Meerdere pc volledig op externe harde schijf zetten

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hannah94
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 02-07 16:23
Hoi allemaal,

Ik heb hier een laptop en computer van mijn vader staan. Na zijn overlijden heb ik het nog niet aan gekund om door zijn bestanden heen te gaan. Maar de pc en laptop staan best in de weg.
Ik wil dus alle bestanden die op deze hardware staat op een externe harde schijf zetten.
Is het mogelijk om dit snel te doen, zonder alle bestanden apart te verplaatsen?
Aangezien ik een leek ben, hier de vraag O-)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:13
Normaliter is het kopieren van de user directory voldoende. Ik zou geen idee hebben waarom je tegenwoordig de hele harde schijf wilt overzetten. Dat kan gewoon op een externe HDD of een NAS systeem.

Tevens wil ik je een tip geven dat het soms beter is om de boel te laten rusten zoals het is. Herinneringen laten zoals je ze kent. Ik vind dat je niet moet zoeken in andermans telefoon/computer/accounts na hun overlijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online

Umbrah

The Incredible MapMan

Het lijkt mij het veiligst om een image te maken van de schijven, met een stuk disk imaging. Daarmee heb je alles (inclusief eventueel gare security + directories) in een grote snapshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hannah94
Hoi,

Het haat vooral om alle foto's en filmpjes die we hebben gemaakt. En er staan nog flink wat bestanden op die nodig zijn voor het afwikkelen van de nalatenschap. Het gaat dus echt om de foto's, video's en tekstbestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hannah94
com2,1ghz schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:59:
Normaliter is het kopieren van de user directory voldoende. Ik zou geen idee hebben waarom je tegenwoordig de hele harde schijf wilt overzetten. Dat kan gewoon op een externe HDD of een NAS systeem.

Tevens wil ik je een tip geven dat het soms beter is om de boel te laten rusten zoals het is. Herinneringen laten zoals je ze kent. Ik vind dat je niet moet zoeken in andermans telefoon/computer/accounts na hun overlijden.
De User Directory zocht ik dus. Is dat dan gewoon de C:/Users kopiëren en plakken?

En snap dat mensen vinden dat er ook privacy gevoelige info op kan staan, maar er staan helaas ook nog bestanden her en der over de afwikkeling van de nalatenschap van mijn moeder en bestanden die we nodig hebben voor verdere afwikkeling van pap zijn nalatenschap.
Snap dat dit jouw mening is, maar in onze familie hadden we geen geheimen. Pap zou dit niet erg gevonden hebben. Het gaat vooral om herinneringen en documenten die nog nodig gaan zijn. Ik heb nu alleen niet de mentale gelegenheid gehad om dit uit te zoeken. Ik ben namelijk gewond geraakt bij het ongeluk waarbij pap is overleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 20:51
Onder C:/Users staat normaal gesproken alle data van de verschillende gebruikers die op die computer zijn aangemaakt.
Als er meer dan een disk inzit moet je ook even kijken of er daar nog een Users folder is, daar zou je data ook kunnen staan.

Bedenk wel dat dit de standaard plek is voor gebruikers data, het is geen zekerheid dat op andere plekken geen data staat, maar of dat zo is zal meestal afhankelijk zijn van hoeveel verstand je vader van Windows had.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3_s
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22:22

3_s

Kijk dan voor de zekerheid ook gewoon op het bureaublad, genoeg mensen die daar vanalles opslaan.
Of haal de schijven eruit en bewaar die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-07 18:35
Hannah94 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:56:
Is het mogelijk om dit snel te doen, zonder alle bestanden apart te verplaatsen?
Wat versta je onder 'alle bestanden apart verplaatsen'?

Er is allerlei software waarmee je in bulk data kan overzetten.
Je hoeft dan alleen aan te wijzen welke mappen je wil overzetten en op start drukken.
En je hoeft er natuurlijk niet bij te blijven wachten.

Hoe groot is je externe schijf en hoeveel is er in gebruik op de computer en laptop?

De hele schijf klonen of alle bestanden overzetten is vooral lekker simpel.
Je hoeft dan vooraf niets uit te zoeken maar je moet wel voldoende ruimte hebben.

De schijven los bewaren is ook simpel.

Wil je de hoeveelheid data beperken dan zul je vooraf al wat uit moeten zoeken.
Het besturingssysteem en programmafolders zullen waarschijnlijk niet interessant zijn.
De gebruikersmap weer wel en mogelijk heeft je vader nog ene eigen indeling bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:03
com2,1ghz schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:59:

Foto's zijn ook herinneringen en aangezien die vandaag de dag zo'n beetje standaard digitaal zijn loop je met deze tip de kans dat die verloren gaan. Ik ben ieder geval blij dat ik wel een kopie heb gemaakt van mijn vaders PC na overlijden en het heeft ook geholpen met het afwikkelen van het een en ander.
Het leven van mensen is meer en meer digitaal en het wordt daarmee steeds lastiger om dat te negeren.

Mijn moeder bleef achter als digibeet en het is triest hoeveel instanties er zijn die niet meer terug willen/kunnen naar papier en wat een gedoe dat kan opleveren. Toegang tot zijn account heeft zeer zeker geholpen.
Pagina: 1