Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Gert_B
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-10-2023
Goedendag medegebruikers,

Jullie kunnen mij vast helpen met de volgende vraag.

Wij hebben een een zonnepanelensysteem welke opgebouwd is uit onderstaand systeem.
6 panelen oostwaarts 45gr dak
type paneel JAM60S02-305/PR/1000V

6 panelen zuidwaarts 56 gr dak
type paneel JAM60S02-305/PR/1000V

12x optimizer P404
1x SE3500HD Wave

nu wil in dit systeem uitbreiden met 4 panelen op westzijde (45gr dak) in dezelfde string.
volgens de solaredge designer, kom ik dan uit op totaal over dimensionering van 111%. op zich prima te doen. De omvormer mag 155% hebben.
Hierbij ook net geen energie clipping.

de vraag is nu: kan ik ieder willekeurig zonnepaneel pakken icm met een P505.
De P505 is compatible met de P404 (P404 is niet meer verkrijgbaar)

Of moeten de nieuwe zonnepanelen qua (VOC en Isc) in de buurt liggen van de reeds aanwezige panelen.
Ik lees namelijk op een ander forum dat dit binnen de 10% van elkaar moet liggen. Ik weet alleen niet of dat ook geldt voor een SolarEdge systeem met optimizers..

bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21-11 10:33
Volgens mij hoeft de VOC n Isc niet in lijn te zijn met je oude panelen. De nieuwe optimisers moeten wel om kunnen gaan met de nieuwe paneel eigenschappen. En de nieuwe optimisers moeten kunnen om gaan met de huidige.

• Gert_B
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 03-10-2023
Bedankt voor de reactie..

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Volgens https://www.solaredge.com...y_se_power_optimizers.pdf mag de 505 in dezelfde string als de 404.

Je hoeft niet te kijken naar of het paneel bij de andere panelen past, maar of je nieuwe panelen op de 505 mag. Nou kan die veel hebben, maar check in ieder geval maximum dc vermogen, en Isc.

Welke panelen heb je op het oog? En kan je ook nogvwat kwijt op je andere dakhelft?

Wise enough to play the fool