Home cinemaset ter vervanging van mijn oude.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-07 14:18
Hallo.

Ik heb eergisteren nieuwe tweedehands boxjes gekocht voor mijn home cinemaset uit 2004.
Het is een phillips lx700/25s.
Ik heb hier echt jaren plezier van gehad, maar nu begonnen de boxjes te kraken, vooral de center en de links voor.
Toevallig liep ik in de kringloop tegen boxjes aan van de philips sw988, en voor de prijs die ik ervoor betaald heb voldoen deze boxjes prima.
Echter mis ik toch het zeer heldere geluid wat de lx700 had, dus wil ik straks in September gaan upgraden naar een nieuwe set.

Dus bij deze de antwoorden op onderstaande vragen

Ik zoek een?
Een 5.1 Home cinema set, MET DTS decodering.
Deze DTS en 6 boxen in totaal (4 gewone, 1 center en 1 subwoofer, of 7.1, dus 6 gewone 1 center en 1 subwoofer) zijn echt een vereiste.

Ik wil geen namaak 5.1 wat bijvoorbeeld geleverd wordt via een soundbar, of een 2.1 setje.

Ik heb die dingen in het verleden wel eens geprobeerd voor mijn tv (deze nieuwe ga ik voor mijn computer gebruiken) maar ben daar niet overtuigd van geraakt, en voor mijn tv gebruik ik nu een soundbar die prima voldoet. Maar voor mijn computer wil ik een echte 5.1 set

Hierbij is ook een optische ingang een must, maar het lijkt me dat tegenwoordig elke set van mijn budget dit wel heeft.

Wat is je budget?
Maximaal 650 a 700 euro.
Ik weet dat dit moet gaan lukken, daar ik mijn lx700 voor 500 euro toen heb gekocht, en dat ik weet dat de logitech z906 slechts 200 euro kost (of 300 gemiddeld, als de huidige prijs in de pricewatch een aanbieding is)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Hetzelfde als ik nu al doe met mn oude apparaat. Dus vooral gamen, youtube filmpjes kijken, en af en toe nl ziet of iets dergelijks. Ik ben niet veeleisend, behalve dat ik graag kraakhelder geluid wil.
Dit kan doormiddel van de creative crystalizer van mijn geluidskaart, maar hoe hoog ik die ook zet, ik krijg niet het kristalhelder geluid uit de sw988 boxjes dat ik uit de boxjes van de lx700 kreeg.
Ik heb het vermoeden dat dat aan de middentonen onder andere ligt. En vanwege wat ik zelf al had gevonden, heb ik besloten toch even dit topic aan te maken.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik had dus in de pricewatch de logitech z906 gevonden, en opzich zou deze prima voldoen, maar ik ken het apparaat verder niet, en ik weet ook niet of het mogelijk is in een winkel deze te beluisteren.
Vandaar dat ik hier graag de meningen wil horen over de z906, of alternatieven.
Merk maakt me niet zo heel veel uit, zolang er maar een beetje kwaliteit in zit.
Geld voor Denon of iets dergelijks heb ik niet, dus dat is uitgesloten.

Welke vragen heb je hier nog over?
Graag hoor ik dus van jullie welke opties ik verder nog heb.
Ik ben er wel achter gekomen dat echte 5.1 setjes, dus met 6 boxen tegenwoordig vrij schaars zijn. Dus wellicht dat ik niet goed kijk, of nog niet tegen de juiste set ben aangelopen.

Voorlopig blift dus de z906 de topfavoriet, echter als er betere opties zijn, hoor ik die graag.

Alvast bedankt!

Vriendelijke groet van Martijn

Beste antwoord (via maramsp op 02-08-2022 14:29)

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:05

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

maramsp schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:17:
Bedankt beiden voor het meedenken.

[...]

Eigenlijk heb ik altijd al DTS gehad, vanwege het in mijn ogen veel heldere geluid dat het met gaming geeft.
Ik heb op mijn geluidskaart via het DTS connect pack van creative zowel DTS als Dolby.

Natuurlijk heb ik ook wel meer mogelijkheden met de kaart, althans, bij de pricewatch geeft ie aan dat je nog Dolby EX, Dolby Digital Live, en DTS ES zou moeten hebben, maar ik weet dat mijn huidige versterker van de Philips LX700 slechts de mogelijkheid bied tot of DTS, of Dolby digital live.

En aangezien de DTS instelling bij mij het meest kraakheldere geluid geeft/gaf dat ik heb gehoord, geef ik dus de voorkeur, by far, aan DTS.

