Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies voor nieuwe HTPC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:11
Ik heb op dit moment een huiskamer-pc annex HTPC bestaande uit een Intel NUC met 8GB RAM. OS is Windows 10 Pro.

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1BarebonesIntel NUC Kit D54250WYK€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCrucial CT102464BF160B€ 32,85€ 32,85
1Solid state drivesCrucial M500 mSata 120GB€ 0,-€ 0,-
Totaal€ 42,42

Nu is het ding echt wel aan vervanging toe. De boel hapert soms behoorlijk bij wat hogere kwaliteit videomateriaal. F1TV Pro wil bijvoorbeeld niet hoger dan 720P.
Op zich geen ramp omdat ik een oude tv heb (pricewatch: Samsung LE46C650 Zwart) die maar niet kapot gaat :)
Maar mogelijk gaat die toch vervangen worden door een pricewatch: Samsung Neo QLED QE65QN85A Zwart of iets dergelijks, dus dan moet de HTPC dat wel trekken, ook als ik over zou stappen naar Netflix Premium (Ultra HD en HDR).

Lastig punt is dat ik helemaal niet meer op de hoogte ben van de huidige stand van zaken als het om CPU's, GPU's, geheugen en SSD's gaat. Heb al tien jaar geen eigen builds meer gemaakt. En er is al even geen HTPC in de BBG's langsgekomen. Ik ben als HTPC-liefhebber een uitstervend ras :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil gewoon één apparaat waarop ik vanaf de bank simpel Office-werk kan doen maar ook films en series kan kijken (Netflix app, Amazon Prime, F1TV Pro en Youtube gewoon in Firefox). Hij wordt ook door mijn gezinsleden gebruikt. Mede daarom moet het gewoon een Windows-machine zijn. Ik heb allerlei streaming apparaten gehad en dat is allemaal leuk en aardig, maar het heen en weer switchen tussen devices beviel nooit.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik zat aan zo'n beetje €600 à €750 te denken. Maar als ik iets over het hoofd gezien heb en ik voor €1000 iets veel gavers kan krijgen is dat ook best.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Draadloze muis, draadloos toetsenbord en monitor (i.e., televisie) worden hergebruikt. Zoals gezegd wordt de televisie mogelijk ook vervangen.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik heb niet zoveel zin in volledig zelfbouw. Een barebone plus SSD en RAM is prima, maar een kant en klaar compleet systeem vind ik ook goed.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben altijd tevreden geweest met de NUC, dus het mag weer een Intel NUC zijn. Ik heb een zwak voor ASUS. Dell mag ook. Ik heb vijf Dell-laptops in huis (plus monitoren, toetesenborden, etc.) en die doen het gewoon prima, niks bijzonders.
Qua componenten: ik heb nog nooit echte issues gehad met slecht geheugen (ja, dat heb ik zelf wel, maar ik bedoel RAM) of kapotte SSD's of wat dan ook. Dus dat is me allemaal om het even.
Qua CPU: ik heb goede ervaringen met zowel Intel als AMD dus ook daar heb ik geen voorkeur tussen :D

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
  • Kleine behuizing. Mag iets groter dan een NUC, maar liefst max 20×20 cm en zo plat mogelijk;
  • Stil. De huidige NUC begint lawaaierig te worden maar de fan draait dan ook al meer dan een decennium quasi-fulltime ;)
  • Moet 4K content kunnen spelen;
  • Opslag is niet boeiend, Windows moet erop passen en verder niks. Alle data staat in de cloud of op mijn NAS.
Ga je overklokken?
Nope

Wat verwacht je van ons?
Ik hoor graag of onderstaande opties een beetje OK zijn. Wat zou doorslaggevend zijn om voor de NUC of voor een van de andere systemen te kiezen. Wellicht zie ik een geniale optie over het hoofd.

Barebone o.b.v. Intel NUC 11 - Intel Core i5-1135G7

1BarebonesIntel NUC 11 Pro Kit NUC11TNKI5 (EU-stroomkabel)€ 449,-€ 449,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (EN, OEM)€ 99,56€ 99,56
1Geheugen internKingston ValueRAM KVR32S22S8/8€ 32,60€ 32,60
1Solid state drivesSamsung 980 500GB€ 51,90€ 51,90
Totaal€ 633,06

+ Kleiner, maar niet doorslaggevend
+ Je weet wat je krijgt
+ Goedkoper

De 250GB versie van de Samsung 980 zou ook voldoen maar is slechts €8 goedkoper en is langzamer.

Kant en klaar: Dell Mini PC - Intel Core i5-12500T

1PC'sDell OptiPlex 3000 (C30RM)€ 719,-€ 719,-
Totaal€ 719,-

+ Kant en klaar
+ OS Inbegrepen (Windows 10 Pro)
+ Snellere CPU en GPU v.z.i.w.
+ Wellicht eenvoudigere garantie-afhandeling?
- Onbekend componenten (?)

Deze is er ook met 16GB RAM en is dan meteen fors duurder (pricewatch: Dell OptiPlex 3000 (0HGJ0)). Dan breidt ik dat liever zelf uit op een later moment.

ASUS Mini PC - AMD Ryzen 5 5500U

1PC'sASUS Mini PC PN51-E1-B5214ZD-N€ 739,-€ 739,-
Totaal€ 739,-

+ Kant en klaar
+ OS Inbegrepen (Windows 10 Home)
- ?

Ik zit al dagen tussen deze opties heen en weer te switchen :D

Bedankt _/-\o_

Alle reacties

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000