV vult met water aan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Con2
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-08-2022
Beste forumleden,

Wij hebben sinds enkele weken een 'bijzonder' overdruk probleem met onze bodem warmtepomp (vaillant geotherm excludiv vws 63/3 uit 2013). Het vreemde is dat het CV circuit water aangevuld krijgt, waarschijnlijk van het (kraan) water circuit. Om de druk te verlagen moet ik telkens water aftappen van het CV circuit - wat opmerkelijk is gezien dit volgens mij een gesloten circuit is. Door de fabrikant is nog even geopperd dat het expansievat zou zijn, maar dat lijkt onwaarschijnlijk want dat zou niet tot aanvulling van water moeten leiden. Als het warm water circuit wordt afgesloten - dan blijft de druk gelijk/ daalt licht.

Als het warmwater circuit openstaat - dan staar de druk binnen no time (uur open - kwartier douchen - 0.4 bar hoger - ok, water zet uit maar niet zoveel...).

Er is geopperd dat de boiler vervangen moet worden, echter de onderhoudsmonteur en monteurs van de fabrikant hebben dit in hun jarenlange ervaring aangegeven nog nooit / 1 keet te hebben gemaakt. Het zou een behoorlijk duur onderdeel (euro 5 tot 6k), en ik ben er niet van overtuigd of ze het hebben bij het juiste einde hebben - gezien het lijkt dat ze beiden onbekend zijn met de oorzaak van het overdruk probleem.

De vraag is waar / hoe komt er water in het CV circuit - en welke onderdeel (leiding?) kan dit veroorzaken.

Degene die het weet - verdient eeuwige roem wat mij betreft! Google op het probleem heeft niet geholpen - en helaas heb ik de technische kennis niet....

Wie-o-wie heeft een briljante ingeving?

Groeten,
Con

Ik ben op zoek naar de oorzaak / onderdeel wat de overdruk veroorzaakt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16:40
En als je de kraan dichtdraaien en tapwater afneemt. Neemt dan ook de druk in je cv circuit af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-10 16:03
0.4 Bar verhoging is normaal als je SWW maakt en het expansievat het niet zo goed meer doet:

Voor huisverwarming is de temperatuur van het systeemwater vermoedelijk rond de 30 graden. Voor opwarmen van de boiler gaat dit richting de 60 graden. Normaal houdt expansievat juist de druk gelijk als de temperatuur in het systeem toeneemt. Als het expansievat het niet meer goed doet, dan kan deze de druk niet meer stabiel houden. Is niet heel erg duur om te vervangen normaal gesproken.

Kun je ook aangeven hoeveel de druk is? van 1.1 Bar naar 1.5 Bar is niet zo spannend. Van 2 Bar naar 2.5Bar is minder handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:35
Coolmint schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:57:
0.4 Bar verhoging is normaal als je SWW maakt en het expansievat het niet zo goed meer doet:
Hier snap ik niets van. Het expansievat zit in het verwarmingscircuit en speelt dus (als het goed is) geen enkele rol als je SWW maakt? Of wat mis ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocrammarco
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-10 13:21
Con2 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:29:
Beste forumleden,

Wij hebben sinds enkele weken een 'bijzonder' overdruk probleem met onze bodem warmtepomp (vaillant geotherm excludiv vws 63/3 uit 2013). Het vreemde is dat het CV circuit water aangevuld krijgt, waarschijnlijk van het (kraan) water circuit. Om de druk te verlagen moet ik telkens water aftappen van het CV circuit - wat opmerkelijk is gezien dit volgens mij een gesloten circuit is. Door de fabrikant is nog even geopperd dat het expansievat zou zijn, maar dat lijkt onwaarschijnlijk want dat zou niet tot aanvulling van water moeten leiden. Als het warm water circuit wordt afgesloten - dan blijft de druk gelijk/ daalt licht.

Als het warmwater circuit openstaat - dan staar de druk binnen no time (uur open - kwartier douchen - 0.4 bar hoger - ok, water zet uit maar niet zoveel...).

Er is geopperd dat de boiler vervangen moet worden, echter de onderhoudsmonteur en monteurs van de fabrikant hebben dit in hun jarenlange ervaring aangegeven nog nooit / 1 keet te hebben gemaakt. Het zou een behoorlijk duur onderdeel (euro 5 tot 6k), en ik ben er niet van overtuigd of ze het hebben bij het juiste einde hebben - gezien het lijkt dat ze beiden onbekend zijn met de oorzaak van het overdruk probleem.

De vraag is waar / hoe komt er water in het CV circuit - en welke onderdeel (leiding?) kan dit veroorzaken.

Degene die het weet - verdient eeuwige roem wat mij betreft! Google op het probleem heeft niet geholpen - en helaas heb ik de technische kennis niet....

Wie-o-wie heeft een briljante ingeving?

Groeten,
Con

Ik ben op zoek naar de oorzaak / onderdeel wat de overdruk veroorzaakt.
Als ik het goed begrijp blijft deze verhoging dan ook en is niet alleen steiging bij warm water gebruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coolmint
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 20-10 16:03
Wilke schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:33:
[...]

Hier snap ik niets van. Het expansievat zit in het verwarmingscircuit en speelt dus (als het goed is) geen enkele rol als je SWW maakt? Of wat mis ik?
Dat expansievat maakt zeker uit, ook als het in het verwarmingscircuit zit. Juist bij SWW moet er veel druk gecompenseerd worden omdat de temperatuur veel hoger is. Er zit alleen maar een 3weg-klep die de aanvoer regelt van het warme water: niet naar het CV circuit maar naar het SWW circuit. Aan de retour-kant zit alles nog steeds aan elkaar en daar kan die druk dus vereffent worden door het expansievat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:24
Water zet 0,021% uit per graad verwarming. Kijk nog eens naar de druk in je CV circuit met koud cv water en tijdens een sww run. De druk kan niet oplopen als het expansievat nog goed is, want zeg 30 graden opwarming is 0,6% meer volume. Expansievat is meestal wel goed gedimensioneerd, ergo geen 2l vaatje icm een 1000l buffer oid.
Klop eens met een lepel tegen het vat, dit moet aan de vloeistofzijde anders klinken dan aan de gaszijde. Klinkt deze overal hetzelfde? Niet goed. Doe dit bij hoge en lage druk, kan zijn dat het membraan ver wordt ingedrukt bij hoge druk.
Maar...
Als je telkens water moet aftappen, hoeveel is dat per keer en hoeveel al totaal? Het kan zijn dat de spiraal in de boiler lek is of gescheurd in de boiler, het zal zeker niet de eerste keer zijn.
Voor het mooie moet je een lange tijd geen warm water gebruiken zodat de druk in het CV circuit flink op kan lopen. Er zit een veiligheid op dus je blaast niks op, en hoger dan 6/8 bar wordt het toch niet vanwege je inlaatcombinatie.
Pagina: 1