Opzich zou Dolby beter klinken voor de muziek, helemaal in combinatie met de tijdelijke boxjes die ik nu heb. Maar mij gaat het echt om het kraakheldere, ietwat schelle geluid.

Het is lastig uit te leggen op papier, maar er zit een compleet verschil in mijn huidige boxjes als ik wissel tussen DTS en Dolby digital live.
Als je wat nieuws koopt, dan is het in principe voldoende om te kijken of hij de nieuwste standaards en de basisvarianten ondersteunt. In principe zijn Dolby en DTS backwards compatible, ook met alle tussenliggende varianten. Toen we nog massaal dvd-tjes keken zat er in elke audiotrack op de dvd ook een basisgeluidsspoor zodat iedere geluidsset op zijn minst een basisvorm van surround kon laten horen. Vziw is dat nog steeds zo met de moderne audiosporen.
[...]

Hoe bedoel je dit precies qua aansluitingen?

Bedoel je dan over wat ik naast mijn pc verder nog aan de versterker wil hangen?

Zo ja, dan is het simpel.

Mijn ps4 (omdat ik lekkerder ook op dat ding game vanaf mijn computer stoel, dan vanaf mijn bank, en nee ik heb geen slechte bank, ik vind het gewoon fijner om op ooghoogte voor een scherm te zitten, dan onderuit gezakt)

En in een ideale wereld zou ik mijn muziek keyboard (yamaha psr s-910) ook graag willen aansluiten zodat het geluid uit mijn achter speakers komt, want mijn keyboard staat nu 180 gedraaid achter mij, dus als ik daar 2 extra boxen bij wil hebben komt het me het beste uit om het geluid uit de huidige rear speakers en de subwoofer te krijgen.
Kijk dan dus naar een oplossing die de juiste aansluitingen heeft, want anders gaat het later toch kriebelen en krijg je spijt van je aankoop
Met mijn huidige Philips set ging dit prima, aangezien mijn keyboard bezit over zowel aux, midi als tulp stekkers, dus ik heb hem eerst aangesloten met tulp, maar daar was ik toch niet helemaal tevreden over, omdat in het verleden tijdens het vele verhuizen mijn tulp ingangen op mijn versterker eigenlijk kapot zijn gegaan.

Aux hielp ook niet echt goed, omdat dan het geluid uit de front speakers kwam, en via midi heb ik het nog niet aan de praat gekregen, hoezeer ik er van ben overtuigd dat dat met omleidingen wel zou moeten kunnen.

In een nog idealere wereld ga ik mijn keyboard ook op den duur upgraden naar een betere die een 2.1 setje als exterene speakers vereist, want anders komt er geen geluid uit (yamaha tyros series, liefst tyros 4 of hoger) maar dat is een een nog idealere wereld, dus voorlopig zou ik er ook genoegen mee kunnen nemen om voor mijn keyboard gewoon een degelijk 2.1 setje te kopen om hem te versterken, en dan valt dus het aansluiten van mijn keyboard weg.

[...]

Hier heb ik over nagedacht, maar zou echt niet weten wat er hier mogelijk is. En ik denk dat het hebben van een versterker, dan wel door een kant en klare set, dan wel door een aparte versterker, en aparte boxen, ik meer mogelijkheden heb.

Ook zit ik eigenlijk niet heel erg te wachten om steeds, of op de subwoofer te moeten kijken welke instellingen er op het display staan, of elke keer daar de afstandsbediening op te moeten richten.

[...]

Daar zat ik dus als eerste zelf al op, maar ik weet niet hoe de kwaliteit bij yamaha is.

Bij keyboards zit ik er veel meer in, en weet ik dat er voor de muziek die ik speel, je geen beter geluid krijgt in combinatie met andere toeters en bellen dan bij yamaha.

Geluid qua muziek is goed dus bij yamaha, daar vertrouw ik wel op. Is dit echter ook zo bij geluiden die belangrijk zijn voor gaming, zoals stemmen.

Ik weet dat soms de prijzen van een set niet zoveel zeggen, maar de yamaha sets die ik voorbij zag komen zijn soms best wat goedkoper als de logitech die ik aanhaalde in mijn openingspost, maar zie je dat dus ook terug in de kwaliteit wat je er voor krijgt. Nogmaals, kraakhelder, ietwat schel geluid (en nogmaals het is echt lastig uitleggen op papier) is wat ik echt zoek.

Daardoor, vooral voor die stemmen, was mijn huidige philips set dan ook zo goed.
Helaas maakt philips geen echte 5.1 sets meer, dus met 6 speakers voor zover ik kan zien. En tweedehands wil ik eigenlijk de gok niet nemen als ik voor iets meer geld ook iets nieuws kan krijgen.

