Advies Nodig voor moederbord

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsJelle
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-12-2022
Goedendag allemaal,

De laatste tijd ben ik opzoek naar een nieuw moederbord voor mijn gaming computer. Ik zie veel een lees veel maar vindt de keuze erg lastig, met de componenten die ik nu heb en nog een andere ga bestellen. Vandaar dit topic waar ik om advies vraag voor welk moederbord het beste zal zijn om te halen.
Mijn componenten:
- Videokaart, asus 3060
- Moederbord (Nu nog), Asus prime H410I-plus
- Voeding, Antec 750w
- Processor (Ik ga die veranderen naar de i9 10900, vandaar heb ik dus een nieuwe moederbord nodig), maar nu heb ik nog een i5 10500
- 32gb ram 3600mhz

Het nieuwe moederbord haal ik dus vooral zodat hij gaat passen op mijn i9 10900, maar ook omdat de gene die ik nu heb niet de snelste is. Het moederbord mag 0 -> 200 euro kosten.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steenw
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 15-01-2024
ik zou beide tegelijk vervangen(moederbord processor) voor een 12e generatie processor dat wat je nu van plan bent een 10500 ruilen voor een 10900 wordt het niet echt merkbaar sneller van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:43
Een 10900 is het niet waard en een degelijk B560/H570/Z590 bord ook niet. Voor gaming is een i5-12400 op B660 al sneller dan een 10900 voor, zeer waarschijnlijk, een lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:18
Je hebt een redelijk recente 6-core cpu, dus ik betwijfel of een upgrade heel veel winst gaat geven:
- Met welke game(s) heb je performanceproblemen?
- Welke monitor (ivm resolutie) heb je aangesloten op je RTX3060?

Je hebt nu een ITX-moederbord en waarschijnlijk dus ook een compacte behuizing. Het is handig om de behuizing te vermelden. Als er een mATX-moederbord in past, dan kun je geld besparen. Bij een 10900 of beter een 12700F heb je ook een after market cpu-koeler nodig. Om te weten welke past is het ook handig om de behuizing te weten.
Heb je op je nieuwe moederbord ook wifi/bluetooth nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsJelle
De laatste tijd speel ik voornamelijk r6 siege, fifa en gta. Gta gaat nog wel goed, maar vooral bij r6 siege maar ook soms bij fifa heb ik vaak last van freezes uit het niets. Ik heb met taakbeheer gekeken naar wat het probleem was en dat was dat mijn processor 90% gebruikt van de 100% doe hij kan als ik alleen al r6 siege opstart. Hierdoor krijg ik ook last van discord screen share en soms ook freezes.

Mijn monitor is de Optix g27c4, 165hrtz en 1920x1080 resolutie.
Mijn behuizing is de Abkoncore T250, en heb geen wifi nodig, want ik gebruik een internet kabel en indien ik wifi nodig heb heb ik nog een stickje liggen waarmee ik kan verbinden met wifi, en hetzelfde geldt voor bluetooth dat doe ik met een usb stickje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woezik
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20:18
Dat zijn volgens de recommended system requirements geen zware games, dus ik zou eens onder taakbeheer broncontrole openen om te kijken of je kunt zien welke applicatie(s) de zware cpu-belasting veroorzaakt. Zowel Windows als virusscanners willen nog wel eens op ongewenste momenten processen opstarten.
Windows activiteiten kun je wellicht iets beperken door de gebruikstijden te wijzigen.

Videokaart is prima voor deze monitor. Abkoncore is een ATX-behuzing en dat geeft veel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 16:27
Ik lees nergens waarom je concreet een andere cpu moet. Bij een RTX 3060 zit je met je huidige CPU eigenlijk gewoon prima.

GTA is een game uit 2013 en draait nog goed op een i5 uit dat jaar.
GTA V op jouw i5
GTA V op een i5 uit 2014

R6 siege is ook verschrikkelijk optimized. Dat kan draaien op een opgevoerde aardappel.
YouTube: Rainbow Six Siege [PC] GT 1030 & Intel Pentium G4560 & 8GB RAM <- zoals deze

Ik zou eerst eens even kijken wat er gaande is met je PC, want dit klinkt niet als overbelaste processor maar gewoon als systeem instabiliteit / een programma dat onterecht te vaak de cpu of een andere resource lockt. Je boot drive even helemaal formatteren en Windows even opnieuw installeren en met de hand alle drivers installeren. Games installeren maar geen van je andere programma's (buiten misschien discord of wat je ook gebruikt om met je vrienden te praten tijdens bijv siege) en dan kijken hoe het gaat.
Dus geen OBS en geen Steelseries GG om je gameplay clips mee op te nemen en al die gein. Geen virusscanners, geen overclock programma's etc. Ook geen NZXT Cam, daar is GTA V allergisch voor.
Als het probleem weg lijkt kun je dan de rest van je programma's installeren en kijken of het probleem zich weer voordoet. Dan weet je meer.

[ Voor 22% gewijzigd door youridv1 op 28-07-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
MatsJelle schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:41:
De laatste tijd speel ik voornamelijk r6 siege, fifa en gta. Gta gaat nog wel goed, maar vooral bij r6 siege maar ook soms bij fifa heb ik vaak last van freezes uit het niets. Ik heb met taakbeheer gekeken naar wat het probleem was en dat was dat mijn processor 90% gebruikt van de 100% doe hij kan als ik alleen al r6 siege opstart. Hierdoor krijg ik ook last van discord screen share en soms ook freezes.
Dat klinkt, gezien de processor/gpu combinatie, als een ander probleem. De hardware zou dit met gemak aan moeten kunnen zonder problemen. Bedoel, je zou eerder een 50% cpu gebruik verwachtten zegmaar met deze GPU. Echt 2-vinger-in-de-neus gemakkelijk.

Eerste wat me opvalt is je keuze voor ram, samen met random freezes. Kan zomaar gevalletje instabiliteit zijn. Geloof niet dat dit moederbord 3600 ondersteund, ik zie in elk geval in de compatible ram list maximaal 2933 staan, daar zit jij ruim boven. Dan draait het waarschijnlijk niet in XMP, maar in de veilige 'stock' 2133... en zit daar je eerste bottleneck.

Verder kan het ook aan software liggen, dat je andere programma's hebt die eigenlijk het probleem vormen. Bloatware/malware geinstalleerd, te vaak domweg op 'ok' gedrukt? Teveel programma's toestemming om automatisch op te starten met Windows, terwijl je ze niet gebruikt/nodig hebt? Staan alle drivers goed geïnstalleerd en geüpdatet? Virusscan eens goed aan het werk zetten?

Misschien in taakbeheer eens kijken wát er nou zoveel CPU gebruikt zodat je enigzins weet wat/waar je zoeken moet...

Simpelweg CPU upgraden.. nee.. dat is niet waar random freezes uit komen of wat voor 100% belasting zorgt.

[ Voor 20% gewijzigd door Xanaroth op 28-07-2022 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatsJelle
Ik heb nu even gekeken, maar het is vooral r6 siege die veel inneemt. Overigens kwam ik er ook achter dat zelfs in de lobby mijn gpu 95% pakt op r6 siege, ik denk niet dat dat hoort maar hoor het graag
Pagina: 1