Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-10-2023
Als echte noob heb ik een vraag. Ik heb al het een en ander gelezen maar energie is blijkbaar niet mijn ding.
Mijn Microomvormers vallen uit op het heetst van de dag. De vraag is of ik er mee moet leren leven of dat ik nog wat kan tweaker.

Ik heb een ymvk kabel van 4mm liggen en 28 meter lang.
Ik heb 28 zonnepanelen. 14 oost en 14 west.
Op dit moment haal ik tussen de 40 en 50
peak 7600 watt, mijn max was ooit 58kwh.
Ik heb drie fasen. Als ik het goed begrepen heb heeft de installteur de panelen verdeeld over de fasen.
10, 10 en 8.

Echter soms vallen er 2, 4 of zelfs 8 panelen uit als de stroomproductie te hoog wordt. Ik heb Microomvormers van aps. Mijn panelen zijn van Eurener. 410 wp.

Kan ik nog iets aan mijn configuratie doen? Ik heb mijn auto al eens opgeladen tijdens de uitval, echter ik had niet het idee dat dit iets hielp. Of is mijn kabel wellicht te dun? Achteraf toch beter 6mm2 kunnen doen. Moet ik actief gaan monitoren. Of moet ik tevreden zijn hoe het nu gaat. Alle advies is welkom. En hoe presteren mijn zonnepanelen eigenlijk? Dankjewel alvast.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-05 15:51
Kun je in de logging foutmeldingen vinden?
Wat is je AC spanning? Hoger dan 253 volt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:49
1. Meet de spanning zo dicht mogelijk bij microomvormers >253V?
2. monitoren met ECU-R, of paar weken laten doen via installateur. Leen ECU-R.
3. Hobby loggen zonder ECU-R, voor de echte hobby

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
Is de kabel wel dik genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
schumacher schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 19:36:
Kun je in de logging foutmeldingen vinden?
Wat is je AC spanning? Hoger dan 253 volt?
Hoe kan ik het beste loggen?
Via de p1 meter? Ik heb namelijk nog geen logging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterpv
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:41
Wat betreft de hoeveelheid stroom van de microinverters naar de meterkast: ja, 4 mm^2 is genoeg.

Maar er is meer. Stel dat jouw 28 meter kabel van 4 mm^2 slechts 1 Volt toevoegt aan de spanning vanaf de meterkast, als de spanning in de meterkast 252 V is, heb je toch 253 V op de microinverters en kunnen ze afschakelen. Afschakelen bij 253 V is verplicht om schade aan andere apparatuur te voorkomen.

Je zou die 252 V in jouw meterkast kunnen krijgen als de kabel tussen jouw huis en de wijktransformator te lang is. Of als je één of meer buren hebt die ook zonnepanelen hebben, zij pompen dan ook stroom in het net en dan loopt de spanning op.

Als je een slimme meter in de meterkast hebt kan deze in principe de spanning meten, probleem is alleen dat ie die waarde niet zomaar op het display zet (maar misschien kan het bij jou wel?).

Je zou ook een multimeter kunnen gebruiken, die zijn te koop bij de bouwmarkt en kosten een paar tientjes. Eentje lenen van iemand kan natuurlijk ook. Meet daarmee de spanning op een stopcontact in de buurt van de meterkast. Komt de spanning in de buurt van de 253 V wanneer de inverters uitvallen?

> Mijn Microomvormers vallen uit op het heetst van de dag.
Dat is waarschijnlijk ook het moment dat de zon het hardst schijnt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
Hier hetzelfde probleem (gehad?) Met de oudere QS1 omvormers geen probleem, maar met de nieuwe DS3 wel. De spanning waar het de vertakte APS kabel in gaat is nog net onder 250V maar toch schakelen de DS3's al uit. Aangezien ik ook "installateur" ben kan ik alle gelogde data zien. Hieruit blijkt dat de DS3's al wel 253V meten en getrapt uitschakelen, langste kabel eerst. Inmiddels alle bekabeling naar 10 en 6 mm2 gebracht (op de aps kabel na), werd iets beter. Hierna contact gehad met APS. Ze hebben de grens een paar volt verhoogd (dat kon ik zelfs als installateur niet wijzigen). Overigens heb ik ook gezien dat bij een overtemperatuur van de DS3 het vermogen terug geregeld wordt, en dus niet uitgeschakeld wordt

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Zal de koeling van de micro omvormers wel zijn , Heb zelf de yc600 en die hebben dat ook een paar keer gehad wel tijdens extreme warmte in een stads tuin. Micro's iets meer ruimte gegegeven en is redelijk opgelost. Omgevingstemperatuur volgenss de specs klopte wel maar de afgifte was te laag.

