Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja101
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 22-12-2023
Beste mensen, deze week is ons pv systeem opgeleverd. 12 panelen van 405wp icm 3 micro omvormers (1 per 4 panelen). Nu is ons verteld dat de kabel naar de meterkast buitenlangs moest omdat 3x4mm2 niet door de loze leiding ging passen. Ik heb geen probleem met en pijpje langs de gevel dus doe maar.

Er liggen 8 panelen op 1 deel vh dak en 4 op een ander deel. Deze twee opstellingen zijn keurig verbonden met de aangegeven 3x4mm2 echter pakken ze na het 2e deel ineens een 5g2.5mm2 kabel naar de meterkast waarvan slechts de 3 aders worden gebruikt (we hebben 1 fase). Is dit gebruikelijk of een geval van te weinig materiaal meegenomen en maar een alternatief gebruiken? Gevoelsmatig heb ik liever overal dezelfde 3g4mm2 kabel liggen ivm evt. uitbreiding en/of uitval door een te hoog netvoltage (las hier over dat de omvormers net iets minder hoeven te werken bij 4mm2 waardoor uitval minder vaak voor zou komen). Verwacht ik teveel of is het wel degelijk gebruikelijk om alles in dezelfde kabeldikte uit te voeren?

Bedankt vast voor jullie visie!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:21
Vreemd verhaal; te weinig kabel meegenomen dus halverwege een kabeldoos en dan verder met dunnere kabel?

OF: van panelen naar de omvormer dikke kabel, en van omvormer naar meterkast dunner?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:32

Tazzios

..

Zelfde kabel dikte lijkt mij ook logisch. Moesten ze het laatste stuk misschien door een bestaande leiding waardoor de dikkere niet passen? Hoelang is het dunne gedeelte?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Om dit te beoordelen moet je even melden hoe lang de verschillende kabels zijn. Lengte is de bepalende factor hier.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-09 07:46

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

3x 4mm2 past prima door een 16mm buis, is hier ook gedaan.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja101
@Tens Dat eerste dus, inderdaad met lasdoos
@Tazzios Nee, helemaal nieuw aangelegd, het dunne deel is ca. 20 meter
@joezzt De 4mm2 kabel overbrugt ca 10 meter, de 2.5mm2 ca 20
@NeFoRcE Inderdaad, het is hier ook gelukt het eerste deel.

Als ik het goed begrijp is dus 4mm2 overal logisch als het uitvoerbaar is (en dat is het). ik begrijp anders ook niet waarom ze daarmee starten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:24
Als dit helemaal nieuw zo is aangelegd dan slaat het nergens op. Sowieso een lasdoos halverwege die kabel, dat wil je helemaal niet als het ook gewoon anders kan. Zelfs al waren de kabels even dik geweest. Een 1:1 las in bekabeling van een nieuw aangelegde vaste installatie (dus niet iets nieuws aan iets bestaands knopen, dat zou nog een redelijk excuus kunnen zijn) betekent gewoon dat er iets fout is gegaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Wilke op 28-07-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:47
Hoe bedoel je het precies.

A] Is er 4mm2 kabel getrokken en verlengd met 2,5mm2 kabel en dan de drie microomvormers.

B] Of is er 4mm2 kabel dan 2 microomvormers, aftakking op die kabel in 2,5mm2 voor de 3e microomvormer.

B is alleen acceptabel als het geheel in de meterkast op max 20A is afgerekend.
Die 3e microomvormer is natuurlijk maar 1200W.

[ Voor 23% gewijzigd door leonbong op 28-07-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja101
@leonbong De microomvormers zijn met elkaar verbonden door 4mm2. Vanaf de laatste omvormer loopt er nog ca 2 meter 4mm2, dan via lasdoos over op 2,5mm2 naar meterkast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 02:47
Dus de kabel van alle omvormers samen is 2,5mm2 richting meterkast.
Dat is gewoon raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja101
Ja, dat leek mij dus ook al. Maar eens even kijken of ze dit zonder gezeur gaan aanpassen. Je komt daar natuurlijk pas na de opleverhandtekening achter :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja101
@Wilke Dat wil je niet omdat het een zwak punt is? Of i.v.m. verlies? Wil even de antwoorden paraat hebben voor ik met ze in gesprek ga.