[...]

Zeker een optie dit, mits ik eerst ergens goed zou kunnen horen wat een versterker al kan, met gewoon betaalbare speakers, zodat ik binnen budget blijf.

Teufel heb ik al wel betaalbare boxen gezien, maar ook super dure, maar heb ik nog nooit gehoord.

Een vriend van me heeft 2 Denon tower boxen staan van een jaar of 20 oud, en daar komt echt fantastich geluid uit.

Echter heeft hij toen per tower 1500 euro betaald, en dat heb ik gewoon niet.

En eerlijk gezegd, klonk dat ook weer fantastisch voor de muziek, en weer minder voor de stemmen.

En ook nog eerlijk gezegd, denk ik dat ik nooit 1500 euro voor een tower box zou gaan betalen.

Geluid is voor mij belangrijk, maar ook weer niet zo belangrijk

[...]

Correct, maar ik heb nu ook al 5.1, en wil dat graag zo behouden of naar 7.1 of zoiets, als ik upgrade.
Als je budget vaststaat dan wordt het gewoon kijken naar welk van bovenstaande opties zoveel mogelijk aan al je wensen voldoet. Als je voor de losse receiver en het speakerpackage gaat dan zijn je mogelijkheden het uitgebreidst, maar het kost ook het meest. Vwb meteen 5.1 hebben; je kunt de passieve speakers uit je oude set wel als effectspeakers gebruiken op de receiver terwijl je eventueel doorspaart. Zo hoef je niet aan surround in te leveren als je toch zou besluiten om in stappen te upgraden.
[...]

Alsnog bedankt voor de al geboden hulp, en alvast op voorhand voor de nieuwe hulp.

Graag gedaan

Your Friendly Neighborhood Moderator

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Sets met DTS zijn er wel, maar Dolby komt veel vaker voor. Is er een specifieke reden dat je heel graag DTS wilt?

Voor elke audio-oplossing geldt dat je moet kijken naar wat je exact nodig hebt. Als je alleen pc of tv wilt aansluiten heb je bijv. veel minder aansluitingen nodig dan wanneer je ook andere apparaten wilt laten horen.

Je hebt verschillende opties:

Subwoofers met ingebouwde versterkers waarop je 5 speakers worden aangesloten
Of kant en klare surroundsets van bijv Yamaha.
Een derde optie is het kopen van een losse versterker en een losse 5.1 speakerpackage.
Dan zou je bijv. een STR DH590 van Sony kunnen combineren met Speakers van Teufel / Canton / Magnat

In dat laatste geval kan je ook in stappen sparen. Bijv. eerst de versterker en 2.0 en dan later de missende speakers erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je wil deze bij je PC gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maramsp

Hieronder een uitgebreid antwoord op wat jullie schreven.

Een TLDR vind je aan de onderkant van deze post, voor het geval dat.
Verwijderd schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:13:
Je wil deze bij je PC gebruiken?
Jazeker, in combinatie met mijn creative soundblaster x-fi gaming fatal1ty pro edition geluidskaart, die ik optisch wens aan te sluiten:

pricewatch: Creative X-Fi Titanium Fatal1ty Professional Series

Het klinkt wellicht wat gek om hem op de pc aan te sluiten in plaats van de tv, want normaal sluit je zo'n set natuurlijk aan op je tv.

Maar daar ik op de tv nu een goede soundbar heb (vind het geluid van mijn sony tv, zelf, echt niets) voor de tijd dat ik echt op de bank vertoef voor een tv avond, heb ik er veel meer aan om mijn toekomstige set, net als mijn oude Philips set, gewoon weer op de pc aan te sluiten, omdat ik aan die kant van de kamer veel meer verblijf.
Jorgen schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 18:02:
Sets met DTS zijn er wel, maar Dolby komt veel vaker voor. Is er een specifieke reden dat je heel graag DTS wilt?
Eigenlijk heb ik altijd al DTS gehad, vanwege het in mijn ogen veel heldere geluid dat het met gaming geeft.
Ik heb op mijn geluidskaart via het DTS connect pack van creative zowel DTS als Dolby.

Natuurlijk heb ik ook wel meer mogelijkheden met de kaart, althans, bij de pricewatch geeft ie aan dat je nog Dolby EX, Dolby Digital Live, en DTS ES zou moeten hebben, maar ik weet dat mijn huidige versterker van de Philips LX700 slechts de mogelijkheid bied tot of DTS, of Dolby digital live.

