Boiler loopt niet leeg

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Heeft iemand een idee waarom deze boiler niet op z’n minst tot aan de kraan leeg loopt? Koud en warm zijn allebei open nu.
Als ik de kraan rechts open draai komt er nu niks uit. Bij openen koud en warm is maar 10 liter water via de kraan weggelopen tot nu toe.
Of is ie al leeg… kan ik dat op een manier checken? Ik ben een beetje voorzichtig want ik heb geen zin om 120 liter water in de kelder te krijgen, er is geen lager gelegen afvoer. De boiler heeft 2 weken uit gestaan.
Edit: tijdens schrijven… Ik heb 2 weken geleden warm water van de boiler afgesloten maar de boiler wel onder druk laten staan. Daarna enkele keren de cv leidingen leeg laten lopen en weer gevuld met de vulkraan rechts, zou de boiler dan leeggetrokken zijn daarbij? Edit 2: lijkt me wel erg sterk bij nader inzien.
(Kan origineel correcte plaatjes niet roteren na tweakers upload service)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oQjGCH7-JaFKRPiwzvHiXgnDsVs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bn2SACSG5xc8uPPJJaIzesFz.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zd5IaY_fTx-ilvf3E8hFJU7JLtw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVHnH7sUCTSpLyKBiNDKULGq.jpg?f=fotoalbum_large

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:49

Exigence

dnkroz

Als het goed is zit die kraan aan de koude (inlaat) zijde van de boiler. Als het goed is zit er dan tussen de kraan en de ingang van de boiler ook nog een inlaatcombinatie. In de inlaatcombinatie zit een terugslagklep. Deze terugslagklep verhindert het teruglopen van water naar de koudwaterzijde. Dit verhindert nu dus ook het leeglopen van de boiler via deze kraan. Dus je moet echt via de warme kant leeg laten lopen.

Als de boiler drukloos is en de koude (inlaat) zijde zit dicht, dan kun je veelal de warme leiding eraf trekken zonder dat er veel water wegstroomt (boiler trekt vacuum).

Als je een slang met kraantje voorbereidt kun je dat dan snel op de warme zijde schroeven. Vervolgens zet je de kraan op de foto open zodat het vacuum van de boiler verbroken wordt en de boiler kan leeglopen via je eerder gemonteerde slang met kraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Exigence schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:45:
Als het goed is zit die kraan aan de koude (inlaat) zijde van de boiler. Als het goed is zit er dan tussen de kraan en de ingang van de boiler ook nog een inlaatcombinatie. In de inlaatcombinatie zit een terugslagklep. Deze terugslagklep verhindert het teruglopen van water naar de koudwaterzijde. Dit verhindert nu dus ook het leeglopen van de boiler via deze kraan. Dus je moet echt via de warme kant leeg laten lopen.

Als de boiler drukloos is en de koude (inlaat) zijde zit dicht, dan kun je veelal de warme leiding eraf trekken zonder dat er veel water wegstroomt (boiler trekt vacuum).

Als je een slang met kraantje voorbereidt kun je dat dan snel op de warme zijde schroeven. Vervolgens zet je de kraan op de foto open zodat het vacuum van de boiler verbroken wordt en de boiler kan leeglopen via je eerder gemonteerde slang met kraan.
Top, ga ik zo doen vanavond, en een speciekuip huren ;-)

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RP6conrad
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 20:11
Helaas, de warme kant heeft een stijgbuis, je moet de boiler ledigen langs de koude toevoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:49

Exigence

dnkroz

RP6conrad schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:15:
Helaas, de warme kant heeft een stijgbuis, je moet de boiler ledigen langs de koude toevoer.
Eh, ja je hebt gelijk natuurlijk :X Gedeelte van mijn verhaal geldt nog steeds :P

Alle kranen in huis aan de warme zijde dicht laten. Koude leiding demonteren en daar een slang (eventueel met kraan) aan vastmaken. Zodra je een kraan aan de warme leiding openzet in huis zal het vacuum verbroken worden en zal je boiler leeglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:13
Hier ervaringsdeskundige. De inlaatcombi moet er af om de boiler te legen.
Bij het monteren van een nieuwe boiler heb ik een T-stuk met aftapkraan tussen inlaatcombi en boiler gemaakt, zodat ik zonder waterballet de boiler kan legen.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Ik kan natuurlijk ook gewoon van boven naar beneden gaatjes in de boiler boren ? Stel het kalk heeft losgelaten en verstopt de leiding ?
Is toch oude troep ;-)

[ Voor 6% gewijzigd door joezzt op 27-07-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Inmiddels is de boiler leeg en ligt samen met de cv in het tuintje. Uiteindelijk heb ik met een ijzerzaagje een kleine opening gezaagd in de koperbuis vlak onder de boiler, met een doek eromheen tegen het gesproei. Daarmee kon ik hem gecontroleerd leeg laten.
Moest wel even in de warm water leiding blazen om eea in gang te zetten trouwens, ik had ook nog een installatie manual gezien waarin dat vermeld werd.
@JukeboxBill Is dit de inlaatcombi trouwens?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1FrWbCbpRzPfwvhbrV2W8BUhNgg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rwLNdMs4eAomQwzkBh8ROLSB.jpg?f=fotoalbum_large
Daar ben ik maar niet aan gaan draaien…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:13
joezzt schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 00:38:
Inmiddels is de boiler leeg en ligt samen met de cv in het tuintje. Uiteindelijk heb ik met een ijzerzaagje een kleine opening gezaagd in de koperbuis vlak onder de boiler, met een doek eromheen tegen het gesproei. Daarmee kon ik hem gecontroleerd leeg laten.
Moest wel even in de warm water leiding blazen om eea in gang te zetten trouwens, ik had ook nog een installatie manual gezien waarin dat vermeld werd.
@JukeboxBill Is dit de inlaatcombi trouwens?[Afbeelding]
Daar ben ik maar niet aan gaan draaien…
Het is bijna onherkenbaar met die kalkaanslag, maar het is inderdaad de inlaatcombi. Het is een wonder dat het overdrukventiel nog is blijven werken.
Je hoort de inlaatcombi regelmatig te testen en kalkvrij te houden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Pagina: 1