Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HardeKoning
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 02-02 22:29
Sinds een weekje geeft mijn PC een BSOD na ongeveer 1 minuut gebruik na booten.
Enkele (niet alle) van de BSOD codes zijn:

IRQL_NOT_GREATER_OR_EQUAL
PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA
CRITICAL_PROCESS_DIED
KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE

Ik heb het volgende al geprobeerd:
  • Alle drives behalve de boot drive gedisconnect
  • alle RAM sticks individueel geprobeerd
  • RAM diagnostics gerund
  • Aangesloten via onboard graphics
  • GPU drivers verwijderd
  • Windows Repair geprobeerd (bluescreened tijdens repair)
Hij draait overigens prima in safe mode.

Specs:
Asus Z170-E
Intel i7-6700k
Crucial 4x4 Gb 2133 RAM
Crucial MX300 275 Gb Boot Drive met Windows 10
Seagate 2TB HDD
MSI GTX 1070
beQuiet 500W PSU

Hier een link naar een drive folder met de dump files, ik kan deze zelf niet lezen.
https://drive.google.com/...MV_tJqQMZhyKV?usp=sharing

Alvast erg bedankt voor reacties/suggesties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-10 22:12

D4NG3R

kiwi

:)

Het wordt waarschijnlijk tijd voor een volle nacht (lees: 10+u) https://www.memtest86.com/

Alle 3 de BSoD meldingen duiden op geheugenproblemen, en korte RAM testen geven zelden een (negatief) resultaat waar je wat aan hebt.

Edit: Je geeft aan dat dit nu een weekje gebeurt, in de tussentijd niks met de BIOS zitten doen? Geen updates* of whatever voor wijziging dan ook?

*komt soms letterlijk via Windows binnen! |:(

[ Voor 30% gewijzigd door D4NG3R op 27-07-2022 17:07 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03:18
Als je snel genoeg bent, zou je het gebruik van het wisselbestand uit kunnen zetten. Zonder wisselbestand heb je wat meer tijd om SMART tools te draaien op je huidige install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HardeKoning
D4NG3R schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 17:06:
Het wordt waarschijnlijk tijd voor een volle nacht (lees: 10+u) https://www.memtest86.com/

Alle 3 de BSoD meldingen duiden op geheugenproblemen, en korte RAM testen geven zelden een (negatief) resultaat waar je wat aan hebt.

Edit: Je geeft aan dat dit nu een weekje gebeurt, in de tussentijd niks met de BIOS zitten doen? Geen updates* of whatever voor wijziging dan ook?

*komt soms letterlijk via Windows binnen! |:(
Nee heb de BIOS niet geupdate, windows ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@HardeKoning

Dingen die je kunt doen:

Schakel XMP en overclocking/turbo uit in de BIOS.

Heb je inzicht in de temperatuur van onderdelen? Dat kun je bekijken met CPUID HWMonitor.

Kijk in de Event Viewer system en application logs of je foutmeldingen ziet vlak voordat dit gebeurt.

Heb je meerdere virusscanners tegelijkertijd draaien? Dat kan problemen geven. Draai er maar 1, zoals Windows Defender en uninstall een andere scanner. Zorg dat ze up to date zijn. Soms worden problemen veroorzaakt door slechte updates.

Je geeft aan dat je al individueel DIMM's hebt gecontroleerd. Heb je alternatieve DIMM's die je kan proberen?

Om uit te sluiten dat het aan de aanwezige installatie van Windows ligt, kun je booten met een Windows PE rescue boot stick. Gebeurt het ook dan met elke DIMM stick apart, dan is de kans groot dat een kerndeel van de hardware verantwoordelijk is. De geheugencontroller of pinnen op de processor die slecht contact maken (verbogen). Dat kun je controleren door de pinnen te bekijken op een scherpe hoge resolutiefoto.

Rescue boot sticks:
http://www.ultimatebootcd.com/
http://www.hirensbootcd.org/download/
https://www.system-rescue.org/
memtest86+ die @D4NG3R noemde.

