Wisselschakelaar tussen stekker plaatsen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Julio1997
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-02 13:28
Ik ben sinds een aantal weken in mijn nieuwe huurwoning. Nou heb ik zo goed als alle schakelaars vervangen in huis. Nou liep ik tegen de laatste schakelaar aan. Ik ben enigszins technisch maar heb niet zo'n zin in kortsluiting elke keer. Door de inbouwdoos loopt een 3 aderige stekker naar boven waar hij bij 5 spotjes uitkomt. Ik heb bij de gamma een wisselschakelaar gehaald waarvan ik het aansluitschema kwijt ben. In dit geval zit ik dus met 2 nuldraden en 2 fasedraden waar de schakelaar tussen moet. Wie kan mij vertellen hoe ik hier de wisselschakelaar aan moet sluiten?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YYZcUAHu2loHq3A1Fqd_wc_wWiE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5HwLmsJtBHQ9KhcnfATkcfTR.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Begrijp ik goed dat je een wisselschakeling/hotelschakeling wil maken?

https://info.elektroshop....akeling/wisselschakeling/

Op je schakelaar staat een schema, maar de foto is net te wazig.

Opmerking 1: Ik had zwarte installatiedraad verwacht uit je doos.
Opmerking 2: Ik zie draad met soepele/zachte kern. Ik weet niet of dat zo mag in een vaste installatie. Ik zou in ieder geval adereindhulsjes gebruiken.

• dirkus7
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12:40
Als het om een enkele schakelaar gaat:

Je kunt de blauwe draden met elkaar verbinden met een lasklem. In de schakelaar kun je één bruine draad in het gaatje doen met het rode klemmetje en één bij een zwart klemmetje. Die klemmetjes kun je indrukken en dan zou die draad er zo in moeten kunnen. Het zou wel beter zijn om nog adereindhulsjes op de draden te krimpen.

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-12 12:58
Op deze manier gaat het in ieder geval niet werken, want die soepele draad krijg je nooit veilig in de klemmen zonder adereindhulsjes. Bij nader inzien lijken dit wat ruimere klemmen te zijn waar ook makkelijk soepel in past.

Daarnaast kloppen de draadkleuren ook niet, want er hadden 1 of 2 zwarte bij moeten zitten. Er valt dus niks over te zeggen totdat je weet hoe de draden lopen en bij de verlichting zijn aangesloten.

Het aansluitschema van de schakelaar staat trouwens achterop: terminal 2 schakelt tussen 3 en 6 afhankelijk van de stand van de schakelaar.

[ Voor 28% gewijzigd door jordje op 27-07-2022 23:39 ]

• floorcleaner
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-12 21:56
Dit is toch niet in de badkamer, of een andere mogelijk vochtige ruimte ?
Dan moet er dubbelpolige sschakelaar in.

( Stemt beter overeen met de draadkleuren ook, vandaar mijn vraag)

• Julio1997
Het is een beetje een vreemde constructie op deze plek. Ik heb tegenover de keuken een barretje waar een wandcontactdoos zit. Daarin zit een stekker met kabel die dan door de muur bij deze inbouwdoos uitkomt. Vervolgens gaat die die kabel dan weer door naar boven waar een rij met spotjes is. Dit is ook de reden dat de draadkleuren niet zo zijn zoals je ze normaal in de inbouwdoos ziet. Het gaat hier niet om een vochtige ruimte. De wisselschakelaar dient puur alleen om de spotjes uit en aan te zetten.

• Julio1997
Dit is de desbetreffende schakelaar.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iOUp1G7Wcy8qgTPruzCxIkgcNQw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HB3XwLTW8Zd3nAm1gi3oYBV5.jpg?f=fotoalbum_large

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:41

BrZ

Bruin op 2 en 3, en de twee blauwe draden doorverbinden.

Maar hier is echt heel veel mis mee :D

Soepele draad in deze schakelaar moet je gewoon niet doen, en de hele constructie klinkt echt heel als een slecht knutselwerk.

Aangezien het een huurwoning is, zou ik het ze laten fixen...

[ Voor 8% gewijzigd door BrZ op 28-07-2022 01:09 ]

• Julio1997
@BrZ die komt op korte termijn nog langs dus ga dit zeker even aankaarten. Ik zal het zoals je aangeeft eerst aansluiten en dan met adereindhulsjes zoals @dirkus7 aangaf. hopelijk word dit dan later goed opgelost 🙄

• jordje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-12 12:58
Julio1997 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 00:59:
Het is een beetje een vreemde constructie op deze plek. Ik heb tegenover de keuken een barretje waar een wandcontactdoos zit. Daarin zit een stekker met kabel die dan door de muur bij deze inbouwdoos uitkomt. Vervolgens gaat die die kabel dan weer door naar boven waar een rij met spotjes is. Dit is ook de reden dat de draadkleuren niet zo zijn zoals je ze normaal in de inbouwdoos ziet. Het gaat hier niet om een vochtige ruimte. De wisselschakelaar dient puur alleen om de spotjes uit en aan te zetten.
Begrijp ik het goed dat er dus aan de draden op de foto voorheen een snoer+stekker zat gemonteerd die je ergens anders in een WCD stopte? Staat er dan op één van die bruine draden dan wel spanning, of werd de hele boel gevoed vanuit die WCD? Anders zal een schakelaar niet veel doen.
Pagina: 1