Geluid tegenhouden door gordijnen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThePianist147
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-10-2023
Hey!

Ik heb een dubbele garage omgevormd tot een mancave met een dolby atmos installatie. In heel de ruimte heb ik geëxpandeerde kurk (plafond, muren) en op de vloer ook kurk en daarop een rubberen vloer.

Vrij goed akoestisch geïsoleerd dus, want ik zie graag tot laat films alsook worden er wel eens feestjes gegeven tot de vroege uurtjes in deze ruimte.

Nu zou ik het geluid nog iets beter willen tegenhouden naar buiten toe. De laagste frequenties zijn onmogelijk om volledig tegen te houden maar de mid/high moeten wel lukken denk ik. Als je nu in de tuin staat (richting de buren) hoor je de hogere frequenties langs de deur passeren. Alle muren van de garage zijn dubbel met spouw dus dat houdt het meeste geluid wel tegen. Als je naast de garage staat (dus niet aan de deur) hoor je bijna niets.

Ik had in gedachte om een dubbele gordijn te installeren ongeveer 50 tot 1meter voor de deur. Tussen de twee gordijnen een gap van 5 a 10cm. Ik twijfel alleen wat over wat soort gordijnen ik hiervoor best kan gebruiken. Online vind ik geluidswerende gordijnen al zijn deze wel vrij prijzig. Zouden gewone gevoerde gordijnen ook al wel meeste werk doen?

De bedoeling is dat ik een rail zou installeren aan de balken bovenaan, en dat ik de spaties daarboven zou vullen met rotswol. De dikke gordijnen zouden dan het meeste geluid moeten tegenhouden.

Hebben jullie hier advies of tips die me kunnen helpen om dit project tot een goed einde te brengen?

Alvast bedankt!!

Foto deur:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TEmatsdX3pH1LCSOQV64B5aeMM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cubz3EWDAOa0tKx1yShcPnTq.jpg?f=fotoalbum_large

Foto van de rest van de ruimte:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4h7IVNRYf3d0CZJBMI_UqH-eav8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sCp6InXnS5N0ajmXOUsMI3D8.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Sean93
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 10-06 15:26
Allereerst: wat een gave mancave, lichtelijk jaloers hier haha.

Ik denk (uit ervaring, heb geen cijfermatige onderbouwing) dat geluidswerende gordijnen het best werken, maar je geeft al aan: vrij prijzig. Je kunt kijken naar zonwerende dikke gordijnen..

Als alternatief zou je akoestische panelen kunnen ophangen op verschillende plekken. (https://www.ubuy.co.nl/nl...-soundproofing-insulation)

De link is maar een voorbeeld.

Edit: dubbele zinnen verwijderd

[ Voor 7% gewijzigd door Sean93 op 27-07-2022 18:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:34
Toffe ruimte! Je zou eens naar dit soort gordijnen kunnen kijken, die kunnen best wat geluid tegenhouden. En je zou je zou ook isolatieplaten/materiaal tegen je deuren aan kunnen doen, dat scheelt ook aardig. En met de combi van de gordijnen + isolatie tegen de deur kom je volgens mij al een heel eind.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Misschien nog een wandje met een deur ertussen zetten? Dat je soort van entree/hal maakt en dan pas binnenkomt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14

Jag

@ThePianist147, denk dat het helpt om te realiseren dat geluid absorberen vooral voor de akoestiek is en geluidsisolatie voornamelijk op reflectie berust. Met name lage tonen laten zich niet makkelijk absorberen. Voor hoge tonen heb je wel wat aan absorptie. Maar er moet wel "dichtzitten", geen gaten. Als je van een vlak de helft vult met een perfect absorberend of reflecterend materiaal, hou je de helft tegen dus haal je 3 dB ervan af: een klein verschil. Dus het is niet een kwestie van een paar platen bevestigen. Met dikke gordijnen bereik je vooral absorptie dus vooral voor hoge tonen geschikt. Maar het idee van een tussen wand ,/ extra deur zal meer doen.

[ Voor 13% gewijzigd door Jag op 27-07-2022 22:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wil je dit met gordijnen gaan doen dan moet je massa toevoegen. Dikke, zware gevoerde gordijnen dus. En ja, die zijn prijzige dan standaard dubbele gordijnen, dat mag duidelijk zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Overlast van lage tonen kan je enigszins beperken door de subwoofer vlakbij de luisterplaats te zetten, want dan kan hij zachter. Vlakbij betekent bijvoorbeeld achter de bank, op oorhoogte of net iets lager.