Als je een USB stick hebt die je kunt beschermen tegen schrijven heeft dat de voorkeur. Dit in verband met corruptie door malwarebesmetting. Een read only CD is een optie.

De checksum fouten betekenen dat de systeembestanden of data corrupt is geraakt. Dat kan in het geheugen gebeuren, maar het kan ook ontstaan door leesfouten van een opslageenheid.

Met CrystalDiskInfo kun je smart gegevens uitlezen van de disk. Als je die post, dan graag in het Engels met hexadecimale getallen.

Ik gebruik h2testw voor disk controle. Het beschrijft vrije ruimte met bestanden en leest het daarna terug. Dat werkt beter dan disk check tools die niet alleen stukjes lezen. Het kan lang duren, dat komt omdat het een grondige controle is. Uiteraard worden delen die al niet beschreven zijn zo niet gecontroleerd.

Zijn de debug bestanden van Windows 11 of een andere versie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Ik heb de 6 debug bestanden bekeken. Een paar programma's: discord.exe (2x), steam.exe. En drivers zoals ntfs.sys, filecrypt.sys, win32kbase.sys, svchost.exe, ntkrnlmp.exe, dwm.exe. Wat niet betekent dat het aan die drivers ligt, die verwerken gewoon opdrachten.

Alle fouten wijzen op geheugenproblemen. Bijvoorbeeld pointers (verwijzingen) naar stukken geheugen die niet bestaan of toegewezen, dat kan gebeuren door stukjes geheugen waar verkeerde data in staat. Er zijn dan een aantal bitjes "omgevallen", eentjes die nullen zou moeten zijn en andersom.

Een andere mogelijkheid is dat er exploits zijn gebruikt om software dingen te laten doen dat niet mag, maar dat is minder waarschijnlijk.

Een paar fouten gaan over stack geheugen. Er kan een tekort zijn aan dat type geheugen, bijvoorbeeld als je meerdere virusscanners tegelijk draait of als een geladen image (programma) teveel van dat type geheugen claimt.

Je BIOS versie is 3801 (03/14/2018) voor Asus Z170-E. Processor is 4000 MHz, 8 cores. Windows versie is 20H1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• me1299
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:00

me1299

$ondertitel

Als hij in safe mode wel gewoon blijft werken denk ik toch aan een driver.

Het maakt eigenlijk niet uit wat je bewuste geest doet, omdat je onderbewuste automatisch precies dat doet wat het moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HardeKoning
mrmrmr schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 03:32:
Ik heb de 6 debug bestanden bekeken. Een paar programma's: discord.exe (2x), steam.exe. En drivers zoals ntfs.sys, filecrypt.sys, win32kbase.sys, svchost.exe, ntkrnlmp.exe, dwm.exe. Wat niet betekent dat het aan die drivers ligt, die verwerken gewoon opdrachten.

Alle fouten wijzen op geheugenproblemen. Bijvoorbeeld pointers (verwijzingen) naar stukken geheugen die niet bestaan of toegewezen, dat kan gebeuren door stukjes geheugen waar verkeerde data in staat. Er zijn dan een aantal bitjes "omgevallen", eentjes die nullen zou moeten zijn en andersom.

Een andere mogelijkheid is dat er exploits zijn gebruikt om software dingen te laten doen dat niet mag, maar dat is minder waarschijnlijk.

Een paar fouten gaan over stack geheugen. Er kan een tekort zijn aan dat type geheugen, bijvoorbeeld als je meerdere virusscanners tegelijk draait of als een geladen image (programma) teveel van dat type geheugen claimt.

Je BIOS versie is 3801 (03/14/2018) voor Asus Z170-E. Processor is 4000 MHz, 8 cores. Windows versie is 20H1.
Ik heb geen virusscanners naast windows defender.
Ook heb ik memtest86 gerund; 0 errors in 3 uur en 4 passes.
Inmiddels blue screened hij al altijd vlak nadat hij naar Windows boot. Hierdoor kom ik er totaal niet meer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Werkt het wel als in safe mode boot?

