Laptop slaapstand en externe monitor

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-06 05:56
Ik draai een XPS laptop met Windows 11, daarbij heb ik in de power settings ingesteld dat de laptop niet in slaapstand gaat wanneer het scherm dichtgeklapt is én wanneer de laptop is aangesloten op het lichtnet, zodat ik verder kan gaan op mijn externe monitor.

Echter zou ik het zo willen instellen dat 'ie bij het dichtklappen enkel in slaapstand schakelt wanneer er geen extra monitor is aangesloten.

Ik heb al wat proberen te zoeken, maar daar kom ik enkel oplossingen tegen waarbij 'ie nooit in slaapstand gaat, mogelijk gebruik ik de verkeerde zoektermen :P

Is er toevallig een tweak/tooltje die ervoor kan zorgen dat de laptop bij dichtklappen, enkel in slaapstand gaat wanneer er geen extra scherm is aangesloten?

--
Windows 11 Pro
Dell XPS 9510

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:11

RnB

Ik gebruik op mijn MacBook een app genaamd Amphetamine.
Deze app schakel ik handmatig in, maar je kunt deze ook triggers instellen voor een automatische inschakeling.

Deze app is er niet voor Windows zie ik net, maar er zijn alternatieven. Zie deze link.

Ik heb geen ervaring met de Windows alternatieven, dus ik kan dat niet met je delen. Ik zou gewoon wat reviews zoeken om te kijken of zo'n appje goed werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door RnB op 27-07-2022 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
RnB schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 07:59:
Ik gebruik op mijn MacBook een app genaamd Amphetamine.
Deze app schakel ik handmatig in, maar je kunt deze ook triggers instellen voor een automatische inschakeling.

Deze app is er niet voor Windows zie ik net, maar er zijn alternatieven. Zie deze link.

Ik heb geen ervaring met de Windows alternatieven, dus ik kan dat niet met je delen. Ik zou gewoon wat reviews zoeken om te kijken of zo'n appje goed werkt.
Zo'n tooltje lijkt meer het doel te hebben om je systeem wakker te houden bij inactiviteit, als ik het goed begrijp. Wat ik zoek is een tooltje die de laptop niet in slaapstand zet bij het dichtklappen van de laptop én er een externe monitor is aangesloten. Bij het niet aan hebben gesloten van een externe monitor, mag de laptop dus wel in slaapstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RnB
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:11

RnB

Dat doet de tool inderdaad ook, maar die functionaliteit hoef je niet te gebruiken.

Ik kan bijvoorbeeld een trigger maken dat wanneer er een externe monitor is aangesloten, de tool aanspringt en mijn MacBook niet in slaapstand gaat bij dichtklappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lwHamgDsgxnd5u3diKIz_GhMwJg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b4vb8ghzfifsMQa7Vo0pw43l.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
RnB schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:45:
Dat doet de tool inderdaad ook, maar die functionaliteit hoef je niet te gebruiken.

Ik kan bijvoorbeeld een trigger maken dat wanneer er een externe monitor is aangesloten, de tool aanspringt en mijn MacBook niet in slaapstand gaat bij dichtklappen.

[Afbeelding]
Aah dat wist ik niet, ik zal eens kijken of een soortgelijke tool voor Windows beschikbaar is, die dezelfde triggers biedt.

Thanks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:20
Mijn mening: best een gedoe, hoewel je natuurlijk altijd kan vragen om een tooltje, daar is niks mis mee.

Mijn laptops staan al jaren ingesteld dat dichtklappen niks doet (hoewel toch wel altijd het laptop beeldscherm uit gaat).
Verder heb ik in power options ingesteld dat na 5 minuten inactiviteit de beeldschermen uit gaan, 5 minuten later gaan de laptops op standby en weer 5 minuten later gaan ze in hibernate.

Het komt er gewoon op neer dat het hele systeem nauwelijks elektriciteit gebruikt, als ik er niet achter zit.
Heb ik geen tools voor nodig.

Oh, en waar ik 5 minuten noem, kan je er natuurlijk ook 3 van maken.

Edit: Oh, en je kan natuurlijk ook nog standby en hibernate en shutdown snelkoppelingen op je bureaublad zetten (maar bij mij zijn die na vele, vele laptops in ongebruik geraakt en niet meer mee-verhuisd)

[ Voor 19% gewijzigd door zetje01 op 28-07-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon93
zetje01 schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 21:21:
Mijn mening: best een gedoe, hoewel je natuurlijk altijd kan vragen om een tooltje, daar is niks mis mee.

Mijn laptops staan al jaren ingesteld dat dichtklappen niks doet (hoewel toch wel altijd het laptop beeldscherm uit gaat).
Verder heb ik in power options ingesteld dat na 5 minuten inactiviteit de beeldschermen uit gaan, 5 minuten later gaan de laptops op standby en weer 5 minuten later gaan ze in hibernate.

Het komt er gewoon op neer dat het hele systeem nauwelijks elektriciteit gebruikt, als ik er niet achter zit.
Heb ik geen tools voor nodig.

Oh, en waar ik 5 minuten noem, kan je er natuurlijk ook 3 van maken.

Edit: Oh, en je kan natuurlijk ook nog standby en hibernate en shutdown snelkoppelingen op je bureaublad zetten (maar bij mij zijn die na vele, vele laptops in ongebruik geraakt en niet meer mee-verhuisd)
Het gaat er bij mij vooral om dat wanneer ik de monitor ontkoppel, de laptop in de tas kan opbergen, en niet dat het een portable sauna wordt :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 19:20
Als je het in energiebeheer een beetje instelt zoals mijn laptops (ik heb al een eeuwigheid geen computers meer) gaan ze vanzelf na een paar minuten uit.
Pagina: 1