En aangezien de DTS instelling bij mij het meest kraakheldere geluid geeft/gaf dat ik heb gehoord, geef ik dus de voorkeur, by far, aan DTS.

Opzich zou Dolby beter klinken voor de muziek, helemaal in combinatie met de tijdelijke boxjes die ik nu heb. Maar mij gaat het echt om het kraakheldere, ietwat schelle geluid.

Het is lastig uit te leggen op papier, maar er zit een compleet verschil in mijn huidige boxjes als ik wissel tussen DTS en Dolby digital live.
Voor elke audio-oplossing geldt dat je moet kijken naar wat je exact nodig hebt. Als je alleen pc of tv wilt aansluiten heb je bijv. veel minder aansluitingen nodig dan wanneer je ook andere apparaten wilt laten horen.

Bedoel je dan over wat ik naast mijn pc verder nog aan de versterker wil hangen?

Mijn ps4 (omdat ik lekkerder ook op dat ding game vanaf mijn computer stoel, dan vanaf mijn bank, en nee ik heb geen slechte bank, ik vind het gewoon fijner om op ooghoogte voor een scherm te zitten, dan onderuit gezakt)

En in een ideale wereld zou ik mijn muziek keyboard (yamaha psr s-910) ook graag willen aansluiten zodat het geluid uit mijn achter speakers komt, want mijn keyboard staat nu 180 gedraaid achter mij, dus als ik daar 2 extra boxen bij wil hebben komt het me het beste uit om het geluid uit de huidige rear speakers en de subwoofer te krijgen.

Met mijn huidige Philips set ging dit prima, aangezien mijn keyboard bezit over zowel aux, midi als tulp stekkers, dus ik heb hem eerst aangesloten met tulp, maar daar was ik toch niet helemaal tevreden over, omdat in het verleden tijdens het vele verhuizen mijn tulp ingangen op mijn versterker eigenlijk kapot zijn gegaan.

Aux hielp ook niet echt goed, omdat dan het geluid uit de front speakers kwam, en via midi heb ik het nog niet aan de praat gekregen, hoezeer ik er van ben overtuigd dat dat met omleidingen wel zou moeten kunnen.

In een nog idealere wereld ga ik mijn keyboard ook op den duur upgraden naar een betere die een 2.1 setje als exterene speakers vereist, want anders komt er geen geluid uit (yamaha tyros series, liefst tyros 4 of hoger) maar dat is een een nog idealere wereld, dus voorlopig zou ik er ook genoegen mee kunnen nemen om voor mijn keyboard gewoon een degelijk 2.1 setje te kopen om hem te versterken, en dan valt dus het aansluiten van mijn keyboard weg.

Je hebt verschillende opties:

Subwoofers met ingebouwde versterkers waarop je 5 speakers worden aangesloten.
Hier heb ik over nagedacht, maar zou echt niet weten wat er hier mogelijk is. En ik denk dat het hebben van een versterker, dan wel door een kant en klare set, dan wel door een aparte versterker, en aparte boxen, ik meer mogelijkheden heb.

Ook zit ik eigenlijk niet heel erg te wachten om steeds, of op de subwoofer te moeten kijken welke instellingen er op het display staan, of elke keer daar de afstandsbediening op te moeten richten.
Of kant en klare surroundsets van bijv Yamaha.
Daar zat ik dus als eerste zelf al op, maar ik weet niet hoe de kwaliteit bij yamaha is.

Bij keyboards zit ik er veel meer in, en weet ik dat er voor de muziek die ik speel, je geen beter geluid krijgt in combinatie met andere toeters en bellen dan bij yamaha.

Geluid qua muziek is goed dus bij yamaha, daar vertrouw ik wel op. Is dit echter ook zo bij geluiden die belangrijk zijn voor gaming, zoals stemmen.

Ik weet dat soms de prijzen van een set niet zoveel zeggen, maar de yamaha sets die ik voorbij zag komen zijn soms best wat goedkoper als de logitech die ik aanhaalde in mijn openingspost, maar zie je dat dus ook terug in de kwaliteit wat je er voor krijgt. Nogmaals, kraakhelder, ietwat schel geluid (en nogmaals het is echt lastig uitleggen op papier) is wat ik echt zoek.

Daardoor, vooral voor die stemmen, was mijn huidige philips set dan ook zo goed.
Helaas maakt philips geen echte 5.1 sets meer, dus met 6 speakers voor zover ik kan zien. En tweedehands wil ik eigenlijk de gok niet nemen als ik voor iets meer geld ook iets nieuws kan krijgen.
Een derde optie is het kopen van een losse versterker en een losse 5.1 speakerpackage.
Dan zou je bijv. een STR DH590 van Sony kunnen combineren met Speakers van Teufel / Canton / Magnat
Zeker een optie dit, mits ik eerst ergens goed zou kunnen horen wat een versterker al kan, met gewoon betaalbare speakers, zodat ik binnen budget blijf.