[ Voor 70% gewijzigd door TBTL op 28-07-2022 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePianist147
Dank je wel voor de reacties. Een extra wand/deur zal inderdaad het meeste effect hebben. Een nadeel is dan wel dat ik het natuurlijk licht in mijn ruimte verlies deels of volledig verlies, plus de deur zou dan even breed moeten zijn, want ik heb net zo'n brede deur gekozen om gemakkelijk grote meubelstukken te kunnen verhuizen.

Ik ga er nog eens goed over nadenken, en laat dan binnenkort wel weten wat het is geworden.

Groetjes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:37

Sharky

Skamn Dippy!

Sean93 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:56:

Als alternatief zou je akoestische panelen kunnen ophangen op verschillende plekken. (https://www.ubuy.co.nl/nl...-soundproofing-insulation)
Die panelen zijn -de naam zegt het al- vooral voor de akoestiek. Ze voorkomen galm of zaken als room gain. Ik denk dat het effect naar buiten toe beperkt is.

This too shall pass

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePianist147
Jag schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 21:17:
@ThePianist147, denk dat het helpt om te realiseren dat geluid absorberen vooral voor de akoestiek is en geluidsisolatie voornamelijk op reflectie berust. Met name lage tonen laten zich niet makkelijk absorberen. Voor hoge tonen heb je wel wat aan absorptie. Maar er moet wel "dichtzitten", geen gaten. Als je van een vlak de helft vult met een perfect absorberend of reflecterend materiaal, hou je de helft tegen dus haal je 3 dB ervan af: een klein verschil. Dus het is niet een kwestie van een paar platen bevestigen. Met dikke gordijnen bereik je vooral absorptie dus vooral voor hoge tonen geschikt. Maar het idee van een tussen wand ,/ extra deur zal meer doen.
Dank je !

Een ander vraagje: Ik las in een ander topic dat jij wel één en het ander af weet van subwoofers. Ik heb momenteel twee Klipsch RP-115SW subwoofers die van voor symmetrisch staan. Ik las in een ander topic dat bij gebruik van twee subwoofers, deze eigenlijk niet te dicht tegen mekaar mogen staan. Ergens heb ik dit ook wel gedaan voor de esthetiek.

Ik merk dat niet alle zones in mijn ruimte evengoed klinken in het laag, en misschien kan dit verbeterd worden door ze wat verder van mekaar te plaatsen. Het is alleen niet zo gemakkelijk om met twee subs van deze grootte te gaan spelen, ze zijn namelijk vrij groot en zwaar. Alle tips zijn welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-06 00:29
Ik heb toen dure geluidsisolerende gordijnen gehad en ze doen zo goed als niks met lage tonen. Gekocht toen zodat din minder last had van praatgeluiden, heb een vrij diepe stem. Omgevings- en kantoorgeluiden werkt het prima voor dan dempen ze aardig.

Nu hebben er een extra wandje (met isolatie) voorgezet met een 2e deur en alleen als je in de gang gaat staan luisteren hoor je nog wat.

En betreft de subs is dat altijd spelen, want je hebt gewoon altijd een sweatspot. Je kan wel testen of ze elkaar cancelen door ene uit/harder/zachter te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:14

Jag

ThePianist147 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 12:48:
[...]

Dank je !

Een ander vraagje: Ik las in een ander topic dat jij wel één en het ander af weet van subwoofers. Ik heb momenteel twee Klipsch RP-115SW subwoofers die van voor symmetrisch staan. Ik las in een ander topic dat bij gebruik van twee subwoofers, deze eigenlijk niet te dicht tegen mekaar mogen staan. Ergens heb ik dit ook wel gedaan voor de esthetiek.

Ik merk dat niet alle zones in mijn ruimte evengoed klinken in het laag, en misschien kan dit verbeterd worden door ze wat verder van mekaar te plaatsen. Het is alleen niet zo gemakkelijk om met twee subs van deze grootte te gaan spelen, ze zijn namelijk vrij groot en zwaar. Alle tips zijn welkom!
Ja altijd lastig om sublaag goed te krijgen, met name op meerdere plekken. Twee subs is in ieder geval gunstiger dan één. Het punt met als ze op akoestisch dezelfde plek staan (lees dicht bij elkaar), dat het dan in feite 1 subwoofer is.

Wat je zou kunnen doen is de room simulator van REW gebruiken om posities te simuleren. Simulaties zijn echter nooit helemaal kloppend, met name door variatie in buigslapheid van wanden waardoor nodes net anders liggen.

Beter is om het te meten. Vaak heb je maar enkele opties waar subs kunnen staan. Met een umik en REW kan je dan de response meten op je luister posities. Als je er een miniDSP tussen zet, dan is de beste combinatie van posities degene die de minste dips oplevert. Vervolgens middel je de responses en bouw je in REW wat EQ filters en importeer je die in je miniDSP. Reken op een middag werk. Ik kan evt op afstand helpen (filter voor je maken).