Bedankt allemaal voor het meedenken zover, bevestigd mijn vermoeden en zo kom ik als leek wat beter geïnformeerd over als ik ze ga bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:32

Tazzios

..

hier een simpele berekeningstool:
https://www.luxalight.eu/nl/draadcalculator

Je wil geen hoge spanning omdat je omvormer rond de 253volt uitschakelt.

punt 4:
https://www.libra.energy/...chakelt-een-omvormer-uit/

(disclaimer: bovenste info komt uit puur van van internet zoek skills)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02:20

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Dus het langste deel is juist 2,5qmm? En dat is nu juist ook het deel met de hoogste stroom omdat daar alle omvormers achter hangen?

Dan lijkt me dat ontzettend niet wenselijk en onlogisch...

En welke omvormers? In de meterkast is vast ook geen extra 40A automaat gekomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:42
Als dit APS is met QS1 dan heb je de speciale kabel tussen de 3 omvormers ivm connector en die is 4 mm2 omdat je bepaald vermogen en lengte hebt bij max 6 of 7 omvormers als ik het goed heb. Zelf lassen ze die kabel dan op naar ymvk (buiten liever ymvkas) en daar hebben ze de 5G2,5 voor genomen. Beetje jammer, maar lijkt me wel 3x4 door 16mm te kunnen als je niet teveel bochten hebt.

Bij dit vermogen niet echt een probleem, maar als je spanning al kritisch hoog is, niet wenselijk.
Bij mij is het 240 bij max vermogen terugleveren, dus ik maak me om die dikte, mist binnen de norm niet druk.

[ Voor 21% gewijzigd door Dapdodo op 28-07-2022 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
NeFoRcE schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 09:07:
3x 4mm2 past prima door een 16mm buis, is hier ook gedaan.
euh... wanneer het ymvk is dan wens ik je succes met het trekken er van. Toevallig dat ik vorige week een 3x4mm2 ymvk door een buis heb getrokken. 19mm buis danwel, maar het bochtje om was niet te doen. Laat staan dat het een 16mm buis is...
3x een losse draad gaat inderdaad prima.
Maar ik verwacht dat installatuers werken met ymvk in plaats van losse draden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja101
@Septillion Het zijn 3 stuks Hoymiles HM-1500, in de meterkast hangt een nieuwe emat ea16-32, geen extra 40A dus. Had dat ook gemoeten?

@boxlessness Het moet lukken, van het eerste deel van het dak naar het volgende deel hebben ze ook met 4mm2 en een bocht door een 19mm buis gewerkt. Het laatste lange deel waar nu 2,5mm2 ligt heeft ook maar 1 bochtje (overigens hebben ze voor de 2,5mm wel 5 aderig gebruikt dus de dikte van de XMVK is ongeveer gelijk aan 3x4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 24-09 07:46

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

boxlessness schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:51:
[...]

euh... wanneer het ymvk is dan wens ik je succes met het trekken er van. Toevallig dat ik vorige week een 3x4mm2 ymvk door een buis heb getrokken. 19mm buis danwel, maar het bochtje om was niet te doen. Laat staan dat het een 16mm buis is...
Hier is 3x 4mm2 van omvormer naar meterkast getrokken, 2 verdiepingen, door de vloer en klaar. Geen buitenkabel oid.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
NeFoRcE schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:59:
[...]

Hier is 3x 4mm2 van omvormer naar meterkast getrokken, 2 verdiepingen, door de vloer en klaar. Geen buitenkabel oid.
Dan zal het wel aan mijn trek-vaardigheden liggen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Tja101 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:16:
@Septillion Het zijn 3 stuks Hoymiles HM-1500, in de meterkast hangt een nieuwe emat ea16-32,
Dat is dus eigenlijk al een niet toegestane spanningsafhankelijke automaat maar goed. Is het een B16 of een B20?
geen extra 40A dus. Had dat ook gemoeten?
Tenzij je 63A aardlekschakelaars hebt of alleen maar aardlekautomaten, anders ja. Maar goed, 9 op de tien PV boeren "vergeet" dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja101
Septillion schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:37:
[...]

Dat is dus eigenlijk al een niet toegestane spanningsafhankelijke automaat maar goed. Is het een B16 of een B20?

[...]

Tenzij je 63A aardlekschakelaars hebt of alleen maar aardlekautomaten, anders ja. Maar goed, 9 op de tien PV boeren "vergeet" dat.
Het is een B20, moeten ze dat ook vervangen of is dat nog wel acceptabel? En ik heb voor zover ik kan zien gewoon 40A aardlek en niet alleen automaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

B20 is ook wel verstandig met 4,5kW aa omvormer. Maar vind 2,5qmm dan altijd al dun, laat staan voor PV, zeker ivm spanningsval.