Het heetst van de dag is zo ongeveer het eind van de middag.

[ Voor 9% gewijzigd door digifun op 28-07-2022 21:36 ]

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
Srednier schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:23:
Hier hetzelfde probleem (gehad?) Met de oudere QS1 omvormers geen probleem, maar met de nieuwe DS3 wel. De spanning waar het de vertakte APS kabel in gaat is nog net onder 250V maar toch schakelen de DS3's al uit. Aangezien ik ook "installateur" ben kan ik alle gelogde data zien. Hieruit blijkt dat de DS3's al wel 253V meten en getrapt uitschakelen, langste kabel eerst. Inmiddels alle bekabeling naar 10 en 6 mm2 gebracht (op de aps kabel na), werd iets beter. Hierna contact gehad met APS. Ze hebben de grens een paar volt verhoogd (dat kon ik zelfs als installateur niet wijzigen). Overigens heb ik ook gezien dat bij een overtemperatuur van de DS3 het vermogen terug geregeld wordt, en dus niet uitgeschakeld wordt
Ik heb het niet goed verwoord.
Soms gaan er twee uit soms gaan ze op halve kracht draaien of op X %.
Installateur zei wel dat hij de grens met een paar volt kon verhogen maar dat dit ten koste zou gaan van de levensduur van de Microomvormer.

Effe uit mijn hoofd, hij zei ook dat je maximaal 10 panelen per fase kon doen. En de panelen dus al verdeel zijn over de fasen. Dus ik denk niet dat het veel uithaalt de een op de andere fase te zetten.

Het zegt mee ook niet veel. De belasting van de fase heeft dit met mijn eigen verbruik te maken of waar de rest van de straat ook op zit. Ik bedoel kan het zijn dat de hele straat op een bepaalde fase zit of heeft dit met mijn eigen verbruik te maken. Klinkt als een domme vraag, maar stroom is niet echt mijn ding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09:25

ericplan

5180 Wp PV

Via P1 kan je wel bekijken welke spanning er op L1,L2 en L3 staat. P1 kan je uitlezen met een Youless, maar ook met heel veel andere tools. Dan kan je die oorzaak aantonen of uitsluiten.

[ Voor 14% gewijzigd door ericplan op 17-08-2022 09:06 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:58

CyBeRSPiN

sinds 2001

ericplan schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 09:06:
Via P1 kan je wel bekijken welke spanning er op L1,L2 en L3 staat. P1 kan je uitlezen met een Youless, maar ook met heel veel andere tools. Dan kan je die oorzaak aantonen of uitsluiten.
Dat is alleen bij nieuwere slimme meters met DSMR v5, bij oudere meters helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Srednier
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 19-04 21:39
pharmsen schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 08:43:
[...]

Ik heb het niet goed verwoord.
Soms gaan er twee uit soms gaan ze op halve kracht draaien of op X %.
Installateur zei wel dat hij de grens met een paar volt kon verhogen maar dat dit ten koste zou gaan van de levensduur van de Microomvormer.

Effe uit mijn hoofd, hij zei ook dat je maximaal 10 panelen per fase kon doen. En de panelen dus al verdeel zijn over de fasen. Dus ik denk niet dat het veel uithaalt de een op de andere fase te zetten.

Het zegt mee ook niet veel. De belasting van de fase heeft dit met mijn eigen verbruik te maken of waar de rest van de straat ook op zit. Ik bedoel kan het zijn dat de hele straat op een bepaalde fase zit of heeft dit met mijn eigen verbruik te maken. Klinkt als een domme vraag, maar stroom is niet echt mijn ding.
Ik heb 12 DS3's zitten met 550Wp panelen er aan. Als de zon er lekker op staat is het ingangsvermogen ca 460W per paneel. Als het buiten boven ca 35 gr wordt schakelen ze om beurten terug naar ca 375W per paneel. Puur omdat ze te warm worden. Bij een te hoge spanning, wat bij mij eigenlijk alleen in het weekend gebeurt schakelen ze echt helemaal naar 0W. Omdat de app het gemiddelde per 5min weergeeft lijkt het in de app weleens alsof ze op half vermogen draaien.
Hierbij heb ik 18 kW aan omvormers van APS en 22 kWp aan panelen liggen, alles op zuid dus bbehoorlijk meer als wat jouw installateur aangeeft wat per fase mogelijk is.

Ik zou me meer zorgen maken dat de omvormers een kortere levensduur hebben doordat ze te warm worden (condensatoren met name), als wanneer ze een hogere spanning moeten opwekken.

gasloos, 29kWp op APS, Nibe F2120-20, BMW i4 e40, Victron ESS 10kWh

Pagina: 1