Teufel heb ik al wel betaalbare boxen gezien, maar ook super dure, maar heb ik nog nooit gehoord.

Een vriend van me heeft 2 Denon tower boxen staan van een jaar of 20 oud, en daar komt echt fantastich geluid uit.

En eerlijk gezegd, klonk dat ook weer fantastisch voor de muziek, en weer minder voor de stemmen.

En ook nog eerlijk gezegd, denk ik dat ik nooit 1500 euro voor een tower box zou gaan betalen.

In dat laatste geval kan je ook in stappen sparen. Bijv. eerst de versterker en 2.0 en dan later de missende speakers erbij.
Correct, maar ik heb nu ook al 5.1, en wil dat graag zo behouden of naar 7.1 of zoiets, als ik upgrade.

TLDR

Al met al dus:

Ja, ik wil het voor de pc gebruiken, waar ik hoofdzakelijk op game, en af en toe eens youtube kijk, of nl ziet.

DTS is voor mij echt wel een must, omdat ik weet wat DTS bied op het gebied van kraakhelder, ietwat schel geluid (lees terug om te kunnen begrijpen dat het lastig uitleggen is met woorden, maar als je het hoord dat je wel weet wat ik bedoel, en ik denk ook wel dat de meeste weten wat ik bedoel)

Optische ingang zou ook echt een welkom iets zijn.

Extra aansluiting, mijn ps4, heb hier al een optische splitter voor, dus extra optische ingang is niet vereist.
Extra aansluiting, in een ideale wereld mijn keyboard. Lees hierboven voor wat ik met "ideale wereld" bedoel in deze kwestie.

Verder kun je alles vinden in de bovenstaande paragrafen, en hoop ik dat het niet teveel leeswerk was.

Alsnog bedankt voor de al geboden hulp, en alvast op voorhand voor de nieuwe hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Major_ton
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 22-09 11:01

Major_ton

Shoot!

Heel verhaal, maar zo lastig hoeft het gelukkig niet te zijn. Koop lekker op Marktplaats een Sony Pascal setje (SA-VE705 of SA-VE835) en een oudere Denon AVR 2801, 2802, 2803, 3300 noem maar op... Voor onder de € 300,- ben je dan klaar en het is nog een aanzienlijke upgrade van wat je had ook

Don't feel bad for the suicidal cat. | Denon AVC-X4800H - JBL 4309 - Arendal 1723 S1 - LG 77G2 - LG 65B6 - Sony PS5 - Nintendo Switch 1 & 2

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

maramsp schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:17:

[...]

Als je wat nieuws koopt, dan is het in principe voldoende om te kijken of hij de nieuwste standaards en de basisvarianten ondersteunt. In principe zijn Dolby en DTS backwards compatible, ook met alle tussenliggende varianten. Toen we nog massaal dvd-tjes keken zat er in elke audiotrack op de dvd ook een basisgeluidsspoor zodat iedere geluidsset op zijn minst een basisvorm van surround kon laten horen. Vziw is dat nog steeds zo met de moderne audiosporen.
[...]

Kijk dan dus naar een oplossing die de juiste aansluitingen heeft, want anders gaat het later toch kriebelen en krijg je spijt van je aankoop

[...]

[...]

[...]

[...]

Als je budget vaststaat dan wordt het gewoon kijken naar welk van bovenstaande opties zoveel mogelijk aan al je wensen voldoet. Als je voor de losse receiver en het speakerpackage gaat dan zijn je mogelijkheden het uitgebreidst, maar het kost ook het meest. Vwb meteen 5.1 hebben; je kunt de passieve speakers uit je oude set wel als effectspeakers gebruiken op de receiver terwijl je eventueel doorspaart. Zo hoef je niet aan surround in te leveren als je toch zou besluiten om in stappen te upgraden.
[...]

Graag gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maramsp
Hallo,

Ik heb ondertussen na lang wikken en wegen besloten om de Edifier s760d te kopen;

pricewatch: Edifier S760D

Ik heb gelezen dat deze behoorlijk veel beter is als de logitech z906, dus heb besloten om hem te bestellen, en hij wordt morgen of overmorgen verwacht.

Ik heb er hoge verwachtingen van, dus ik ben echt enorm benieuwd naar mijn straks nieuwe geluidservaring!

Bedankt allen nogmaals om mee te denken :)
Pagina: 1