Mja, typisch voor PV boeren... Maar nu heb je dus wel mooi 40A (uit het net) + 20A (PV) = 60A beschikbaar in je meterkast. Dat is wel even 1,5x de rating van je aardlekschakelaars, nog niet te spreken over misschien de bekabeling :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja101
Septillion schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:55:
B20 is ook wel verstandig met 4,5kW aa omvormer. Maar vind 2,5qmm dan altijd al dun, laat staan voor PV, zeker ivm spanningsval.

Mja, typisch voor PV boeren... Maar nu heb je dus wel mooi 40A (uit het net) + 20A (PV) = 60A beschikbaar in je meterkast. Dat is wel even 1,5x de rating van je aardlekschakelaars, nog niet te spreken over misschien de bekabeling :/
Maar daar zal ik van de pv boer niets van kunnen verwachten schat ik dan in. Elektricien inschakelen dan maar om een extra 40A te laten plaatsen? Die komt binnenkort toch aangezien we de zolder aan het verbouwen zijn ;)

Ik ga in ieder geval kijken of ze bereid zijn het dunne deel van de bekabeling te vervangen, dat lijkt me na al jullie input zeker redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Nog even afgezien van de eisen wat betreft de aarding van je panelen, als je regeltjes goed bekijkt moet dat gedaan worden met een draaddikte gelijk of groter dan je DC bekabeling. Dus dat redt je nooit met 2,5mm2 naar je meterkast...

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja101
ds23man schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:16:
Nog even afgezien van de eisen wat betreft de aarding van je panelen, als je regeltjes goed bekijkt moet dat gedaan worden met een draaddikte gelijk of groter dan je DC bekabeling. Dus dat redt je nooit met 2,5mm2 naar je meterkast...
Daarmee zeg je dus dat ze met dat laatste 2,5mm2 deel niet eens aan de eisen voldoen? Dan zou het wat mij betreft helemaal kwalijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 24-09 09:07
Tja101 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:56:
[...]

Daarmee zeg je dus dat ze met dat laatste 2,5mm2 deel niet eens aan de eisen voldoen? Dan zou het wat mij betreft helemaal kwalijk zijn.
dat is niet helemaal kloppend. ;)
(je mag gerust 2x6mm DC kabel aan je panelen hebben zitten en dan 3x2,5mm voor de AC gedeelte gebruiken.)

de kleinste maat bepaald de maximum.
en de maximum word bepaald door je micro omvormers hun uitgang (voor het AC gedeelte).
(nu geef je niet op welke micro omvormers, maar als ik gok lijkt het iets rond de 1000W en dit dan 3x.
dit maakt een 3x2,5mm kabel wel oke, maar is gok, maar Wp is niet belangrijk in dit geval)

het is wel netjes en beter om als je 1 stuk 3x2,5mm maakt dat je dan de rest ook 2,5mm maakt.
gewoon om geen fouten te maken in de toekomst.
(elektricieen ziet 3x4mm, dan verwacht hij ook dat alles tot de meter kast ook 3x4mm is.
assumptions is de moeder van alle fuckups maar ja helaas ze gebeuren.)

dus ja goed is dit nu ook weer niet. ;)

edit:
voor de duidelijkheid.
ik vind dat ze je bekabeling even op nieuw moeten gaan doen.
je betaald voor iets, dan horen ze het gewoon goed af te leveren.
wat je dan zou moeten hebben, dat is mij niet duidelijk te halen uit je verhaal.
misschien 3x2,5mm misschien 3x4mm. :?

[ Voor 22% gewijzigd door migjes op 28-07-2022 16:12 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Tja101 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:56:
[...]

Het metalen gestel van je zonnepanelen dient geaard te worden met een draaddikte gelijk of groter dan de bekabeling van je panelen, dat is meestal 4mm2. Dit heeft met kortsluitstromen te maken, een 2,5mm2 brandt eerder door dan de kabels van je panelen. Je mag daarom ook geen 2,5mm2 aardraad gebruiken bij 4mm2 bedrading in je installatie. Veel zonneboeren beginnen er nu pas aan te wennen dat de panelen geaard moeten maar hoe hebben ze nog niet door. Als je toevoerleiding bijv met VD draad gebeurt mag je wel 2,5mm2 combineren met een 4mm2 aarddraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja101
ds23man schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:12:
[...]

