Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 22:38
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Het kan maar moet wel goed gebeuren, als werkgever mag je positief afwijken van de cao het risico hier zit alleen in dat je heel duidelijk op papier moet zetten dat het dus een naar voren gehaalde loonsverhoging is en dat dit eenmalig is.

Waarschijnlijk moet het ook langs de or en ik va er vanuit dat ze dat ook wel zullen doen maar neem aan dat jullie er weinig bezwaar op zullen maken tenzij er aanvullende voorwaarden worden gesteld die negatief zijn voor het personeel.

Het achterliggende gedachte is denk vooral dat ze makkelijker hogere salarissen kunnen bieden bij werving van nieuw personeel want daar zit de grootste uitdsging bij bijna elke ondernemer op dit moment.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 08:31
Ik lees hier vooral veel onduidelijkheid en speculatie. Omdat je in de OR zit, zou je via die weg over dit soort signalen contact op kunnen nemen met de directie.

Ik heb geen zin om een sig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onnii
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 06-04 10:31
Members only:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Vanuit de OR zou je deze vragen aan je bestuurder kunnen stellen tijdens de eerstvolgende overlegvergadering (of al eerder tijdens een overleg van de CDC). Als ik mijn WOR-kennis een beetje probeer boven te halen, is dit niet iets wat per definitie eerst langs de OR moet.

Maar ik begrijp sowieso het 'probleem' niet zo: Je werkgever wil ten positieve afwijken van de CAO. Als je daar nu enorme problemen van gaat maken, dan is de kans levensgroot dat werkgever gaat zeggen: Laat dan maar zitten, waarmee je uiteindelijk al je collegae enorm benadeeld....

[ Voor 4% gewijzigd door naitsoezn op 27-07-2022 08:30 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een van de potentiele problemen die ik zie is dat ze de verhoging baseren op de inflatie en er onvrede komt als blijkt dat op 1 januari die inflatiecorrectie een stuk hoger zou zijn geweest dan dat nu het geval is. Dan halen ze het naar voren waarbij ze een paar maanden extra betalen maar zich op lange termijn flink wat geld besparen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:26

Just_I

What did you just say?

Tsurany schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:20:
Een van de potentiele problemen die ik zie is dat ze de verhoging baseren op de inflatie en er onvrede komt als blijkt dat op 1 januari die inflatiecorrectie een stuk hoger zou zijn geweest dan dat nu het geval is. Dan halen ze het naar voren waarbij ze een paar maanden extra betalen maar zich op lange termijn flink wat geld besparen.
Voor zover ik weet worden doorgaans in de CAO’s vaste percentages aan loonstijging vastgelegd. Het koppelen aan de inflatie lijkt mij (als werknemer) en vrij groot risico en geeft dus te veel onzekerheid.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Just_I schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:29:
[...]

Voor zover ik weet worden doorgaans in de CAO’s vaste percentages aan loonstijging vastgelegd. Het koppelen aan de inflatie lijkt mij (als werknemer) en vrij groot risico en geeft dus te veel onzekerheid.
In mijn CAO is het gewoon gebaseerd op inflatie en wordt elk jaar een percentage vastgesteld.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19:58
Potentieel gezeur? Waarom? Als je werkgever je een loonsverhoging wil geven waarom zou iemand daar over zeuren? Daarnaast mag er prima van de CAO afgeweken worden als beide partijen het daar mee eens zijn lijkt me. Vreemd topic.

[ Voor 29% gewijzigd door Nopheros op 27-07-2022 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Tsurany schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:20:
Dan is het geen afwijking in het voordeel van werknemers en daarmee dus niet toegestaan. Er staat ook nergens in de TS dat het om een variabele loonsverhoging is of een verhoging die afhankelijk is van inflatie, maar dat het om een loonsverhoging gaat die al is vastgesteld. Het lijkt me een beetje onzinnig om theoretische bezwaren er bij de haren bij te slepen die totaal nul raakvlak met deze specifieke casus hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door naitsoezn op 27-07-2022 10:12 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

naitsoezn schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 10:11:
[...]

Dan is het geen afwijking in het voordeel van werknemers en daarmee dus niet toegestaan. Er staat ook nergens in de TS dat het om een variabele loonsverhoging is of een verhoging die afhankelijk is van inflatie, maar dat het om een loonsverhoging gaat die al is vastgesteld. Het lijkt me een beetje onzinnig om theoretische bezwaren er bij de haren bij te slepen die totaal nul raakvlak met deze specifieke casus hebben.
Is de exacte hoogte vastgesteld of enkel het feit dat er een loonsverhoging komt? Als de hoogte vastgesteld is dan is het inderdaad geen risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-05 07:46
Afgelopen jaar hadden wij vanuit de Metalektro een verhoging gekregen.
En ik weet nog dat er in het bericht stond dat de WG deze niet hoefde te geven als deze uit zichzelf in het voorgaande jaar al een verhoging had gegeven. En anders met terugwerkende kracht het verschil.
Dus stel er is 4% afgesproken en WG heeft 3% gegeven, krijg je nog 1% met terugwerkende kracht

Maar ik kan dit bericht niet terug vinden, ik geloof dat het direct op mijn werkmail kwam via de FNV.