Het beste is om bovenstaande te doen maar dan met MSO de filter instellingen te optimaliseren. Maar dit programma kent een leercurve dus daar ben je langer mee bezig. Wel meer garantie op dat het goedkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePianist147
Jag schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 15:04:
[...]

Ja altijd lastig om sublaag goed te krijgen, met name op meerdere plekken. Twee subs is in ieder geval gunstiger dan één. Het punt met als ze op akoestisch dezelfde plek staan (lees dicht bij elkaar), dat het dan in feite 1 subwoofer is.

Wat je zou kunnen doen is de room simulator van REW gebruiken om posities te simuleren. Simulaties zijn echter nooit helemaal kloppend, met name door variatie in buigslapheid van wanden waardoor nodes net anders liggen.

Beter is om het te meten. Vaak heb je maar enkele opties waar subs kunnen staan. Met een umik en REW kan je dan de response meten op je luister posities. Als je er een miniDSP tussen zet, dan is de beste combinatie van posities degene die de minste dips oplevert. Vervolgens middel je de responses en bouw je in REW wat EQ filters en importeer je die in je miniDSP. Reken op een middag werk. Ik kan evt op afstand helpen (filter voor je maken).

Het beste is om bovenstaande te doen maar dan met MSO de filter instellingen te optimaliseren. Maar dit programma kent een leercurve dus daar ben je langer mee bezig. Wel meer garantie op dat het goedkomt.
Dank je wel voor je gedetailleerde uitleg. Ik heb ooit al eens wat gespeeld met REW en enkele metingen gedaan met een meetmicrofoon van Behringer. Dat kan ik nog wel eens herhalen.

Het is wel zo dat ik een receiver gebruik en gewoon muziek beluister via spotify via mijn Nvidia Shield mediaplayer. Ik weet dat dit niet het beste van het beste is, maar voor mij is de kwaliteit wel voldoende. Mijn receiver is een Marantz SR6015 en ik gebruik van de room correction ervan (3 metingen gedaan). Wel de subs nog een beetje luider gezet dan hij aanraadt, want anders vind ik het net wat te braaf.

Maar ik zal eens wat metingen doen zoals je zegt op verschillende posities en dan zien waar ik de mooiste curve krijg. Thanks man!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:05
ik heb deze, doen niet zoveel maar zijn ook niet heel duur.

ik heb ook deze met 2 lagen 'soundkiller', heel zwaar maar ook heel erg duur, ik gebruik ze als additionele geluidsisolatie tussen 2 slaapkamers (vroeger een en-suite woonkamer met alleen schuifdeuren van 100 jaar oud die niet heel veel doen)
voor een gordijn van 2,5*2,5 meter was ik ~1200 euro kwijt dacht ik.

ik zou in jouw situatie een extra tussenwandje met zware isolatie doen, dat zal het meeste tegenhouden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThePianist147
Niet_Jan_Jaap schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 13:29:
ik heb deze, doen niet zoveel maar zijn ook niet heel duur.

ik heb ook deze met 2 lagen 'soundkiller', heel zwaar maar ook heel erg duur, ik gebruik ze als additionele geluidsisolatie tussen 2 slaapkamers (vroeger een en-suite woonkamer met alleen schuifdeuren van 100 jaar oud die niet heel veel doen)
voor een gordijn van 2,5*2,5 meter was ik ~1200 euro kwijt dacht ik.

ik zou in jouw situatie een extra tussenwandje met zware isolatie doen, dat zal het meeste tegenhouden.
Thanks, hier heb ik heel veel aan!!!
Die dure gordijnen, doen deze wel veel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:05
ThePianist147 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 12:01:
[...]

Thanks, hier heb ik heel veel aan!!!
Die dure gordijnen, doen deze wel veel?
Yes, werken goed in onze setting, waar ze ‘leefgeluiden’ tussen 2 slaapkamers moeten dimmen, wat vooral midden en hoog geluid is (weinig bass iig). Denk dat het gordijn zo’n 12-15kg weegt ofzo, het is wel echte kwaliteit (itt die andere). Denk dat het voor bass vrij weinig doet, maar dan heb ik nooit getest.

Het is het het beste om zoveel mogelijk af te dekken, dus van muur tot muur en plafond tot vloer, zo weinig mogelijk lekkage geeft beste resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Die goedkope larson gordijnen werken ook verrassend goed en zien er mooi uit. Was er aangenaam door verrast.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Pagina: 1