Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merel Visschers
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-01-2024
Hallo allen,

Ik heb de volgende vraag, kijken of ik het uitgelegd krijg....
Ik heb een tabel met op een rij een bepaald itemnummer. Het aantal items is zo'n 500. In elke kolom staan kenmerken van het item. Meestal heeft één item per kolom paar 1 waarde, maar voor het kenmerk 'landcode' kunnen meer waarden gelden voor hetzelfde item. Dat kan er één zijn maar het kunnen er ook 20 zijn. In totaal zijn er iets minder dan 50 landcodes.

Vereenvoudigd voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MJmKvJlTwaLCWherDiQb8OrkYhs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/tiuUiCypw96YxqBm656z96JD.png?f=user_large
Ik moet de codes nog invoeren, in het voorbeeld zijn ze gescheiden door een komma, maar ik kan het dus ook anders inrichten....

Kan ik het dan op de één of andere manier voor elkaar krijgen om op één landcode te kunnen filteren? Dus niet alleen als er enkel die landcode aan een rij hangt, maar ook als een bepaalde landcode aan een rij hangt in combinatie met een aantal andere landcodes. Dus alle rijen met bijvoorbeeld de landcode UA erin. En liefst zonder voor elke landcode een aparte kolom aan te maken.... Of als ze wel allemaal een aparte kolom moeten: kan je dan één filter over meerdere kolommen ineens gooien (maar liever wat eenvoudiger als dat kan)?

Hoop dat jullie snappen wat ik bedoel en er iets mee kunnen...
Alvast (wederom) heel erg bedankt

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23:59

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Druk eens op dat driehoekje in in veld C1 landcode. Daar kan je naar hartelust filteren op teksten binnen de cel.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Merel Visschers
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-01-2024
Ik moest ff zoeken en alle opties door spitten maar heb het gevonden…
Het zou nog mooier zijn als je zelf voor een kolom een dropdown filter menu zou kunnen maken waarin je zelf zoek-waarden binnen de cel op kan geven waaruit gekozen kan worden… zou sneller gaan en dan hoef je niet alle codes uit je hoofd te leren/op te zoekt. Maar dat is waarschijnlijk wat veel gevraagd 🙄(mocht het wel kunnen dan hoor ik het graag)
Hiermee kan ik in elk geval verder. Maar ff een werkinstructie maken voor de collega’s…. 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Merel Visschers schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:02:
Ik moest ff zoeken en alle opties door spitten maar heb het gevonden…
Het zou nog mooier zijn als je zelf voor een kolom een dropdown filter menu zou kunnen maken waarin je zelf zoek-waarden binnen de cel op kan geven waaruit gekozen kan worden… zou sneller gaan en dan hoef je niet alle codes uit je hoofd te leren/op te zoekt. Maar dat is waarschijnlijk wat veel gevraagd 🙄(mocht het wel kunnen dan hoor ik het graag)
Hiermee kan ik in elk geval verder. Maar ff een werkinstructie maken voor de collega’s…. 😂
Het kan ook zoals je wil.

Voorbeeldje:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xc-A8X3KlNL_ik4JAddTe9wyQKI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JEqOWwAQNcM6vF0nWGZt3KmV.png?f=fotoalbum_large

In H2 staat de functie: =FILTER(A1:C4;ISNUMBER(SEARCH($G$2;C1:C4)))

Dan van G2 een dropdown maken voor de landcode en je bent er. Dit kun je uiteraard ook uitbreiden voor meerdere landcodes. Noot: Dit gaat wel fout als je overlap in landcodes hebt (dus bijvoorbeeld een landcode die ook NL bevat)

[ Voor 46% gewijzigd door pagani op 28-07-2022 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-05 18:33

Dido

heforshe

pagani schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:30:
Noot: Dit gaat wel fout als je overlap in landcodes hebt (dus bijvoorbeeld een landcode die ook NL bevat
offtopic:
Daar heeft de ISO een oplossing voor verzonnen ;)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Dido schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:50:
[...]

offtopic:
Daar heeft de ISO een oplossing voor verzonnen ;)
Dan gaan we er vanuit dat de landcodes ISO-conform zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-05 16:28
De mooiste manier om dit te doen is een aparte tabel te maken waar je meerdere rijen hebt, één per nummer en land combinatie. Deze tabellen kan je dan een een datamodel toevoegen en linken op id. Je kan dan met powerpivot de weergave oproepen die je wil. Je kan dan ook meer met die data doen dan wanneer je ze zo opsomt in een cel. Je kan dan ook zien welke kleuren er per land beschikbaar zijn bijvoorbeeld. In je huidige setup is dat bijna niet haalbaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Teun_2 op 28-07-2022 20:30 ]

Pagina: 1