Het metalen gestel van je zonnepanelen dient geaard te worden met een draaddikte gelijk of groter dan de bekabeling van je panelen, dat is meestal 4mm2. Dit heeft met kortsluitstromen te maken, een 2,5mm2 brandt eerder door dan de kabels van je panelen. Je mag daarom ook geen 2,5mm2 aardraad gebruiken bij 4mm2 bedrading in je installatie. Veel zonneboeren beginnen er nu pas aan te wennen dat de panelen geaard moeten maar hoe hebben ze nog niet door. Als je toevoerleiding bijv met VD draad gebeurt mag je wel 2,5mm2 combineren met een 4mm2 aarddraad.
Top, hier kan ik zeker iets mee. Dit is namelijk precies wat ze niet hebben gedaan, de bekabeling van de panelen en tussen de omvormers is 4mm2 maar het laatste stuk naar de meterkast, dus na de omvormers, is 2,5mm2.

Dank allemaal, als ik ze gesproken heb laat ik de uitkomst even weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Tja101 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:27:
[...]

Top, hier kan ik zeker iets mee. Dit is namelijk precies wat ze niet hebben gedaan, de bekabeling van de panelen en tussen de omvormers is 4mm2 maar het laatste stuk naar de meterkast, dus na de omvormers, is 2,5mm2.

Dank allemaal, als ik ze gesproken heb laat ik de uitkomst even weten!
Staat ook gewoon in de laatste Nen normen en dan vooral het gedeelte wat betreft zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja101
Beste allemaal, ik heb ondertussen een reactie mogen ontvangen waarom dit met 2 kabeldiktes en een lasdoos is aangesloten en krijg daarop onderstaand antwoord. Ik kan daar weinig chocola van maken maar hoop nog een keer op jullie expertise of dit een logische verklaring is. Dank vast!
Punt 1: aarding het systeem is wel correct. Dit wordt namelijk niet gebruikt als aarding maar als vereffening. NEN1010 geeft aan dat deze vereffent moet zijn. De draaddikte hiervoor is afhankelijk van het aantal panelen. Een paneel kan namelijk 1 volt spanning afgeven. Daarnaast is dit voornamelijk voor een stroomlekkage en een aanrakingslekkage te voorkomen. Dit is ook opgelost met de aardlekautomaat, dus als een stroom wegloopt over de aarde zal de aardlekautomaat te allen tijde uitschakelen.

Punt 2: de kabel hebben we juist zo gelijkt om de warmte omlaag te brengen. Die is een 20A systeem lopen er 2 takken. De hoofdleiding is 4mm2 en de taken zijn 2,5mm2 hierdoor kan je mooi het systeem vertakken en niet alles over 1 leiding gaan lopen. Dit doen we omdat de AC koppelkabels die bij dit systeem horen 2,5mm2 zijn. En als we dan dit doorkoppelen met 4mm2 ontstaat er een hoop warmte waarbij de energie verloren gaat.
Nog even een korte samenvatting hoe het is aangesloten: 2,5mm2 vanuit de meterkast naar een lasdoos ca 15m verderop (middels een 5G2,5 kabel waarvan slechts 3 aders worden gebruikt), daar overgaand in 4mm2 waar achter de 3 omvormers hangen (met weer 4 panelen per omvormer).

[ Voor 10% gewijzigd door Tja101 op 04-08-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Voor punt 2, je gaf toch juist aan dat deel tussen meterkast en de splitsing tussen de twee delen juist 2,5qmm is en stuk door naar de tweede set alleen 4qmm? Zij doen nu voorkomen dat het gedeelde stuk naar de meterkast juist 4qmm is en dat er vanaf de splitsing 2,5qmm ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja101
Septillion schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:20:
Voor punt 2, je gaf toch juist aan dat deel tussen meterkast en de splitsing tussen de twee delen juist 2,5qmm is en stuk door naar de tweede set alleen 4qmm? Zij doen nu voorkomen dat het gedeelde stuk naar de meterkast juist 4qmm is en dat er vanaf de splitsing 2,5qmm ligt.
Beide delen zijn gewoon met 4mm2 verbonden inderdaad. Enkel het stuk tussen de meterkast en de lasdoos is 2,5mm2, daar kom je nog geen paneel of omvormer tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Zij beweren precies het tegenovergestelde, dus dat zou ik dan nog eens voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-09 21:36
boxlessness schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:51:
[...]

Kabel kan je ook strippen ;)

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tja101
Kan je je installatie door een onafhankelijk adviseur laten toetsen, bestaat zoiets? Het systeem is niet vertakt (ligt gewoon aan 1 kabel aangesloten) en de koppelstekkers zijn wel met 4mm2 verbonden. Van het gegeven antwoord krijg ik dan ook eerder minder dan meer vertrouwen.
Pagina: 1