Er staat volgens mij ook wel iets soortgelijks in de CAO bij de loonschalen.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCV191283
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:18
Volgens mij moet je goed opletten op twee zaken:

Zorg dat de medewerkers een duidelijk schrijven ontvangen dat de werkgever positief wil afwijken van de CAO en daarom de reeds aangekondigde loonsverhoging van 1 juli nu al doorvoert.

Hou in de gaten dat medewerkers die tussen nu en 1 januari in dienst komen geen verhoging hebben gehad en dat het voor hun een negatieve afwijking is als je per 1 januari niet verhoogd, dus die zal je per 1 januari alsnog moeten verhogen.

Verder zitten er geen risico's aan en kan je gewoon blij zijn met je werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 16:30
De werkgever kan het natuurlijk ook gewoon als eenmalige uitkering gedurende enkele maanden uitkeren. Mijn werkgever heeft de afgelopen maanden ook wat extra's gestort, dat was zelfs meer dan de loonsverhoging deze maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 22:38
Thekk schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 08:17:
Ik lees hier vooral veel onduidelijkheid en speculatie. Omdat je in de OR zit, zou je via die weg over dit soort signalen contact op kunnen nemen met de directie.
Members only:

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:53
Bij mijn huidige werkgever is bij ons sinds April 2022 een verhoging gaande van 6% en in juli 2022 is dit nog eens verhoogd met 4.36% totaal. Mijn salaris is toegenomen en heb een contract met onbepaalde tijd. Mijn collega's via het uitzendbureau zijn niet mee genomen.

In Mei 2022 kregen alle vaste medewerkers die langer als 6 maanden in dienst waren een extra bonus van €400,- per medewerker (Uitzendkrachten waren niet van de partij)

Ik was wel verbaasd want ze hadden ons verteld dat juli maar 2.5% ging en nu is dit verhoogd met 4.36%

Die 6% hebben niet alle collega's gekregen. Ik kreeg 6% (4% iedereen en je kon nog extra krijgen doordat je best doet en je inzet kreeg ik er 2% erbij) totaal 6%.

Ik kan ook senior op de afdeling worden, maar dat wil ik niet en mijn salaris kan nog verder omhoog.

Omdat ik standaard elke keer van 15:30 tot 00:30 werk, krijgen wij toeslagen:
Door de weeks: Na 22:00 150% en op Zaterdag de gehele dag: 130% en op de zondagen de gehele dag: 200%

Zaterdagen werk ik nooit (Behalve als ze 200% of een feestdag is) en ik werk standaard 2 zondagen per maand wegens 200%. Ook met de toeslagen is sinds de verhoging van April en Juli iets toegenomen per uur. Contract is 38 uur maar ik werk standaard 40 uur per werk. Die 2 uur extra werk ik altijd

[ Voor 34% gewijzigd door Van der Berg op 27-07-2022 18:53 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thekk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08-05 08:31
Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet zo, geredeneerd als werknemer. Positief afwijken van de CAO is altijd mogelijk, de cao is het minimum. Het bedrijf kan tot de nieuwe cao in werking treedt, bijvoorbeeld een toelage uitkeren die toevallig gelijk is aan de hoogte van de salarisverhoging per 1/1/2023, die eindigt per 31/12/2022. Of misschien staat in de nieuwe cao wel een artikel opgenomen dat een bedrijf dit kan doen. Het als loon uitkeren is misschien niet heel verstandig, maar ook dat is weer afhankelijk van de communicatie en tekst van de cao. Maar ik acht de directie van een bedrijf dat zo goed draait dat ze de extra loonkosten een paar maanden kan leiden, prima in staat dit in juridisch goede banen te leiden. Als je graag wil weten op welke wijze dit gedaan wordt, kan je dat via de normale weg (via je leidinggevende/HR) uitzoeken, dat hoeft niet via de OR te lopen.

Het 'ja, maar' risico ligt bij de baas, niet bij de OR. Daar zullen de aandeelhouders de directie op aanspreken als het effect van dat risico erg groot wordt.

Dat de communicatie niet ideaal is, kan ik me voorstellen. Mogelijk volgt nog schriftelijke communicatie hierover nadat de laatste regio op vakantie is gegaan, omdat de directie dit blijkbaar tijdens die goed nieuws shows wil brengen. Als die communicatie daarna nog niet goed gedaan is, is dat wel iets waar je als OR een ongevraagd advies over kan uitbrengen.

Ik heb geen zin om een sig te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Ik heb dit jaren geleden een keer meegemaakt: CAO onderhandelingen waar geen einde aan leek te komen, dus de werkgever besloot alvast een bepaald percentage als loonsverhoging te geven. Bij de onderhandelingen kwam men een nog iets hoger percentage overeen, dus een paar maanden later kwam er nog een verhoging. Werd wel gewaardeerd :)

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Pagina: 1