Start uw pc in de veilige modus in Windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HardeKoning
Hij blue screened nu al na enkele seconden, voordat ik uberhaupt ook maar iets kan doen, met:
SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Kan dus ook niet meer in safe mode booten.

[ Voor 15% gewijzigd door HardeKoning op 28-07-2022 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-10 21:25
HardeKoning schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 22:44:
Hij blue screened nu al na enkele seconden, voordat ik uberhaupt ook maar iets kan doen, met:
SYSTEM_THREAD_EXCEPTION_NOT_HANDLED

Kan dus ook niet meer in safe mode booten.
Bsod is vanuit Windows. Dus je kan zeker wel in veilige modus komen. Dit kan je VOOR dat Windows start namelijk laten starten.

In de meeste gevallen kan je Safe mode starten door F8 in te blijven drukken nadat je je computer hebt aangezet.

En anders kan je via een Bootable USB stick nog Windows troubleshooten.

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HardeKoning
Booten naar safe mode in windows op de SSD lukt niet meer.
Ik heb linux mint op een bootable USB stickje gezet (had geen windows iso paraat) en geprobeerd daar vanaf te booten, zowel gewoon als in compatibility mode. Dit is 1 keer gelukt waarna hij crashte binnen een minuut.
Daaropvolgend heeft hij een keer of tien niet kunnen booten met een squashfs error, iets met zlib en corrupt data. Tevens een aantal crashes met flikkerend beeld gehad, zag er niet al te best uit.
Had ook gemerkt dat niet al mijn BIOS settings op default stonden, heb dat alsnog gedaan maar maakt geen verschil.

[ Voor 7% gewijzigd door HardeKoning op 29-07-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:38
Een vriend van mij had de laatste weken iets vergelijkbaars. Uiteindelijk bleek het zijn videokaart te zijn die niet helemaal goed in zijn slot zat. Die kaart is vrij groot en zwaar en hing horizontaal. De zwaartekracht trekt hem naar beneden. Mocht een memtest niks opleveren dan zou je heel dom gezegd even je aansluitingen kunnen controleren. Kleine kans, maar het gebeurd dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HardeKoning
De videokaart is er al uit en in geweest, bovendien doe ik het meeste troubleshooten via de IGPU.
Alle kabels zijn er al in en uit geweest, helaas is het niet zo simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Als de crash ontstaat bij een compleet ander besturingssysteem weet je 99% zeker dat het aan hardware ligt.

Verder troubleshooten komt (bij een reparateur) neer op vervangen van onderdelen. Onderdelen kunnen worden uitgesloten door zo kaal mogelijk te booten. Als dan alleen de kern overblijft heb je het probleem gereduceerd tot kerncomponenten. Vervang bijvoorbeeld de voeding, de DIMMs. Als dat nog niet helpt weet je dat het moederbord (incl. BIOS) of de processor schuldig moet zijn.

Heb je de pinnen al gecontroleerd?:
"De geheugencontroller of pinnen op de processor die slecht contact maken (verbogen). Dat kun je controleren door de pinnen te bekijken op een scherpe hoge resolutiefoto."

Misschien is het daarbij wel nodig de koelpasta te vervangen als die niet goed smeert of verhardt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HardeKoning
Ja het begint me toch ook echt op een hardware probleem te lijken.
Bij nadere inspectie lijken de pinnen allemaal in orde, de koelpasta is ook prima en heb ik recent nog aangebracht. Temperaturen waren ook nooit ongewoon.
Verder heb ik geen andere componenten liggen, dus ben een beetje ten einde raad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-10 01:02

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Al geprobeerd met b.v. 1 dimm erin?

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HardeKoning
Ja, maakt geen enkel verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Er is meestal wel een computer reparatie bedrijf in de buurt. Of je kan hulp vragen bij een computerclub. Die komen zo nu en dan samen, misschien kunnen ze je daar helpen. Of als je aangeeft waar je woont is er misschien een tweaker die je zou kunnen helpen.
Pagina: 1